STIREA ZILEI Ministerul Justitiei propune schimbari substantiale in sistemul juridic: statutul magistratilor, notarilor si avocatilor, redefinirea competentelor DNA si DIICOT, reducerea competentelor Curtii Supreme

de D. Tapalaga, C. Pantazi     HotNews.ro
Luni, 12 aprilie 2010, 15:46 Actualitate | Esenţial


Ministerul Justitiei a publicat Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public 2010-2014, act ce va fi supus consultarii publice si apoi adoptat de Guvern. Strategia - in forma initiala - e structurata in "marea reforma" si "mica reforma" si prevede modificari substantiale in actul de justitie. Vezi atasat documentul prezentat de MJ si principalele prevederi.

Prevederi ale Strategiei:

Mica Reforma

- simplificarea procedurilor de citare, inclusiv in procesele cu mai multe parti
- eliminarea apelului pentru unele categorii de cauze
- reducerea competentei Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in special in cauze penale, si, pe aceasta cale, decongestionarea rolului ICCJ
- modificarea normelor de procedura, in sensul reglementarii principiului oportunitatii actiunii penale si a acordului de recunoastere a vinovatiei (incluse in proiectul codului de procedura penala) - pentru reducerea numarului de doare aflate pe rolul organelor judiciare

Marea Reforma:

1. Modificarea legii 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor

- Reducerea sferei incompatibilitatilor si interdictiilor. (Nota HN: in prezent, judecatorilor si procurorilor le este interzis sa desfasoare o serie de activitati, precum cele comerciale de exemplu. Nu e clar ce presupune reducerea sferei incompatibilitatilor )
- revizuirea procedurilor de delegare, detasare si transfer
- revizuirea raspunderii materiale si disciplinare a magistratilor (Nota HN: in prezent, magistratii nu raspund pentru solutiile date)
- reevaluarea si eventual revizuirea procedurii de declansare a actiunii disciplinare, prin cresterea rolului Ministrului Justitiei in aceasta procedura (Nota HN: Pana acum, actiunea disciplinara impotriva magistratilor era exclusiv atributul CSM. Cata vreme inspectia judiciara a functionat sub Ministerul Justitiei - cazul ministeriatului Rodica Stanoiu - masura s-a dovedit a fi instrument politic de presiune)
- Instituirea atributiilor procurorului general de a aplica direct unele sanctiuni disciplinare minore procurorilor si, in mod simetric, instituirea atributiilor presedintilor curtilor de apel de a aplica direct unele sanctiuni disciplinare minore judecatorilor (e.g. mustrarea sau avertismentul)
- Revizuirea procedurilor de selectie a candidaturilor pentru functiile de conducere la Inalta Curte de Casatie si Justitie
- Completarea prevederilor privind raspunderea materiala a judecatorilor si procurorilor prin reglementarea conditiilor de exercitare a actiunii in regres a statului impotriva acestora, cu respectarea garantiilor de independenta (Nota HN: Exemplul clasic este cel al caselor nationalizate. Daca un judecator a decis sa nu retrocedeze un imobil, dar CEDO a infirmat solutia si obliga statul roman la plata, statul va putea recupera suma chiar de la judecator. Este o chestiune sensibila, pentru ca poate greva asupra independentei magistratilor, acestia putind fi tentati sa evite solutii ce le ameninta securitatea financiara)

2. Modificarea Legii 47/1992 privind Curtea Constitutionala

- Eliminarea suspendarii automate a proceselor prin ridicarea exceptiilor de neconstitutionalitate (Nota HN: In acest moment, unul dintre instrumentele folosite pentru tergiversarea proceselor este ridicarea exceptiilor de neconstitutionalitate - vezi un studiu de caz despre cum e folosita abuziv aceasta practica)
- Obligativitatea pronuntarii asupra constitutionalitatii pe fond a textelor vizate de exceptie, chiar daca neconstitutionalitatea se pronunta pe aspecte formale (Nota HN: Daca se invoca drept motive de neconstitutionalitate, a unei ordonante de urgenta spre pilda, atat chestiuni formale (lipsa urgentei), cat si aspecte de fond, sa fie analizate si aspectele de neconstitutionalitate de fond, nu sa se rezume la constatarea neconstitutionalitate pe motiv ca nu se justifica urgenta care permite  delegarea legislativa.)

