Vlad Pascu circula cu o viteză de peste 102 kilometri la oră atunci când, drogat fiind, a intrat cu mașina într-un grup de opt tineri, la 2 Mai, conform expertizei făcute în acest caz, afirmă Adrian Cuculis, avocatul familiei Robertei, fata de 20 de ani ucisă în accident, și al celor trei tineri răniți.

Momentul in care Vlad Pascu loveste din spate primul grup de copiiFoto: indrumari-juridice.eu

Conform documentului transmis HotNews.ro, expertiza privind dinamica accidentului arată că în momentul în care i-a lovit pe primii doi tineri Vlad Pascu circula cu 102,86 de kilometri la oră.

Expertiza prezentată de avocatul victimelor mai arată că Vlad Pascu făcea slalom cu mașina.

În același document se menționeză că Vlad Pascu a oprit autoturismul Mercedes la circa 50 de metri de locul în care a lovit victimele, a staționat câteva secunde, apoi a părăsit locul accidentului și și-a continuat drumul spre Vama Veche.

„Se conturează și mai mult ipoteza inițială asupra faptului că Pascu a plecat de la fața locului având percepția că dacă nu are nicio mașină în spate care să fi văzut accidentul ar putea să scape. Reiese și din faptul că a oprit doar câteva secunde, apoi și-a continuat deplasarea. Cu atât mai mult este necesară schimbarea încadrării faptei din ucidere din culpă în omor”, afirmă avocatul care reprezintă familia Robertei, ucisă în accident.

Vlad Pascu este arestat în dosarul în care este acuzat de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, conducere sub influenţa substanţelor interzise şi părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea organelor de poliţie, după ce, drogat fiind, a ucis doi studenți la 2 Mai. De asemenea, tânărul este cercetat de DIICOT - fiind trimis în judecată vineri - pentru deținere de droguri de risc în vederea consumului propriu, trafic de droguri de mare risc și punerea la dispoziție a locuinței pentru consumul ilicit de droguri.

Imagini cu momentul în care Vlad Pascu a intrat în grupul de tineri

Imagini surprinse de o cameră video arată momentul în care Vlad Pascu a intrat în cele două grupuri de opt tineri la 2 Mai.

Imaginile suprinse de o cameră de supraveghere au fost publicate în 29 septembrie de avocatul Adrian Cuculis pe site-ul indrumari-juridice.eu și arată două momente ale accidentului: momentul la care mașina lui Vlad Pascu surprinde din spate primul grup de copii și cel în care autoturismul se îndrepta spre al doilea grup care circula în față.

În imagini se poate vedea că mașina are farurile aprinse. De asemenea, imaginile arată că tinerii mergeau pe marginea drumului, în afara șoselei și a liniei de marcaj - pe acostament.

Accidentul de la 2 Mai, înregistrat și de o cameră GoPro pe care studentul ucis o avea la el

Momentul accidentului din 2 Mai a fost înregistrat și de o cameră GoPro pe care studentul ucis o avea asupra sa. Tatăl lui Sebastian Olariu a primit de la poliție, odată cu lucrurile băiatului, și camera pe care acesta o avea în borsetă.

Înregistrarea nu include însă și imagini. Aceasta surprinde momentul accidentului, se aude scârțâit de roți și apoi se aud voci ale oamenilor care ajung la locul tragediei și sună la 112.

„Sebi avea în ziua accidentului o cameră GoPro la el. O avea în borseta pe care o avea la brâu şi camera aceea, exact în momentul impactului, a pornit. Am exact momentul când l-a lovit, fără imagini, doar sunet. Nu puteţi să vă daţi seama cât am putut să stau să o ascult. Exact a pornit camera când mi-a lovit băiatul. Se aude scârţâitul de roţi, se aude când îi loveşte pe ceilalţi copii, se aud gemetele copiilor care chemau ajutor. Se aud maşinile când trec pe lângă ei, se aude când vin martorii şi îi găsesc. Se aude o fată care zbiară şi spune că este un băiat rupt de la jumate, se aude când se sună la Poliţie, se aude tot. Se aude momentul când vine Poliţia, când vine salvarea, când îi ia, cum sunt îngroziţi. Se aude şi momentul când îi pune folia pe el, se aude tot. 37 de minute este toată înregistrarea, cred că s-a terminat bateria apoi. Se aude exact lovitura!”, a declarat, pentru Antena 3, Valentin Olariu, tatăl studentului ucis.

