VIDEO Protest la Sibiu faţă de amplasarea statuii baronului Brukenthal în Piața Mare: "Jos criminalul" / La manifestație au participat și Veta Biriş şi politicianul Gheorghe Funar

de N.O.     HotNews.ro
Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 18:55 Actualitate | Esenţial


Protest fata de amplasarea statutuii lui Brukenthal la Sibiu
Foto: Captura video
Aproximativ 200 de persoane au participat, sâmbătă după-amiază, la un protest organizat în Piaţa Mare din municipiul Sibiu faţă de amplasarea statuii baronului Samuel von Brukenthal, considerată inadecvată de acestea pentru rolul pe care von Brukenthal, ca guvernator al Transilvaniei, l-ar fi avut în răscoala de la 1784, cunoscută şi ca "Răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan", relatează Agerpres.

Acţiunea de protest a fost organizată de către Asociaţia "Calea Neamului" şi Societatea cultural-patriotică "Avram Iancu", fiind autorizată de către Primăria Sibiu, începând cu ora 16:00. Cele două organizaţii au lansat zilele trecute un apel către membrii şi simpatizanţii lor să vină la Sibiu, pentru a participa la această acţiune de protest.

Participanţii la protest, mulţi dintre ei îmbrăcaţi în costume naţionale, au fluturat steaguri tricolore, au scandat "Jos statuia", "Brukenthal, ucigaş de români", "Jos criminalul", au intonat imnul naţional şi cântece patriotice şi au afişat două bannere uriaşe, unul cu portretele celor trei conducători ai răscoalei iobagilor de la 1784, iar celălalt cu executarea lui Horea şi Cloşca, prin tragere pe roată.

Printre cei prezenţi la protest s-au aflat şi cântăreaţa de muzică populară Veta Biriş şi politicianul Gheorghe Funar.



"Asta-i ţara noastră ! (...) Protestăm şi cerem Primăriei Sibiu să înlăture statuia cotropitorului, fost guvernator, care se face direct răspunzător de prigonirea ţăranilor români din Transilvania şi reprimarea în sânge a răscoalei lui Horea, Cloşca şi Crişan", a spus preşedintele Asociaţiei "Calea Neamului", Mihai Târnoveanu, care a arătat că la protest au venit şi sibieni, dar şi români din Covasna, Braşov, Bucureşti, Craiova sau Bacău.

”Un omagiu adus preţioasei sale moşteniri”

Statuia a fost dezvelită în urmă cu o săptămână, în cadrul unui eveniment la care a participat şi preşedintele Klaus Iohannis. Iniţiativa instalării monumentului este a Primăriei Sibiu şi a Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu, cu ocazia împlinirii, în acest an, a trei secole de la naşterea baronului Samuel von Brukenthal, considerat un adevărat patron cultural al oraşului.

"Locul în care ne aflăm este cea mai bună ilustrare a forţelor care au contribuit la dezvoltarea Sibiului şi a perspectivelor sale. În cel mai amplu spaţiu public al comunităţii, între locurile spiritualităţii şi instituţiile locale, se ridică, de peste 200 de ani, reperele majore ale culturii şi europenităţii noastre: palatul, muzeul, colecţia şi biblioteca lui Samuel von Brukenthal. Amplasarea aici a unei statui în memoria lui Brukenthal este un omagiu adus preţioasei sale moşteniri, o confirmare a convingerii sale că la temelia bunei guvernanţe stau educaţia şi cultura, forţe care dau posibilitatea participării responsabile a cetăţenilor la construirea propriului viitor. Simbolic, de acum înainte, în această piaţă se întâlnesc fondatorul primului muzeu de pe teritoriul de azi al României, cea mai strălucită personalitate a saşilor transilvăneni, cu ctitorul şcolii româneşti de peste Carpaţi, Gheorghe Lazăr", a evidenţiat şeful statului, în alocuţiunea susţinută în cadrul evenimentului.

El a mai arătat că "Samuel von Brukenthal a fost, într-adevăr, o mare personalitate a timpului şi locului în care a trăit" şi că astăzi "ne bucurăm de faptul că România este deseori reprezentată în Europa şi în lume prin comorile lăsate Sibiului" de acest guvernator al Transilvaniei.

