Dincolo de lacrimi și suspine, cu ce ne ajută, totuși, scumpirea de 10 ori a parcărilor de reședință din București? „Noi suntem în etapa sălbăticiei: toată lumea și-a cumpărat mașini și le-a parcat pe stradă”

de Gabriel Bejan     HotNews.ro
Joi, 6 ianuarie 2022, 7:35 Actualitate | Esenţial


Parcari in Bucuresti
Foto: Vlad Ispas / Alamy/ Profimedia
​În teorie, scumpirea locurilor de parcare de reședință din București este una dintre măsurile care ar trebui să contribuie la îmbunătățirea traficului în oraș. Ce ar mai trebui făcut însă pentru ca acest lucru chiar să se întâmple? Într-o discuție cu Mihaela Negulescu, doctor în mobilitate urbană la Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu” din București, am încercat să răspund la această întrebare.

„La un apartament de 75 de metri pătrați plătesc 116 lei, iar pentru o parcare de doi metri plătesc 500 de lei. Cum e posibil?” Genul acesta de nemulțumire, pe care am extras-o dintr-un reportaj tv în care erau intervievați mai mulți bucureșteni ce-și plăteau taxele și impozitele locale încă din primele zile ale anului, a fost destul de răspândit în aceste zile.

Unii și-au manifestat supărarea la tv, alții pe Facebook, motivul fiind acela că în 2022 parcările de reședință din Capitală s-au scumpit în unele cazuri și de aproape zece ori față de anul trecut.

Astfel, printr-o decizie a Consiliului General, cea mai scumpă a ajuns la 600 de lei pe an, în zona centrală, iar cea mai ieftină la 300 de lei pe an (la periferie).

Dacă ținem seama de faptul că până acum cea mai scumpă parcare de reședință costa 84 de lei pe an, iar cea mai ieftină 34 de lei/ an am putea trage concluzia că am avut parte de o creștere de tarif care nu avea cum să scape neobservată. Mai ales într-un context în care toate prețurile cresc în viteză, împinse de la spate de scumpirea energiei.

Capitala are în jur de 250 de mii de așa-numite „locuri de parcare de reședință”. Este vorba despre acele parcări dintre blocuri, de pe marginea străzilor sau chiar de pe trotuare, care au fost închiriate cetățenilor ce locuiesc în zonă de administrațiile domeniului public (ADP) din cele șase sectoare.

În multe situații, amenajarea acestor locuri pe trotuare a generat chiar scandaluri pentru că s-au tăiat copaci sau au fost ocupate părți importante din spațiul destinat pietonilor.

Bucureștiul este în topul european al orașelor cu cel mai prost trafic. De asemenea, aproximativ 23 mii de români mor prematur în fiecare an din cauza poluării aerului, conform Observatorului Român pentru Sănătate, citat de PressOne. Cei mai mulți sunt din Capitală.

Într-un oraș în care sunt înmatriculate peste 1,5 milioane de mașini la 2,1 milioane de locuitori (oficial), problema parcărilor este una importantă.

Într-un articol publicat în 2020, ne întrebam în ce măsură prețurile mici ale locurilor de parcare de reședință contribuie la toate aceste probleme cauzate de numărul imens de mașini din Capitală.

Cum este evident că infrastructura orașului nu poate ține pasul cu creșterea parcului auto, singura soluție ar rămâne descurajarea mersului cu mașina. Dar cum descurajezi mersul cu mașina dacă subvenționezi locul de parcare?


Câteva exemple din alte părți ale lumii arată că există o legătură foarte strânsă între decizia unui cetățean de a-și cumpăra și folosi o mașină și faptul că are sau nu un loc de parcare disponibil.

Un studiu din 2016 arată că în Amsterdam o creștere cu 10% a prețurilor parcărilor rezidențiale a fost asociată cu reducerea cu 8% a numărului de mașini cumpărate.

Un alt studiu demonstrează că disponibilitatea unui loc de parcare în New York este un argument mai important în decizia de a cumpăra o mașină chiar decât venitul anual al persoanei respective.

De asemenea, în Franța cel mai comun loc de parcare este garajul privat sau parcarea privată (pe lângă parcările publice).

Între timp, lucrurile s-au schimbat și în București. Cele 250 de mii de locuri din domeniul public au ajuns să aibă totuși un preț. Adică nu se mai închiriază chiar gratis (că un euro și ceva pe lună nu poate reprezenta valoarea reală a utilizării unui loc).

Ar fi, de asemenea, o capcană să comparăm 600 de lei pe an, cel mai scump loc de parcare din București, cu prețurile din alte capitale europene, mai bogate.

Pe de altă parte, putem să ne întrebăm dacă această scumpire va aduce îmbunătățiri în ceea ce privește mobilitatea din București. Adică ceva mai mult decât faptul că primăriile vor încasa bani în plus la buget.

De fapt, noi cu ce ne alegem din această majorare substanțială a tarifelor?

Am discutat despre acest subiect cu Mihaela Negulescu, doctor în mobilitate urbană și conferențiar universitar la Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu” din București.

„Dacă vecinul își ține automobilul pe stradă, de ce un om care nu are mașină nu poate să-și pună pe 12,5 metri pătrați din aceeași stradă o canapea și o măsuță?”



De ce contează cât costă un loc de parcare, din punct de vedere al mobilității urbane?

Mihaela Negulescu: În primul rând este o măsură de echitate socială și economică. Acest spațiu de 12,5 metri pătrați, cât este un loc de parcare, este un spațiu al comunității. Cum să-l utilizezi, ca persoană privată, cu un automobil privat, fără să plătești prețul real al utilizării unui spațiu care nu-ți aparține?

Este apoi vorba despre valoarea de oportunitate a acestui spațiu public, care se referă la felul optim în care ar putea să fie utilizat acel spațiu, pentru că ar putea fi mult mai bine utilizat pentru spații verzi, locuri de joacă sau orice altceva în folosul comunității…

Cum se calculează valoarea de oportunitate a acelui spațiu?

Într-o logică de piață, cu cât spațiul public este mai limitat, cum ar fi într-un centru istoric, cu atât el este o resursă mai scumpă, pentru că cererea de a utiliza acest spațiul este mai mare.

Ca să dau un exemplu, în Londra s-a vândut un loc de parcare cu 450 mii euro. În mod evident, valoarea lui reală nu poate fi aproape jumătate de milion de euro, nici măcar cea a terenului ocupat, dar pentru că cererea era atât de mare și oferta atât de mică, cineva a plătit această sumă imensă.

Vă rog să ne raportăm și la ideea de mobilitate, pentru că mulți oameni nu ar înțelege de ce ar trebui să-i intereseze pe restul cetățenilor cât costă locul meu de parcare, în afară de argumentul că Primăria încasează mai mulți sau mai puțini bani.

Politicile de mobilitate într-un oraș sunt complexe, iar politica de parcare este doar una dintre componentele ei. Una dintre măsuri este aceasta a tarifării, dar este doar una dintre măsurile care trebuie luate.

Tarifarea însă acționează mai eficient asupra comportamentului oamenilor. Oamenii sunt sensibili la costuri. Atunci când omul plătește un tarif ridicat, începe să se gândească: mai merită să țin eu o mașină pe care o folosesc sau aș putea să o folosesc de doar două ori pe lună?

Oamenii încep, treptat, să renunțe la o mașină a cărei deținere devine prea scumpă (impozit, asigurare, revizie, tarife parcare) și dacă, în raport cu cât folosesc mașina, acest cost poate deveni nerațional. Pentru anumite situații, însă, trebuie să existe alternative (taxi, uber, car-sharing, închiriere mașină).

Dar ne dorim ca oamenii să renunțe la mașini?

Da, ne dorim să scădem rata de motorizare. Sigur, dacă cineva dorește patru mașini este liber să și le cumpere, dar nu le poate ține în spațiul comunitar, care trebuie să fie folosit pentru altceva. Nu e normal să ne ținem mașinile pe străzi, în loc să avem trotuare generoase, locuri de joacă, copaci.

Vă dau un exemplu pe care l-am dat și studenților la curs: dacă vecinul își pune mașina pe stradă, de ce un om care nu are mașină nu poate să-și pună, pe 12,5 metri pătrați din aceeași stradă, o canapea și o măsuță?

„Noi doar tarifăm parcarea pe stradă, dar asta nu rezolvă problema”



Parcare supraetajată, Germania. FOTO: Alamy/ Profimedia

Ca să ne întoarcem la realism…parcări publice există în toată Europa. Care ar fi diferența între noi și ce e în altă parte?

Noi suntem într-o etapă prin care au trecut și celelalte țări acum 40 de ani. Este un decalaj de 40 de ani între explozia ratei de motorizare în țările vestice și cea din țările foste comuniste. Suntem în etapa sălbăticiei: toată lumea și-a cumpărat mașini și le-a parcat pe stradă.

Noi trebui să pășim într-o nouă etapă, în care să descurajăm parcarea pe stradă, treptat, pentru că dintr-o dată nu este posibil. Și în același timp, însă, trebuie să încurajăm dezvoltarea alternativelor de deplasare: transportul public, piste pentru biciclete, crearea de servicii de car-sharing, transport la cerere, de tip taxi sau uber și altele.

Aici avem o deficiență în ceea ce privește strategia de parcare, dacă o putem numi astfel. Noi doar tarifăm parcarea pe stradă, dar asta nu rezolvă problema. Pentru parcarea rezidențială oferta de parcare trebuie să vină din zona privată.

Asta spune și Uniunea Europeană, de aceea nu finanțează UE parcări multietajate, deși obiectivul eliberării străzilor ar fi unul pertinent. „Este mașină privată, găsește oferta de parcare în zona privată și plătește costul real al locului de parcare”. Așa se și întâmplă mai peste tot în țările în care strategiile de parcare au îmbunătățit situația.

Am putea zice acum: în București nu sunt locuri private, eu unde-mi parchez mașina?

Aici este problema. Inițiativa privată nu se va crea, probabil, decât atunci când tariful locului de parcare de pe stradă, pe care îl stabilește primăria, ar fi un pic peste tariful de rentabilizare al locului de parcare într- o parcare multietajată, și dacă se mai adoptă și alte măsuri de încurajare, cum ar fi, să zicem, ca cel care face o parcare multietajată nu plătește impozit cinci ani, pentru că ajută comunitatea, într-un anumit fel, să rezolve o problemă de interes general.

Poți să faci și parteneriate public-privat între primărie și un operator. Trebuie să găsești acele modele de afacere care să ajute treptat la crearea acelei oferte alternative, rentabilă pentru un întreprinzător privat, dar care nici să nu fie exagerat de scumpă pentru proprietarii de mașini, ci una corectă.

Trebuie să apară niște parcări supraetajate, dar care să nu se adauge ofertei de parcare pe stradă ci să o înlocuiască, treptat. Am făcut 50 de locuri de parcare într-o parcare supraetajată, scot 50 de locuri de parcare de pe stradă.”

Avem exemple bune în Europa?

Sigur, din toată lumea. Sunt mii de parcări rezidențiale supraetajate. Tocmai am venit de la Lisabona. Acolo a existat un program de parcări multietajate rezidențiale. Lisabona e un oraș pe șapte dealuri, cu străzi înguste, unde să parchezi?

Parcările sunt făcute de operatori privați și chiar am le-am vizitat și am cerut detalii: costurile unui loc de parcare sunt rezonabile, 78 euro/lună, pentru rezidenți, adică echivalentul a 390 de lei pe lună. Este un tarif pertinent, corect.

I-am întrebat dacă au reușit să le rentabilizeze și mi-au spus că da. Au și locuri de parcare pentru biciclete, au folosit ultimul nivel pentru a face niște baruri, care speculează înălțimea și toată panorama asupra orașului. Într-un anumit caz au amplasat un magazin alimentar la parter.

Se pot face, nu este imposibil, dar trebuie construită o politică de încurajare a investitorilor privați ca să facă dintr-o astfel de inițiativă o afacere rentabilă, iar prețul să fie unul corect pentru clienți. La Lisabona tariful locului de parcare privat este unul corect, iar Bucureștiul nu este departe de situația economică a Lisabonei.