3. Consolidarea capacitatii si responsabilitatii CSM

- cresterea gradului de transparenta a CSM
- asumarea si permanentizarea unei politici proactive de combatere a problemelor de integritate din sistem
- cresterea gradului de obiectivitate si de democratizare a CSM

4. Consolidarea capacitatii si responsabilitatii ICCJ

- Regandirea institutiei recursului in interesul legii, in acelasi scop al eficientizarii si dinamizarii solutionarii acestei cai extraordinare de atac, atat prin largirea sferei persoanelor care pot sesiza ICCJ, dobandind calitate procesurala activa in aceasta materie, cat si prin simplificarea procedurii de solutionarea a recursului in interesul legii, inclusiv prin instituirea unor termene rezonabile ce privest durata de solutionare si termenul de motivare si publicare (Nota HN: Pina acum, doar procurorul general putea face recurs in interesul legii. Strategia nu spune clar ce alte persoane ar putea avea acest drept)
- Regandirea competentei de judecata in prima instanta a ICCJ, in scopul degrevarii acestei instante de o serie de cauze prin reducerea competentei personale a ICCJ numai cu privire la infractiunile savarsite de senatori, deputati, de membrii Guvernului si de judecatorii de la aceasta instanta
(Nota HN: Se vor trimite la instante inferioare urmatoarele "infractiunile savarsite de judecatorii Curtii Constitutionale, membrii, judecatorii, procurorii Curtii de Conturi, presedintele Consiliului Legislativ si de Avocatul Poporului; infractiunile savarsite de maresali, amirali, generali si de chestori; infractiunile savarsite de sefii cultelor religioase organizate in conditiile legii si de ceilalti membrii ai Inaltului Cler, care au cel putin rangul de arhiereu sau echivalent al acestuia; infractiunile savarsite de catre membrii Consiliului Superior al Magistraturii)

5. Reorganizarea Ministerului Public

- Revizuirea si modificarea regulamentului DNA pentru armonizarea acestuia cu regulamentul PICCJ (Nota HN: O chestiune extrem de sensibila, cu atit mai mult cu cit in obiectivele negociate cu Comisia Europeana unul din obiectivele principale e tocmai pastrarea cadrului legal de functionare a DNA) . Acest obiectiv apare inca o data pe parcursul strategiei, la fel de vag formulat.

6. Reorganizarea Institutului National de Expertize Criminalistice:

- eliminarea monopolului statului asupra expertizelor

7. Administratia Nationala a Penitenciarelor:

 - Lansarea unui program de extindere a retelei de penitenciare, prin constructii in parteneriat public-privat sau prin orice alte forme prin care pot fi atrase finantari care sa suplineasca alocatiile bugetare (Nota HN: Ideea revine intr-o forma care face referire si la exploatarea in regim parteneriat public-privat, nu doar la construirea in acest tip de parteneriat)

8. Consolidarea integritatii in cadrul sistemului juridic

- Extinderea aplicabilitatii protectiei avertizorului de integritate la nivelul sistemului judiciar si consolidarea mecanismelor de valorificre a avertizarilor (Nota HN: Pina acum, avertizorii de integritate functionau doar la nivelul functionarilor publici)

- Crearea conditiilor pentru justitiabili de a comunica cu instantele in contextul procedurilor judiciare, prin dezvoltarea sistemelor de e-justitie (Nota HN: Formulare vaga)

9. Modernizarea statutului unor profesii juridice ori conexe:

A. Avocati

- reguli unitare de acces/definitivare in profesie (Nota HN: in prezent, una din problemele din breasla avocatilor se refera la existenta unor barouri paralele si accesul in profesie, considerat mult prea permisiv)