Totodată, directorul Muzeului Naţional Brukenthal, prof. univ. dr. Sabin Adrian Luca, a subliniat faptul că Samuel von Brukenthal, în calitatea sa de guvernator al Transilvaniei, a adus în această regiune ideile şi valorile cele mai avansate ale timpului său, iar cea mai importantă moştenire a acestuia este chiar muzeul care îi poartă numele şi care, la momentul înfiinţării sale, în 1817, era al treilea muzeu public din lume, după British Museum şi Luvru.

Statuia a fost realizată în urma unui concurs lansat la începutul anului, în 15 ianuarie, de Ziua Culturii, la care au participat 21 de proiecte din ţară şi străinătate, fiind ales cel al sculptorului Deak Arpad din Oradea. Baronul von Brukenthal este înfăţişat în monument în veşmintele ordinului Sf. Ştefan al Mariei Thereza, aşa cum apare în tabloul portret ce se află în salonul de muzică al muzeului din Piaţa Mare.

Baronul Samuel von Brukenthal (1721-1803) a fost singurul exponent al comunităţii săseşti transilvănene căruia i s-au atribuit importante funcţii în cadrul imperiului austriac condus de împărăteasa Maria Theresa (1717 - 1780), cea dintâi funcţie ocupată fiind aceea de cancelar aulic al Transilvaniei. Perioada petrecută la Viena în această calitate coincide cu perioada constituirii colecţiei sale de pictură, menţionată în 1773 drept una dintre cele mai valoroase colecţii particulare ce putea fi admirată în mediul cultural vienez al vremii.

Colecţiile iniţiale ale baronului von Brukenthal (constând din pinacotecă, cabinet de stampe, bibliotecă şi o colecţie numismatică) au luat naştere cu precădere în intervalul de timp dintre anii 1759 şi 1774. Numit Guvernator al Marelui Principat al Transilvaniei, funcţie pe care a ocupat-o între anii 1777 şi 1787, Samuel von Brukenthal a construit în centrul Sibiului un palat în stilul barocului târziu, după modelul palatelor vieneze. Deoarece nu a avut descendenţi direcţi rămaşi în viaţă, această clădire a fost lăsată moştenire, împreună cu colecţiile şi restul averii sale, către Biserica Evanghelică, împreună cu dorinţa ca acestea să constituie un muzeu de artă europeană.

După dezvelirea statuii, au apărut în spaţiul public opinii ale mai multor istorici cu privire la rolul pe care von Brukenthal l-a avut în răscoala de la 1784, unii arătând că acesta nu a condus acţiunile de reprimare a revoltei, deoarece nu mai era agreat de împăratul austriac Iosif al II-lea, în timp ce alţii consideră că acesta, din poziţia sa de guvernator, s-a raliat cu nobilimea din Transilvania, care îi exploata pe iobagi.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















19215 vizualizari

  • +28 (64 voturi)    
    cred (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 19:39)

    IpseAnton [utilizator]

    Cred ca acum vor incepe unii sa darime stutuile lui Traian ca i-a batut pe stramosii/parintii nostri dacii, iar altii vor darima statuile lui Decebal pentru ca i-a batut in primul razboi dacic pe romani, stramosii/parintii nostri. Asa e cind ai doi tati, naiba stie care te-a facut.
    • -15 (57 voturi)    
      Statuie lui Brukenthal doar dacă e strămoșu nostru (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 19:52)

      Rower [utilizator] i-a raspuns lui IpseAnton

      Când se va dovedi ca Samuel (ca numai nume german nu este asta!) von Brukenthal este strămoșul romanilor, ca dacii și romanii, atunci ii facem o statuie pe măsură. Pana la momentul acela monumentul care i s-a ridicat trebuie demolat.

      Citat:
      "VIDEO Protest la Sibiu faţă de amplasarea statuii baronului Brukenthal în Piața Mare: "Jos criminalul" / La manifestație au participat și Veta Biriş şi politicianul Gheorghe Funar"
      • +8 (28 voturi)    
        Hai, da-ne pace (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 20:38)

        numaiamnume [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        Istoria e asa cum a fost, iar Brukenthal este o figura a istoriei, fie ca ne place, fie ca nu, care a dezvoltat zona Sibiului. A fost bun? A fost rau? A fost rasist sau anti lgbt? Nu pentru aia are statuie. Hai sa nu mai negam istoria si sa o acceptam, sa invatam despre ea chiar si atunci cand nu ne convine.
      • +8 (16 voturi)    
        Sa nu uitam ca si gotii au fost pe aici (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 21:25)

        Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        Deci teoretic avem si sange germanic. Sigur, nu e sasesc (saxon), ca de-ala doar englezii mai au si poate olandezii, dar aici nu e sigur, oricum saseasca seamana cu olandeza. Deci traim intr-o Europa bine amestecata. :)
        • -6 (12 voturi)    
          Gotii = imigranti (Duminică, 19 septembrie 2021, 0:05)

          DorinDor [utilizator] i-a raspuns lui Gigel cu elefantii

          Vezi, d-aia e bine sa ne pazim granitele
          • +6 (10 voturi)    
            Păzește-ți mintea ! (Duminică, 19 septembrie 2021, 9:31)

            asavreau [utilizator] i-a raspuns lui DorinDor

            Că trece granița spre penibil.
        • +1 (1 vot)    
          mai precis (Duminică, 19 septembrie 2021, 22:35)

          Sasul70 [utilizator] i-a raspuns lui Gigel cu elefantii

          saseasca seamana cu luxemburgheza (letzisch) si nu cu flamanda (olandeza). O mare parte a colonistilor veniti in Transilvania vin din zona Luxemburgului si a orasului german Trier.
      • -4 (10 voturi)    
        Corect (Duminică, 19 septembrie 2021, 0:02)

        DorinDor [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        Si sa le dam austriecilor muzeul si tot ce e in el, sa si-l ia inapoi…. Mama ei de logica….
      • +6 (8 voturi)    
        ce nume (Duminică, 19 septembrie 2021, 9:20)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        de utilizator neaoș românesc, ți-ai ales?!
      • +7 (11 voturi)    
        Păi fă-o până la capăt. (Duminică, 19 septembrie 2021, 9:29)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        Dărâmă clădirea, dă foc muzeului ,distruge tot și mergi frate direct în epoca de piatră. Că acolo te simți bine. În largul tău. Apropo, nu spun că oamenii din epoca de piatră erau proști, dacă erau nu mai existam noi azi, numai că, în lipsa unor resurse suficiente, se mâncau unii pe alții. Dar nu mâncau schelete. De ce îți este frică de Brukenthal?
  • +7 (41 voturi)    
    cancel culture (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 19:46)

    t_beriu [utilizator]

    Istoria e plina de lucruri bune si rele. Trebuie sa le cunoastem si sa ni le asumam. Nu sa negam sau daramam ce altii au construit.
    Oricum, e un comportament neomarxist ceea ce AURistii cer. Halal partid!
    • -13 (37 voturi)    
      Hai să-i facem o statuie și lui Stalin la Brașov (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 19:58)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui t_beriu

      Statuia în discuție e una nou-nouță. Ce zici, secuii n-ar trebui să-i facă și ei o statuie lui Adolf von Buccow la Siculeni?
      • +4 (10 voturi)    
        Ba da (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 20:39)

        numaiamnume [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        Sa faca ce statuie vor. Atat timp cat fac ceva ce inseamna ceva pentru ei si nu distrug ceva ce inseamna ceva pt altii!
      • +3 (5 voturi)    
        a fost, (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 21:43)

        iodixit [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        dar s-a topit cred
      • +5 (11 voturi)    
        ha! (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 22:10)

        notnow [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        "Cancel culture" in varianta romaneasca...
        Dar daca tot sunteti asa de porniti, mergeti si daramati statuia lui Suvorov.
        Nu stiti cine a fost Suvorov? Ei... Un baiat simpatic, in felul lui... S-a remarcat, printre altele, si prin masacrarea populatiei locale (cand se razbooia cu turcii prin Romania)...
        • -7 (13 voturi)    
          Statuia lui Suvorov e de pe vremea lui Dej - 1959 (Duminică, 19 septembrie 2021, 1:48)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui notnow

          Foarte bună comparație ai găsit, exact ca statuia lui Marx de la Trier :)

          Problema e cui faci statui astăzi, nu ce alte statui mai există în România. Lui Merkel și lui Biden nu le faci statui? Eventual două la preț de una.
          • +2 (8 voturi)    
            e mai vechi... (Duminică, 19 septembrie 2021, 9:23)

            notnow [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            Monumentul inchinat lui Suvorov este mai vechi, dar nu asta-i baiul.
            Ideea este ca sunt sigur ca 99% din cei care au protestat inflamati la Sibiu, habar n-au de monumentul lui Suvorov, de exemplu.
            Mai mult decat atat, daca maine se hotaraste cineva sa-i faca o statuie lui Elon Musk sau Biden, cum ai sugerat, nimeni nu o sa acuze pe nimeni de nimic. De ce? Din ignoranta.
            Ignoranta este la baza "cancel culture" si a curentului "woke". Asta e marea problema...
            • -1 (5 voturi)    
              Monumentul vechi a fost dus în Rusia (Duminică, 19 septembrie 2021, 16:07)

              Harald [utilizator] i-a raspuns lui notnow

              Exact așa ajungi să scrii enormități, fiindcă nu cunoști toate detaliile.

