Transportatorii și fermierii se află vineri în cea de a treia zi de proteste, la intrările în București, unde polițiștii și jandarmii au făcut filtre și le interzic accesul din cauză că nu au autorizație pentru a manifesta în Piața Victoriei, așa cum ar intenționa. O delegație a manifestanților a fost primită la guvern, vineri după-amiază, pentru discuții cu premierul Marcel Ciolacu.

Protest al transportatorilor pe centura BucureștiuluiFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

LIVETEXT

21:55 Prefectul Rareş Hopincă: Revendicările transportatorilor şi fermierilor sunt complexe, nu se pot rezolva de la o zi la alta

Revendicările transportatorilor şi fermierilor sunt complexe, nu se pot rezolva de la o zi la alta, a declarat prefectul Capitalei, Rareş Hopincă.

„Am intrat într-un cadru de dialog (...), sunt 22 de puncte, dar fiecare punct are mai multe subpuncte. Aceste revendicări au fost prezentate primului-ministru al României, s-a stabilit un program de lucru pentru analiza acestora şi pentru soluţionarea lor, dar trebuie să înţelegem următorul lucru - ele sunt solicitări complexe. Nu sunt măsuri care se pot rezolva de la o zi la alta, pentru că ţin de atribuţiile şi de responsabilitatea mai multor instituţii ale statului", a declarat Rareş Hopincă, vineri, la România TV.

El a punctat că sunt unele „probleme sistemice”, care trenează de zeci de ani, potrivit Agerpres.

19:47 Dolj: Traficul rutier în zona punctului de trecere a frontierei Calafat, blocat, vineri, timp de peste cinci ore, a fost deblocat

Traficul rutier în zona punctului de trecere a frontierei Calafat, în judeţul Dolj, care vineri a fost blocat, timp de mai multe ore, în urma protestului fermierilor, a fost reluat, vineri seară. Fermierii au decis să plece din zonă după ce prefectul judeţului Dolj, Dan Diaconu, a mers şi a discutat cu ei, potrivit News.ro.

Fermierii care vineri au blocat, timp peste cinci ore, cu utilaje agricole şi alte autovehicule drumul zona punctului de trecere a frontierei Calafat au decis să renunţe la protest şi să elibereze drumul, după ce prefectul judeţului Dolj, Dan Diaconu, a mers să discute cu ei, vineri după amiază.

Discuțiile guvern-protestatari nu au convins și protestele vor continua

19:37 Circulaţia complet blocată, pe DN 2, în zona Afumaţi, de către protestatarii care au ieşit din maşini

Circulaţia este complet blocată, vineri seară, pe DN 2, în zona Afumaţi judeţul Ilfov, de către protestatarii care au ieşit din maşini şi stau pe carosabil.

”Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că, în contextul protestelor transportatorilor rutieri/fermieri, care au circulat cu viteză redusă pe timpul zilei pe DN 2 şi Centura Capitalei, îngreunând traficul, la această oră conducătorii autovehiculelor prezente pentru manifestare au coborât din acestea şi protestează pedestru”, a transmis, vineri seară, Centrul Infotrafic.

Sursa citată a precizat că protestatarii blochează circulaţia pe ambele sensuri de mers ale DN 2, în localitatea Afumaţi, la limita cu oraşul Voluntari.

19:08 Ministrul Transporturilor: Nu mi se pare normal să nu plătim RCA sau să dăm jos GPS-ul de pe camioane

Sorin Grindeanu a declarat vineri seară, la Digi 24, că nemulțumirile transportatorilor și agricultorilor sunt îndreptate în mod greșit împotriva ministerului pe care îl conduce deoarece nu este „responsabil de RCA sau de vămi”.

Ministrul Transporturilor atrage însă atenția că nu se poate renunța la RCA și nici la GPS-ul de pe camioane.

18:56Premierul Marcel Ciolacu s-a întâlnit cu reprezentanții transportatorilor și fermierilor / Protestele vor continua

Premierul a avut vineri, la Palatul Victoria, consultări cu reprezentanții transportatorilor și fermierilor, în care au fost analizate problemele semnalate de reprezentanții celor două sectoare de activitate, soluțiile legale în acord cu normele la nivel european, precum și modalitatea de aprobare a acestora.

Ciolacu spune că a fost stabilit un calendar strâns de întâlniri punctuale cu ministerele și instituțiile cu atribuții în soluționarea unora dintre aspectele discutate în cadrul întâlnirii.

