Expertii Societatii Academice din Romania (SAR) au pus fata in fata cele doua proiecte de lege privind reforma Educatiei, aflate in aceste zile in centrul unei dispute politice. Pachetul Miclea este in general superior pachetului Andronescu, insa nu trebuie adoptat prin ordonanta, ci prin dezbatere publica, este de parere SAR.

O comparatie intre cele doua filosofii educationale, pentru invatamantul pre-universitar, a fost realizata si de HotNews.ro, care a publicat in urma cu doua zile o analiza realizata de Stefan Vlaston, presedintele Asociatiei EDU CER.

Iata concluziile sintezei realizate de Societatea Academica din Romania, pe puncte:

Invatamantul universitar

1. Managementul Universitar

  • Legea invatamantului propusa de Pachetul Miclea identifica drept problema majora in actualul sistem de educatie managementul universitatilor prin sistemul colegial, subliniind ca este in mare parte ineficient. Propune inlocuirea acestuia cu sistemul managerial (corporatist) in conducerea universitatilor, subliniind ca cele mai performante universitati din lume functioneaza dupa sistemul managerial, in care top-managementul si middle-managementul (decanii) sunt rezultatul unor procese de recrutare sau selectie, nu al alegerilor colegiale.
  • In Codul Educatiei propus de Minister, sistemul care functioneaza in prezent ramane acelasi. Punctul de vedere al actualului ministru al Educatiei sustine ca drepturile comunitatii academice ar fi limitate considerabil de masura propusa in Pachetul Miclea, atentandu-se la autonomia universitara.
  • Sindicatele sustin sistemul colegial de management universitar, pentru ca acesta mentine distributia actuala a puterii.
  • Studentii sunt de parere ca functia manageriala ar trebui acompaniata de o functie aleasa colegial, pentru a creste legitimitatea celui aflat in functia de conducere.  

2. Finantarea invatamantului superior

  • Pachetul Miclea propune ca statul sa compare costurile unui program de studiu la diverse universitati si sa stabileasca un cost mediu/program/student. Bugetul va trebui sa acopere apoi doar acest cost mediu, universitatile publice fiind obligate ulterior sa practice taxe de studiu la nivelul costurilor proprii. Propune, de asemenea, finantare multianuala, pe cicluri de studii, astfel incat universitatile sa poata angaja investitii strategice. Finantarea complementara se va realiza pe baza proiectelor de dezvoltare institutionala, la recomandarea CNFIS. Codul elaborat de Comisia Prezidentiala prevede si alocarea unui fond pentru finantare suplimentara, acordat pentru a stimula excelenta institutiilor si a programelor de studii, la recomandarea ARACIS si CNCSIS.
  • Pachetul Andronescu propune finantare de baza din bugetul de stat, in functie de numarul de studenti si de indicatori de calitate. Propune existenta unui fond pentru dezvoltare pentru universitatile care dovedesc excelenta in performante si in asigurarea calitatii. Finantarea complementara se refera la subventiile pentru masa si cazare, la fondurile pentru investitii si reparatii, la cele alocate pe baze competitionale pentru cercetarea stiintifica.  
  • Sindicatele sustin ca este important ca finantarea sa fie multianuala si acordata pe cicluri de studii.
  • Studentii sunt de parere ca actuala formula de finantare de baza este buna daca se aplica corect. Subliniaza, insa, ca este important ca finantarea sa fie multianuala si pe cilcuri de studii.

3. Incompatibilitati

  • Pachetul Miclea prevede ca in aceeasi universitate nu pot ocupa simultan functii de conducere, la orice nivel, afini si rude de grad inclusiv III, precum si interzicerea ocuparii posturilor in aceeasi catedra de catre rudele pana la gradul II inclusiv.
  • Codul Andronescu propune urmatoarele: functiile de conducere din aceeasi unitate sau institutie de invatamant nu pot fi ocupate simultam de persoane care sunt in relatie de rudenie de gradul I sau sunt sot/sotie.
  • Sindicatele si studentii sustin ca aceste incompatibilitati trebuie formulate clar in lege, asa cum sunt prezentate in pachetul Miclea, si nu trebuie lasate la latitudinea universitatilor. 

