Corespondenta Germania

Cum am devenit, dupa 18 ani de asteptare, cetatean german. Interviu cu Dragos Trica, arhitectul ex-greencardist

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Duminică, 2 noiembrie 2008, 15:26 Actualitate | Esenţial


Coperta cartii Apatridul de Dragos Trica
Foto: Hotnews
In primavara anului '90, Piata Universitatii gemea de golani cu ecusoane de carton in piept si diplome universitare acasa. In Piata Libera de Comunism, infierata cu „mai animalule“, sute de mii de oameni, pentru care Revolutia n-a fost nici comanda de la centrala, nici eveniment TV, au avut pentru cateva saptamani, impresia de reala schimbare. Unii dintre „golanii“ cu capete si inimi sangerand dupa mineriada din '90, au luat drumul strainatatii. Arhitectul Dragos Trica (45 ani) este unul dintre acestia. Dupa 18 ani de asteptare, el a primit in sfarsit cetatenia germana. Cum, de ce asa tarziu si cat a costat, ne spune el insusi intr-un interviu exclusiv.

Dani Rockhoff: Dragos, tocmai ai devenit cetatean german. Cand s-a intamplat asta?

Dragos Trica: Dupa exact 18 ani si o luna de la venirea in Germania. M-a costat 255 de euro cetatenia, cate 100 de euro cursul de integrare si cel de limba, 30 de euro Zertifikat Deutsch. De cursul de 600 de ore de limba germana am scapat, din motive evidente. Mi-a trebuit si cazierul, asigurarea de sanatate si de pensie, ca si dovada venitului pe ultimele trei luni. Pot sa ma laud ca, la testul de limba, am avut 298 de puncte din totalul de 300.

D.R.: Felicitari. Insa de ce asa ti-au dat nemtii cetatenia asa tarziu?

D.T.: E o poveste lunga, care a inceput in anul 1990, in luna iulie. La o luna dupa venirea minerilor la Bucuresti. A urmat o intreaga odisee: cererea de germanitate, cererea de azil, respingerea uneia, respingerea celeilalte. Apoi, renuntarea la cetatenia romana.

D.R. Renuntarea la cetatenia romana a fost o solutie de ramanere in Germania?

D.T. Nu numai din motivul asta am renuntat la cetatenia romana. Am facut-o in cursul procedurii de germanitate, care s-a complicat, deoarece am sosit in Germania cu o luna mai tarziu dupa ce s-a pus in vigoare o lege noua, care era valabila numai pentru cei cu apartenenta germana din Romania. Deci procesul de recunoastere a germanitatii mele a durat, in loc de cateva luni, 8 ani. In final, cererea de recunoastere a germanitatii mi-a fost respinsa.

D.R. Ai scris lucrurile astea intr-o carte pe care ai publicat-o in 2004. Poti sa spui cateva cuvinte despre asta?

D.T. Am terminat conflictele principale, pentru azil, germanitate, iar apoi pentru recunoasterea statutului de apatrid. Sapte ani a durat pana cand mi-a fost recunoscut acest statut, din 1994 pana in 2001. Insa ma apasa atat de tare experienta asta, incat am simtit nevoia sa ma eliberez si m-am eliberat scriind „Apatridul”.

D.R. Au fost ani de cosmar, sau ai putut trai cat de cat normal?

D.T. Stresul plana asupra mea 24 de ore din 24. In afara de nesiguranta statutului de apatrid care nu-mi era recunoscut, oricand era posibila o incercare de a fi expulzat de catre autoritatile germane, chiar daca n-ar fi avut unde si chiar daca n-ar fi fost legal. Nici un apatrid nu poate fi expulzat din Germania decat daca a incalcat grav legile tarii, sau daca e un pericol pentru siguranta publica.

D.R. Apatrizii care au fost expulzati din Germania in Romania si au ajuns pe aeroportul Otopeni au comis ilegalitati? O serie dintre acesti apatrizi au stat ani buni in zona neutra a aeroportului.

D.T. N-au comis nici o ilegalitate. Expulzarea lor din Germania si trimiterea lor cu avionul, pe Otopeni, a fost ilegala. Procedura asta a fost o ilegalitate a autoritatilor germane.

D.R. Unul dintre ei s-a sinucis, altul (dupa cum a scris si presa romana) a fost foarte grav bolnav. Ai cunostinta ca, la nivel de state, roman si german, sa se fi reactionat cumva la situatiile acestea deosebite?
D.T: Te referi la situatiile...

D.R. La situatiile expulzatilor din Germania, apatrizi fosti cetateni romani, care au considerat de cuviinta ca, si dupa expulzarea pe Otopeni, sa nu reintre pe teritoriul Romaniei si sa se judece in continuare pentru reintoarcerea lor in Germania, cu statul german.

D.T: Drept sa spun, nu cunosc ce s-a intamplat dupa anul 2001, cand eu am reusit sa-mi rezolv problemele cat de cat, si de atuncea nu m-am mai interesat. N-am vrut sa ma mai interesez de problematica asta.

D.R. Inteleg. Ti-ai refulat toata problema, te-ai gandit ca ti-ai rezolvat partial lucrurile si te-ai detasat cumva de situatia celorlalti. Cum a evoluat, in continuare situatia ta? Esti arhitect, din punct de vedere profesional ai avut drepturi depline?

D.T: In privinta profesiei, n-am avut nici cea mai mica problema. Diploma mi-a fost recunoscuta imediat, fara examene de diferenta. Dupa doi ani de lucru ca angajat, am fost primit in Ordinul Arhitectilor din landul Baden-Württemberg si am putut sa am joburile pe care mi le-am dorit. Dar n-am avut voie sa lucrez ca independent.

D.R. Ce inseamna sa lucrezi ca arhitect independent in Germania?

D.T. Eu nu am avut voie sa lucrez decat ca angajat, cu autorizatia de munca semnata de patronul unui birou sau al unei firme de arhitectura. Cativa ani mai tarziu, exact formularul si hartia respectiva avea sa fie prezentata de autoritatile de aici, ca asa-numitul Greencard.

D.R. Consideri ca a fost o discriminare profesionala, faptul ca nu ai putut lucra decat sub aceasta forma?

D.T. Cu siguranta, pentru ca am o profesie in care nu gasesti asa usor un post de angajat. Majoritatea arhitectilor sunt independenti, chiar daca lucreaza ca liber-profesionisti in cad4ul unui birou de arhitectura mai mare.

D.R. In Romania se cauta specialisti, muncitori calificati, dar si oameni pentru munci de jos. Se face propaganda pentru intoarcerea romanilor inapoi. Ai incercat si in Romania sa-ti croiesti o cale profesionala mai usoara?