B. Notari

- Clarificarea unor aspecte ale statutului acestora, prin modificarea cadrului legal de functionare a profesiei, propunindu-se ca directii de actiune: reglementarea unei noi modalitati de acces in profesie, o mai buna reglementare a perioadei de stagiatura, a raspunderii disciplinare, a structurilor de conducere

C. Practicieni in insolventa:

Implicarea practicienilor in insolventa si in alte proceduri in afara celei de insolventa (e.g. in lichidarea judiciara, urmare a dizolvarii voluntare, precum si in proceduri extrajudiciare de redresare a debitorilor aflati in dificultate financiara)

D. Executori judecatoresti

- amendarea legislatiei in domeniu, in esenta prin: modificarea competentei teritoriale, astfel incat executorii judecatoresti sa isi indeplineasca atributiile in raza teritoriala a tribunalului unde se afla judecatoria in circumscriptia careia au fost numiti; abrogarea admiterii in profesie fara examen, prevazuta pentru judecatori, procurori, avocati cu 5 ani vechime in profesie; introducerea incompatibilitatii intre profesia de executor judecatoresc si cea de notar public, respectiv avocat (Nota HN: Masura ar extinde competenta teritoriala)

E. ONRC

In cadrul reformei ONRC, MJ a initiat o serie de masuri, in vederea simplificarii si fluidizarii procedurilor de inregistrare. Au fost create, astfel, premisele pentru aparitia profesiei de registrator comercial, functionar investit cu autoritatea publica de efectuare a controlului administrativ de legalitate prealabil inmatricularii/inregistrarii de mentiuni in registrul comertului. Masura va avea efect benefic si asupra mediului de afaceri din Romania, prin prisma simplificarii procedurale, asigurarii celeritatii in solutionarea cererilor de inregistrare sau a diminuarii costurilor ce trebuie suportate de comercianti (eliminarea taxei de timbru si a timbrului judiciar) (Nota HN: In prezent, controlul administrativ la inmatricularea unei firme se face prin instanta, ceea ce complica procedurile)


Citeste mai multe despre   
















11193 vizualizari

  • +10 (12 voturi)    
    notarii si executorii (Luni, 12 aprilie 2010, 15:20)

    adrian [anonim]

    daca vreti cu adevarat sa modernizati justitia spargeti aceste caste astfel incat orice absolvent de drept sa se poata face executor sau notar. asa cum avocatii intra intr-un barou fara locuri limitate asa ar trebui sa fie si la corpul judecatorilor sau la camera notarilor - locuri nelimitate si tarifele sa nu fie impuse.
    • +6 (6 voturi)    
      reforma bat-o vina! (Luni, 12 aprilie 2010, 18:30)

      Pacuiul lui Soare [anonim] i-a raspuns lui adrian

      perfect de acord. Ar trebuie un singur mare examen si fiecare sa-si aleaga in functie de medie profesia dorita. In felul asta ar scadea preturile la avocati si notari (adica abia atunci ar deveni profesii liberale) si poate s-ar mai curata breasla de nulitati patente.
    • 0 (2 voturi)    
      pai (Marţi, 13 aprilie 2010, 8:46)

      sabo [utilizator] i-a raspuns lui adrian

      nu vedeti ca fac pe invers?
      Europa ce zice? ii doare in cot!
      meserii la care nimeni nu are acces
      decat prin nastere
      India acum o mie de ani.... CASTE
      presedinte guvern ..halal
  • +9 (11 voturi)    
    sinecurelor (Luni, 12 aprilie 2010, 15:45)

    reforma [anonim]

    reforma seriasa inseamna si curatarea sistemului de asa zisii asimilati ca judecatori si procurori - pe de o parte din MJ, pe de alta parte consilierii juridici de la parchete, absolut inutili si exclusiv pilosi, copii, sotii,gineri, toti incapabilii care nu sunt in stare sa treaca de examenul de intrare in magistratura, dar dobandesc automat calitatea de magistrat si salarii de curte de apel si neaparat asstentii judiciari de la dr muncii care nu dau nici macar un concurs formal ci sunt numiti direct de ministrul justitiei dintr/o gloata suspecta de aceesi pilosi si incapabili. Toti acesti paraziti ai sistemului fac cca. 500 de persoane pe tara, sau poate mai mult, aceste date nu au fost niciodata transparente.
  • +9 (11 voturi)    
    notarii, alta problema majora (Luni, 12 aprilie 2010, 15:47)