Restaurant deasupra unei parcări supraetajate din Alfama, Lisabona. FOTO: Alamy/ Profimedia

„600 de lei pe an este pomană, mă scuzați”



Au crescut și în București prețurile, chiar și de zece ori. Cea mai scumpă parcare rezidențială e 600 lei în zona centrală…

600 de lei pe an este pomană, mă scuzați. Nu este un preț corect, vă spun sigur asta. Vorbim totuși de închirierea a 12,5 metri pătrați de spațiu public, în centrul orașului București. Și o spun obiectiv, deși, ca șofer, mi-aș dori parcare gratuită.

În ce direcție o să ne ducem din acest punct de vedere al parcărilor din București?

Din ce văd, nu o să ne ducem nicăieri deocamdată, pentru că o strategie de parcare nu înseamnă doar să crești tariful. Strategia de parcare a Bucureștiului, despre care se vorbește, dar nu o vedem, nu pare să fie cu adevărat o strategie.

Pe lângă tarifare, trebuie gândite și alte categorii de măsuri. Despre unele am amintit anterior. Scopul nu este să strângem bani. Obiectivul principal este să găsim soluții să mutăm mașinile de pe stradă și să facem spații publice agreabile.

Se profită de o măsură corectă doar pentru a aduce niște bani la buget și care, mă tem, vor ajunge tot în gaura neagră a subvențiilor pentru diverse tipuri de pierderi (cum este termoficarea, de exemplu).

Logic ar fi ca banii obținuți din măsuri din sfera mobilității să fie folosiți tot pentru mobilitate, pentru ameliorarea ei. De exemplu, să fie create parcări multietajate publice, nu rezidențiale, prin care să se elibereze spațiu public. Sau să se realizeze piste pentru biciclete, dacă vrei să încurajezi mersul pe bicicletă. Sau să subvenționezi un transport public de mai mare calitate.

La prețurile de acum credeți că oamenii vor fi descurajați să-și mai cumpere mașină?

Vor fi descurajați cei care voiau să-și ia a doua sau a treia mașină, pentru că nu prea vor avea unde s-o pună sau pentru că-i va costa foarte mult.

Am mai văzut opinii referitoare la cei cu venituri mici, pensionari, care poate au o mașină chiar dinainte de 1989, și prin creșterea acestor tarife vor avea o problemă financiară suplimentară, pe lângă cele pe care le au deja.

Eu înțeleg aceste dezavantaje, le cunosc îndeaproape, dar, din păcate, există un cost al al spațiului public ocupat, așa cum ar trebui să existe și un cost al poluării. Trebuie să ne asumăm aceste lucruri, cu toate neajunsurile, altfel nu vom ajunge nicăieri.

Cunosc oameni de 84 de ani care au mașină și, uimitor, chiar o conduc și acum, deși probabil sunt excepții. Dar aceștia conduc foarte rar, de trei, patru ori pe an, pentru că sunt pensionari și nu fac multe drumuri lungi.

De ce nu ar folosi un Uber sau un taxi în cele trei, patru dăți când au cu adevărat nevoie de mașină? I-ar costa mai puțin față de tot ce plătesc pentru a avea mașina lor personală, care stă parcată 99% din timp. S-ar putea dezvolta și piața închirierii ocazionale de mașini, sau a serviciilor de car-sharing.

Care ar fi măsurile care ar trebuie luate de municipalitate pentru a îmbunătăți mobilitatea în București? În ceea ce privește parcările.

Prima au luat-o, dar nu va merge în sensul bun dacă nu este însoțită și de altele. Adică ar trebui încurajată dezvoltarea variantei alternative, cu parcări supraetajate. Să se găsească acele mecanisme prin care să-i găsească și să-i sprijine pe investitorii care ar putea să le facă, pentru că ar fi rentabile.

Avem o cerere extraordinară de parcare, cu milioanele de mașini de pe străzi. Într-o economie de piață, într-o logică normală, ar trebui să apară și oferta.

Înțelegeți de ce parcarea pe stradă ar trebui să fie tarifată corect? Pentru ca să poată veni investitorul privat care să zică: eu îți dau un loc de parcare un pic mai ieftin decât ți-l dă primăria pe stradă, iar la mine ai și mașina protejată de intemperii.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















70160 vizualizari

  • +31 (83 voturi)    
    "ar trebui să fie tarifată corect" (Joi, 6 ianuarie 2022, 7:53)

    IoPaNet [utilizator]

    Dar inca nu este. Mai trebuie adaugat un zero. La 6.000 lei pe an, da, s-ar crea premisele construirii de parcari supraetajate. La 600 lei pe an nu exista nici o sansa, inseamna 50 lei pe luna, adica 10 euro. Pomana. Mai bine le-ar transforma in parcari publice si ar institui o taxa anuala de parcare pe care sa o plateasca toti cei care detin masini si nu detin locuri de parcare private.
    • +30 (54 voturi)    
      Foarte bine (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:24)

      Fanel01 [utilizator] i-a raspuns lui IoPaNet

      Impozitul pe locuinta este mai mic pentru ca este teren proprietate personala , impozitul pe parcare este mai mare pentru ca este spatiu pe domeniul public. Simplu
      • +5 (11 voturi)    
        mda (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:16)

        SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

        116 lei pentru 75mp in bucuresti ?

        WTF ? in orase mici de romania, un apartament de 40mp are impozit de 160 lei
      • +11 (13 voturi)    
        @fane01 (Joi, 6 ianuarie 2022, 18:52)

        paonipao [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

        Sa nu amestecam lucrurile.
        Se platesc doua lucruri distincte: impozitul (pe
        proprietate(cladire, apartament, teren, masina)
        si o taxa pentru parcarea de resedinta care nu este impozit).
      • +7 (9 voturi)    
        Nu stiu ce interese are d-na care (Vineri, 7 ianuarie 2022, 8:49)

        Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

        s-a documentat prin Lisabona!
        Eu am locuit in Bremen si Augsburg.
        In Bremen aveam inchiriat cu 50 euro/luna un loc intr-o parcare supraetajata (langa Europa Center pt cine cunoaste zona) deci mult sub ceea ce spune doamna ca ar fi putin!
        In Augsburg aveam in chiria apartamentului si plata pt locul de parcare, in curtea imobilului, de 10 euro pe luna!
        O aberatie sa lasi monopol pe locurile de parcare, care oricum ai lua-o sunt o resursa limitata peste tot!
        Rapid, toti privatii ar face cartel, dupa cum se intampla in mai toate domeniile, in capitalismul salbatic de la noi (vezi dobanzile la creditele din banci, de trei ori mai mari decat cele din west. Mai sunt 2 banci de stat, dar astea au intrat in cartel cu cele private si in loc sa tempereze dobanzile la nivel cat de cat rezonabil, profita si CEO-urile lor isi dau salarii aberante, ca au de unde).
        Rolul statului este sa asigure echilibrul in toate domeniile (economic, social etc) in interesul tuturor cetatenilor si nu sa faciliteze spolierea lor de catre anumite entitati care pot fi private si chiar de stat, oferindu-le pozitii de monopol mai ales pe resursele publice limitate.
    • +1 (31 voturi)    
      Nu am inteles prea bine recomandarea ta (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:00)

      all23 [utilizator] i-a raspuns lui IoPaNet

      Faptul ca poate fi inca mica aceasta taxa , vom vedea in efectul ei , daca numarul de autoturisme scade. Parerea mea este ca acum este momentul instituirii unei taxe pentru toti ceilalti care nu au loc de parcare. Adica dca un norocos plateste 600, iar altul nenorocos nu plateste nimic dar isi lasa intotdeauna masina pe spatiul public nu e ok. Ar trebui ca toti cei care nu au un loc de parcare sau garaj sa plateasca macar 10 % din ce plateste un norocos. Ar putea fi exclusi si cei care au abonamente de parcare in cele publice. Abia atunci se va vedea o reducere a numarului de autoturisme in Capitala. Daca propunerea ta de 6000 lei pe an nu va fi completata si cu masuri mai stricte pentru ceilalti. Va ramane doar o selectie a celor care au loc de parcare. Cine nu mai poate plati , va parca " gratuit " pe spatiul public. De asemenea cu solutia taxarii tuturor posesorilor se poate ajunge si la cei de pe strazile cu case , unde cred ca li se cuvine tot spatiul din dreptul curtilor, nu doar caile de acces .....
      • +7 (25 voturi)    
        E o diferenta (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:19)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui all23

        "norocosul" are loc de parcare rezervat. plateste pentru exclusivitate, nu pentru spatiul folosit.
        • +1 (3 voturi)    
          Care exclusivitate? (Vineri, 7 ianuarie 2022, 17:27)

          all23 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Ai citit articolul? Oare locurile"gratuite" se cuvin doar masinilor? De ce nu s-ar face o pista de biciclete ? un trotuar neocupat etc. Principiul este simplu , toti cei care parcheaza pe spatiul public trebuie sa plateasca. Apoi pentru exclusivitate trebuie vazut ce inseamna m poate ca trebuie mai mult. Nu am vrut sa polemizez cu cat e taxa , ci doar ca e normal sa fie o taxa , dar nu doar pentru unii , abia apoi se va putea reduce presiunea pe parcari.
      • +5 (7 voturi)    
        Ar trebui sa ne uitam si cum fac altii. (Vineri, 7 ianuarie 2022, 9:17)

        Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui all23

        In Germania, cei care nu au loc de parcare, pot parca pe strazile unde nu este interzis, contra unei taxe achitate la primarie si pt care primesc un exuson pt zona in care pot parca (ex G-12 pt 3-4 strazi in jurul locuintei) taxa fiind in jur de 20 euro pe an.
        Cei care nu au acest ecuson, sau parcheaza in afara zonei lor, platesc tariful pe ora pt locul respectiv, iar unde nu exista parcometre pot sta pe gratis insa nu mai mult de 2 ore (peste 2 ore o muti sau esti automat amendat. Pt m mult timp ti se ridica masina).
        Dupa ora 18 toata lumea poate parca (unde nu este interzis) gratis pana la ora 6:00 dimineata urmatoare.
    • +14 (36 voturi)    
      nu stiu.. (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:20)

      YamamotoIsoroku [utilizator] i-a raspuns lui IoPaNet

      Corect, cred, ar fi sa se liciteze fiecare loc de parcare o data pe an.
      Asa am afla care este pretul real.
      • 0 (14 voturi)    
        deloc (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:01)

        e.o. [utilizator] i-a raspuns lui YamamotoIsoroku

        Criteriul financiar nu poate stabili cine are nevoie de masina. Tariful pentru parcare trebuie sa fie relativ accesibil.
        • +1 (5 voturi)    
          relativ accesibil? (Joi, 6 ianuarie 2022, 20:04)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui e.o.

          Pai una e relativ in Calarasi, alta e relativ la Bucuresti sau Peris!
          • 0 (0 voturi)    
            da (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 9:25)

            e.o. [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            Exact asta inseamna relativ.
    • -13 (43 voturi)    
      CONSTRUITI PARCARI IN CARTIERE = SOLUTIA (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:26)

      Radoh [utilizator] i-a raspuns lui IoPaNet

      exista o singura solutie: construirea de parcari in cartiere unde locul de paracare sa fie o suma modica gen 250 RON pe an

      ea poate creste in timp dar oamenii isi vor duce masinile intr-o parcare acoperita unde masina e protejata

      nu exista alta solutie
      • +9 (29 voturi)    
        Asta nu este o solutie (Joi, 6 ianuarie 2022, 12:01)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

        Cartierele comuniste au fost gandite pentru 10-15 locuri de parcare la fiecare bloc. Ce propui?.. demolam un bloc sa facem locuri de parcare pentru altul?