D.T. Pana acum mi-a fost greu, pentru ca avand statutul de apatrid eram mai prejos decat orice cetatean strain din tara asta.

D.R. Din tara asta Germania, sau Romania?

D.T. Germania si Romania. Nu eram nici cetatean german, nici cetatean roman, nici cetatean al Uniunii Europene. Si pentru a vizita Romania, aveam nevoie de viza. Iar viza nu o primeam prin posta, ci trebuia s-o iau de la München, personal.

D.R. Ai obtinut greu viza turistica?

D.T. Nu am obtinut-o greu, insa toata procedura era dificila. Nu puteam sa-mi iau pur si simplu biletul de avion, ci trebuia sa ma duc intai la Consulatul roman de la München, 300 de km dus, 300 intors. Mai erau apoi cozile si mitocania pe care le intalnesti la consulat. Nu ma refer la consul sau la personal, ci la cei care vin cu anumite probleme la consulat.

D.R. In Romania ti s-a oferit vreun proiect pe linie de arhitectura, pe care ti l-ai fi dorit si te-a impiedicat statutul tau de apatrid?

D.T. Incontinuu. Tot timpul am avut oferte si invitatii: de la joburi ca angajat, pana la colaborari si propuneri de proiecte foarte interesante si care ar fi fost foarte banoase.

D.R. Banuiesc a trebuit sa le refuzi pe toate.

D.T. Da, din pacate.

D.R. Acum insa, ai obtinut cetatenia germana. Poti sa-mi spui data exacta?

D.T. 19 iulie, la 18 ani si o luna de la sosirea in Germania.

D.R. Deci puteai sa ai un copil major, intre timp.

D.T. Da…mi-am facut eu majoratul in apatrizie.
 
D.R. Acum, dupa ce ti-ai atins visul, exista vreun fel de impedimente pentru a intra in proiecte imobiliare, pe care sa le realizezi aici sau in tara?

D.T. Nu mai exista ici un fel de impediment. Singurul impediment era sa primesc o cetatenie a Comunitatii Europene,  pentru a putea avea un domiciliu in Romania si astfel sa ma pot inscrie in Ordinul Arhitectilor din Romania, ceea ce am si facut. Acum sunt membru al Ordinului Arhitectilor din Romania si al Camerei Arhitectilor din Germania.

D.R. Ai vreun proiect mare, sau interesant, pe care ni-l poti dezvalui?
In Romania sunt mai mult la nivel de tratative si de promisiuni. In Germania am, chiar in Piata Centrala din orasul in care locuiesc. De fapt, cele mai mai trei santiere din orasul Hechingen sunt ale mele. Nu numai santierele, ci totul: am avut de la faza de schita si proiect, pana la supravegherea de santier si datul la cheie.

D.R. Astepti deci, solicitari si din tara?

D.T. De ce nu?

D.R. Din punct de vedere profesional, trecutul si viitorul apar clare. Revenind insa la fostul tau statut cetatenesc: unii oameni, la un moment dat au fost nevoiti sa faca pasul renuntarii la catatenia romana. Poate  ca au facut-o in ciuda vointei lor si cu rupere de inima. De ce crezi ca acesti „John Lackland“, apatrizii, sunt asa prost priviti la nivel de state?

D.T. Pentru ca sunt ceva confuz, ceva neclar, o minoritate.

D.R. Sunt ei o minoritate? Exista inca multe persoane?

D.T. Nu exista multe. Insa problemele, ca apatrid, le intalnesti oriunde. Pe aeroport, cand prezinti pasaportul, nu stiu unde sa te inregistreze si sa te catalogheze. Eu am invatat pana si numerele de telefon din Germania, pentru categoria speciala a apatrizilor.

D.R. Sunt cetateni care nu pot fi luati, la o adica, la raspundere, de nici un stat, si care nu cad sub incidenta legilor din nici un stat?

D.T. Ba da, ei cad sub incidenta legilor statului unde locuiesc. Insa cand ajung in alta tara, nimeni nu se mai considera responsabil pentru ei. Daca mie, cand eram inca apatrid, mi s-ar fi intamplat ceva, as fi avut un incident sau conflict in Romania, romanii ar fi spus: nu e cetatean roman, a venit cu viza turistica, n-avem nici o treaba cu el. Germanii ar fi spus la fel: nu e cetateanul nostru, nu e treaba noastra.

D.R. Aceste situatii care au existat la un moment dat, pot fi ele considerate greseli din partea statelor care elibereaza dintr-o cetatenie pe cineva, celalalt stat nu-l adopta, si atunci pun persoana in dificultate?

D.T. Nu, Romania n-a incalcat nici o lege cand m-a eliberat pe mine, la cererea mea, de cetatenia romana. Germania era, conform legilor si a Constitutiei sale, obligata sa-mi recunoasca statutul si, dupa un anumit interval de timp, sa imi acorde posibilitatea de a primi cetatenia. Singurul stat care si-a incalcat propriile legi si legile internationale, in privinta apatriziei, este Germania.

D.R. Dincolo de aspectul tau strict personal: ai venit casatorit din tara, in Germania. Impreuna cu sotia ta balerina, ati intrat in demersul renuntarii la cetatenia romana, iar apoi al apatriziei. Ti-a afectat in vreun fel acest demers, viata familiala?

D.T. Bineinteles ca da. Am trait intr-o nesiguranta continua, ceea ce probabil ca a alterat si relatia noastra. Ca dovada, acum suntem despartiti. In plus, avand nesiguranta asta, si ca apatrid, n-am putut sa risc sa am un copil. Mai ales ca am vazut experienta altor familii, care au avut copii si care, desi erau nascuti in Germania, n-au fost recunoscuti ca germani. Au fost copii apatrizi, aveau si ei problemele pe care le aveau parintii lor.

D.R. Este un rau care nu mai poate fi dat inapoi. Simti ca te-ai razbuna pe cineva pentru toti acesti 18 ani de chinuri?

D.T. Nu, nu. A fost o experienta interesanta. M-as fi lipsit de ea, insa asa fiind, o tratez ca pe o experienta constructiva. Mi-am descarcat toti nervii scriind cartea „Apatridul“. Acum nu mai am nici ranchiuna, nici nervi. A ramas doar ura mea pentru cativa politicieni romani care au alterat si revolutia, si o evolutie mai pozitiva a Romaniei. Salutari lui Ion Iliescu!



