              Statuia originală a lui Suvorov a fost plătită de țarul Rusiei prin 1911, cu acordul lui Carol I, dar la 3 luni de la iinstalare a fost recuperată de ruși și dusă undeva în Rusia.

              Statuia actuală a fost instalată de comuniștii lui Dej în 1949, degeaba vă agitați cu minusuri. Faceți propagandă pro-habsburgică din slugărnicie față de Germania
              • 0 (2 voturi)    
                propaganda hasburgica? (Duminică, 19 septembrie 2021, 17:40)

                AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                Din slugarnicie fata de cine? Fata de Germania? E ca si cum am face propaganda ucrainiana din slugarnicie fata de Rusia!
                • 0 (2 voturi)    
                  Habsburgii erau cu Germania înainte de Bismarck (Duminică, 19 septembrie 2021, 19:27)

                  Harald [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

                  Exact prin astfel de ”argumente” demonstrezi slugărnicia față de Germania de astăzi.

                  Austria modernă înființată în 1955 sau Imperiul Austro-Ungar înființat la 1867, după ce Bismarck a refuzat să accepte Austria în Confederația Germană, n-au nimic de-a face cu Habsburgii.

                  Pur și simplu veniți cu argumente ridicole și vă dați de gol tocmai cu disperarea cu care dați minusuri la comentariile care prezintă adevărul istoric. Propagandă de doi bani în favoarea Berlinului, la fel ca în anii '30, înainte de a lua Transilvania de Nord prin Diktatul de la Viena.
                  • 0 (2 voturi)    
                    Vorbesti prostii ! (Luni, 20 septembrie 2021, 11:17)

                    Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                    Catre @Harald. Nu exista nici o ,,Confederatie Germana" la Infrangerea Austriei !. Era doar un ,,Deutschland" supus cu forta si cu santaj de catre prusaci !!..
                    O Confederatie a Deutschland-ului (fara mare putere politica) a fost pe la 1948 (Uniunea de la Frankfurt). O Asociatie Politica distrusa imediat dupa aceea de Prusia!.
                    Pe timpul lui Bismarck nu s-a pus problema niciodata ca Austria ,,sa fie primita" intr-o Confederatie a Deutschland-ului !. S-a pus doar problema ca Austria sa fie complet batuta si Anexata de Prusia !. Bismarck s-a opus unei invazii a Austriei pentru ca nu vroia ca austriecii sa se mai implice in nici un fel in politica Deutschland-ului. In plus, la o asemnea actiune, se putea desprinde Ungaria din Austria, iar Prusia nu putea intretine o armata suficient de mare cu care sa se implice pana in Ungaria, si cu un Razboi cu Franta care batea la usa..
                    • 0 (2 voturi)    
                      Se numea ”Deutscher Bund” (Luni, 20 septembrie 2021, 14:11)

                      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

                      confederația germană din care făcea parte și Austria și a fost înființată în 1815. În URSS nu se învăța despre războaiele napoleoniene, se învăța doar despre Borodino?

                      După războiul din 1866 dintre Prusia și Austria, Bismarck a declarat Confederația Germană desființată, iar Austria a semnat la 23 august tratatul de la Praga, acceptând desființarea Confederației.

                      În urma tratatului, Prusia lui Bismarck a fost autorizată să creeze o confederație mai strânsă (einen engeren Bund) și așa a apărut Norddeutscher Bund, din care nu făcea parte și Austria. Numele Deutschland a apărut abia după 1871, când a fost creat Deutsches Reich, Imperiul German.
                      • +1 (1 vot)    
                        Ce zici tu acolo (Luni, 20 septembrie 2021, 15:17)

                        Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                        n-are nici o legatura cu ce am spus eu.
                        Ce ai spus tu :
                        ,, ... după ce Bismarck a refuzat să accepte Austria în Confederația Germană "

                        Apoi te contrazici pe pe tine insuti cand zici dupa aia:
                        ,,După războiul din 1866 dintre Prusia și Austria, Bismarck a declarat Confederația Germană desființată".