        Si de ce ar fi doar 250 ron pe an? De ce sa nu fie fix atat cat costa? Cine plateste diferenta?
        • +3 (17 voturi)    
          offff of of (Joi, 6 ianuarie 2022, 13:14)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          daca stiti cate constructii ilegale sunt bagate intre blocurile alea comuniste care de bine sau de rau erau distantate ...

          asa ca solutii s-ar gasi dar nu cred ca taxa asta va ajuta ceva - este un fel de a obisnui omul ca parcarea autoturismului propriu este un cost asa ca tipla aia ca ai voie sa mergi pe drumul public sau asigurarea obligatorie. este un cost de detinere a unui bun - pana la urma.

          cred sincer ca alta este solutia dar mai dureaza pana se ajunge acolo - important era sa se anunte tot traseul si sa se spuna uite ce facem acum si asta vom face in urmatorii ani
        • -9 (27 voturi)    
          Dar care e solutia luminatule? ca parcari nu vrei (Joi, 6 ianuarie 2022, 15:09)

          Radoh [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          si noi la masina NU vom renunta in urmatorii 20 de ani nici daca puneti locul de parcare 1000 EURO pe luna

          parcam in zona verde

          si sa vedem daca azi amendezi 100, maine 200 pana la urma facem revolta si blocam traficul sa vedem atunci
          • +2 (18 voturi)    
            Clima bizonica (Joi, 6 ianuarie 2022, 15:36)

            NimeniNeica [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

            ai?
            • +6 (12 voturi)    
              deci NU ai solutie ci doar nu vrei nu si nu (Joi, 6 ianuarie 2022, 19:28)

              Radoh [utilizator] i-a raspuns lui NimeniNeica

              asta e problema cu voi, NU aveti solutii ci doar vise socialiste. utopii aberante.

              Nu scpati de masini, ba mai mult VOR FI MAI MULTE in urmatorii 5 ani
        • +6 (8 voturi)    
          Eventual (Joi, 6 ianuarie 2022, 19:35)

          blackbeard [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Da, treptat ar trebui inlocuite vechile blocuri cu noi constructii adaptate nevoilor actuale. Cel putin, in unele parti ale lumii se intampla asta, in zonele rezidentiale.

          Dar greu de crezut ca autoritatile vor gasi solutii in privinta asta. Daca ei nu sunt in stare sa elaboreze un plan de dezvoltare urbana, ce alte asteptari poate avea cineva de la ei?

          La asta adaugi si factorii economici, sociali, faptul ca multi nu isi permit sa isi schimbe locuinta cu una (mai) noua. Si nici nu exista programe suport pentru asa ceva. Si multi inca privesc masina ca pe un drept, nu o obligatie. Si transportul public nu este bine pus la punct pentru a inlocui nevoia unei masini. Si legile sunt aplicate selectiv. etc
      • +8 (36 voturi)    
        Esti real? (Joi, 6 ianuarie 2022, 12:19)

        cineva123 [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

        De exemplu:
        1) parcarile supraetajate din Cluj au costat vreo 15.000 euro per loc.
        2) parcarea subterana facuta in Sectorul 3 a costat vreo 30.000 per loc

        Daca tu esti dispus sa achiti 250 Lei/an (50 euro) in cati ani se vor recupera costurile de constructie? Atentie, nu vorbesc de profit, ci strict de recuperarea investitiei.


        Sper sa nu te superi pe mine, dar daca ai doar 250 Lei/an pentru parcare, atunci accepta ideea ca nu-ti permiti un autoturism in oras.
        • +3 (9 voturi)    
          sunt doua idei diferite (Joi, 6 ianuarie 2022, 13:36)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui cineva123

          Una este sa folosesti un loc de parcare si alta este sa fii proprietar pe acel loc.

          Da este o investitie - s-a vandut locul cu 15.000 sau 30000 de eur - dar este proprietatea ta cred eu desi nu am vazut contractul.

          Amortizarea unei cladiri este de 60 de ani deci iar putea sa fie minim intre 250 si 500 eur per an, adica 1,250 sau 2.500 lei per an

          daca iti iei un credit pentru cumparare apartament cu loc de parcare inclus atunci costul parcarii de imparte pe max. 30 de ani si iarasi tu esti proprietar acolo. Vinzi sau cumperi cu sau fara loc de parcare....

          unele persoane poate ca nici nu isi misca masina din loc sau prea putin si atunci platesc aceeasi suma si isi vor pune intrebarea daca merita sa aloce bani pentru ceva ce nu folosesc.Oficial platesc la stat 600 si cer de la un privat aflat in nevoie 1000 lei- ce credeti?
        • +4 (6 voturi)    
          15000 euro cost pt 12.5mp in parcare etajata? (Vineri, 7 ianuarie 2022, 9:37)

          Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui cineva123

          Pai cam 1000 euro pe 1mp (incluzand si culoarul de trecere), intr-o cladire care nu are utilitati de niciun fel, nici pereti despartitori, nici geamuri sau pardoseala si aproape fara niciun finisaj.
          Asta seamana a jaf, chiar fara sa mai pomenesc de sectorul 3!
          Unde privatul nu vrea sa investeasca, statul trebuie sa o faca, daca este un interes public.
          Intr-o capitala civilizata, necesitatea unei masini per familie (aprovizionare, concedii) este evidenta, nu si folosirea acesteia zi de zi unde exista transport in comun.
          Apropo pt cine a calatorit in Vest (cam toti), unde ati vazut voi oameni pe strada cu sacose doldora de cumparaturi in mana?
          Ai masina, ai nevoie si de loc de parcare, binenteles la un pret corect.
      • +5 (21 voturi)    
        inseamna ca nu ai inteles articolul (Joi, 6 ianuarie 2022, 12:49)

        Neam Prostit [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

        Scopul este sa eliberezi orasul de masini si de parcari, nu sa construiesti parcari "modice".

        Cuvantul "modic" este cheia: parcarea publica nu trebuie sa fie "modica". Poate vrem locuri de promenada si parcuri, poate nu vrem parcari "modice".
        • +4 (6 voturi)    
          O masina de familie este o necesitate! (Vineri, 7 ianuarie 2022, 12:49)

          Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui Neam Prostit

          Numai la noi oamenii cara pe jos sacosele cu cumparaturi.
          In afara daca vezi pe cineva carand 2 sacose sigur acea persoana e roman!
          Ca le interzici pe cele cu ardere interna si dai voie numai la masina electrice, una de familie, de loc de parcare tot va fi nevoie.
      • +3 (7 voturi)    
        Ai pierdut un zero (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:40)

        NimeniNeica [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

        Daca se construiesc parcari supraetajate intre blocuri sigur o sa fie mai scumpe, 250-300 de lei pe luna in cel mai bun caz.
      • +4 (6 voturi)    
        Nu faci tu macar una din banii tai? (Joi, 6 ianuarie 2022, 21:05)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

        Sa imi spui cum e cu suma modica de 250 lei pe an!
        Bai, toti sunteti experti in cheltuit banii altora!
      • -2 (2 voturi)    
        Sa inceapa! (Vineri, 7 ianuarie 2022, 17:30)

        all23 [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

        Sa iti darame tie locuinta , cu despagubire de 6 E / mp si apoi sa ne faca noua parcari! De acord ? Sau sa faca una supraetajata in dreptul balconului tau!
      • -1 (1 vot)    
        nu construiesti tu? (Sâmbătă, 8 ianuarie 2022, 15:51)

        gigel de luxembourg [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

        daca crezi ca e rentabil sa construiesti astfel de parcari la preturile astea de ce nu le faci tu?
  • +35 (43 voturi)    
    Parcarea de la Arena Nationala (Joi, 6 ianuarie 2022, 8:05)

    dmnt [utilizator]

    NU E FOLOSITA NICI ACUM, la 10 ani de la inaugurare
    • +39 (55 voturi)    
      De ce ar fi? (Joi, 6 ianuarie 2022, 8:54)

      Y [utilizator] i-a raspuns lui dmnt

      Nicio paracare nu va fi folosita cat timp este tolerata parcarea pe trotuar.
      • +25 (25 voturi)    
        E inchisa de autoritati, bre (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:25)

        IoPaNet [utilizator] i-a raspuns lui Y

        Nu stiu ce autorizatii nu are si au preferat sa o inchida decat sa rezolve problema.
    • +22 (26 voturi)    
      Unde nu-i cap, vai de parcare. (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:03)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui dmnt

      .Întreabă-i pe cei din zonă de ce nu parchează acolo. Accesul este restrictiv, parcarea nu se știe de cine este administrată. Pare a fi făcută de frumusețe. La Arena Națională nu numai parcarea este nefolosită. este mult spațiu nefolosit. Nici Arena nu-i folosită la nivelul posibilităților.
    • +11 (29 voturi)    
      da, (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:14)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui dmnt

      pentru ca este pe bani (adica trebuie sa patesti ora de parcare). Soferul roman este pomanagiu: nu intelege ca masina este un drept, dar si o obligatie in acelasi timp. Adica da, ai dreptul sa conduci masina, dar ai si obligatia sa o intretii, sa platesti RCA, revizii la timp, rovignieta, impozit pe masina, ITP pe bune, plus plata parcarii. Roamanul vrea ca totul sa fie gratis, si asta nu se poate.
      Ma uit la parcarea supraetajata de la mag Unirea. Este 90% goala, in schimb nu poti sa intri in ea din cauza masinilor parcate pe trotuar, pe mijlocul drumului sau chiar la intrarea in parcare.
      Nu oameni buni, 500 ron pe an nu este mult ptr un loc de parcare. In alte tari dai 20 euro ptr 2 ore.
      • +3 (13 voturi)    
        Sa plătești, dar cât și pentru ce? (Joi, 6 ianuarie 2022, 15:25)

        RazB [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Deja plătim impozite scornite de Stat fără justificare obiectivă, cum ar fi: impozit pe mașină (?!), ITP și alte chestii menite să întrețină așa-zisul ”Registru Auto” - sinecură politică, rovigneta (”aici sunt banii Dvs.”). Poate vrea românul totul gratuit, dar s-a mers cam departe... Deocamdată, chiar și în București, automobilul este o necesitate.
        • 0 (2 voturi)    
          Ei bine, afla ca (Vineri, 7 ianuarie 2022, 8:49)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui RazB

          in Romania taxele auto sunt mult mai mici decat in alte tari UE. Mergi in Germania sa vezi cat costa acolo Casco si taxele de drum, sau cat costa impozitul pe masina.
          La noi, la un volum al motorului de 1993 cmc platest 189 ron pe an impozit (adica 40 euro). Este ff putin.
    • +3 (15 voturi)    
      Parcare de la arena nationala (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:17)

      yol [utilizator] i-a raspuns lui dmnt

      e facuta de oparitul ala de la sectorul 3, si e un pericol public real.
    • -4 (10 voturi)    
      unde e parcarea asta? nu exista asa ceva acolo (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:27)

      Radoh [utilizator] i-a raspuns lui dmnt

      de fapt nu exista parcare SUPRATERANA decenta in tot Bucurestiul, in special in zona CENTRALA

      e o singura parcare la universitate cu plata dar SCUMPA si privata si limitata in rest nu exista parcari in Buc
      • +16 (22 voturi)    
        greseti, (Joi, 6 ianuarie 2022, 11:31)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

        Lucrez in centru si iti spun ca de la Unirii la Universitate ai 2 parcari supraetajate (mag Unirea si Paking Cocor) si inca 2 subterane la Universitate (Universitate paking si Intercontinental Parking).
        Aici parcarea costa 6 RON/ora si 30 RON/12 ore. Daca iti faci card la ei, platesti 24 RON/24 ore.
        Sunt parcari amenajate in interior, pazite si cu bariera la poarta.
        Si cu toate acestea sunt goale (mai ales Unirii parking si Cocor parking). De ce? ptr ca, asa cum am scris mai sus, romanul nu vrea sa dea bani pe parcare.
        • +6 (10 voturi)    
          Unirii parking e o mizerie cu bani CASH (Joi, 6 ianuarie 2022, 15:06)

          Radoh [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          Unirii parking e o cladire privata SCUMPA unde NU POTI FACE ABONAMENT LUNAR si unde poti plati doar cu CASH

          daca nu ai cash nu poti iesi din parcare, in 2022

          e nevoie de parcari pe care oamenii sa le poata plati daca vrei sa scapati de masini, altfel o sa scrieti articole aberante si nu se va schimba nimic
          • 0 (4 voturi)    
            ai o problema ca cladirile "private" (Joi, 6 ianuarie 2022, 21:58)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

            Dupa mintea ta, cata o fi, totul ar trebui sa fie public, daca se poate cu preturi "modice', adica sa se dea la toata lumea sa ajunga.
            Te-ai gandit vreo secunda ca banii altora se vor termina la un moment dat? Si ca de-aia a dat faliment comunismul?
          • 0 (2 voturi)    
            Intra pe site-ul lor (Vineri, 7 ianuarie 2022, 8:52)

            bancher [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

            si vezi ca se poate face abonament, cand aveam eu abonament la ei plateam 340 ron pe luna.
  • +23 (51 voturi)    
    Majoritatea românilor vor de pomana (Joi, 6 ianuarie 2022, 8:24)

    relax4 [utilizator]

    Să ia cu 1/5 din pret un Diesel care poluează pe altii, sa-si parcheze trei mașini gratis unde vrea el în centrul orașului.