8092 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    Cam confuz tipul...si la fel e si interviul (Duminică, 2 noiembrie 2008, 16:28)

    Ovidiu [anonim]

    Un arhitect enunta la cetatenia romana, nu o obtine pe aia germana,...si dupa 18 ani o obtine dar e cam tarzie varsta si a ramas si fara sotie....iar interviul se incheie cu acest arhitect transmitandu-i salutari lui Ion Iliescu...
    • +1 (3 voturi)    
      Mda (Duminică, 2 noiembrie 2008, 16:54)

      Cosmin [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      Chiar ca e cam confuz. Oricum, nu inteleg ce a realizat.. S-a chinuit 18 ani stand fara cetatenie si in nesiguranta pentru ce?
      Astazi un arhitect bun si care cunoaste limba germana poate pleca oricand acolo sa lucreze.
      Asa ca, la ce bun?
      • 0 (0 voturi)    
        Cati ani aveti? (Duminică, 2 noiembrie 2008, 17:36)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Cosmin

        Se vede ca fie v-ati nascut dupa mineriada din 90, fie nu stiti ce a fost mineriada si ce inseamna sa fii victima lui Iliescu.
      • 0 (0 voturi)    
        confuz e putin spus ;difuz ??? (Duminică, 2 noiembrie 2008, 18:28)

        aelita [anonim] i-a raspuns lui Cosmin

        foarte multi pui de nomenclaturisti si securisti au folosit Piata Universitatii ca o trambulina pentru a emigra care in elvetia,care in canada ,care in Germania care in etc
        daca ar fi un baiat de la tara poate as crede dar se vede pe fata lui maradonistul
        • 0 (0 voturi)    
          curat-murdar (Luni, 3 noiembrie 2008, 0:19)

          nulo-aelita [anonim] i-a raspuns lui aelita

          mai draga aelita, ori habar nu ai despre ce vorbesti si ce a insemnat "piata universitatii" in 1990, ori poate ar trebui sa cauti nomenclaturistii in propriul arbore genealogic! Ce "trambulina" crezi ca a fost piata universitatii? Crezi ca pe cei care au fost acolo si care, scarbiti, au plecat apoi pe unde au vazut, i-au luat "imperialistii" din vest in brate si le-au dat ceva dilpome de revolutionari? Daca ai nimerit cumva, candva, prin piata universitatii in acea perioada, ai vazut tu vreun pui de nomenclaturist? Si, nu in ultimul rand, sa fim seriosi, chiar crezi ca se rataceau pe acolo "baietii de la tara"? Hai ca le-ai "emanat"
      • 0 (0 voturi)    
        vai! (Luni, 3 noiembrie 2008, 11:59)

        answer [anonim] i-a raspuns lui Cosmin

        Da, Cosmine, ASTAZI! Dar omu´povesteste ceva inceput cu 18 ani in urma. Ce varsta ai?
    • 0 (0 voturi)    
      salutari (Duminică, 2 noiembrie 2008, 19:06)

      iuropeanu [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      E evident ca in contextul frazei anterioare, salutarile pentru Ion Iliescu au fost ironice. Iar daca ii vei citi cartea, nu vei avea nici o indoiala cit de "simpatic ii este autorului ranjitul I.I.
  • 0 (2 voturi)    
    Felicitari pt. obtinerea cetateniei germane! (Duminică, 2 noiembrie 2008, 16:36)

    DGeorge [utilizator]

    Felicitari pt. obtinerea cetateniei germane!
  • 0 (4 voturi)    
    cetatean german (Duminică, 2 noiembrie 2008, 16:37)

    Sacaitorul [anonim]

    "Singurul stat care si-a incalcat propriile legi si legile internationale, in privinta apatriziei, este Germania."

    Si atunci de ce nu te-ai intors in tara ta de bastina?
    • 0 (2 voturi)    
      de ce? (Duminică, 2 noiembrie 2008, 19:10)

      ioropeanu [anonim] i-a raspuns lui Sacaitorul

      Traieste nu 18, macar un an in Germania, apoi intoarce-te in Romania si cu sguranta ca nu ii vei mai pune intrebarea asta.
  • +2 (2 voturi)    
    Incapatanarea fara margini se confunda cu prostia (Duminică, 2 noiembrie 2008, 17:10)

    Razvan007 [utilizator]

    Mai rar un incapatanat ca omul din acest interviu. Daca astepta 18 ani ca sa il faca Cancelar, as mai fi inteles. Dar sa iti pierzi 18 ani din viata, sa renunti la familie (in mod indirect), sa renunti la oportunitati foarte interesante de business ... este prea mult.

    Oare ce era asa de crunt in Romania de l-a determinat sa traiasca 18 ani ca un caine ? A meritat peticul de hartie pe care il tine in mana acum toata nebunia asta ?
    • 0 (2 voturi)    
      "prostie" contagioasa? (Luni, 3 noiembrie 2008, 0:30)

      lurazvanel [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

      Incapatinat o fi fost, dar a obtinut ce a dorit. iar "oportunitatile"... , asa mistocar cum pare din poza si din ironia care se strecoara in ce spune, cred ca le-a avut si acolo unde este acum. Cum era in Romania, atunci cand a plecat el? Intreaba-i pe prietenii lui Iliescu, minerii, cei pe care i-a chemat sa "planteze trandafiri" in centrul capitalei. Macar de s-ar contagia de "prostia" lui Trica si unii cititori ai interviului
    • 0 (2 voturi)    
      Caine? (Luni, 3 noiembrie 2008, 5:24)

      B [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

      Ca un caine? Adica un arhitect angajat in germania traieste ca un caine??? LOL.
      In romania sa fi fost arhitect independent traiai precum un print pe langa unul angajat la o firma in Germania, ha?hahaha. Ca un print alaturi de cainii comunitari si tigania romaneasca.
      • 0 (0 voturi)    
        B? (Luni, 3 noiembrie 2008, 10:21)

        Razvan007 [utilizator] i-a raspuns lui B

        Tu esti insurat cu serviciul ? Stai la serviciu 12 ore pe zi si daca spune seful ca esti bun ai orgasm instantaneu ?

        Omul a renuntat la familie, la copiii iar relatia cu femeia iubita s-a distrus din cauza incertitudinii in care au trait 18 ani.