                        Pai daca Bismarck a desfintat ,,Confedreatia" ce rost avea sa mai invite / sau sa nu invite Austria in aceasta ,,Confederatie"? (deja defuncta).
                  • 0 (2 voturi)    
                    Exprimările rusești fac toți banii :) (Marţi, 21 septembrie 2021, 1:53)

                    Harald [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                    ”Ce zici tu acolo” e traducere directă din limba rusă, niciun român nu se exprimă așa.

                    Deci, ce zic eu acolo: confederația germană exista din 1815, iar rivalitatea dintre Prusia și Austria era permanentă în cadrul confederației, așa au și ajuns la război în 1866. A fost exact ca Războiul Civil din State, doar că a fost mult mai scurt.

                    Dar spre deosebire de Statele Unite, desființarea confederației germane a fost chiar rezultatul războiului. Bismarck nu mai voia să fie într-o confederație cu Austria fiindcă erau acolo doar 10 milioane de germani din 55 de milioane de locuitori, iar el voia un stat național german.

                    Ai ceva de contestat în privința confederației germane din 1815? Că asta ai pretins inițial și nici acum n-ai citit nimic pe tema asta. Te cerți exact ca rușii, care are gura mai mare câștigă disputa, nu contează ce prostii spune.
    • -2 (8 voturi)    
      ti'as da dreptate (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 23:41)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui t_beriu

      numai daca'mi spui ce drac avura cu statuia lui vladimir ilici de la casa scanteii !
      ca cum zici, istoria e parsiva. si de obicei, e scrisa de stapanitori, invingatori, nu de iobagii lui horea.
  • +4 (20 voturi)    
    Globalizare (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 20:25)

    Setalcott [utilizator]

    Au văzut ce i-au făcut lui Robert Lee. Dacă-i comparam, cred ca Lee iese mai bine.
    • +3 (3 voturi)    
      N-are legatura… (Duminică, 19 septembrie 2021, 0:03)

      DorinDor [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

      Ti se par ca alde vetuta si ghitza sunt atinsi de globalizare? Doar in masura in care prostia-i globala
  • +5 (7 voturi)    
    si? (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 20:54)

    I [utilizator]

    nu o sa mai moara romanii de foame? prosti
  • +1 (9 voturi)    
    cine le-a dat bani de steaguri? (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 20:54)

    I [utilizator]

    .
    • +1 (9 voturi)    
      pe se de (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 23:37)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui I

      se stie
  • -2 (14 voturi)    
    varonu' (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 21:03)

    nash pandelica [utilizator]

    a lasat colectia orasului austro ungar hermanstadt.
    de un' sa stie sireacu ca va deveni sibiu si va fi plin de olahi....
    poate in forma asta apare.
    ca sa fim lamuriti cui a lasat baronu' colectia. de fapt, nici macar primariei, ci cultutlui evangheli, proprietarul muzeului.
    iar statuia are statura marelui om de stat al dragutului de imparat. ma rog, imparateasa....aia vestita.
    • +10 (12 voturi)    
      Gresit ! (Duminică, 19 septembrie 2021, 1:13)

      danmarian [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      Simpla greseala sau ... intentie !
      Brukenthal nu si-a lasat colectia si palatul nici statului"austro-ungar nici orasului Hermanstadt. A lasat-o Bisricii , cu conditia de a fi muzeu deschis ORICARUI vizitator ! De fapt a devenit PRIMUL MUZEU de pe suprafata actualei Romanii ! Deschis vizitatorilor INCA din timpul vietii lui Brukenthal. Iar la combaterea rascoalei lui Horea, Closca si Crisan - Brukenthal nu a avut nici o participare - Imparatul a trimis o persoana de la Viena - care a luat comanda l-a desarcinat pe Brukenthal si a actionat INDEPENDENT ! Cine nu crede - sa citeasca istoria !!
      • +3 (3 voturi)    
        ai dreptate (Duminică, 19 septembrie 2021, 13:52)

        vizirul [utilizator] i-a raspuns lui danmarian

        oare de ce academicianul Ioan Aurel Pop, care se declara istoric toarn gaz pe foc sustinand ca Brukenthal a avut un rol important in prinderea si condamnarea lui Horea,Closca si Crisan; si-a asumat un rol penibil prin sfidarea adevarului istoric, instigand prin aceasta persoanele ignorante la protestele care au urmat ; ar putea fi banuit de intentii politice si sustinere a partidului AUR ?
        • 0 (0 voturi)    
          Ioan Aurel Pop (Duminică, 19 septembrie 2021, 18:48)