    Dacă e moka lui nu-i trebuie civilizatie, aer curat.

    E clar sper că vorbesc de 60% din români dar care reprezintă majoritatea după cum se vede și în Parlament.
    • +29 (37 voturi)    
      Corect. (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:51)

      bumble-bee [utilizator] i-a raspuns lui relax4

      Am vecini, care atunci când s-au vândut apartamentele nu şi-au cumpărat loc, ca ei nu dau "atâţia bani". Dar şi-au luat binemerci câte 2 maşini. Acu după ce majoritatea şi-au luat 2 maşini, sau au una personală şi una de la muncă, se vaită că nu au unde parca.
  • +1 (37 voturi)    
    Da, da, mafiotii si hipsterii la butoane (Joi, 6 ianuarie 2022, 8:27)

    CetateanulRoman [utilizator]

    Dupa ce mafiotii din primarie au permis mafiotilor ezvoltatori sa inghesuie bloc linga bloc si cum apartamentele cam stau nevindute au gasit altceva de bagat pe git fraierilor.
    Bucurestiul este unul din orasele cu cea mai ridicata densitate de populatie din lume. Banii, asa putini citi erau, incasati pe parcare trebuiau folositi pt a construi parcari de resedinta. Ideea expusa de d-na dr a fost folosita de mafie in anii 70-80 cind a construit parcari in Roma si ca actiune de marketing trimitea noaptea bande de pustani care vandalizau toate masinile parcate pe strada, fiind vorbiti si cu societatile de asigurari care nu plateau distrugerile provocate in afara parcarilor.
    Ceea ce descurajati cu adevarat dupa insistenta cu care se promoveaza radet de catre Nicusoer si idioteniile cu privatizati tot ce se poate "la pretul corect" este faptul ca votantii de dreapta sa mai iasa la vot.
    Si d-na dr: dece avem trasee de biciclete nefolosite in majoritatea timpului sau folosite recreational pt care nu plateste nimeni nimic dar posesorii de auto trebuie sa plateasca tot. Poate nu stiti ca prestul 1L de combustibil iese din rafinarie sub 1Ron, pina la 6 sint taxe.
    • -8 (18 voturi)    
      Fals (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:17)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      "mafiotii din primarie"
      Mafiotii au construit. In primarie semneaza niste amarati care executau ordinele sau erau inlocuiti a doua zi. Si vina este 100% a celor care au cumparat in inghesuiala aia.

      "cea mai ridicata densitate"
      Nici macar pe aproape.. Simplul fapt ca sunt atat de multe masini arata cat de "aerisit" este orasul. In multe orase din Asia nu gasesti un singur loc de parcare pe strazi intregi. Toti au bicicleta sau moped.

      "votantii de dreapta" isi cumpara loc privat de parcare, nu stau cu mana intinsa la primarie.

      "trasee de biciclete ... pt care nu plateste nimeni"
      Pai nu platesc toti impozit pe locuinta? Unde se duc banii aia? Vrei si impozit pe trotuare? Si vorbim de 2-3 trasee de bicicleta vs mii de strazi in tot orasul. Daca ar fi sa plateasca biciclistii proportional, cat ar veni? sub 1 leu pe an?
      • +4 (8 voturi)    
        Fals, fals, fals,fals (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:45)

        AndreiSo [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Mafia este o simbioza intre autoritati si constructori Deci afirmatia "mafiotii din primarie este" adevarata.

        In Europa, afirmatia Bucurestiul "are cea mai mare densitate" este adevarata si se refera la infrastructura rutiera.
        "votantii de dreapta" care platesc impozite pe venit, nu au din ce sa-si cumpere loc de parcare. Pretul unui loc de parcare este cca 18.000 E, inclusiv TVA. Mai adaugi 150.000 E, 2 camere, cam tare. In 10 ani, daca scadem 1000E/ luna costul vietii, inseamna cam 4.500E salariu brut pe luna. Ar fi cam putini votanti de dreapta, ceea ce arata ca firmatia e falsa, sau se masluiesc alegerile.
        Daca incadram mafiotii la votanti de dreapta, da aveti dreptate.

        Pai biciclistii platesc impozit pe locuinta ca stau in locuinta, nu ca se plimba cu bicicleta. banii aia se duc in trotuare, iarba, iluminat public, etc..
    • +3 (3 voturi)    
      Poate nu stiam... (Vineri, 7 ianuarie 2022, 8:59)

      bufnitaroz [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      Si uite ca cititnd ultima dvs fraza m-am informat. Tinand cont ca este (poate voit falsa, o dezinformare) socant pentru unii sa afle ca 85% din pretul benzinei sunt taxe, mi-am permis sa fac si eu niste calcule.
      Am gasit asa: 78$ bret baril Brent, 160 Litri sunt intr-un baril. (atentie aici se adauga si costuri transport la poarta rafinariei, si costuri de import unde este cazul - a se citi asycuda EU). Rezulta ca 1 litru de titei crud (brent) este 0,49$ sau 2,16 lei, de acord?
      Buuuuuuun, rafinam titeiul (aproape nimic nu se arunca, am aflat si eu acum, ceva CO2, desi se genereaza niste subtante suplimentare foarte toxice).
      Revenind la pretul benzinei/diesel de sub 1 leu: ar insemna ca jumatate devine benzina din bunavointa duhului sfant si a maicii precista).Spun asta pentru ca 45% e rafinat in combustibili (benzina/diesel).
      Apoi am mai cautat sa vad cat este taxata benzina in Europa si ce sa vezi, taxele adaugate sunt intre 45% si 60%, incluzand diverse viniete la unii.
      Un pret de 2,75 lei/litru combustibil la cisterna este mai aproape de adevar decat ce ati spus dvs. In acest pret intra doar profitul rafinariei, la el se va dauga si profitul distribuitoriilor.
  • +25 (29 voturi)    
    Daca pana in prezent (Joi, 6 ianuarie 2022, 8:50)

    Geo6101 [utilizator]

    s-au dat autorizatii de constructie pentru ansambluri rezidentiale, cladiri de birouri etc fara sa se solicite asigurarea locurilor de parcare cel putin 1 loc pentru fiecare plus cateva pentru vizitatori, poate macar de acum incolo vor proceda asa!
    • +3 (3 voturi)    
      de azi inainte nu se vor mai da (Joi, 6 ianuarie 2022, 11:33)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Geo6101

      autorizatii ptr constructii noi.
    • -6 (8 voturi)    
      Idee demna de anii '60 (Joi, 6 ianuarie 2022, 12:21)

      cineva123 [utilizator] i-a raspuns lui Geo6101

      Nu faci decat sa incurajezi traficul auto.
  • +1 (33 voturi)    
    dacă (Joi, 6 ianuarie 2022, 8:50)

    nahir [utilizator]

    n-ar fi fost unul dragnea care în fuga lui după voturi, împreună cu tot partidul lui, nu ar fi permis să fie achiziționate toate ”cazanele” din Europa, mașini mai vechi de 8 ani (în București erau la un moment dat atâtea mașini cu nr. bulgărești că numai în România nu mai erai), că deh, să aibă tot românul autoturism, atunci poate că nu am mai fi avut situația de acum, din București.
    De asemenea, dacă măcar din aceeași perioadă de guvernare a aceluiași partid al lui dragnea, s-ar fi dat legi care să stimuleze dezvoltarea economică și în alte orașe decât în cele ca București, Brașov, Constanța, atunci nu s-ar mai fi înghesuit toată țara în acestea și deci, din nou, ar fi fost totul mult mai aerisit.
    • +6 (30 voturi)    
      logica (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:30)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui nahir

      Deci e ok daca au numere de bulgaria si platesc impozit acolo, fiind de fapt in bucuresti, dar e naspa sa aiba numar de bucuresti si sa plateasca impozite aici. Bine asa. Da, stiu, dragnea psd bla bla. Tu si cu iohanus, ala de a refacut fsn.
  • +12 (38 voturi)    
    Problema e (Joi, 6 ianuarie 2022, 8:55)

    asx [utilizator]

    Ca la noi se razvratesc bizonii, care nu sunt deloc putini si care sunt in stare sa te ia si la bataie pentru masina lor (vezi Valea Prahovei). De aia masurile nepopulare, intr-o tara cu oameni cu tupeu imens combinat cu lipsa de educatie crunta, se iau cu taraita.
    Oricum se pregateste Firea pentru mandatul 2, gata sa readuca adevaratele pomeni (ca pentru idioti 600 lei nu e pomana cat stiau ei).
  • +4 (28 voturi)    
    nu este normal nici sa platesti doar 100 lei (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:23)

    Abcdef1 [utilizator]

    nu este normal nici sa platesti doar 100 lei pe an si sa ai dreptul sa chemi politia ca sa il amendeze pe altul parcat pe locul tau, sau sa afisezi instinct teritorial/amenintator cu placute si mesaje in dreptul locului de parcare.
    Parca e putin cam multicel pt amarata aia de suma.
    Sunt o multime de semi-epave ale varstnicilor care sunt parcate de ani de zile in fata blocului, cu suta asta de lei.
  • -14 (28 voturi)    
    Hai tovarasi, aplaudati comunismul centralist (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:32)

    xolv [utilizator]

    ce atata proprietate privata, esti pe mosia statului! Nu conteaza ca din banii de benzina si taxe auto se intretin drumurile din care va vine mancarea la botului calului in Mega Image si Glovo..
  • +17 (45 voturi)    
    esti proprietar (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:34)

    an_drei [utilizator]

    Pe cei 75mp de apartament esti proprietar. Platesti doar impozit. Pe cei 2mp de parcare in schimb nu esti. Inchiriezi din spatiul public, deci esti chirias.
    Masina e un lux, nu un drept. Luxul se plateste.
    • +6 (20 voturi)    
      Ti-am dat + (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:22)

      all23 [utilizator] i-a raspuns lui an_drei

      Dar masina nu e un lux. Sunt insa de acord ca trebuie sa platesti pentru asta. Casa de exemplu e o necesitate , si statul nu da case nici la 1 % din populatie !
      • -7 (17 voturi)    
        este o necesitate (Joi, 6 ianuarie 2022, 11:20)

        an_drei [utilizator] i-a raspuns lui all23

        Ms de +. E reciproc. Cat timp se expun pareri si argumente nu inteleg de ce se da -. - merita doar comenturile extremiste, cu atac la persoana. In rest fiecare parere e valida si egala.

        Intradevar ca este si o necesitate. Dar e o necesitate ce afecteaza mult pe cei din jur:
        - poluare
        - aglomerare ce duce la mult timp pierdut pentru ceilalti
        - trotuare ocupate
        - esitetica stradala oribila (chesti asta ne afecteaza starea de bine)
        - oras pentru masini, nu pentru oameni

        De aici vine si concluzia ca nu e ok (wors case scenairo) sa iti cumperi un non euro cu 500 de eur din Germania cu care sa vi sa afumi pietotii, biciclistii, sa aglomerezi traficul inclusiv pentru transportul in comun, sa fortezi mamicile cu carucior sa mearga pe strada ca te-ai pus pe trotuar, sa contribui la umplerea peisajului cu masini.