        Alt aspect: omul a fost semi-ilegal in Germania cea mai mare parte din aceasta perioada de 18 ani. Citeste despre cererile de cetatenie / azil respinse si despre situatia lui ca apatrid. Este putin probabil ca acest om sa fi lucrat ca arhitect in acesti ultimi 18 ani. Cel mai probabil, cel putin in anii de inceput, a lucrat pe unde "s-a putut" - adica la negru.
  • 0 (2 voturi)    
    il ajuta cu ceva acel petec de hartie??? (Duminică, 2 noiembrie 2008, 19:41)

    marlene [anonim]

    sau e doar o ambitie nebuna confundata cu prostie...sa fiu cetatean german. By the way, acum chiar nu am are nici o valoare..cand suntem cu totii in UE...De ce a renuntat la cetatenia romana?
    • +1 (1 vot)    
      nu ambitie, procedura (Luni, 3 noiembrie 2008, 7:50)

      emilper [utilizator] i-a raspuns lui marlene

      din cate inteleg, omul s-a "repatriat" in Germania ca roman de origine germana, si a renuntat la cetatenia romana urmand procedura de obtinere a cetateniei germane, atat ca procedura s-a incalcit la un moment dat si el a ramas pe dinafara.
      • -1 (1 vot)    
        a ramas cam mult pe afara... (Luni, 3 noiembrie 2008, 10:33)

        marlene [anonim] i-a raspuns lui emilper

        eu tot nu inteleg de ce a trebuit sa reunte la cetatenia romana..mai ales ca nu o obtinuse pe cea germana? Cand si-o face omul cu mana lui...soarta
    • +1 (1 vot)    
      da (Luni, 3 noiembrie 2008, 12:09)

      Answer [anonim] i-a raspuns lui marlene

      Da, acel petec de hartie l-a facut cetateanul unui stat care, mai bine sau mai rau, ii apara drepturile oriunde in lume.
      Si, by the way, are MARE valoare cetatenia germana in UE si, logic, in Germania. Incearca tu cu cetatenia romana sa mergi in Germania si sa lucrezi, sa-ti practici meseria!! nu sa faci menaj sau sa speli vase si mai vorbim dupa... poate c-o sa ai nevoie de telefonul lui Dragos Trica ca sa ai pe cine suna acolo cand ajungi la limita.
      • -1 (1 vot)    
        pt. Answer (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:18)

        marlene [anonim] i-a raspuns lui Answer

        imi pare rau ca trebuie sa te dezamagesc...dar sunt in Germania de 2 ani fara ajutorul d-l Trica..am un salariu pe care multi nemti si l-ar dori si nu cunosc boaba de germana...De ce? pt. ca sunt bun in domeniu...Nu trebuie sa speli vasele daca esti cetatean roman..Trebuie doar sa stii sa iti faci meseria...atunci nu mai conteaza daca esti cetatean neamt sau roman sau italian..e drept conteaza ca esti in UE..Pt. pt. oameni ca d-l Trica, care au "cersit" cetatenia nemteasca..avem noi ceilalti de pierdut
  • -2 (2 voturi)    
    Comentarii de copii tampiti... (Duminică, 2 noiembrie 2008, 22:17)

    Alex [anonim]

    cum adica e confuz si ca auzi si-a pierdut viata, va auziti ce spuneti? Multi dintre voi v-ati nascut dupa "89 si nu aveti nici nea mai mica viziune despre ce a fost inainte, daca a-ti fi fost si voi in piata cand au venit minerii nici unul dintre voi nu ar mai fi revenit in tara asta de rahat niciodata si plina ce comunisti si oameni nostalgici care au uitat repede cum rabdau de foame si frig si fara dreptul de a spune ceea ce gandeau ascultand europa libera pe ascuns. Nu cel care a plecat din tara si-a distrus viata ci cei care au ramas si-au distrus viata lent dar sigur rabdand pe salarii de nimic in aceleasi cutii de chibrit denumite apartamente speculati de oamenii politici comunisti care au fost si inca mai sunt la putere. Si v-ati gasit voi acesti copii teribilisti care nu nu a-ti simtit si nu a-ti trait pe propria piele regimil comunist si mineriada imputita. ROMANUL A FOST SI VA FI IN CONTINUARE SPECULAT din cele mai vechi timpuri si in prezent si pe viitor. o tara plina de betivi, curve, hoti, manelisti, tigani fara educatie, ingamfati, barfitori, bisnitari, etc etc , deja imi este scarba sa mai vb despre aceasta tara numita Romania care este pe cale de disparitie oamenii adevarati au luat calea strainatatii au ramas lichelele cei slab calificati si fara educatie cei care sunt usor de manipulat cu paine si circ adica salarii de doi bani si fotbal TRAIASCA ROMANIA STIMA NOASTRA SI MANDRIA !!
  • 0 (0 voturi)    
    Verdele e unul. Nuantele sunt mai multe... (Duminică, 2 noiembrie 2008, 22:38)

    alina [anonim]

    Raportat la numarul de cetateni ai Romaniei, in Piata am fost foarte putini. Mai corect spus, in Piete (Timisoara, Bucuresti, Cluj etc)...Cred ca noi, cei care atunci am fost in Piete, indiferent daca am ramas sau am plecat, avem cel putin un sentiment comun. Acela ca atunci, dupa mineriada, am facut ceea ce a trebuit sa facem cu noi insine. Am plecat sau am ramas. Si cu toate astea, cei care au plecat au acelasi amar gust ca si aceia care au ramas. Din acelasi motiv. Greul pe care l-am dus toti acesti ani. Toata aceasta lupta pentru un Adevar si o Dreptate care au ramas undeva, doar in colturi din noi ce nu au incetat niciodata sa spere...
    El a avut un tel...cetatenia germana...L-a atins. E un punct important, bifat ! Pentru o altfel de viata ! Una normala ! Legat de casnicie, probabil ca oricum nu ar fi mers. A fost mai mult decat instabilitatea legata de un statut. Si cu toate astea, el acum incepe sa traiasca !
    Dar cei care am ramas ? Cate teluri am atins ? Ce am bifat ? Traim o viata normala ? Cati dintre noi putem spune cu mana pe inima ca ne e bine in tara noastra ? Cati dintre noi putem spune ca suntem impliniti ?
    Cat despre Iliescu, ii transmit si eu aceleasi salutari pe care i le-a transmis si Dragos. Inca mai cred ca va raspunde odata si-odata pentru grija fata de straturile de trandafiri pe care le-a plantat in Piata Universitatii.
  • +1 (1 vot)    
    Dani Rockhoff (Luni, 3 noiembrie 2008, 2:00)

    outsider [anonim]

    Si totusi, ce e asa de interesant la acest caz? Eu inteleg ca, desi Germania nu-l vroia, dupa 18 ani a invins...Un fel de "daca voi nu ma vreti eu va vreau"...Si? Daca sistemul german e asa de infect, disriminarea e enorma, de ce s-a mai zbatut sa le obtina cetatenia?
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns (Luni, 3 noiembrie 2008, 5:04)