    scoryllo [anonim]

    liberalizarea profesiei. parca intrasera cei de la Consiliul Concurentei in ei. nu am mai auzit nimic despre acea actiune. este inadmisibil statutul lor actual, de clica privilegiata care-si stabileste singura tarifele si care nu permite intrarea altora in sistem. la fel ca avocatii, ar trebui sa-si atraga clientii prin tarife competitive, in regim concurential, nu sa existe un monopol privat cu tarife fixe la un nivel extrem de ridicat.
  • +4 (6 voturi)    
    Controlul averilor (Luni, 12 aprilie 2010, 15:50)

    corsar99 [anonim]

    Intrucat in ultimii douazeci de ani averile au fost facute prin efractie sa se instituie un control judiciar al averilor ilicite care sa poata fi confiscate de stat si trecute in averea publica, fara posibilitatea de a mai fi instrainate.
    Controlul averilor sa se faca de institutiile abilitate ale statului iar in cazul marilor averi sa se instituie impozitul progresiv ( de la un milion de Euro in sus).
    Cetatenii trebuie sa impuna prin vot acest lucru, daca guvernantii nu au vointa politica (corb la corb).
  • +4 (6 voturi)    
    Nimic despre INEC ? (Luni, 12 aprilie 2010, 16:04)

    Arku [anonim]

    Ca de obicei nu se preconizeaza nici-o schimbare pentru Institutul National de Criminalistica(INEC)....
    Acest "Muzeu al figurilor de Ceara" trebuie musai conservat in forma fosilizata in care a ajuns !
    Cat despre accesul in INEC nimic nou sub soare!
    Faci concediul la mare cu Dl Director INEC(care e fost Procuror DIICOT!) si esti facut "expert criminalist" fara prea mari emotii ! Cardasia este deja cunoscuta! Candidatipentu experti loviti de "genialitate" la interviul promovat cu nota 9 dar...la proab scrisa "promovata" cu un 5 scremut vor fi bravii experti criminalisti de sub aripioara Ministerului Justitiei... Romania are expertii pe care-i merita.... Incompetenti si bine platiti din banii nostri
  • -18 (22 voturi)    
    seful... (Luni, 12 aprilie 2010, 16:05)

    cristus [anonim]

    Cine era sef peste Justitie ? Parca unul Traian Basescu...
    • +9 (11 voturi)    
      Nici un comentariu... (Luni, 12 aprilie 2010, 16:26)

      dodu [anonim] i-a raspuns lui cristus

      ... fara Traian Basescu!
      Ca doar sunt multi ce asteapta sa comenteze... ca de! se plictisesc la serviciu... :P
      • +3 (3 voturi)    
        no comment (Luni, 12 aprilie 2010, 18:38)

        Espresu de Ciulnita [anonim] i-a raspuns lui dodu

        Da. Fac pariu ca e si bugetar
  • +3 (7 voturi)    
    hai sa fim seriosi... (Luni, 12 aprilie 2010, 16:22)

    liviu_ [utilizator]

    nu mai credi NIMIC, pana cand nu vad dovezi ca se schimba intradevar ceva...
    cam de 2 ori pe an se lauda cineva ca se shimba ceva in tara asta si in justitie in special... pana acum nimic...