        Dpdv al meu e mult prea convenabil sa iti rezolvi tu necesitatea ieftin, dar sa aduci un cost mare celorlalti cetateni ai orasului atat timp cat exista alternativa: transportul in comun iar pentru cei ce stau la periferie park and ride.

        Asa ca daca e intradevar necesitate (sau lux) vei platii pretul (cu care se pot compensa partial daunele facute celorlati cetateni). De aceea am spus ca e lux, ca trebuie sa devina lux.
    • -3 (5 voturi)    
      Proprietatea privata e un moft I Iliescu (Joi, 6 ianuarie 2022, 17:26)

      xolv [utilizator] i-a raspuns lui an_drei

      Asa, tovarase comunist!!
  • +11 (27 voturi)    
    Masina personala inseamna cheltuieli (Joi, 6 ianuarie 2022, 9:34)

    bigbrother [utilizator]

    Ca e vorba de combustibil, asigurare, itp, rovigneta, loc de parcare etc, masina personala inseamna niste bani dati pentru a circula intr-un oras care nu a fost gandit pentru 1.4 milioane de masini cat sunt inmatriculate in acest oras.

    Desi m-a deranjat cresterea brusca a pretului la locul de parcare (ar fi fost de preferat o crestere progresiva mai ales ca s-au scumpit toate incepand cu acest an) nu contest utilitatea acestei cresteri cat timp vine la pachet cu masuri de incurajare a transportului public si scoaterea masinilor poluante din trafic. Cred ca taxa Oxigen a fost singura masura cu cap pe care ar fi luat-o Firea pt orasul asta, pt ca ne sufocam incet dar sigur. Din pacate n-a fost continuata si este ceva mandatoriu de facut si ar rezolva multe din situatiile despre care se vorbeste in articol.

    Partea cu parcari supraetajate cred ca va duce la un numar si mai mare de masini care trebuie sa fie incluse in traficul si asa infernal din acest oras. Cumva masina personala trebuie sa fie o exceptie de transport dar asta nu se poate face fara un transport in comun la suprafata cu adevarat functional si extins la maxim (ex metroul din Drumul Taberei poate ar trebui extins pana la Universitate in loc sa se opreasca la Eroilor). Si transportul la suprafata nu se poate face cat timp strazile sunt ocupate de masini personale..deci de unde incepem?

    Sunt sigur ca daca se strang niste capete luminate se pot gasi solutii, dar musai sa fie transparente si sa vina cu solutii alternative, nu sa inceapa cu "de maine nu mai circula masinile sub euro4 si vedeti cum va descurcati". As spune ca pana in 2025 sau 2030 sa fie introdusa progresiv restrictia de a mai avea masini inmatriculate care nu au minim euro 4 iar in urmatorii 10 ani sa fie doar masini euro 7 sau 8 sau cat va fi atunci, electrice si hibrid IMPREUNA cu un transport ecologic.
    • +3 (11 voturi)    
      hmm (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:35)

      Kato01 [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      Pe introducerea progresiva e mare masa de manipulare a guvernatilor... nu vezi ca toate care trebuiau introduse progresiv (ex colectarea selectiva a gunoiului) se tot amana... Probabil si marirea taxei de parcare e de mult in discutie.
      • -1 (5 voturi)    
        corect (Joi, 6 ianuarie 2022, 11:23)

        JohnnyBrav0 [utilizator] i-a raspuns lui Kato01

        Oricine este de parere ca trebuia introdusa progresiv cu nspe ani in urma sa-si faca un calcul cat a "economist" pentru ca a fost introdusa abia acum.. ;)
  • +13 (27 voturi)    
    Grea viata cand nu stii matematica (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:01)

    pehash [utilizator]

    „La un apartament de 75 de metri pătrați plătesc 116 lei, iar pentru o parcare de doi metri plătesc 500 de lei. Cum e posibil?”

    Parcarea "de doi metri" are 10m2.
    Apartamentul de 75m2 sta pe acelasi teren cu alte nspe apartamente de la celelalte etaje. 8 etaje?.. Primaria incaseaza 116*9 (+parter).
    In realitate, impozitul in Bucuresti in 2021 a fost 200-250 lei la 2 camere, dar dorel nu l-o fi platit de 3 ani...

    Deci diferenta nu este chiar atat de mare. Si oricum impozitul va creste din nou anul asta. ;)
    • 0 (12 voturi)    
      Matematicianu' lu peste! (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:29)

      all23 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      Pentru terenul apartamentului platesti separat ( daca stii sa citesti , ca de matematica m-ai convins ) Si platesti foarte putin fiindca esti proprietar! Tot atat iti ia promaria si daca esti proprietar pe ce 12 mp pe care ii ai in proprietate daca ai cumparat loc de parcare , curte etc ) Diferenta pana la 112 este taxa pe cladire! Este un principiu care se foloseste peste tot , proprietatile se taxeaza! Si daca ai barca vei plati impozit desi ea sta pe apa si impozit pe apa nu se plateste !
      Daca te vrei orasean : De ce ar trebui Primaria sa dea acel spatiu unuia pe nimic ? Doar pentru ca locuieste in proximitate ? Toti cetatenii platesc taxe in acel oras , de ce nu ar da acel spatiu unuia care vinde gogosi ? Fiindca s-ar bucura mai multi oameni de acel serviciu nu doar un bizon !
      • -7 (11 voturi)    
        normal? (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:40)

        Tessian [utilizator] i-a raspuns lui all23

        De ce ti se pare normal sa-ti fie impozitata proprietatea?
    • +4 (10 voturi)    
      Compari mere cu pere, (Joi, 6 ianuarie 2022, 11:35)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      La apartament platesti un impozit ptr ca este proprietatea ta, iar la locul de parcare platesti o chirie ptr ca este proprietatea primariei. Daca vrei sa compari impozit cu impozit, afla ca cei care detin loc de parcare propriu (ex intr-un complex rezidential) platesc un impozit pe locul de parcare mult mai mic decat platesti tu pe casa.
      • -1 (5 voturi)    
        compar sume platite pe metru patrat (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:24)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Ambele sunt platite la primarie, ambele sunt comparabile la metru patrat. Ce primesti de fiecare este, evident, cu totul alta discutie.
        • +1 (5 voturi)    
          Iti repet, nu e acelasi lucru un impozit (Vineri, 7 ianuarie 2022, 8:54)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          pe proprietate cu o chirie. Chiriile au fost mereu mai mari decat impozitele. Daca ai fi propietar pe locul de parcare ai vedea ca ai plati un impozit mult mai mic.
  • +1 (15 voturi)    
    O strategie ? (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:07)

    all23 [utilizator]

    Am putea sa vedem si o strategie pe termen lung de la edilii idioti ? Adica ne dau doar informatia ca va creste tariful ? De ce nu completeaza tot ce trebui ? Adica Sa faca obligatorie o plata de 10 % din tariful actual pentru toti rezidentii cu masini fara loc de parcare sau garaj , fiindca de fapt ei parcheaza pe spatiul public! De asemenea pentru orice sediu/filiala de banca sa ii oblige sa aiba minim 4 locuri de parcare pentru angajati + 4 pentru clienti , iar tariful sa fie de 10 ori mai mare decat pentru persoanele fizice ! De ce nu se adopta hotarari ale primariei pentru ridicarea oricaror " obiecte" de pe trotuare/carosabil ? Acum daca e o masina fara numere, parcata ilegal , nu o ridica nimeni !!! Si lista ar putea continua , dupa ce aceste reguli devin realitate , ultima gaselnita este cat va fi tariful , dar ca orice regula ar trebui sa fie pentru toti
    • +2 (12 voturi)    
      ai si tu dreptate (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:23)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui all23

      Toata lumea plateste egal si nimeni nu are loc rezervat pe spatiul public. Daca nu gasesti loc cand vii seara acasa, te duci in parcarea privata sau blochezi trotuarul si ti se ridica masina imediat.
  • -1 (15 voturi)    
    Contradictii (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:52)

    TrueBlue [utilizator]

    De ce sustine statul achizitia de masini electrice, in majoritatea lor covarsitoare bune doar pentru circulatia in oras? In oras trebuie utilizat transportul public. De ce nu taxeaza statul achizitia autovehiculelor vechi cu norme de poluare specifice anilor trecuti? Cum poate descuraja statul achizitia de automobile punand o taxa de parcare de 600 RON, care nu este de fapt obligatorie pentru ca nu toata lumea are loc de parcare, cand statul are program de incurajare a achizitiei de automobile (RABLA) cu finantari mult mai mari: 7500 RON (fosili), 4500 EUR (hibride) si 10000 EUR (electrice).
    • +5 (7 voturi)    
      confuzie totala.. (Joi, 6 ianuarie 2022, 11:21)

      JohnnyBrav0 [utilizator] i-a raspuns lui TrueBlue

      Statul nu vrea si nu incearca sa descurajeze achizitia de automobile. Cine a zis asa ceva?

      Staul nu a pus taxa de parcare, ci primaria. Taxa are rolul de a acoperi niste cheltuieli, nu sa descurajeze. Daca nu ti-o permiti, asta e cu totul alta problema.

      La rabla dai o masina veche si primesti una noua. Deci nu creste numarul de masini.
  • -7 (9 voturi)    
    Trebuie mers la cauza: samsarii de masini! (Joi, 6 ianuarie 2022, 11:38)

    Metec [utilizator]

    In Romania, cel mai bun loc de munca este samsar de masini. Usor, fara taxe si impozite, dar super-rentabil! Asa s-a umplut tara de harburi poleite, pe care germanii sau elvetienii le vand pe mai nimic in tarile lor, de frica taxei de mediu. Asa ca solutia cea mai buna este: taxa de mediu pe masinile mai vechi de 8 ani! Usturatoare! Asta va descuraja complet achizitia masinilor second-hand din Occident si va readuce piata auto din Ro la nivelul normal al puterii noastre de cumparare.
    • +2 (2 voturi)    
      Dar numai impreuna cu interzicerea (Vineri, 7 ianuarie 2022, 9:29)

      Cuca [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      circulatiei masinilor bulgaresti pe o perioada de mai mult de trei luni pe an.
  • +3 (11 voturi)    
    Mai Tanti, (Joi, 6 ianuarie 2022, 11:54)

    Ponta [utilizator]

    De ce nu construiti parcari in toate spatiile pe care se depoziteaza gunoaie sau resturi de materiale de constructii, spatii lasate in paragina sau ingrijite joia si de sarbatori??? Faceti un calcul de rentabilitate, obligand la a inchiria anual locuri de parcare astfel construite (ma refer la spatiile ramase de izbeliste) celor domiciliati in zona respectiva (acum depinde cat de hulpavi sunteti si de orizontul stabilit pentru pay-back)) si o sa vedeti ca vor disparea masinile de pa strazi, traficul devenind mult mai lejer.
    Vi sa ne spui acum ca ocupam spatiul public?? Tu chiar ai vid in capatana aia?
    In fiecare an, in urma unei masuri mai controversate veniti cu propuneri, dar concretizarea acestora ramane pentru planul cincinal. Voi chiar nu sunteti normali.
    Acordati autorizatii de constructie in functie de marimea spagii, de a ajuns Bucurestiul sa arate ca un mare ghetou, aveti la pastrare sfaturi care mai de care, dar nu ati fost in stare timp de 30 de ani sa sistematizati dpv urbanism, Bucurestiul.
    Sunteti niste resturi comuniste care nu va veti face bine niciodata.
    Astept generatia celor in varsta de 25 - 30 de ani acum, sa vina si sa va traga pielea de la gat spre talpi, poate va reveniti in simtiri atunci.
  • -5 (21 voturi)    
    Le curge pamant din buletin. (Joi, 6 ianuarie 2022, 12:37)

    AndreiSo [utilizator]

    Pun pariu ca cine lauda cresterea cu 700% a taxei vine de pe imasul comunal.
    Cea mai buna solutie este cea aplicata in anii 80, cand tot taranul(nu omul de la tara, mare diferenta!) venea la Bucuresti: contract de munca doar daca esti nascut in Bucuresti.
    Asa nu mai vin toti disperatii cu tractorul din dotare.
    • +6 (10 voturi)    
      Superba idee (Joi, 6 ianuarie 2022, 12:49)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui AndreiSo

      Da, dar sa se aplice retroactiv pentru toti locuitorii din Bucuresti pana la a 3a generatie. Cred ca mai raman cateva mii. Din prietenii mei din copilarie cam 1 din 10 mai e in Bucuresti (restul au emigrat) si nici aia nu sunt sigur ca au parintii nascuti in Bucuresti.. ;)
    • +1 (5 voturi)    
      mu haha! esti un geniu ingerasule (Joi, 6 ianuarie 2022, 22:24)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui AndreiSo

      Dar ai uitat sa spui ca in aceeasi perioada mii de absolventi de studii superioare "nascuti in Bucuresti" erau trimis cu forta la genericul 'Cuca Macaii"?
      Si ca idiotii de planificatori comunisti au luat masura asta dupa tot ei industrializasera Bucurestiul si il facusera cosmarul urban in care traim si acum?