      Vasile [anonim] i-a raspuns lui outsider

      Germania il vroia bineinteles, dar birocratia acolo la ei este mai naspa in privinta dobindirii cetateniei. Trebuia sa vina in Suedia ca aia i-o dadeau in 5 ani. Conditiile de viata sint la fel.
      P.S. sa-l vad pe Iliescu dupa gratii as mai trai o viata.
    • 0 (0 voturi)    
      intai l-au vrut (Luni, 3 noiembrie 2008, 7:50)

      emilper [utilizator] i-a raspuns lui outsider

      intai l-au vrut, dupa aia s-au schimbat legile si nu l-au mai vrut
    • 0 (0 voturi)    
      Lasa...nu te mai chinui ... (Luni, 3 noiembrie 2008, 9:27)

      dana [anonim] i-a raspuns lui outsider

      Lasa, nu te mai chinui sa intelegi! E prea greu pentru tine!
      Cine a citit articoul si a inteles ori a avut comentarii de bun simt ori a ramas cu ochii pironiti in tavan si si-a adus aminte de ce a fost...
  • +1 (1 vot)    
    Romania (Luni, 3 noiembrie 2008, 7:17)

    capsunaru [anonim]

    Am plecat si io de prin Ro doar ca ceva mai la vest si am trecut si oceanul. Am stat mult dupa in Ro dupa 3 ani cind aveam deja 2 cetatenii si una peste alta romania de acum este foarte aproapiata de ce poti sa gasesti in vest. Ce am vazut e ca maj romanilor de prin vest se amagesc singuri ca e naspa in ro si ca mama ce sacrificiu si reusita au facut ei. Se uita cu invidie la cei de acasa si sint convinsi ca in Ro joburile bune si banii se fac numai pe pile si smecherii.
    Am vazut mai sus .. mare smecherie o cetatenie.. de cind Ro e parte din Eu parca e mai util pasaportul Romanesc. Nu inteleg de ce s-a cramponat de germania. Canada mi se pare de jdemii de ori mai okay si discriminarea e infinit mai mica decit in Ge.
    Adevarul si dreptatea sint relative si depind de cei ce scriu si rescriu istoria.
    Probabil nevasta s-a saturat cind a vazut ce idei fixe are si l-a lasat...
    • 0 (0 voturi)    
      Canada e de miiiiiii de ori ca Germania :))) (Luni, 3 noiembrie 2008, 10:12)

      Mitica von Neamtia [anonim] i-a raspuns lui capsunaru

      Fiecare doarme asa cum isi asterne. (ca i-au trebuit 18 ani... ma rog, a fost o problema de conjunctura si nu vreau sa commentez problema lui. Sunt romani veniti dupa '89 in germania care o duc mai rau decat daca stateau in Romania, dar nu s-au mai intors ptr. ca si-au vandut totul crezand ca in Germania sunt maidanezii cu covrigi in coada. Alti au zis un big fuck-off to Romania, ca na ja, nu mai suportau ... ce anume ... nu stiu). Dar sunt si romani care ii gasesti manageri la firme de renume in germania, doctori - jos palaria ... care vin si petrec 2-3 saptamani in Romania.) Sunt oameni care au reusit si oameni care nu au reusit ... cum e si acasa. Stii cum e vorba "sex cu forta ...".

      Cat despre Canada ca e de miiiiiii de ori ca germania, vreau sa-ti spun ca te inseli amarnic. Am multi prieteni care lucreaza in Canada in IT, verisori care s-au stabilit acolo, am avut si eu posibilitatea sa locuiesc acolo, m-am inregistrat mai pe la toate officiile cand trebe sa-ti faci check-inul ... vreau sa-ti spun ca Germania este peste Canada --- simply--- dar asta e punctul meu de vedere--- si tine cont ca's oltean din Balcesti, nici o legatura cu germana, dar am invatat-o :).
      Numai sistemul medical din Germania este net superior celui din Canada, chiar daca canadienii cred ca il au mai bun decat in USA :)

      Iar ptr. cei care nu sunt in domeniul IT si vor sa vina in germania, ganditiva de 2 ori ... e mai bine in Canada. ;)
      • 0 (0 voturi)    
        nu veniti... (Luni, 3 noiembrie 2008, 10:49)

        marlene [anonim] i-a raspuns lui Mitica von Neamtia

        eu sunt in germania..de vest...de 2 ani si asa de rau imi pare ca nu am plecat peste ocean..canada sau sua. Si nu lucrez i domeniul IT lucrez in cercetare..dar nu conteaza unde lucrezi..Din ce puct de vedere e mai bun sistemul german? eu nu am vazut..ca nu poate fi comparat cu cel din romania..este altceva..dar comparatie cu germania..Cred ca visezi..Sau lucrezi si tu intr-un domeiu ..cu pauza la ora 9..de mic dejun?
        • 0 (0 voturi)    
          Stii chestia aia cu patul ... (Luni, 3 noiembrie 2008, 11:30)

          Mitica von Neamtia [anonim] i-a raspuns lui marlene

          cum iti asterni, asa dormi ... asta e.
          In germania (de vest asa cum ii zici tu :) ...), n-am vazut homelesses ... poate ca nu circul eu prea mult :)) ... in Canada am vazut.
          Pretul la mancarea de baza (unt, ulei, paine ...) este "cel mai mic" in Europa ... si aici poate sa ma contrazica oricine ... ca sa nu mai spun, cand vin la parinti acasa le aduc de-ale gurii ... uleiul care il cumpar de aici e mai bun decat cel din romania care e de 3 ori mai scump ... si nu cred ca Toom in Germania are marfa proasta ... ce zici?
          ...si mai sunt si altele ...
          Aici in Germania e adevaratul SOCIALISM ... dar este un socialism ascuns.
          Lucrez in departamentul de IT la un producator de masini in Germania in Rastatt. Stii de cine vorbesc. Am inceput ca software developer ... acuma na ja, fac mai mult decat C/C++.