Invatamantul pre-universitar

1. Nivel de evaluare a elevilor pe modelul testelor internationale PISA

  • Pachetul Miclea: Clasa a IX-a
  • Pachetul Andronescu: Clasa a VIII-a
  • FSLI: Clasa a VIII-a
  • FEN: Clasa a IX-a
  • Federatia Spiru Haret: Clasa a VIII-a
  • Societati profesionale (SRF): Inclina spre propunerea Miclea: PISA se da la 15 ani, cand majoritatea elevilor sunt in clasa a IX-a.

2. Admiterea la liceu

  • Pachetul Miclea: Liceele pot organiza examen de admitere
  • Pachetul Andronescu: Admitere pe baza mediilor V-VIII (50%) si a rezultatelor la testul standardizat din clasa a VIII-a (50%)
  • FSLI: Examen de admitere in liceu, dar se tine cont si de testul standardizat
  • FEN: Trebuie organizat examenul de admitere in liceu
  • Federatia Spiru Haret: Trebuie organizat examenul de admitere in liceu
  • Societati profesionale (SRF): Trebuie organizat examenul de admitere in liceu

3. Finantarea de la buget a invatamantului privat

  • Pachetul Miclea: Elevii din pre-universitar privat pot fi finantati de la buget
  • Pachetul Andronescu: Elevii din pre-universitar privat NU pot fi finantati de la buget
  • FSLI: Elevii din pre-universitar privat NU pot fi finantati de la buget, pentru ca sistemul de stat este subfinantat
  • FEN: Elevii din pre-universitar privat NU pot fi finantati de la buget, pentru ca sistemul de stat este subfinantat
  • Federatia Spiru Haret: Elevii din pre-universitar privat NU pot fi finantati de la buget, pentru ca sistemul de stat este subfinantat
  • Societati profesionale (SRF): Finantarea de la bugetul de stat nu se poate face in acest moment.

4. Rolul inspectoratelor in numirea directorilor de scoli

  • Pachetul Miclea: Consiliul de Administratie (CA) al scolii organizeaza concursul, stabileste componenta comisiei si, dupa concurs, numeste directorul
  • Pachetul Andronescu: Ministerul da criteriile generale si metodologia, cu consultarea partenerilor sociali. CA organizeaza concursul, cu expertiza inspectoratelor. Inspectoratul numeste directorul cu avizul primarului/ Consiliului Judetean
  • FSLI: Inspectoratul Scolar este sub influenta factorului politic datorita numirii Inspectorului General de catre Ministrul Educatiei, de aceea trebuie regandit rolul Inspectoratului Scolar
  • FEN: Inspectoratul scolar trebuie sa se ocupe doar de inspectia anuala
  • Federatia Spiru Haret: Inspectoratul Scolar trebuie sa fie parte in procesul de selectare a directorilor de scoala, pentru ca au experienta
  • Societati profesionale (SRF): Inspectoratul Scolar nu trebuie sa fie implicat in procesul de selectare a directorilor.

5. Incompatibilitati

  • Pachetul Miclea: Directorul nu poate fi membru de partid
  • Pachetul Andronescu: Nu exista nicio precizare in aceasta privinta
  • FSLI: Directorul nu poate fi membru de partid
  • FEN: Directorul nu poate fi membru de partid
  • Federatia Spiru Haret: Directorul poate fi membru de partid: s-ar usura obtinerea de fonduri de la primarie/ CJ
  • Societati profesionale (SRF): Directorul nu poate fi membru de partid.

Expertii Societatii Academice avertizeaza ca discutia a devenit una politica si nu una de fond, neglijindu-se continutul acestor legi. In acest context, SAR sustine ca este nevoie de o dezbatere publica pe fondul legilor educatiei, in care sa fie implicate sindicatele, studenti, elevi, parinti, directori de scoli, rectori ai universitatilor de stat si private, asociatii profesionale, dar si experti in domeniul reformei educationale.

Vedeti in documentul atasat analiza completa realizata de Societatea Academica din Romania (SAR).