      Sa circulam un weekend cu sot si unul fara sot nu vrei? Dar ce aia zice sa lucram cam 3 sambete pe luna? Sunt tot masuri cretine din aceeasi categorie cu cea propusa de tine!
  • +16 (16 voturi)    
    Transport in comun (Joi, 6 ianuarie 2022, 12:39)

    vasile78 [utilizator]

    Fara dezvoltarea transportului in comun toata discutia despre parcari este inutila. Numarul de masini este imens si va mai creste mult in viitor pentru ca efectiv nu exista alternartiva decenta la transportul in comun, mai ales in zona de transport interuban. Nu poti sa renunti la masina de familie pentru ca efectiv nu te poti deplasa decent in tara: nu ai trenuri decente, nu ai autocare decente, pentru cele mai multe destinatii din Romania nu ai decat 2-3 timpi de plecare pe zi. Apoi, in Bucuresti reteaua de metrou acopera doar 60% din oras, restul este acoperit exclusiv de STB. STB nu este atractiv pentru ca este lent, este rar, este impredictibil, este aglomerat si uneori este murdar. Nu exista benzi speciale de autobuze aproape deloc, nu exista o prioritate pentru STB in trafic. In continuare sunt incurajat sa folosesc masina - ajung mai rapid si mai confortabil oriunde in oras comparativ cu utilizarea STB. Atat timp cat persista aceasta situatie toata discutia despre descurajarea parcarilor, a folosirii masinii personale in oras sau in afara lui este o discutie inutila, falsa si facuta probabil sa fie la moda.
    • +3 (9 voturi)    
      Cine lucreaza online nu simte ce spuneti. (Joi, 6 ianuarie 2022, 13:10)

      AndreiSo [utilizator] i-a raspuns lui vasile78

      Si din pacate, la ei, moartea caprei vecinului este cel mai important eveniment din viata.
      Un om care produce, trebuie sa se miste.
      Cu STB, de acasa pana la firma fac 2 1/2 ore(Doamna Ghica - Panduri).
      10-12 ore serviciul, 5 ore drumul, 2 ore masa si igiena, raman 5 ore de somn. Sclavul perfect.
      Voi merge cu masina atat cat imi voi permite.
      Dupa aia ramane de vazut ce decizii voi lua.
      • -1 (9 voturi)    
        Decizia este simpla.. (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:13)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui AndreiSo

        Te muti mai aproape de locul de munca sau iti cauti un loc de munca mai aproape de casa.

        De la Doamna Ghica cu 21 faci doar 25 de minute pana in centru, mergi pe jos 5 minute si ajungi la metrou la Unirii, schimbi la Eroilor si mai mergi o statie. Maxim o ora in total. Cu masina cat faci?...
        Te costa 5 lei un drum / 10 lei dus-intors si poti sa citesti o carte sau sa asculti un audiobook intre timp.
        • +3 (5 voturi)    
          O statie? Ha, ha... (Vineri, 7 ianuarie 2022, 14:17)

          AndreiSo [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Cand vrei sa-ti impui ideea, daca esti tare, nu deformezi realitatea.
          10 minute pana la 21.
          30 de minute pana la Sfantul Gheorghe
          20 de minute pana 385
          30 de minute 385
          10 minute pana la birou
          Minim 10 minute timp de asteptare au iesit minim 1 ora si 50 de minute cand nu este ora de varf.
          De la Eroilor in panduri la monitorul oficial sunt minim 40 de minute, mai ales cand mergi la deal...
          Ma amuza ideea cu citirea cartii in 21 la ora de varf. cand ai mai mers cu tramvaiul la 7.30 am?
          • -1 (1 vot)    
            imi cer scuze.. (Sâmbătă, 8 ianuarie 2022, 18:46)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui AndreiSo

            500 de metri de la Sf Gheorge pana la statia 385 de la Unirii in 20 de minute? Adica te deplasezi cu 1.5km/h?

            Credeam ca ma adresez unei persoane sanatoase. Daca esti ai un handicap locomotor atunci este perfect justificat sa mergi cu masina personala zi de zi. Distractie placuta.. in trafic..
      • 0 (2 voturi)    
        Pai muta patul langa soba! (Joi, 6 ianuarie 2022, 22:33)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui AndreiSo

        Stii, au trecut si altii prin asta si nu s-au plans atat. Poate fiindca neffind bucuresteni cu drept de nastere isi puteau permite sa locuiasca langa serviciu indiferent unde era serviciul.
      • -1 (3 voturi)    
        cred ca nu ti-ai ales bine trasul, de faci asa (Vineri, 7 ianuarie 2022, 8:59)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui AndreiSo

        mult. In locul tau as lua tramvaiul 21 de la Doamna Ghica pana la metrou Obor (merge repede ptr ca are linia imprejmuita cu gard), apoi as lua metroul pana la Eroilor, si de acolo as schimba metroul cu autobuzul 385 (cu coborare la statia Monitorul oficial). Ai ajunge cam in 45 min, in cel mai rau caz.
        Si cu masina cred ca tot atat faci.
        Sau, cum a spus @Pehash, te muti pe Panduri cu chirie. E o zona mult mai buna decat tigania din Doamna Ghica.
    • +7 (13 voturi)    
      Bravo! (Joi, 6 ianuarie 2022, 15:21)

      Rolly [utilizator] i-a raspuns lui vasile78

      Cel mai lucid și onest comentariu.

      Apoi, toată lumea spune că prețurile erau prea mici. Așa, raportat la ce? La prețurile din Occident? Păi, să avem tarifele de acolo când vom avea și salariile lor.

      Mi se spune că e normal să crească tarifele? De ce? Ce va face primăria cu banii ăștia? Unde vor ajunge? Sunt bani munciți și avem tot dreptul să știm unde se vor duce și care au fost motivele clare pentru creșterea acestor tarife. Motive clare înseamnă costuri ale primăriei, proiecte de modernizare etc.

      Iată de ce, personal,cred că banii vor ajunge în găuri negre, acolo unde sunt deja și cei „economisiți” cu decorarea Bucureștiului de sărbători. Știe cineva cât s-a economisit de sărbători când primăria a decis să ne ofere un București deprimant și cenușiu? Și ce se va face banii respectivi?
      • 0 (4 voturi)    
        Sa fie, sa se dea, vrem gratis (Vineri, 7 ianuarie 2022, 9:14)

        bufnitaroz [utilizator] i-a raspuns lui Rolly

        Cealalta optiune ar fi sa fie marite taxele auto dar stim prea bine ca se vor inmatricula pe sate si bulgaria.
        Daca masura cresterii preturilor la parcare va descuraja romanul sa isi cumpere 2-3 masini cu 1000 de EURO, atunci eu spun ca e o masura buna.
        De undeva trebuie sa incepem sa scoatem din spatile publice masinile care nu sunt miscate cu lunile. Proprietarii trebuie sa inteleaga ca pentru excursia de vara la mare exista masini de inchiriat, mai bune si mai avantajoase economic. Pentru oras avem o multime de alte optiuni.
        • +4 (4 voturi)    
          Să fie, să se dea, la prețul corect (Vineri, 7 ianuarie 2022, 10:09)

          Rolly [utilizator] i-a raspuns lui bufnitaroz

          Personal, părerea mea este că primăriile au nevoie de bani. Taxele erau prea mici, așa că hai să mai luăm niște bani de la proști.

          De ce cred eu asta
          - problema trotuarelor/spațiilor publice blocate este provocată de cei care parchează neregulamentar. Aici se rezolvă simplu și elegant cu ajutorul poliției care poate ridica mașinile respective. După ce plătești de câteva ori taxa de recuperare, te gândești clar ce faci cu mașina aia. Una este să stabilești amenzi mari (pe care le poți evita dacă ești corect), alta este să rupi oamenii cu taxe și impozite mari.

          - nu există criterii clare, transparente care au stat la baza stabilirii acestui tarif. Chestia asta mă irită cel mai tare, ca să fiu sincer. Prețul a fost făcut „din pix”. De ce 500 și nu 1000? De ce 500 și nu 250, doar că li se pare lor, așa, prea puțin? Ne comparăm cu Londra și Paris, dar de ce nu ne comparăm și cu Sofia, Budapesta, Belgrad, Varșovia sau Chișinău? Că cică în Iași este nu știu cât, în Sibiu este nu știu cât. Dar poate că și acolo lumea plătește nejustificat de mult. Acolo oamenii știu de ce plătesc cât plătesc și ce primesc de acești bani? În fond, primăria trage niște linii de vopsea și gata parcarea, dar vrea sute de lei pentru chestia asta.

          Poate că dacă erau niște argumente, explicații clare și cinstite aș fi fost de părere că 600 de lei sunt chiar prea puțini. Chiar vreau să știu ce au de gând să facă cu banii de la mine (nu voi afla niciodată, nu sunt naiv).

          Voi plăti, nu am încotro, dar mi se pare abuziv modul în care au procedat.
    • +3 (7 voturi)    
      Transport în comun! (Joi, 6 ianuarie 2022, 15:46)

      RazB [utilizator] i-a raspuns lui vasile78

      CORECT!
      Sunt pe YouTube multe filme cu imagini din Japonia (Rambalac, de exemplu). Înafara amănuntelor de mediu înconjurător destul de uimitoare, puteți vedea acolo foarte puține automobile pe stradă, luând în considerare aglomerația din țara lor (Japonia, cu un teritoriu puțin mai mare decât al Poloniei, are cam 120 de milioane de locuitori).
      CUM AȘA?
    • +5 (5 voturi)    
      Transportul in comun,.. (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:07)

      Ponta [utilizator] i-a raspuns lui vasile78

      ..., atat cel subteran cat si cel de suprafata trebuie inbunatatit substantial, coroborat cu constructia parcarilor suparaterane sau subterane in functie de situatie.
      Ar putea incepe cu parcarile de suprafata (supraterane) astfel sa descongestionezi arterele principale si secundare, dupa care institui principiul "BUS Lane" priority.
      Putem lua Londra ca si criteriu, dar am observat in drumurile mele in Amsterdam, cum autobuzele circula pe linia de tramvai, avand un parcurs destul de fluent.
      Nu se dau cap in cap cu alte mijloace de transport, merg foarte rapid, unele sunt articulate si nu am observat nicio sincopa in circulatie.
      Modele sunt nenumarate, dar trebuie si niste "enteligenta" creativa, care sa inteleaga cum sa construiesti un astfel de sai spunem "Puzzle urban".
      Mucusor este departe de acest film, ca de altfel toti cei care s-au perindat la conducerea Primariei Bucurestiului si doar au incasat salariul plus hranirea capuselor.
      • +3 (3 voturi)    
        Ai inceput bine, ti-ai expus parerile frumos, (Vineri, 7 ianuarie 2022, 9:25)

        midufi [utilizator] i-a raspuns lui Ponta

        dar la sfarsit ... te-ai dat in stamba cu "Mucusor", n-ai putut sa te abtii.
        Daca te-ar numi careva "Tontu'" cum ti-ar fi?
        Greu invata unii sa argumenteze fara injuraturi si murdarii.
  • +3 (13 voturi)    
    Mai scump, dar tot subventionat (Joi, 6 ianuarie 2022, 12:53)

    raodesc [utilizator]

    Bucurestiul este in continuare subventionat la parcari, transport in comun si incalzire.