          Lucrezi in cercetare ... nu ai doctorat ... nasol ... baga tare si incearca sa faci unul ... iti ia 6 ani de zile ... asta e ... dar va fi bine. Poate ca ai doctorat ... atunci ma pui pe ganduri.
          Oriunde vei fi ... tot greu va fi daca esti singur.
          • 0 (0 voturi)    
            pt. mitica (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:22)

            marlene [anonim] i-a raspuns lui Mitica von Neamtia

            esti le langa baiatu...sunt un doctorant obosit cu 2200 salariu net in mana..si nu banii sunt o problema pt. mine..dar nu vreau sa vad "adevaratul socialism"..betivani primind 800 de euro de la stat..doar ca nu au un loc de munca..Platesc impozit si vad ca oameni care sunt platiti de stat in loc sa isi faca treaba in 1-2 zile cat ar trebui..uneori le ia o luna. Am contact cu universitati din germania si nu imi place sa fiu obligata ca cumpar un produs...doar ca e facut in germania..ma uit la calitate si la pret si apoi unde e facut..
          • 0 (0 voturi)    
            de cat estiin germanica??? (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:30)

            marlene [anonim] i-a raspuns lui Mitica von Neamtia

            Toom e destul de nou..inainte era Globus..e drept nici o diferenta iar de produse nici atat..De cate ori ai cumparat carne de la toom??Mancarea e ieftina e adevarat..dar daca te gandesti doar la mancare...atunci soarta..eu vreu un interent, un telefon sa platesc o chirie dar sa nu umblu pt. 3 ani cat stau pe aici si dupa mobila..Sa primesc minimul de confort cand vreu sa inchiriez un apartament si nu sa vin cu becul de acasa.
            • 0 (0 voturi)    
              din 2000 (Luni, 3 noiembrie 2008, 16:38)

              Mitica [anonim] i-a raspuns lui marlene

              ...da, tocmai am fost in pauza de 9 :)) ... am avut un meeting ...
              ma depasesc chestiile astea cu Toom, Kupsch, Lidl, Aldi ... ma duc la cumparaturi rar ... le face sotia ... iar cand ma duc imping doar carutu;
              apropo ... ai fost si in alte parti ale Europei sa faci o comparatie?

              ... daca ai stii tu ca printre betivanii aia de care pomenesti sunt si romani care au crezut intr-un vis, iar pana la urma a fost o drama ... ma rog.
              ...despre carne ... nu cumpar din germania oricat de bio ar fi ... cumpar o jumate de vitel si una de porc iarna din satul natal unde am copilarit si imi ajunge tot anul. Asta e. Sincer. Nu ca nu imi permit, dar carnea in germania, si in general orice nu sunt gustoase ca cele de acasa. Acuma nu ma apuc sa inchiriez un tir :)) ... dar carne nu cumpar ... traiasca vamesii romani si unguri cand sunt sarbatorile de iarna :)

              ... cand am venit in germania mi-am cumparat o veioza si o saltea pe care o umflam in fiecare seara ... dar am venit ptr. mai mult de 3 ani. Oricum becul poti sa-l iei inapoi cand pleci :) ... hai ca glumesc.
              ...in general daca vi sa lucrezi la universitate, eu cred ca ti se ofera o garsoniera int-un campus; eu am prietene in munchen care n-au trebuit sa vina cu becul de acasa ... dar e de la caz la caz;
              ...daca vrei sa inchiriezi apartamente mobilate, eu nu cred ca nu gasesti, dar sunt scumpe ...

              ...cat despre sistemul lor social, eu zic ca este bun. Daca ramai gravida pe aici si faci o fetita frumoasa vei primi 100% salariu pe cel putin un an de zile ... deci 2200x12 = 26400(aprox). Ce zici? Iti place?

              ... ar fi multe de palavragit ... fiecare sa traiasca acolo unde ii place ... si sa faca ce ii place, si unde crede ca e bine ptr. el si familia lui.
              • 0 (0 voturi)    
                pfhui... am dat cafeaua peste mine (Luni, 3 noiembrie 2008, 17:35)

                nedumerit [anonim] i-a raspuns lui Mitica

                aloooo, ce faci bre? cumperi cate un porc si mananci din el un an? Na ca m-ai dat pe spate cu asta, am varsat si cafea pe mine cand ti-am citit postarea.

                mare ti-e gradina ta Doamne, sa umfli salteaua in fiecare seara... nu aveai bani sa-ti iei un superglue??? sau cum?

                auzi da sa ma iei mai usurel, ca iarasi fac cine stie ce accidente
                • 0 (0 voturi)    
                  Stai linistit ... (Luni, 3 noiembrie 2008, 17:44)

                  Mitica [anonim] i-a raspuns lui nedumerit

                  enjoy your life ;)

                  ...by the way, scrii din Canada ... sau din Bucuresti? cafea la ora asta :). esti obosit rau.
              • 0 (0 voturi)    
                f. corect...cu ultima parte (Luni, 3 noiembrie 2008, 18:31)

                marlene [anonim] i-a raspuns lui Mitica

                Insa te rog daca nu esti atat de bine informat despre tara unde stai nu mai uncuraja si pe ceilalti...Cat despre sarcina..sa stii ca intamplator am o fetita de un an nascuta in Germania si nu primesti 2200x12 ci 2200x2 platiti de asigurarea de sanatate..restul..primesti 10000 dar trebuie sa stai un an acasa. Ori, daca nu esti cetatean german si ai venit cu un contract nu poti sat un an degeaba...Apropo..eu nu stau ca camin tocmai din motivul banilor..am un salariu mult prea mare pt. situatia de camin. Daca tie iti place sa umfli salteaua in fiecare seara e problema ta..mie nu. Si am vazut mai aproape toate tarile din Europa si Sua iar Germania din pct meu de vedere este mult sunt tarile nordice..chiar si sub italieni din anumite pct de vedere...Asa ca fiecare sa traisca unde ii place dar nu mai spune ca in germania e mult mai bine decat in canda..poate pt. tine personal..
    • 0 (0 voturi)    
      Si inca ceva ... (Luni, 3 noiembrie 2008, 10:42)

      Mitica von Neamtia [anonim] i-a raspuns lui capsunaru

      nici nu stiu daca se mai merita sa pleci acuma din romania.
      pacat de cei care termina medicina, sunt multi care consider ca sunt bine pregatiti dar nu au sansa ... cat despre cei care termina dreptul la stat ... si n-au sansa sa profeseze intr-un barou ptr. ca tata n-are 10.000 de euro ... iara mare pacat.
      • 0 (0 voturi)    
        si zici .. (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:25)

        MB [anonim] i-a raspuns lui Mitica von Neamtia

        ca intr-o tara in care sistemul judiciar si sanatatea sunt faultate asa nasol, merita sa stai ?
        vezi ca scripturile tale cam dau erori :)
        • 0 (0 voturi)    
          OK ... (Luni, 3 noiembrie 2008, 16:44)

          Mitica [anonim] i-a raspuns lui MB

          Spune-mi alta tara in care nu sunt probleme in aceste sisteme.
          Recunosc ca cel judiciar nu-l cunosc ... dar cu cel de sanatate am luat contact si iti spun doar atata ... am ramas impresionat de maternitatile lor si felul cum doctorii/assistentele se ocupa de pacienti; poate ca am fost lucky sa fiu de fata.
        • 0 (0 voturi)    
          Scuze MB (Luni, 3 noiembrie 2008, 17:33)