    legile pot sa fie perfecte... daca nu le aplica nimeni, tot degeaba...
    nu legile sunt problema in romania, ci faptul ca nu le respecta nimeni!
    • 0 (6 voturi)    
      cine stie cunoaste (Luni, 12 aprilie 2010, 17:02)

      mihai [anonim] i-a raspuns lui liviu_

      Documentul despre care se discuta aici se numeste Strategia de dezvoltare a justitiei..... strategia... pai voi stiti cate strategii, documente, planuri si alte din astea zac prin hrubele administratiei publice din Ro? Cred ca sunt cat jumatate din suprafata defrisata de la revolutie pana azi. In curand vom avea mai multe strategii pe cap de locuitor decat ron in salariul minim pe economie.
  • 0 (4 voturi)    
    stiati ca? (Luni, 12 aprilie 2010, 16:27)

    iarba [anonim]

    meeei...ridicarea exceptiei nu atragea suspendarea...admiterea exceptiei (in cazul indeplinirii conditiilor speciale) de catre instanta de judecata la care se ridica aceasta suspenda cauza. ma rog...chestii profunde. si in cazul acesta, al ce mai reformei, judele n-o sa se mai supuna doar legii ci si temerilor launtrice de eventuale sanctiuni materiale. atunci sa vezi auto conservare in detrimentul legii. delicata bariera a schimbarii.
  • +3 (5 voturi)    
    reforma in justitie. (Luni, 12 aprilie 2010, 16:33)

    mircea [anonim]

    Dupa cate sau intamplat,increderea in justitie este undeva sub zero.La magistrati,judecatori,procurori,nu le-as acorda nici prezumtia de nevinovatie.Ar merita,daca nu sunt in stare sa-si excluda lichelele facute judecatori,procurori,la apelul de seara,sa fie desfiintati si sa se introduca sistemul de judecata de la americani.Atat de multe gogomanii au facut magistratii,judecand cauze care nu trebuiau si amanand sine die judecarea unor cauze reale,ca dupa aceia sa se planga ca au multe dosare.Si unele dosare de cati ani sunt?Si cine raspunde,caci nu am auzit de raspunderea unui magistrat pentru o sentinta gresita sau intarziata.
  • -2 (2 voturi)    
    Despre jurati nimic ? (Luni, 12 aprilie 2010, 16:59)

    catalin [anonim]

    Nici o noutate despre jurati ? Casta si partidul decid in continuare ?
  • -4 (6 voturi)    
    Valeu, muicaaaaa! (Luni, 12 aprilie 2010, 17:51)

    Costache2009 [utilizator]

    Mai bine ne arunca pe toti de pe acum in inchisoare sau in lagare de concentrare, decat sa ne mai hinghereasca atata cu inregistrarile telefonice, sa ne mai plimbe pe sub ochi decolteele generoase ale primei juriste a tarii, sa ne mai arunce praf in ochi cu geniul Ebai, cu competenta Sidei (sau Sidului?) In ceea ce ma priveste, decat "reforma" din asta a la Beria, facuta de o "elita poolitica" ca asta portocalie, mai bine cer azil politic incotro oi vedea cu ochii!
  • -4 (6 voturi)    
    Si ca sa vorbim serios... (Luni, 12 aprilie 2010, 17:54)

    Costache2009 [utilizator]

    ... toata tevatura asta este ca sa scape de aia "vechi" si sa se instaleze generatia de aur a Ebai si altor beizadele, scolite pe bani grei prin cele strainataturi.
  • -3 (5 voturi)    
    Hai sa detaliem! (Luni, 12 aprilie 2010, 18:02)

    Costache2009 [utilizator]

    - simplificarea procedurilor de citare, inclusiv in procesele cu mai multe parti - o prostie, se face in scris, in termen. Ce sa "simplifice"? Toti vor fi "citati" prin umflare de la domiciliu in toiul noptii? Asa ar fi simplificat la extrem.

    - eliminarea apelului pentru unele categorii de cauze - adica nu va mai exista nici macar la dreptul la recurs? Foarte interesant!

    - reducerea competentei Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in special in cauze penale, si, pe aceasta cale, decongestionarea rolului ICCJ - hă hă hă! Cum sa reduci competenta celei mai inalte instante, fara sa te acuze tot mapamondul de tendinte dictatoriale?!