    In Iasi preturile parcarilor de resedinta incep de la 50 lei pe luna(600 pe an). Dar pentru ca multe sunt atribuite prin licitatii, preturile ajung la deseori la peste 200 de lei pe luna, cum este cazul meu si al vecinilor mei.
  • +4 (18 voturi)    
    ... (Joi, 6 ianuarie 2022, 13:22)

    a.nonim [utilizator]

    Pretul real al parcarii (pe piata privata) este 100 de euro pe luna, adica 1200 pe an. Facem scandal ca primaria da 100 de lei unui batran care n-are ce manca si mare de frig, dar ne facem ca nu vedem ca un grup de privilegiati (pentru ca se obtin doar prin noroc sau interventii), si nu putini, primesc o subventie mascata de peste 1000 de euro pe an (adica un salariu lunar bun platit din bani publici). Si tot ei fac scandal ca se li se reduce subventia cu o suma derizorie.
    Nu mai vorbim ca nicaieri in lume nu exista notiunea de loc de parcare public rezervat 24/7 pentru uz personal. Peste tot locurile publice sunt partajate. Fie platesti pe zona si ai acces la orice loc (dar nu unul anume), fie rezervarea e doar pe timpul noptii, iar in timpul zilei este loc de parcare public, fara discutii si amenintari pentru cei care indraznesc sa parcheze (si care au dreptul bineinteles).
    • -8 (16 voturi)    
      bravo (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:01)

      Flat [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

      exact, alocarea nominală este abuzivă și discreționară

      sunt 250k de locuri ADP (chipurile) și aprox 1,3 milioane de mașini

      asta înseamnă că 4 din 5 bucureșteni sunt discriminați, neavând acces la spațiul public care este împărțit discreționar de ADP. de ce unul cu vechime să aibă loc și altul nou să nu aibă, nu sunt cetățeni egali?

      în plus, ocuparea este neuniformă, dacă noaptea sunt ocupate, ziua stau libere dar 'blocate', astfel că eu dacă merg în vizită sau curierii sau turiștii nu au dreptul să parcheze acolo

      ar trebui plată orară peste tot și primăria să DESFIINTEZE treptat locurile, cum se întâmplă în Paris, Londra, Bruxelles..

      ideile cu construit parcări sunt nocive, niciodată nu se vor putea construi suficiente parcări, nu e loc, costă (toți urlă să se construiască dar pe moka), și în plus poate nu vrem ca orașul să fie sufocat de și mai multe parcări supraetajate
      • +4 (10 voturi)    
        50 % sunt de la Tzaranoaia (Joi, 6 ianuarie 2022, 15:31)

        Telemacara [utilizator] i-a raspuns lui Flat

        Nu din Bucuresti.
      • +5 (9 voturi)    
        Pai..... (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:18)

        Ponta [utilizator] i-a raspuns lui Flat

        .... daca te uiti in Paris, Londra sau Buxelles, pe strada ai parcometre fara numar, sau plata prin SMS.
        De asemenea ai si parcari (acolo mai mult subterane) iarasi de te saturi.
        A construi parcari nu este nociv absolut deloc ci ofera spatiu de parcare permanent (rezidential) contra cost anual, tii masina la adapost si pe strada, se poate face curat in oras atat vara cat mai ales iarna, oferi si locuri de parcare temporare, platibile cu ora, iar transportul in comun de suprafata respira mai putin sacadat, oferindu-ti conditiile optime. In acest caz majoritatea soferilor din Bucuresti vor deveni soferi de weekend, mai calmi si poate mai civilizati si iata cum se dezvolta urbea, iesind din cocalarism.
        • -2 (6 voturi)    
          ... (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:30)

          a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui Ponta

          De curiozitate, cam cat costa un loc de parcare in Paris? Unul civilizat, subteran... O fi vreo 500 de lei pe an, nu?
        • +2 (4 voturi)    
          Te uiti din satelit?.. ;) (Joi, 6 ianuarie 2022, 17:18)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui Ponta

          Se vede ca nu ai condus niciodata in orasele pe care le-ai insirat.

          Unde ai vazut tu loc de parcare rezidential "permanent" in Londra, Paris sau Bruxelles? Doar daca are cladirea in care locuiesti propria parcare privata. Altfel locurile de parcare publice, de pe strada sunt la liber, pentru toti rezidentii cu permis, iar alea cu parcometre pentru oricine isi permite tariful. In multe zone comerciale exista si limite maxime de timp de 1-2h.
          Parcarile etajate sunt private. Toate. APCOA, Q-Park, NCP, Indigo.. toti sunt operatori privati.

          Acesti operatori privati vor veni si in Romania sa investeasca, dar doar atunci cand primarii vor avea curajul sa puna in aplicare codul rutier, care spune clar ca nu ai voie sa parchezi decat in spatiile special amenajate, nu poti bloca trotuarele si nu se poate amenaja (de catre primarie) spatiu de parcare pe trotuar decat daca se lasa 1 metru latime pentru pietoni.
          • -1 (3 voturi)    
            Sunt si in Londra parcari (Vineri, 7 ianuarie 2022, 9:02)

            bancher [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            de resedinta, dar inchiriate cu 100 000 lire sterline de la primarie. Ca am vazut Logan alb parcat pe el, este alta discutie.
            • +1 (3 voturi)    
              nu am auzit de asa ceva (Vineri, 7 ianuarie 2022, 13:43)

              pehash [utilizator] i-a raspuns lui bancher

              In ce borough ai auzit tu ca se "inchiriaza" locuri de parcare?

              Poate ai vazut logan alb pe langa ICR in Belgrave Square? Doar aia sunt suficient de saraci incat sa-si aduca Loganul la post si sa plateasca din bugetul ICR parcarea.. ;)
  • -6 (28 voturi)    
    USR - Uniunea Scumpiti Romania (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:07)

    Divergent [utilizator]

    punct
  • +3 (11 voturi)    
    Doamne Fereste de un cutremur de magnitudine mare (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:36)

    AxonImpulse [utilizator]

    Ma ingrozeste ideea unui cutremur de magnitudine mare avand in vedere cat de dificil este accesul in cartiere datorita masinilor parcate peste tot.

    Pretul real al unui loc de parcare ar fi in jur de 1200euro / an.

    Ma irita groaznic imbecilii care desi au doua masini per familie - dintre care una nu este folosita cu lunile si blocheaza trotuarul degeaba mai bine de 2/3 din an - vin seara si parcheaza in cartier masina de serviciu. Asta mi se pare culmea nesimtirii:

    - Masina personala nr. 1, ocupand domeniul public pe loc de parcare platit aproape de pomana.

    -Masina personala nr. 2 ocupand domeniul public fie tot pe loc platit aproape de pomana sau parcata pur si simplu pe strada.

    -Masina de serviciu parcata tot pe strada.

    Nesimtire fara limite, tupeu fara margini.

    Genul asta de "concetateni" mai au putin si grohaie.
    • +7 (7 voturi)    
      mda (Joi, 6 ianuarie 2022, 17:01)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui AxonImpulse

      asta nu`i nimic, eu am un vecin care are un singur loc de parcare, si 4 masini...

      el are una, ea are una, copilul mare are una, si inca una mai veche care e de rezerva pentru toti 3

      si ocupa locuri pe unde apuca, una din ele fiind mereu aproape abandonata... :DDD
  • +4 (10 voturi)    
    Poliția doarme (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:50)

    Rolly [utilizator]

    „În teorie, scumpirea locurilor de parcare de reședință din București este una dintre măsurile care ar trebui să contribuie la îmbunătățirea traficului în oraș.”

    Pe bune? Care este logica?

    Nu, există un cod, se numește codul rutier. Mai exact, „îmbunătățirea traficului în oraș” va avea loc atunci când poliția își va face treaba și va ridica mașinile parcate neregulamentar.

    Până atunci, primăriile nu au decât niște sume suplimentare de care să își bată joc ca până acum.
  • +1 (15 voturi)    
    Formidabil cât de multe comentarii pozitive (Joi, 6 ianuarie 2022, 14:58)

    Cheie primara [utilizator]

    Nici nu mai pot să capăt minusuri. Hai să plusez atunci. Pe străzi să nu mai fie permis auto private. Taxa de acces să fie prohibitivă. La serviciu să mergi numai cu bicicleta ori în alergare.
  • +1 (15 voturi)    
    Reinstaurarea comunismului (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:01)

    ACP [utilizator]

    sub umbrela UE a inceput cu centralele de apartament acum urmand masinile. O sa tot tina asa pana oamenii se vor intreba pentru ce mai lucreaza daca au confort ca in comunism ca si asa se platesc la taxe cu nemiluita. Probabil ca tot mai multa lume fie va parasi orasele fie isi va reduce progamul de munca. Asa poate se va mai potoli si lacomia bugetara.
    • +1 (5 voturi)    
      Da taticule, fix comunism da pe invers (Joi, 6 ianuarie 2022, 22:43)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui ACP

      Comunistii dadeau masini cu taraita si locuri de parcare berechet iar astia de acum dau masini cate vrei si locuri de parcare cu taraita!
      Nu crezi ca daca ai astepta vreo 4-5 ani sa iti vina masina cea noua, nu pe credit ci platita in avans, ai avea timp sa iti faci si garaj in timpul asta?
  • +5 (7 voturi)    
    Articolul este clar scris din auzite (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:22)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    Arfi trebuit date si alte exemple de tarife, nu doar din Lisabona. Cel putin vreo 5-10 exemple, pt. ca U.E este mare si tarifele foarte diferite.
    Calitatea articolelor dar si a comentariilor a scazut constant incepand din 2017.
  • +7 (11 voturi)    
    Parcarea în București (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:23)

    RazB [utilizator]

    Din întâmplare, am găsit pe Internet niște imagini din Paris-ul anilor '60. Băi, era ca la noi acum: mașini everywhere (ei, nu chiar ca la noi, dar aproape...).
    Merg apoi pe Google Street View în Paris-ul de acum și ce văd: mașini parcate pe stradă puține spre deloc.
    Caut pe aceeași hartă ”parcări” și ce găsesc: băi nene, parcări acoperite (majoritatea) cu sutele.
    Așa că, în București, ce trebuie făcut sunt următoarele:
    -Toți banii obținuți din parcări să fie investiți în parcări de reședință sau de periferie (pentru cei din alte județe - inclusiv Bulgaria);
    -Toate parcările ”cu abonament” de pe stradă să fie desființate contra unei taxe convenabile de parcare percepută tuturor proprietarilor de autoturisme cu număr de București;
    -Cei din alte județe decât București (inclusiv județul Bulgaria sau Europa) să poată parca în oraș numai contra unei taxe tip ”rovignetă”, mai usturoasă;
    -Cei cu autovehicule depășind categoria ”B” să fie obligați să-și asigure un loc de într-o parcare adecvată, contra unei amenzi zilnice corespunzătoare;
    -Primăria Capitalei și cele de sector să evite supraîncărcarea spațiului orășenesc moștenit de la bolșevici, și așa mult prea aglomerat, cu noi și noi blocuri de locuințe, de birouri, etc., transformând orașul într-un fel de mușuroi de furnici;
    -Parcările să fie construite la prețuri rezonabile, nu cum văd mai sus ”15000 de euro locul” - astea sunt prețuri pentru îmbogățirea mafioților politici.
    • +1 (7 voturi)    
      ... (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:34)

      a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui RazB

      "Toți banii obținuți din parcări să fie investiți în parcări de reședință sau de periferie" - si cam cate locuri se pot face din 100 de lei pe an? Iese de 2-3 locuri, nu?
      Daca ai plati pretul real de 1000 de euro, s-ar putea construi in fiecare an cate cinci parcari de 1000 de locuri. Si tot ar fi nevoie de 100 de ani pentru a fi suficiente pentru toti.
      • +4 (4 voturi)    
        #a.nonim (Joi, 6 ianuarie 2022, 23:47)

        RazB [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

        Păi nu spune un cetățean informat mai sus că sunt 1.5 milioane de mașini în București? Dacă toți ar plăti câte 100 de lei pe an, s-ar aduna 150 de milioane, cu care s-ar putea face ceva, cu condiția să nu-i fure mafia.
    • +2 (12 voturi)    
      foarte complicat (Joi, 6 ianuarie 2022, 17:07)

      Neam Prostit [utilizator] i-a raspuns lui RazB

      Nu mai bine lasam noi piata sa se regleze singura, exact asa cum vedem in tarile civilizate ?