          Mitica [anonim] i-a raspuns lui MB

          ...tu te-ai referit la Romania ... eu ma refeream la Germania.ok. forget it.
          ai dreptate.
  • 0 (0 voturi)    
    nici apatrizii nu mai sunt ce-au fost odinioara .. (Luni, 3 noiembrie 2008, 11:07)

    apatrid [anonim]

    Am fost si eu apatrid de la varsta de 16 pana la 27 de ani. Am avut un pasaport de apatrid cu un permis de sedere si calatorie in toate tarile lumii cu exceptia blocului de Rasarit, de reinnoit la fiecare 6 luni, mai apoi anual. Ma simteam liber, doar dreptul de vot nu-l aveam (nu l-am fofosit prea extensiv nici mai tarziu). Doua incercari de a scapa de acest statut (de expulzat n-aveau unde, doar nu eram cetateanul nimanui) cu protectie la nivel inalt au dat gres, am dobandit cetatenia la trei luni dupa ce am luat doctoratul.
    La biroul pentru treburile apatrizilor ma stiau ca pe un caine pestrit, imi dadeau o cafeluta, se intretineau cu mine despre politica - alta tara, alte vremuri, alte circumstante: Austria, anii 60 si inceputul de 70, refugiatii rari ca grauntii de aur in mal.
    18 ani de asteptare sunt intr-adevar o incercare grea a rabdarii, de inteles furia acumulata. Mai ales ca birocratii nemti sunt de un cinism aparte: executa cu predilectie partile cele mai dezavantajoase ale unei legi, portitele de scapare le lasa incuiate cu o satisfactie diabolica. Insa "si-au facut datoria" ... mama lor!
    • 0 (0 voturi)    
      mama lor... (Luni, 3 noiembrie 2008, 12:25)

      apa [anonim] i-a raspuns lui apatrid

      nu am inteles in ce tara ai trait tu experientele mentionate. ai pus exact punctul pe "i", referitor la birocratii nemti. functionari ingusti, care "isi fac datoria". respect!
      • 0 (0 voturi)    
        tara (Luni, 3 noiembrie 2008, 13:08)

        apatrid [anonim] i-a raspuns lui apa

        in care mi-am facut experienta este Austria, precum am si mentionat, iar despre spiritul de datorie al birocratilor germani stiu in parte din experienta familiei, parte din peripetiile unor prieteni carora Austria li s-a parut prea stramta.
        Departe de mine sa-i cant in struna coruptiei la nivelul institutiilor de stat, dar omul nu se simte in fata unui functionar cu care poate argumenta (la nevoie si cu un spert) asa de parasit in neant, fara costum de astronaut, ca vizavi de un executant nepersonal al legislatiei supresive.
  • 0 (0 voturi)    
    sugestie (Luni, 3 noiembrie 2008, 12:20)

    answer [anonim]

    In spiritul celor discutate mai sus, va sugerez sa urmariti filmul `Terminalul` cu Tom Hanks. Unii il vor lua ca pe o comedie. Mi mi-a parut drama.
  • 0 (0 voturi)    
    ... cu melcii vostri (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:14)

    dumerit [anonim]

    Mai baieti! Iaca stau si vegetez si eu de ceva vreme prin Europa si ma plang de toate cate le vad si patimesc, dar in tara nu mai pun piciorul cat oi trai (mici excursii turistice poate).

    Pt ala de-si face cumparaturile la TOOM (baaah, ieftin nu inseamna ieftin SI bun): Germania sucks intre noi fie vorba. De fapt, numai acasa (in Bucuresti) ma simt acasa. Si toata lumea ma intreaba de ce NU ma intorc.

    Raspunsul e simplu: am o fetitza de aproape doi anisori. Eu as trai ca in sanul lui Avraam in Romanica, am toate calitatile, mijloacele, instinctele de roman. Instincte pe care aici mi le controlez prin educatie. Dar copilul meu nu are aceste instincte. Si nici nu vreau sa le aiba vreodata.

    Ce ar invata copilul meu traind in Romania: ca suntem aici de doua mii de ani? ca traim in "gradina Maicii Domnului"? ca Mircea Badea, Raduleasca samd au devenit stalpii morali ai societatii? ca orice institutie de invatamant e defapt o fabrica de diplome? ca incompetenta a atins cele mai inalte culmi? ca intri bolnav in spital si iesi mort? ca nesimtirea si cinismul romanesc bat la cur orice univers kafkian? ca numele real al tarii este Absurdistan? ca ALTII sunt de vina?

    Frati mei romani, aveti cel mai slab sistem de invatamant din lumea cu pretentii de civilizatie. Pentru ca este plin de incompetenta si coruptie. Asta inseamna ca veti fi prostii prostilor intr-un viitor nu foarte indepartat. Aveti (oleaca de) bani. Acum. Dar maine? Si de cand banii reprezinta totul in viata?

    Eu am vazut lucrurile astea tarziu (ca sunt si mai june), dar nenea asta a inteles lucrul asta acum douazeci de ani. Nu pentru bani sau drept de vot si-a dorit cetatenia, ci pentru un principiu: de a trai MAI bine, nu doar bine. Stati acolo si bucurati-va ca a venit Real si Plus, in loc sa va corijati odraslele, imbuibati-va cu demagogie patrio(re)tard-cre(s)tina in loc sa va grijiti de alesii din parlament.

    Eu am renuntat la binefacerile de a fi pui de dac.
    Ma declar OM.
    • 0 (0 voturi)    
      Asa zise (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:59)

      dorel [anonim] i-a raspuns lui dumerit

      maimuta si se dadu jos din copac: Sunt OM, sunt OM, pana intalni primul tigru care ii aduse aminte ca e un simplu animal ratacit pe planeta asta uitata la margnie de galaxie. Succesuri multe domnule OM si fereste-te de tigru.
    • 0 (0 voturi)    
      eu cred ca ai o problema mare ... (Luni, 3 noiembrie 2008, 16:50)

      Mitica [anonim] i-a raspuns lui dumerit

      ... cu tine ... sa ajungi intr-o tara si sa critici ca "asta nu e ca la mine la Bucuresti" ... ok, no comment.

      si apropo de instincte ... astea vin la pachet cu cei 7 ani ;)
      • 0 (0 voturi)    
        unde dai si unde crapa (Luni, 3 noiembrie 2008, 20:14)

        dumerit [anonim] i-a raspuns lui Mitica

        Eu sunt mai carcotas de felul meu dar asta nu inseamna ca judec lumea in alb si negru; si asta nu te scuteste pe tine sa fii mai atent la nuante. Eu nu am spus ca "asta nu e ca la mine, la Bucale", eu am spus ca acasa e un loc unic (pt tine e satul natal, pt mine e cartierul natal). Probabil ca ai vrut sa faci o ironie. Fa-o macar cinstit si nu mai interpreta tu cum (vrei sa) crezi.