Potrivit transcrierii publicate deobservatornews.ro sunt surprinse momentele de groază imediat după accident:

  • Femeie: Sună! Sună, nu-mi vine să cred! Vai!
  • Bărbat: Veniţi încoace!
  • Bărbat: E jumătate, Doamne!
  • Femeie: E jumătate! Băi, nu-mi vine să cred ...! Nu, nu, nu!(...)
  • Bărbat: Nu! Nu vezi că a murit?! ... L-a călcat...
  • Femeie, apel la 112: ...O persoană... Ieşire spre Vama Veche, este o persoană călcată pe stradă.
  • Nu am văzut accidentul, am văzut doar persoana.
  • Bărbat: Este mort... Staţi aşa. Cine mai are nevoie de îngrijiri?
  • Femeie: Ai grijă, ai grijă, ai grijă!
  • Bărbat: Cine are nevoie de îngrijiri, de aici?
  • Femeie apel 112: Da, da. Deci de la trunchi în jos... nici nu pot să-i văd picioarele.
  • Femeie, pe fundal: Jumătate de om, efectiv!
  • (...)
  • Bărbat: A venit în viteză! Şi a plecat!
  • Femeie: Aţi văzut?
  • Femeie: Frate, dar nu pot să mă uit!
  • Bărbat: Hai, măi, du-te mai în urmă.
  • Femeie: Haide! Nici nu pot să mă uit...
  • Femeie: Nu-mi vine să cred!
  • (...)
  • Bărbat: Două victime. Una aici, de fapt jumătate aici. O victimă acolo.

Tragedia de la 2 mai și un nou eșec al Poliției Române

Accidentul a avut loc în 19 august, pe DN 39, în apropierea localităţii Vama Veche, după ce Vlad Pascu a intrat cu mașina într-un grup de opt tineri care mergeau pe marginea drumului. Roberta Marina Dragomir (20 de ani) și Sebastian Andrei Olariu (21 de ani), ambii fiind studenți la Facultatea de Geografie a Universității București, au murit pe loc. Alți trei tineri au fost răniți.

Tragedia de la 2 Mai a aruncat într-un nou scandal Poliția Română, condusă (din mai 2021) de către inspectorul general Benone Matei, aflat în subordinea directă a chestorului Bogdan Despescu, secretar de stat în Ministerul de Interne.

Accidentul a scos la iveală detalii revoltătoare. Vlad Pascu fusese oprit de poliție de două ori - cu o zi înaintea tragediei, la un filtru, și chiar în aceeași noapte. A fost lăsat să plece de la sediul poliției fără a fi testat pentru consum de droguri deși i-au fost găsite droguri în mașină, iar autoturismul nu avea asigurare RCA valabilă. La mai puțin de o oră, Vlad Pascu a provocat accidentul.

Corpul de control al ministrului de Interne a constatat o serie de erori ale Poliției în acest caz. Vlad Pascu ar fi trebuit sancționat încă din ziua anterioară accidentului, când a fost oprit în trafic chiar de șeful Poliției Rutiere Constanța.

Cătălin Predoiu a anunțat apoi că șeful Poliției Județene Constanța, Adrian Glugă, a demisionat. El a spus că în Constanţa bătălia cu criminalitatea a fost pierdută în ultimii 5-10 ani, astfel că întreaga structură organizatorică a Inspectoratului Județean de Poliție va fi „desființată și reclădită”, iar între timp va exista o conducere interimară.