  • Luni, 15 ianuarie, se va reuni primul grup de lucru pe problematica agriculturii, la care vor participa și reprezentanții ministerelor cu atribuții în domeniu.
  • Marți, 16 ianuarie, va avea loc o întâlnire pe problematica transporturilor, de asemenea, cu participarea reprezentanților ministerelor cu atribuții în domeniu
  • Miercuri, 17 ianuarie, va avea loc grupul de lucru pe problematica asigurărilor de răspundere civilă auto.

Din partea Guvernului, alături de premierul Marcel Ciolacu, la întâlnire au participat vicepremierul Marian Neacșu, șeful Cancelariei Prim-Ministrului, Alexandru-Mihai Ghigiu, și reprezentanți ai Cancelariei Prim-Ministrului. De asemenea, la consultări au participat prefectul Municipiului București, Rareș Hopincă, și reprezentanți ai Prefecturii Capitalei.

La dialog, din partea transportatorilor și fermierilor au participat: Șerbănescu Constantin, Cercel Ionuț-Lucian, Calotă Georgian, Medan Mircea-Marcel, Stemate Ionel-Cristian, Andruș Dănuț, Oltean Denisa Daniela, Dolete Mihai, Dogărescu Constantin, Dumitrache Benone, Petrea Dumitru Alexandru, Dinu Vasile Viorel.

18:30Senatoarea Diana Șoșoacă a făcut o cerere la Primăria Capitalei pentru a cere autorizarea unor proteste în Piața Victoriei la care „vor lua parte transportatorii, agricultorii și fermierii” timp de 9 zile, între 12-21 ianuarie.

O delegaţie formată din 20 de protestatari a fost primită la sediul Prefecturii Brăila

17:40 Și transportatorii clujeni îşi continuă protestul, vineri, pentru a treia zi consecutiv, pe străzi din Cluj-Napoca şi din împrejurimi. De această dată, potrivit IPJ Cluj, protestul este continuat de şoferii de taxi, cu autoturisme.

„În municipiul Cluj-Napoca se desfăşoară protestul transportatorilor de mărfuri. Aproximativ 20 de conducători de autoturisme personale şi în regim taxi se deplasează pe traseul Frunzişului - Calea Turzii - Prefectură. Sunt prezente echipaje rutiere şi jandarmi ale IJJ Cluj", se arată într-o informare trimisă de IPJ Cluj.

16:44Peste 200 de transportatori din Brăila protestează vineri, mergând în marş cu tractoare, TIR-uri şi autoturisme pe Şoseaua de Centură a municipiului, acţiunea lor fiind îndreptată în principal împotriva scumpirii poliţelor RCA şi a carburanţilor şi creşterii impozitelor şi taxelor.

Protestatarii circulă în coloană, cu viteză redusă, de mai bine de 4 ore până la sensul giratoriu din dreptul Mall Vărsătura şi retur până la sensul giratoriu de la Şoseaua Focşani, scrie Agerpes.

„În aceste momente pe centura ocolitoare a municipiului Brăila se desfăşoară o activitate revendicativă. Efectivele de poliţie prezente în dispozitiv desfăşoară activităţi de fluidizare a circulaţiei rutiere, asigurându-se că disconfortul creat participanţilor la trafic este minim. În prezent, din cauza numărului mare de mijloace de transport aflate în trafic, viteza de deplasare este mică, traficul fiind îngreunat", a transmis IPJ Brăila.

O delegaţie formată din 20 de protestatari a fost primită la sediul Prefecturii Brăila, la ora 15,30, de prefectul de Brăila, Iulian Timofei, pentru a-şi prezenta revendicările.

15:19 Fermierii care au pornit cu tractoarele de la Lehliu pentru a se alătura protestatarilor de la București au fost trași pe dreapta de poliție pe motiv că nu au autorizație. Ei nu au putut intra pe DN 3A ca să ajungă la București, conform Digi 24. Nu au fost incidente.

15:15 Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat, vineri, în judeţul Prahova, că RCA pentru utilajele agricole va rămâne la acelaşi nivel de anul trecut, punctând că îşi doreşte ca fermierii „să nu cadă pradă” anumitor partide politice care încearcă să îşi asume acest protest.