    - modificarea normelor de procedura, in sensul reglementarii principiului oportunitatii actiunii penale si a acordului de recunoastere a vinovatiei (incluse in proiectul codului de procedura penala) - pentru reducerea numarului de doare aflate pe rolul organelor judiciare - aha, adica daca ne recunoastem singuri vinovati, procurorii ne decreteaza "sinceri" si ne dau o condamnare mai blanda???

    Pe scurt, nu gasesc in "Reforma Mica" decat bazaconii staliniste!!!
    • +2 (2 voturi)    
      pai (Marţi, 13 aprilie 2010, 8:50)

      sabo [utilizator] i-a raspuns lui Costache2009

      daca inca se mai citeaza prin anuntarea publica pe la aviziere
      si pe la cutiile postale...ca pe timpul lui Incu Jianu..ca nu aveai unde sa-l anunti pe haiduc..decat la usa primariei..
      acum ramai crucit cand iti vine hotararea de la procesul de care nu stiai!
  • -1 (5 voturi)    
    Pe de alta parte... (Luni, 12 aprilie 2010, 18:39)

    Costache2009 [utilizator]

    Imi este deja prea lehamite ca sa iau la puricat si asa-zisa "Reforma Mare"! Si totusi, ceva mi-a sarit in ochi...

    6. Reorganizarea Institutului National de Expertize Criminalistice:
    - eliminarea monopolului statului asupra expertizelor - Numai INEC nu fusese pana acum aservit! Adica iata inca un loc de unde se pot suge bani grei! Pentru ca, trebuie sa va spun, acesti experti sunt acum specialisti si INDEPENDENTI. Presupun ca trebuie cooptati cei de prin Politie, sa mai manance si gura lor niste cozonac suplimentar!

    7. Administratia Nationala a Penitenciarelor:
    - Lansarea unui program de extindere a retelei de penitenciare, prin constructii in parteneriat public-privat sau prin orice alte forme prin care pot fi atrase finantari care sa suplineasca alocatiile bugetare - V-am spus eu ca asta se urmareste, sa fie cat mai multe puscarii, in care sa ne arunce pe toti cartitorii! Eventual chiar puscarii private: una a lui Sorin Ovidiu Vantu, alta a lui Rusinedinupatriciu, alta a lui Videanu, alta drept zestre pentru Cenusareasa Eba...

    No other comment! Cred ca mi-am asigurat un loc macar intr-o celula ***, adica de trei stele! :)
  • -2 (4 voturi)    
    Inca una mica si ma duc! (Luni, 12 aprilie 2010, 19:00)

    Costache2009 [utilizator]

    Cat o fi costat - din bani europeni, desigur - intreaga pompoasa "strategie"? Si cine a primit sumele, probabil, "nesimtite"? Si sunt acesti primitori "repere morale" ale justitiei? Oricum, la o rasfoire sumara, pare sa fie o "strategie" pentru aservirea absoluta a magistratilor fata de "partidul conducator", pentru o intoarcere halucinanta a Romaniei in vremurile staliniste, adica in anii '50.

    O mentiune: magistratii in Romania sunt de 2 feluri - procurori si judecatori. Procurorii romani sunt, oricum, subordonati asa-zisului executiv si Ministerului Public, asadar neindependenti, iar judecatorii, intr-un stat democratic, sunt independenti, inamovibili si se supun numai legii (existente, in vigoare).
    • +2 (4 voturi)    
      ... (Luni, 12 aprilie 2010, 20:48)

      Aph [anonim] i-a raspuns lui Costache2009

      Frate, lasa-ne mai nene ca se mai si satura omul de romani din-astia ca tine! Cel mai usor lucru, la care sunteti campioni, e sa luati orice informatie apoi s-o desirati si s-o aratati la toata lumea cat de goala si urata e! Noua generatie de "Gica contra-progres", pe care daca va pun sa scoateti o idee care sa nu faca referire la Basescu v-am lasat in bezna!