Concluziile raportului de control, prezentate de Cătălin Predoiu:

Vlad Pascu, oprit în trafic cu o zi înaintea accidentului de către Șeful Poliției Rutiere Constanța, care l-a lăsat să plece, deși trebuia să îi ridice plăcuțele mașinii

  • În 18 august, ora 21:40, Vlad Pascu, aflat la volanul unui autoturism Mercedes de colecție, decapotabil, a fost oprit în trafic în municipiul Constanța de către șeful Serviciului Rutier Constanța.
  • Raportul Corpului de Control constată că la acel moment au fost încălcate norme care stabilesc că trebuia aplicată sancțiunea contravențională pentru lipsa semnului distinctiv de începător a șoferului, având în vedere că șoferul avea o vechime mai mică de un an de la dobândirea permisului. De asemenea, au fost încălcate prevederi legale care dispuneau ridicarea plăcuțelor de înmatriculare ale autoturismului verificat.

Cel care a sunat la 112 cu câteva ore înaintea accidentului a reclamat un presupus consum de droguri de către Vlad Pascu

  • În 19 august, la orele 00:40 s-a recepționat un apel la 112, în care se făceau mențiuni cu privire la modalitatea neobișnuită în care era condus un autovehicul pe drumurile publice. Din două declarații menționate în raportul Corpului de control rezultă că mențiunile au fost legate de o presupusă conducere sub influența băuturilor alcoolice, dar ulterior și presupus consum de droguri. Asta a semnalat cetățeanul care a apelat 112. A fost gestionat de către operatorul 112 Constanța, un agent șef de poliție și de dispecerul Poliției Mangalia, agent-șef adjunct de poliție.
  • La acel moment operativ au fost încălcate proceduri de sistem care stabilesc activități ce se vor întreprinde de către personalul poliției pentru preluare, dispecerizare și intervenție la evenimentele semnalate prin 112, precum și modalitatea de selecție și conduită a personalului cu atribuții în context, constând în faptul că, după preluarea apelului de urgență, nu au transmis datele suplimentare echipajelor din dispozitiv obținute de la apelant, nu au completat toate câmpurile fișei de caz 112 și nici datele necesare privind soluționarea evenimentului, nu au raportat evenimentul conducerii.
  • În 19 august, la orele 02:35 a fost depistat în trafic autoturismul dat în consemn. Un agent de poliție, în timp ce se deplasa cu autospeciala în care se mai aflau un plutonier, precum și patrula compusă dintr-un agent principal de poliție și un plutonier adjutant, în localitatea Vama Veche, a depistat autoturismul cu numărul de înmatriculare comunicat prin dispecerat în localitatea Vama Veche.

Polițiștii care l-au oprit erau obligați să-l ducă la spital pentru recoltare de sânge

  • Conform raportului Corpului de Control, agentul de poliție a încălcat prevederi legale, prin aceea că nu a ridicat plăcuțele de înmatriculare ale autoturismului verificat. A încălcat prevederile legale întrucât, cu ocazia depistării și opririi în trafic a vehiculului, nu a pornit de îndată dispozitivul audio-video portabil de tip body camera, acesta fiind pornit în momentul în care s-a efectuat testul de alcoolemie.
  • De asemenea, s-au încălcat prevederi privind o procedură de sistem, în sensul că în situația în care șoferul nu a putut fi supus din orice motiv testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive, erau obligați să-l conducă la o unitate medicală în vederea recoltării de mostre biologice.
  • La ora 02:40, după oprirea în trafic, au fost fotografiate: cartea de identitate și numărul de înmatriculare, au fost transmise pe grupul de whatsapp și a fost postat rezultatul interogării pe aceste grupuri.
  • Un agent și un plutonier au efectuat și controlul autoturismului, ocazie cu care în portiera stânga faţă au fost găsite un pachet de țigări în interiorul căreia se afla o țigară confecționată artizanal, parțial consumată, care conținea materie vegetală de culoare brun-verzuie cu miros înțepător, specific cannabisului și un blister de bromazepam conținând 4 comprimate.
  • Au fost încălcate prevederi legale pentru că nu au fost duși la sediul biroului de Poliție Vama Veche-2 Mai și însoțitorii pasageri ai făptuitorului accidentului, deși au fost legitimați. Conducerea la secție trebuia să fie făcută în vederea stabilirii situației referitoare la descoperirea unei țigarete confecționate artizanal, parțial consumată, plus blisterul cu cele 4 pastile de bromazepam.
  • În jurul orei 3:00, agentul de poliție a solicitat ofițerului coordonator, subinspector de poliție sprijin în vederea testării alcoolemiei șoferului. Rezultatul testării a fost negativ.
  • Ofițerul coordonator a solicitat dispecerului Poliției Mangalia sprijin pentru testarea șoferului cu un aparat drugtest însă dispecerul a comunicat că nu are planificat un polițist rutier din cadrul Biroului Rutier Mangalia care să aibă un aparat drugtest.
  • La acel moment operativ, potrivit raportului Corpului de Control, agentul-șef adjunct de poliție a încălcat o procedură de sistem, constând în aceea că nu a raportat conducerii Poliției Municipale detalii privind evenimentul semnalat și imposibilitatea testării conducătorului auto cu aparatul drugtest, nu a depus diligențe pentru solicitarea sprijinului formațiunilor de la IJP pentru testarea cu drugtest.
  • De asemene, șeful Poliției Mangalia a încălcat prevederile unui ordin ministerial privind programul de lucru al polițiștilor, în sensul că nu a organizat program de lucru astfel încât să asigure continuitatea serviciului polițienesc.

