Ce ar însemna pentru români aderarea la Schengen? În primul rând, vor fi eliminate cozile la frontiera cu Ungaria și cu Bulgaria, unde în perioada concediilor oamenii așteaptă și câteva ore pentru a trece de controlul de la graniță. De asemenea, acum se întâmplă frecvent ca la vamă, la intrarea într-o țară din Schengen, transportatorii să aștepte ore întregi sau chiar zile. Această așteptare presupune un consum mare de combustibil, care se regăsește în prețul final de la raft.

Cozi la frontierăFoto: Politia de Frontiera

Decizia privind aderarea României la Schengen va fi luată joi în Consiliul Justiţie şi Afaceri Interne (JAI), unde va fi forțat un vot, în condițiile în care Austria se opune primirii României și Bulgariei în Schengen.

Ce este spațiul Schengen?

  • Spațiul UE fără controale la frontiere. Dreptul la libera circulație în UE pentru cetățenii europeni a devenit realitate la crearea sa în 1995, când controalele la frontiere au fost eliminate în interiorul acestei zone.

Ce țări fac parte din Schengen?

  • Spațiul Schengen include 26 de țări: 22 din Uniunea Europeană și 4 din afara acesteia.
  • Cele 26 de țări membre Schengen sunt: Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxembourg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia și Ungaria.
  • Patru țări din afara UE - Islanda, Norvegia, Elveția și Liechtenstein - au aderat, de asemenea, la spațiul Schengen.

Ce state nu fac parte din Schengen?

  • Toate statele UE fac parte din Schengen, cu cinci excepții: Irlanda, care a ales să nu devină membră, și Bulgaria, Croația, Cipru și România, care ar trebui să se alăture spațiului Schengen.

Care sunt condițiile de aderare la spațiul Schengen?

  • țările trebuie să își asume responsabilitatea pentru controlul frontierelor externe ale UE
  • acestea trebuie să aplice un set comun de norme Schengen, cum ar fi controlul frontierelor terestre, maritime și aeriene, precum și emiterea de vize Schengen
  • țările trebuie să se conecteze și să opereze Sistemul de Informații Schengen (SIS).

Controale temporare la frontieră

Peste 1,25 miliarde de călătorii au loc anual în spațiul Schengen. Controalele interne la frontieră au fost eliminate în această zonă, dar statele și-au păstrat dreptul de a reintroduce controale temporare în cazul unor amenințări serioase la adresa politicilor publice sau securității interne.

Din 2015, în urma crizei migrației, precum și a creșterii amenințărilor teroriste transfrontaliere, mai multe state Schengen au reintrodus astfel de controale și chiar le-au prelungit în mai multe rânduri. Pandemia Covid-19 a forțat multe state UE să reintroducă controalele la frontieră pentru a împiedica răspândirea virusului.

Beneficii aduse de aderarea la Schengen

Aderarea la spațiul Schengen are că efect ridicarea controalelor între frontierele interne ale statelor membre Schengen, care aplică în întregime acquis-ul Schengen, fiind creată o singură frontieră externă unde controalele se desfășoară conform unui set de reguli clare în materie de vize, migrație, azil, precum și măsuri referitoare la cooperarea polițienească, judiciară sau vamală.

Astfel, trecerea frontierei se poate realiza indiferent de oră și prin orice loc, iar cetățenii statelor membre care călătoresc în spațiul Schengen trebuie să aibă asupra lor un document de identitate valabil. Trecerea frontierelor interne poate fi asemănată cu o călătorie în interiorul țării.

Controalele la frontierele interne Schengen pot fi introduse pentru o perioada limitată în timp din motive de ordine publică sau securitate națională, decizie care este luată la nivelul fiecărui stat membru Schengen.

Odată cu eliminarea controalelor la frontiere ar putea crește pericolele pentru securitatea internă a țărilor implicate prin faptul că, din acest moment, se lasă "cale liberă" infractorilor. Astfel, se impune o cooperarea transfrontalieră, în special prin înființarea serviciilor comune ale poliției, vămii și poliției de frontieră (în cadrul Centrelor, Birourilor, Punctelor comune de contact) pentru toate statele contractante care să aibă că scop protecția propriilor cetățeni. De asemenea, Sistemul Informatic Schengen, asistență operativă reciprocă și schimbul direct de informații între forțele de poliție precum și supravegherea și urmărirea transfrontalieră a infractorilor reprezintă mijloace de lupta împotriva terorismului, crimei organizate, traficului de ființe umane și a imigrației ilegale. În același timp, a fost adoptat un set de reguli uniform care să asigure cetățenilor statelor membre protecția datelor cu caracter personal împotriva oricărei încălcări a drepturilor fundamentale.

În decembrie 2021, Comisia Europeană a propus revizuirea regulilor ce guvernează spațiul Schengen, pentru a se asigura că reintroducerea controalelor interne rămâne o măsură de ultimă instanță și pentru a încuraja folosirea unor măsuri alternative, cum ar fi controale specifice de poliție și o cooperare îmbunătățită a forțelor de poliție.

Parlamentul European are în lucru această propunere. Deputații europeni au obiectat în repetate ocazii împotriva reintroducerii frecvente a controalelor, care împiedică libera circulație a persoanelor în UE. (Surse: Parlamentul European, Guvernul României)

CITEȘTE ȘI: De ce unele produse din supermarketurile din România sunt mai scumpe decât în afară? Câteva lucruri despre care s-a vorbit mai puțin în cazul Schengen