„Am spus-o şi o spun în continuare - protestele au început de la RCA. Eu vreau să anunţ în premieră că RCA la utilajele agricole este la fel ca anul trecut, vreau să anunţ că şi anul acesta (...) suportăm acciza la motorină pentru fermieri. În anul 2023 am subvenţionat 50% din consumul de motorină, subvenţie de la bugetul de stat. Practic, acest protest spontan care s-a realizat nu ştiu dacă s-a realizat de către fermieri (...) Din ce s-a văzut în ultimele zile, cred că şi dvs aţi putea să vă daţi seama că s-a încercat a fi un protest politic”, a spus ministrul, potrivit Agerpres.

O delegație a protestatarilor, primită la guvern

14:20Prefectul Capitalei, Rareș Hopincă, a mers să discute cu protestatarii aflați în zona Afumați, cărora le-a cerut să stabilească o delegație formată din transportatori și agricultori care să meargă la ora 15.00 la o întâlnire cu premierul Marcel Ciolacu la Palatul Victoria, „pentru a identifica soluțiile cât mai grabnic posibil”.

La discuțiile de la guvern vor merge zece reprezentanți ai protestatarilor.

14:00Guvernul pregăteste o întâlnire, în jurul orei 15, la Palatul Victoria, între premierul Marcel Ciolacu și reprezentanții transportatorilor și ai agricultorilor, a declarat pentru HotNews.ro Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului.

13:03La ora 14.00, prefectul Capitalei, Rareș Hopincă, va merge să discute cu protestatarii aflați în zona Afumați, a anunțat Prefectura București.

11:56 La acest moment, transportatorii se regrupează la intrarea în Capitală, la Afumaţi, a declarat pentru Agerpres Alex Perţea, reprezentantul transportatorilor care participă la protest.

„Suntem la intrare în Capitală. Suntem în curs de regrupare pentru a ne continua protestul. Ca şi locaţie nu suntem foarte hotărâţi care este direcţia din acest punct. Momentan, suntem în regrupare. Suntem în zona Afumaţi, chiar la intrare, pe centură”, a spus Alex Perţea.

Întrebat dacă protestatarii se îndreaptă spre guvern, el a menţionat că transportatorii nu s-au hotărât în această direcţie şi că „există o posibilitate, nu au nimic organizat în acest sens”.

El a mai spus că în acest moment la protest participă 70-80 de persoane, 30-40 de tractoare şi aproximativ 50 de camioane.

11:26Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a susținut vineri, comentând incidentele de joi seară de la protestele transportatorilor şi fermierilor, că „lucrurile s-au desfăşurat cu puţină tensiune, dar în ordine, cu calm, sub control”, fiind „un dialog civilizat între protestatari şi reprezentanţii Poliţiei şi Jandarmeriei”.

Cătălin Predoiu a fost întrebat dacă au fost aplicate avertismente sau sancţiuni.

„Nu, lucrurile s-au desfăşurat, e adevărat, cu puţină tensiune, dar totuşi în ordine, cu calm, sub control. Trupele au fost în control tot timpul. A fost un dialog civilizat, acolo unde s-a mai angajat dialogul între protestatari şi reprezentanţii Poliţiei, Jandarmeriei şi am încredere că vom depăşi cu toţii, cu bine şi cu civilitate, acest moment”, a afirmat ministrul Afacerilor Interne.

El a mai spus că legile permit ca fiecare să îşi ceară drepturile, respectând în acelaşi timp ordinea publică.

11:10 La Primăria Capitalei a fost depusă o cere de autorizare pentru o „adunare publică transportatori, fermieri”, iar la această oră s-a întrunit comisia tehnică de avizare a evenimentelor în București, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanți ai Municipalității.

Conform acestora, cererea este depusă de o persoană fizică, nu de vreo oreganizație a transportatorilor sau fermierilor, iar în acesta nu sunt specificate nici data, nici organizatorul și nici locul pentru desfășurarea protestului.

Vineri, transportatorii și fermierii continuă protestele, sute de autovehicule aflându-se la intările în București, unde sunt filtre ale Poliției și Jandarmeriei, care le împiedică accesul.

O echipă Digi24 a filmat o coloană de fermieri care au plecat cu tractoarele vineri din Lehliu Gară, spre București, pe vechiul drum dinspre mare, DN 3A, unde circulă cu 10 - 15 kilometri la oră.