Vlad Pascu a plecat de la Poliția Vama Veche la ora 04:30, la 05:21 a fost anunțat accidentul

  • Activitățile procedurale s-au încheiat în jurul orelor 4:30. Vlad Pascu a părăsit sediul Poliției Vama Veche. În registrul de evidență persoane conduse la sediul Biroului Poliție Vama Veche-2 Mai, a fost înregistrat, a fost consemnat faptul că a fost condus la ora 03:00 de către agentul respectiv, la sediul subunității.
  • La ora 05:21, la nivelul STS Constanța a fost recepționat prin 112 apelul prin care s-a semnalat accidentul rutier. Apelul a fost transferat către Centrul Operațional al IPJ Constanța, concomitent cu ascultarea colectivă realizată de către Dispeceratul Poliției Mangalia. La ora 05:25 sesizarea a fost transmisă efectivelor de Poliție aflate în serviciu, inclusiv Serviciului Rutier.
  • La ora 05.30, operatorul 112 din cadul Inspectoratului de Poliție a fost informat cu privire la depistarea în trafic a făptuitorului, iar la fața locului s-a deplasat o echipă operativă din cadrul Serviciului Rutier Constanța, care a efectuat cercetarea la fața locului, l-a testat pe conducătorul auto cu aparatul drugtest, rezultatul fiind pozitiv la cocaină, amfetamină și metamfetamină.
  • Polițiștii rutieri l-au dus pe Vlad Pascu la Spitalul Municipal Mangalia, în vederea recoltării de probe biologice de sânge și urină. În cauză a fost întocmit dosar penal, fiindu-i atribuit număr al Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanța, pentru infracțiunea de ucidere din culpă.

Prima ieșire a șefului Poliției Române, la 10 zile de la tragedia de la 2 Mai: „100% accidentul putea fi evitat”

La zece zile de la accident, șeful Poliției Române, Benone Matei, a avut prima ieșire publică, la Constanța, pentru instalarea unei noi conduceri a Poliției Județene. El a vorbit despre mai multe „erori impardonabile” în acest caz, spunând că „100% accidentul putea fi evitat”.

Benone Matei a fost la Constanţa pentru numirea noului şef al Poliției Județene, Mădălina Vlangăr, instalată după ce fostul șef al IPJ Adrian Glugă a demisionat, fiind cercetat prealabil în urma erorilor grave ale polițiștilor în cazul lui Vlad Pascu. De altfel, șeful Poliției Române și fostul șef al IPJ Constanța au susținut o conferință de presă comună.

Putea fi evitat accidentul de la 2 Mai, dacă nu existau erorile Poliției?

  • „100% accidentul putea fi evitat”, a afirmat şeful Poliţiei Române, citat de News.ro.

Întrebat şi dacă s-a intervenit pentru ca Vlad Pascu să fie lăsat în pace de poliţişti, Benone Matei a răspuns: „Este exclus”.

Şeful Poliţiei Române a vorbit despre mai multe „erori impardonabile” în acest caz.