      Parchezi - platesti! Parchezi unde gasesti loc liber, nu unde vrei tu! Lucruri simple.

      ORASUL TREBUIE ELIBERAT DE MASINI SI DE PARCARI!

      PARCAREA ESTE UN PRIVILEGIU, NU ESTE UN DREPT!
      • +3 (5 voturi)    
        #Neam Prostit (Joi, 6 ianuarie 2022, 23:54)

        RazB [utilizator] i-a raspuns lui Neam Prostit

        Cine crede că piața, lăsată să se regleze singură, poate duce la rezultate favorabile, este o victimă a propagandei mafiote.
        Ea se poate autoregla, cu rezultate potrivit legii lui Murphy.
        Orașele se vor elibera de mașini (parțial) atunci când sărăcirea populației se va desăvârși.
    • +2 (6 voturi)    
      La preturi rezonabile?.. ;) (Joi, 6 ianuarie 2022, 17:29)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui RazB

      Pai pretul cel mai rezonabil posibil este costul constructiei + cheltuielile de intretinere. Adica zero profit. Mai "rezonabil" de atat inseamna sa plateasca altul pentru tine.

      Daca ti se pare mult 15000 inseamna ca ai intrevazut tu o oportunitate de afacere!.. Construieste-le si vinde-le cu cat crezi ca fac.
      Dar mai intai o intrebare: cat crezi ca mai costa 1 metru patrat de teren in Bucuresti?.. Dar 10-12 metri patrati, cat ai nevoie pentru un singur loc de parcare, fara sa mai punem la socoteala calea de acces? Imparte la cate etaje vrei sa construiesti. Ce iese?
      • +4 (4 voturi)    
        #pehash (Vineri, 7 ianuarie 2022, 0:15)

        RazB [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Parcările nu sunt oportunități de afaceri, ci o necesitate, că dacă nu ar fi fost așa, băieții ăștia care fură bani din Buget și, neștiind ce să facă cu ei, îndesesc blocurile in oraș, ar fi făcut mai multe parcări decât farmacii.
        Apoi, dacă faci parcări supraetajate ca alea din orășelele din SUA, pe ăia 12 metri pătrați poți pune și 6 mașini...
    • 0 (2 voturi)    
      Bai bucurestene.. (Vineri, 7 ianuarie 2022, 12:32)

      Aditzah [utilizator] i-a raspuns lui RazB

      Dar cat de usturoasa fa fie taxa de parcare cand mai vii pe la BV si iti lasi masina in buricu` targului, vizavi de primarie?
      Daca vezi vreun amarat din provincie prin Bucuresti.. sa stii ca a venit din necesitate, nu din placere.
      Cand stiu ca am treaba prin capitala, trebuie sa ma pregatesc sufleteste vreo 2-3 zile inainte. Nu vreau sa generalizez, dar aveti multi nesimtiti si neciopliti in Micul Paris..
      Si inca ceva.. tu cate masini din Bulgaria mai vezi circuland prin Bucuresti? Poate dar amaratii aia care merg la Otopeni pe "centura rusinii"
  • +4 (12 voturi)    
    Alternativa la folosirea masinii (Joi, 6 ianuarie 2022, 16:59)

    larimar [utilizator]

    Vreau sa folosesc transportul public chiar vreau. Dar nu pot. Dimineata troleibuzul in care ma urc este plin de pensionari care călătoresc gratis. Uneori mai urca un aurolac din cauza căruia coboară jumatate de troleibuz. Poarta masca cine vrea, multi calatori o poarta sub barbie sau deloc. Este un aer închis pentru ca nimeni nu vrea sa deschida geamul.
    Se calatoreste gratis si este aglomerat pentru ca nu se monteaza in fata la urcare bara care sa se deschida dupa validarea cartelei ca la metrou. Urcarea sa se faca doar prin fata, coborârea la mijloc si in spate.
    In concluzie merg cu masina personala.
  • +3 (7 voturi)    
    Cam slaba logica din articol (Joi, 6 ianuarie 2022, 19:03)

    TorukMakto [utilizator]

    "De ce nu ar folosi un Uber sau un taxi în cele trei, patru dăți când au cu adevărat nevoie de mașină?"
    Folosesc masina mai mult pentru drumuri in afara orasului sau prin oras dupa ora 9 seara, in rest transportul in comun. Cam cat ar costa un uber la un drum intre orase? Daca merg prin oras cu un uber sau cau masina personala nu generez aceeasi incarcare pentru trafic? Uber-ul trebuia sa vina si pana la mine, deci inca vreo cativa kilometri in plus.

    "Vor fi descurajați cei care voiau să-și ia a doua sau a treia mașină"
    Cei cu mai mult de o masina nu vor fi afectati. Parcare de resedinta nu exista decat pentru o masina pe adresa.

    "Cum este evident că infrastructura orașului nu poate ține pasul cu creșterea parcului auto, singura soluție ar rămâne descurajarea mersului cu mașina."
    Mai utile ar fi fost niste parcari la marginea oraselor aproape de noduri de transport in comun. Taxele mici pentru astfel de parcari ar incuraja oamenii sa lase masinile acolo in favoarea transportului in comun. Costul mare al parcarii in zonele centrale ar putea incuraja oamenii sa foloseasca transportul in comun ca sa ajunga in centru, unde este cel mai aglomerat. Oamenii care isi lasa masinile parcate acasa nu incurca traficul. O fac cei care se plimba prin oras cu ele. De foarte multe ori transportul comun de suprafata ramane blocat in trafic din cauza lor. De aceea unii ajung sa isi spuna: daca tot stau blocat in trafic o ora cu autobuzul pana la munca, atunci mai bine stau in masina mea, e mai confortabil.
    • -4 (8 voturi)    
      Drumuri in afara orasului: (Joi, 6 ianuarie 2022, 19:41)

      blackbeard [utilizator] i-a raspuns lui TorukMakto

      Rent-a-car
  • +6 (14 voturi)    
    Pensionarii sa ia Uber! (Joi, 6 ianuarie 2022, 19:20)

    Tzestos [utilizator]

    Mi-a placut ca autoarea incurajeaza pensionarii de 84 de ani sa ia Uber pana la piata :)
    Nu cred ca solutia este mai multe parcari supraetajate, problema orasului este ca sute de mii de oameni iau masina zilnic din Berceni/Titan/Dr Taberei pana in centru unde lucreaza. Pana nu o sa ia metroul / autobuzul centrul si nu numai o sa continue sa fie o ghena de rable SH care ocupa abuziv orice trotuar.
    PS inainte sa sara haterii cu "sarakule Nai bani n-ici de STB", sunt din buc si merg lejer cu metroul/bicicleta/Bolt de ani de zile, iar masina sta frumos in garaj mai putin cand chiar am nevoie.
  • -1 (11 voturi)    
    Incă din 90 părinții mei au votat contra roșiilor (Joi, 6 ianuarie 2022, 23:38)

    farty [utilizator]

    ... Intre timp au ajuns la pensie. Au masina, au loc de parcare, isi platesc impozitele. Iar acum li se cere de catre primarie 600 lei pe parcare. Aici a dat gherla grava de tot primaria. Sunt oameni care fac sacrificii enorme pentru cei 600 lei. O astfel de suma, trebuia impusa si in functie de venituri. Parintii mei mereu l-au urat pe Iliescu, implicit PSD, mereu au votat contra lor (ca si mult stimatul fiu al lor, Doamne ajuta!!!). Insa, ce s-au ales bun odata cu venirea lui Nicusor? Mai rau e ca acest domn (?) nu a facut absolut nimic bun in Bucuresti, pentru nimeni ... nici pentru pensionari, nici pentru non-pensionari. Aici e marea problema. Nu taxa de parcare.
    • +1 (5 voturi)    
      logic ce spui (Vineri, 7 ianuarie 2022, 9:26)

      bufnitaroz [utilizator] i-a raspuns lui farty

      Uite altii au mers la biserica 50 de ani si s-au rugat sa castige la loterie...
      Apropos de primat, au ocazia sa o aleaga pe Firea (candideaza din nou), ea o sa-i ajute si pe restul de bucuresteni (nu a rezolvat ea transportul in comun???Stai, doar a zis ca o face.).
      Poate vine pe sfarsit de pandemie si criza carburantilor si toti o sa ziceti ca e Mesia.
      • +1 (3 voturi)    
        Nu, nu ... m-ai inteles total gresit (Vineri, 7 ianuarie 2022, 14:53)

        farty [utilizator] i-a raspuns lui bufnitaroz

        Vino te rog, cu argumente, nu o mai baga pe aia cu "Firea", "Dragnea" "bolsevicii" s.a.m.d. Tocmai am spus ca nu se va vota niciodata cu asa ceva la mine in familie. Asa ca, hai, te rog, vino cu argumente, ca la mistouri vad ca esti primul. O astfel de lege, cu ce ii ajuta pe pensionari? Sau pe cei care au venituri foarte mici? Faptul ca se vede de pe luna ca Nicusor Dan, nu doar ca nu a facut nimic, ci este si un incompetent, nu inseamna ca voi vota vreodata cu Firea sau PSD. Doamne fereste! Ideea e ca m-am saturat ca mereu sa il aleg pe incompetentul cel mai mic (desi, intre noi fie vorba, cu toate ca nu o voi vota vreodata pe Firea, trebuie sa recunoastem faptul ca a fost un pic mai competenta decat Nicusor). As vrea si eu, ca intr-o buna zi sa pun stampila pe ala care trebuie, pe ala despre care stiu/stim ca ne va scoate din mizerie. Ma rog ... nu cred ca era cazul sa imi pierd vremea cu tine, esti precum calul ala cu ochelari, care se uita doar inainte "Fireeeeeea, Fireeeeea!!!". Fereasca sfantul de astfel de oameni!!! E plin forumul asta de asa ceva.
  • +2 (2 voturi)    
    despre parcare (Vineri, 7 ianuarie 2022, 9:32)

    Flo1945 [utilizator]

    Buna, in primul rand doresc ca d-na Dr sa-si asume in numele breslei sale, felul in care a fost proiectat si prevzuta dezvoltarea orasului.
    Propunere: toate ministerele si institutiile publice sa poata inmatricula numai atatea autoturisme cate locuri de parcare au la sediile respective, restul sa vine pe jos la serviciu, ca doar masina este un lux, auzi poveste.
  • +2 (4 voturi)    
    Poluatorul plătește (Vineri, 7 ianuarie 2022, 11:13)

    Ioann77 [utilizator]

    Nu am inteles niciodata legalitatea acestui principiu. Daca am bani pot sa poluez aerul cat vreau. Pot sa imbolnavesc pe ceilalti cat vreu pt ca platesc o suma de bani pt ca imi permit.
    Daca as generaliza principiu acesta as putea da muzica la maxim la 3 noaptea pentru ca am platit candva 200 de lei taxa de disturbare mai mult decat vecinii.
    Exista o singara optiune viabila pentru sanatate: interzicerea masinilor sub standardul Euro 5 si în special al celor diesel.
    Abia atunci ne protejam sănătatea.
  • -1 (3 voturi)    
    cu respect, (Vineri, 7 ianuarie 2022, 15:11)

    hanu [utilizator]

    100 de euro PE AN e nimic...


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by