      Apoi vine specialitatea casei, teoria conspiratiei! Vrei tu sa-mi spui mie ca dupa 15 ani de minciuna si talharie in tara asta, a venit unul acuma care ii invarte pe toti si pe toate dupa bunu-i plac, in timp ce toti ceilalti de din-ainte se dau de ceasul mortii ca vor ajunge la puscarie trimisi acolo de cel mai mare dictator al tuturor timpurilor? In frunte cu asa-zisii liberali, care tipa cel mai tare insa na ca s-au ales cu beleaua asta de MJ care e de-al lor si nu prea-i miroase dosarul...

      Te consumi aiurea, una la mana fiindca nu inteleg pe cine incerci sa convingi - chiar crezi ca MJ sta sa citeasca comentariile unui oarecare cu suspect de mult timp liber? Si a doua la mana fiindca, chiar daca ar fi asa cum spui tu, contra-exemple de astfel de initiative nu prea ai de unde scoate. Sa inteleg ca sistemul actual ti se pare unul corect si eficient? Esti cumva Chiuariu si ti-ai pierdut amicii de pe Facebook, de cand cu etnobotanicele interzise?!?
    • +1 (3 voturi)    
      Eheiiii (Luni, 12 aprilie 2010, 22:36)

      Gica contra [anonim] i-a raspuns lui Costache2009

      Dar au si un profil moral integru...
      Ceea ce va dorim si dvs.......
  • +2 (2 voturi)    
    prescriere (Luni, 12 aprilie 2010, 21:57)

    Bitu [anonim]

    Analizind felul in care un dosar penal ajunge,in final, la o hotärire judecätoreascä definitivä, se poate constata cä instrumentul cel mai eficace pentru impiedicarea combaterii cu succes a marii coruptii este, dupä pärerea mea, legislatia privind prescrierea , dupä un timp stabilit de lege, a cauzei.
    Acest lucru ofera posibilitatea unor advocati "specializati" in aminäri continue, sä prelungeascä procesele pinä ce termenul de prescriere inträ in vigoare.Se creazä astfel costuri uriase pe care le suporta contribuabilul, si, pe de altä parte, se impiedica rezolvarea dosarelor de importanta majorä.
    Astfel , spre exeplu, nu mai auzim nimic de ani de zile, de stadiul in care se aflä dosarele de importanta nationalä, cum ar fi cele in care sunt cercetate persoane sub acuzatia grava de inalta tradare, sau de prejudicii grave aduse economiei tärii.
    Asemenea dosare nu ar trebui sä se afle sub incidenta legislatiei privind prescrierea termenului de actionare in judecatä. Este pärerea unui simplu setätean , care urmäreste stupefiat cum, mai ales cei ce incalca legea in modul cel mai grav, sunt scäpati de urmärile penale ale faptelor lor.
  • -1 (3 voturi)    
    strategie (Luni, 12 aprilie 2010, 22:00)

    mihai [anonim]

    Daca aceasta strategie o fi la fel de buna ca legea invatamantului... m-am lamurit.
  • +1 (3 voturi)    
    mediatori (Luni, 12 aprilie 2010, 23:38)

    tania [anonim]

    Dl. ministru a vorbit si despre mediere ca alternativa ptr. solutionarea conflictelor.De ce evitat sa abordati madierea? Mersi
  • -1 (1 vot)    
    propun (Marţi, 13 aprilie 2010, 8:42)

    cetatzean [anonim]

    ca in reforma justitziei, pentru a se reduce posibilitatzile de coruptzie, verdicte aberante, sa se reintroduca curtea cu juri.
    sa se renuntze la numele de tribunale si sa fie inlocuite de curtzi de justitzie. tribunalele suna a regim militarizat, a diktatura. si este o diktatura a juzilor, azi, in romania.
    curtea cu juri este justitzia poporului. se practica in alte tzari cu democratzii vechi, s'a practicat si'n romania si este necesara. daca poporul a facut o revolutzie, a schimbat un regim si o oranduire sociala, atunci e capabil sa participe si la actul justitziei. ca d'aia totul e in numele poporului.
  • 0 (2 voturi)    
    Ceea ce am citit in aceasta sinteza HN (Marţi, 13 aprilie 2010, 8:50)