        Cand spun instincte de roman, ma refer (si) la atitudinea vigilenta pe care in Romania trebuie sa o ai atunci cand circuli cu troleul (sa nu te fure), la comportamentul pe care il ai la RAR ca si simplu solicitant de CI (sa o iei in ziua respectiva), la vizita la o ruda internata in spital (sa o scoti de acolo vie), la atitudinea fatarnica din biserica (sa nu iti atraga atentia vreo baba ca nu tii mainile cum trebuie) etc. Astea sunt (cateva din) instinctele la care ma refeream. Tu ai inteles ca e vorba de cei sapte ani de acasa. Deh, fiecare cu ce-i lipseste!

        Si inca ceva nestimabile, faci parte din acei oameni din cauza carora eu am plecat din tara mea: habar nu ai pe ce planeta traiesti si mai si faci o lauda din asta (sotia cumpara, pe talica te depasesc chestiile astea). Te plimbi cu papornita plina cu mancare de parca vine sfarsitul lumii (asa fac salbaticii, vamesii se uita cu mila la tine, crede-ma) si crezi ca daca iti umpli matzu cu porc hranit cu laturi faci un bine pe pamant. Nu faci altceva decat sa te tavalesti intr-un glod social, iar daca alti atrag atentia ca nu e normal, vii cu coment-uri bashinoase ca alti nu au cei sapte ani de acasa. Si mai faci si pe desteptul despre cum se bea cafeaua (sunt in RFG si sunt suficient de atent sa nu am nevoie sa invoc prietene din Munchen ca sa stiu cu ce se mananca nemtia asta socialist-cretinoida).
        Dar asa sunteti voi baietashii astia cu o diploma copiata in mana: credeti ca le stiti pe toate. Vai de steaua ta.

        Pt ai care mai cred in tara si popor (sau in mita, dupa caz):
        http://www.220.ro/Spital_din_Slatina__Jud_Olt-94835.html
  • 0 (0 voturi)    
    impresionant (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:43)

    MB [anonim]

    ca poveste de viata. Aminteste de Kafka.
    Felicitari pentru hotarirea de a scrie despre experienta acumulata - mai ales ca sunt putini romani (sau ex-romani) care practica stilul acesta de memorialistica, majoritatea mergand pe ideea "un fleac, m-au ciuruit", insa fara expunerea cinematografica, ca mai apoi sa-l sapuneasca bine pe vreunul care se gandeste sa vorbeasca de durerea, frustrarea sau dezamagirea sa peste hotare.. sau chiar in tara.
    Si felicitari pentru perseverenta in obtinerea cetateniei! se pare ca nemtii stiu sa obtina ce vor - inca pe unul ca ei :)
  • +1 (1 vot)    
    Raspunsuri de la sursa (Luni, 3 noiembrie 2008, 19:29)

    Dragos [anonim]

    Sint cel care a raspuns mai sus intrebarilor doamnei Rockhoff. Consider interesante reactiile la interviu, chiar daca unele comentarii nu imi sint prea magulitoare. Dreptul la opinie proprie este unul din cele mai valoroase libertati democratice, iar atunci cind este impanat si cu putin grobianism carpato-dunarean, devine cu atit mai savuros. De aceea nu numai ca accept toate parerile si opiniile, atit pro cit si contra persoanei mele, dar le dedic citeva momente pentru a raspunde unor confuzii sau intrebari. Ei bine: 1.- Daca as inchide acum pentru inventar si as face o lista a greselilor facute pina acum, lista ar fi cu siguranta impresionanta, dar cu siguranta nu ar aparea pe ea decizia venirii in Germania. 2.- Regret ca ceea ce a insemnat “Piata Universitatii” este pre putin cunoscut, nu numai unora dintre cititorii interviului, dar si in general romanilor. La fel si ce a insemnat pentru democratia romana si pentru imaginea romaniei in afara granitelor invadarea bucurestiului de catre trupele de mineri invitati de Ion Iliescu si barbariile facute de ei atunci, sub incuviinntarea si chiar coordonarea securistilor sus-numitului.
  • +1 (1 vot)    
    Raspunsuri - reloaded (Luni, 3 noiembrie 2008, 19:30)

    Dragos [anonim]

    Continuare: 3.- Am dus un adevarat razboi cu autoritatile germane, dar am vrut sa il cistig si am reusit. Sigur, in orice razboi chiar si partea invingatoare sufera pierderi, dar a meritat. Oricit de dificil a fost acel razboi, varianta reintoarcerii definitive in Romania de atunci nu a fost pentru mine o alternativa. 4.- Povestea despartirii e mult mai complicata. Poate ca daca am fi ramas in Romania, ruptura ar fi venit mult mai devreme, poate ca a fost mai bine asa, oricum a fost si ea o experienta de viata interesanta. 5.- Poate am avut si noroc, nu a fost vorba numai de calitatea scolii de arhitectura romanesti, dar de la primirea dreptului de munca am lucrat neincetat in meseria studiata. Daca sa “traiesti ca un caine” inseamna sa iti fie dorita compania in cercuri de prieteni aproape in exclusivitate germani, sa iti apara proiectele in reviste de specialitate, sa fi invitat la premiere si la vernisaje la teatrele mari din zona sau la galeriile cele mai renumite, ok, atunci am trait ca un caine, dar vaccinat si fara coada taiata. 6.- Am avut si inainte si acum “oportunitati foarte intereante de business”, dar le am si aici. Acum chiar imi doresc o posibilitate de a fi activ si aici si “acolo”. De ce ezit totusi? Poate din cauza neseriozitatii si superficialitatii din Romania ? De ce exclud insa alternativa mutarii definitive in tara de bastina, desi acum, ca cetatean “european” as putea sa o fac? Lasind la o parte lucrarile profesionale pe care le am aici, lista ar fi mult prea mare, ar mai trebui sa scriu o carte de 300 de pagini pentru a o completa.
    • 0 (0 voturi)    
      Felicitari, domnule Trica (Luni, 3 noiembrie 2008, 23:21)

      Cristi [anonim] i-a raspuns lui Dragos

      Felicitari domnule Dragos Trica, si pentru carte, si pentru cariera , si pentru incapatanare, si pentru interviu!
      Multi de scriu aici habar nu au ce multa munca este in spatele acestor 19 ani , pentru multi cuvantul munca este sinonim cu cersitul a x% la protestele sindicale din preajma alegerilor.
      De aceea va multumesc ca macar Dvs ati demolat ceva din " caracterizarile' ce inconjoara Romanii in Europa: Hoti, smecheri, superficiali, neseriosi si curve.
      Plecaciunile mele!


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version