Ce spune Nicușor Dan

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a declarat, vineri, că în continuare nu a fost contactat de către reprezentanți ai transportatorilor sau fermierilor pentru a cere autorizație de protest în Piața Victoriei. El spune că, în momentul în care i se va cere, nu are nicio problemă să autorizeze un astfel de protest, cu condiția ca el „să nu afecteze activitatea curentă a bucureștenilor.”

  • „Legea spune că autorizația pentru proteste este dată de primar, iar de la începutul mandatului meu noi am autorizat toate protestele. În acest caz nu avem depusă o cerere de către inițiatori, iar când o vom avea, vom întruni o comisie din care fac parte reprezentanți ai Poliției, ai Jandarmeriei și, evident, vor fi invitați și reprezentanți ai transportatorilor.
  • Nu există motive ca acest protest să fie respins, în condiții în care nu va fi paralizată activitatea curentă a bucureștenilor.
  • (...) Este o discuție tehnică, pe care o vom avea cu Poliția și cu Jandarmeria.
  • La Piața Victoriei, este spațiu suficient, dacă se doreste un protest acolo”, a declarat Nicușor Dan.

Joi seară, Poliția a blocat intrarea transportatorilor și a fermierilor cu utilaje în Capitală, iar manifestanții au spart barajul. Diana Șoșoacă și George Simion au mers în mijlocul protestatarilor, dar au fost huiduți.

Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a declarat că „organele de ordine nu fac altceva decât să aplice legea”, făcând „apel la rațiune și calm”. El a spus că aceștia nu vor intra în oraș dacă nu vor obține autorizație de protest.

Ce vor transportatorii

Transportatorii cer recunoaşterea transportului rutier ”drept sector economic strategic şi elaborarea unor măsuri care să susţină acest sector economic pentru a rămâne competitiv şi a aduce în continuare venituri directe la bugetul statului”, în condiţiile în care susţin că sectorul transporturilor este cel mai mare exportator de servicii din România, aducând peste 5 miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea deficitului valutar.

Protestatarii au o listă de revendicări:

1. Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.

2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

  • - Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări
  • - Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană

  • - Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
  • - Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare

4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:

  • - Reglementarea unei legi anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
  • - Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore
  • - Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu
  • - Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia
  • - Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente

5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport

6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port

Transportatorilor li s-au alăturat și fermieri în protestele declanșate marți.

Fermierii cer mai mult sprijin din parte guvernului

Reprezentanţii unor organizaţii agricole au anunţat că nu au nicio o legătură cu protestul spontan anunţat în mediul online de fermieri din mai multe zone ale ţării, care au venit cu mai multe camioane şi tractoare spre Bucureşti, însă au confirmat participarea unor fermieri din organizaţiile lor, potrivit Agerpres.

„Protestul s-a declanşat spontan din partea transportatorilor români. Sunt implicaţi şi fermierii români din nordul şi estul ţării , inclusiv din organizaţia noastră, dar cea mai mare problemă o au transportatorii”, a declarat, miercuri, preşedintele Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), Nicu Vasile, organizaţie care face parte din Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare (AAC) .

Acesta a precizat că problema cea mai mare a fermierilor nu este pe partea de valorificare, ci pe partea de costuri şi de taxe, la fel ca şi cea a şoferilor şi transportatorilor.

„Gradul de îndatorare a sectorului este destul de mare. Noi în primă fază vom negocia, pentru a dezvolta sectorul împreună cu partea politică, iar în cazul în care nu se găsesc măsuri, strategii de dezvoltare sectorială, vom apela şi noi la aceeaşi formă de protest, dar vom merge şi pe partea de Bruxelles, pentru că sunt foarte multe constrângeri pentru fermierul român faţă de ce i s-a promis în 2007 la intrarea în comunitatea europeană. Nu s-a respectat absolut nimic, în afara faptului că s-au diminuat subvenţiile, deşi trebuia să creeze uniformizare. Fermierul european are 430 euro subvenţie pe suprafaţă, utilajele sunt mai ieftine cu 30% 40%, creditarea este minus dobândă, deci undeva la minus 0,36%, şi noi plătim undeva la 16-20%. Inclusiv dacă discutăm despre fondurile acestea de investiţii pe agricultură, pe IMM-Invest. Gândiţi-vă că se plăteşte ROBOR-ul, se plăteşte administrarea contului, care tot sare la 10%. Ne cam minţim, noi nu facem economie, noi facem păcăleală, ne păcălim unii pe alţii. Discutăm de criterii de performanţă, ceea ce nu se întâmplă în România", a spus Nicu Vasile.