    Audit [utilizator]

    mi se pare SF. Niciodata nu va trece de oamenii politici asa ceva. Toate propunerile duc la responsabilizare, fluidizare act justitie ori cu asa ceva nu vor fi de acord.
  • -1 (1 vot)    
    analiza pe langa lege........ (Marţi, 13 aprilie 2010, 16:03)

    capatu` satului [anonim]

    multe din notele HN sunt pe langa lege, am sa incerc sa argumentez:
    1. referitor la raspunderea magistratilor - desi HN apreciza ca aceasta nu exista, se inseala - fiind prevazuta expres de art. 52 din Constitutie si legea privind organizarea judiciara, afar de normele raspunderii civile delictuale - strict la cazurile de erori judiciar si implicit de atragere a raspunderii magistratului, problema este lipsa unei norme legale care sa califice ce fapte se includ in sfera notiunii de erori judiciare, in acest sens sunt nenumate decizii ale Curtii Constitutionale....
    este adevarat ca csm`u are un proiect de lege pe aceasta tema, dar asta este altceva.....
    2. exemplul caselor nationalizate si a litigiilor pierdute de statu` roman la CEDO este gresit si denota o necunoastere a acestora - mare parte din procesele de la CEDO legate de casele nationalizate au fost castigate pt. ca procuroru` general din aceea vreme a introdus recursuri in anulare (cale de atac ce nu mai exista in Codul de Procedura Civila) si pt. ca parlamentarii nu au produs legi de reparatie sau masuri juridice de despagubire ca si in tarile de langa noi - in toate hotararile legate de casele nationalizate CEDO a subliniat ca dupa semnarea Conventiei statele au pe langa obligatia respectarii acesteia (conventiei ), respectiv de a se abtine de la masuri ce ar viza incalcarea drepturilor conferite si LA ACTIUNI POZITIVE (LEGISLATIVE) de ocrotire a drepturilor ocrotite de conventie, ceea ce la noi parlamentu` n`a reusit sa produca.....


    interpretarea legilor si a efectelor acestotra este un proces ce se realizeaza in ani de zile, o analiza jurnalistica a unor norme legale ar trebui realizata cu sprijinul unor persoane ce au studiat mai mult de 3 randuri din alte artiicole de presa legate de o tema asemanatoare.........
  • -1 (1 vot)    
    dom' tapalaga (Marţi, 13 aprilie 2010, 19:19)

    cetatzean [anonim]

    ai ceva impotriva la curtea cu juri ?
    pusesem si io o interventzie legata de schimbari in justitzie. ziceam de schimbarea tribunalelor, cu unul sau trei cocosi, in curtzi de justitzie. de judecarea proceselor importante de un juriu cetatzenesc. atunci, intr'adevar, sentintzele se vor putea da in numele poporului....
    se pare ca pe hotnews se publica ce convine celui ce'a scris articolul, numai acele postari care cad gand la gand cu bucurie.
    s'auzim numai de bine...
  • 0 (0 voturi)    
    consilierii juridici ???? (Vineri, 30 aprilie 2010, 9:30)

    Ina Dimitriu [anonim]

    Indraznesc sa va amintesc ca in Romania exista si profesia de consilier juridic, intarita prin existenta unei legi specifice, a unui statut al consilierului juridic, ca exista Colegii ale consilierilor juridici ...
    In strategia prezentata aceasta profesie este ignorata complet, este uitata, desi numerosi consilieri juridici isi desfasoara activitatea cu profesionalism si competenta!
    Care va fi viitorul acestei profesii, a celor care o practica implicandu-se in tumultoasa activitate desfasurata in salile instantelor de judecata, in firme mai mari sau mai mici, in institutii ale statului ....
    Sper din toata inima ca nu veti ignora existenta acestor oameni care ar trebui sa aiba drepturi egale cu ceilalti absolventi ai aceleiasi institutii de invatamant superior; de ce trebuie sa se faca aceasta discriminare?


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version