          Sosocel_mic [utilizator] i-a raspuns lui vizirul

          Si Academia romana sustin fatis AUR. Pe pagina de fb a lui Simion chiar era la un moment dat un video in care cei doi dicutau, gen interviu.
        • 0 (0 voturi)    
          Răsculații erau români, stăpânii erau străini (Luni, 20 septembrie 2021, 1:33)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui vizirul

          Cam la asta se reduce totul, indiferent de slugărnicia unuia sau altuia față de stăpânii de la Viena.
  • +9 (21 voturi)    
    si apropo de merite si statui (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 21:08)

    nash pandelica [utilizator]

    preshedintele willson, cel care a fortat decizia formarii statelor natiuni, caruia ii datoram alipirea transilvaniei, banatului si basarabiei, nu i s'a ridicat nici macar un bust la cluj, alba, timisoara, sau oradea, sa nu mai pomenim sibiul.
  • +9 (13 voturi)    
    Doua personaje istorice (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 21:26)

    Altiro [utilizator]

    Si doua reactii diferite pe un subiect comun. 1.(Samuel Brukental-o statuie, un muzeu). Fapte:imparatul Iosif al II-lea a dat pe 31 ianuarie 1784 un decret prin care ţăranii iobagii se puteau înrola în trupele de grăniceri. În schimb primeau libertatea faţă de senior, scutiri de taxe plus pământul pe care-l lucrau. Mii de iobagi au luat cu asalt centrele de rectrutare. La presiunea nobilimii şi cu acordul tacit al Curţii Imperiale de la Viena, guvernatorul Transilvaniei, Samuel von Brukenthal a anulat conscripţiile şi i-a trimis pe iobagii din nou pe domeniile seniorilor. 2. (Mihai Viteazul-sute de statui, nume de strazi, academie, medalie-ordin militar etc,etc.). Aşa cum arată istoricii, relaţia lui Mihai Viteazul cu ţărănimea a fost una deficitară. Pentru a-i atrage pe boieri în campaniile sale militare, i-a favorizat pe marii proprietari de pământuri în detrimentul ţăranilor. Practic se spune că Mihai Viteazul a inventat şerbia în Ţara Românească, legându-i de glie. Istoricii arată că Mihai i-a lăsat fără pământuri şi pe ţăranii liberi, aservindu-i. Motivul era cât se poate de practic şi favorabil domniei lui şi boierilor.
  • +6 (18 voturi)    
    Las-o dreaq de statuie (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 21:40)

    Bolovanu2 [utilizator]

    Nu aveti ce face acasa ? De ce nu daramati blocurile , ca sunt comuniste !
    Pe toti "dusii de cap" ii apuca urlatu sambata. Mergeti la Untold ... sau
    Iesiti frate la o terasa daca nu aveti ce face, luati la bataie nevasta, reparati prin casa, sunt multe lucruri pe care le poti face sambata....
    • -1 (13 voturi)    
      Soluții (Duminică, 19 septembrie 2021, 3:20)

      marie-cu-palarie [utilizator] i-a raspuns lui Bolovanu2

      Untold a fost săptămâna trecută, la terasă nu e voie decât cu permis de la Regimul de aceeași etnie cu Brukental, luatul nevestei la bătaie este o infracțiune iar reparatul prin casă este deseori ilegal fără autorizație.

      Deci... nu... nu prea mai sunt multe lucruri pe care un român să le facă LIBER în țara sa care nici aia nu prea mai e a lui devreme ce e condusă tot de străini și doar de străini.
  • +1 (17 voturi)    
    Daca tot au iesit,,dacii liberi'" sa protesteze (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 22:42)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    Impotriva amplasarii statui lui Samuel von Brukenthal in Sibiu, stiu ei care este adevarul istoric in ce priveste motivul care a dus la ,,rascoala lui Horea, Closca si Crisan" ?
    Cuvant cheie: tuica.
    • +2 (4 voturi)    
      A fost doar pretextul !. (Duminică, 19 septembrie 2021, 13:06)

      Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

      Cauzele principale rascoalei sunt de fapt mult mai profunde.
      Pretextul:
      Din ce imi aduc aminte 2 armeni au obtinut de la Autoritatile Austriece dreptul la monopolul de vanzare a bauturilor alcolice in zona (parca) Deva. Romanii cand au aflat ca nu mai pot sa-si vanda si ei bauturile alcolice (nu neaparat tuica, ci vin - nu cred ca se distila tuica pe vremea aia) in targurile din zona s-au rasculat.
      • -1 (3 voturi)    
        Dacă nu crezi, cine te oprește să afli? (Duminică, 19 septembrie 2021, 14:41)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

        Da, se fabrica țuică pe atunci. Și era mai bună decât acum, pentru-că nu era //îmbunătățită// cu diverse arome și zahăr.
        • +1 (1 vot)    
          cine ti-a zis ca acum tuica facuta in casa (Duminică, 19 septembrie 2021, 17:48)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

          E "imbunatatita" cu arome sau/si zahar?
          Da, intr-adevar distilarea nu e o tehnologie de secol 20 cum crede Rahan dar nici falsificarea bauturilor nu e tehnica raspandita!
    • +2 (2 voturi)    
      aha, iobagii romani (Duminică, 19 septembrie 2021, 15:39)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

      fara drept de a se aseza in orasele sasesti, s'au rasculat la betie, ca le'a interzis dragutu' de imparat tzuica lor stramoseasca. adicatelea, viana vroia sa civilizeze olahu betiv, sa fie mai harnic, sa iasa la claca, nu sa zaca beat acasa. ieteee ! asta da adevar istoric. ma bucur ca citesti tot ce se scrie !
      in vino veritas ! :-(
      '
  • -4 (12 voturi)    
    Putin cate putin (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 23:01)

    Sosocel_mic [utilizator]

    Se infiripa o miscare nationalista. Puzderia de ong’uri aparute, crestine si nationaliste, conturi de facebook cu reach mare, aprute in ultimele luni, succesul lui Simion, care se apropie de milionul de urmaritori,distribuirea masiva a mesajelor lui, masiv in diaspora(unde au si castigat alegerile), dar sinin tara, ma fac sa cred ca vom avea o surpriza placuta la urmatoarele alegerile. Manifestatia de azi e un inceput. A avut reach urias in bula nationalist-crestina, desi au fost doar 200. Hai Romania!
    • -3 (13 voturi)    
      hehe (Duminică, 19 septembrie 2021, 7:55)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Sosocel_mic

      Tu si stapanii tai de la Moskow tit asa ati crezut si la referendumul urii insa romanii v-au plrznit peste ochi :)))
      Tot asa se va intampla si acum, riciuitule suveranisto populist de rit rusesc. Hai Romania!
      • -1 (5 voturi)    
        hehe (Duminică, 19 septembrie 2021, 11:12)

        di livio [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

        moș teacă, să vezi cum o să-i pleznească românii peste botnițe pe regii pidemiei, adica fikuși, cîți, harafați...la următoarele alegeri va dispărea din parlament peeneelee de rit szekuriszt, din motive de botnițe și der zertifikat...dasvidania, jo napot kivanok
    • +1 (3 voturi)    
      Asa crezi (Duminică, 19 septembrie 2021, 12:35)

      democtrates [utilizator] i-a raspuns lui Sosocel_mic

      Atunci esti deplasat( daca nu extremist), atentie mare daca nu era imperiul Austro-Ungar, noi cei din Transilvania eram ca turcii, musulmani, islamisti.
      Aceasta miscare nationalista cu doi grei George Simion si dna Sosoarca (acum vad ca au aparut doi grei ai nationalismului extremist- Funar si Veta Biris) daca vor acapara politca populatia datorita ingerintelor PNL si USR ,Va fi vai de capul nostru. O noua miscare legionara, sa ma gandesc de unde se finanteaza , daca nu din Rusia?
      • -4 (4 voturi)    
        daca era si daca nu era (Duminică, 19 septembrie 2021, 14:15)

        Sosocel_mic [utilizator] i-a raspuns lui democtrates

        aur nici macar nu a cheltuit un leu din banii de la stat pentru partide. cresterea este organica, iar incercarea impunerii dictaturii, certificatului verde, va desfiinta pnl. daca asta cu rusii e tot ce aveti de comentat...spor!
        • +1 (1 vot)    
          Winstoane, indepartarea de Europa ne duce (Duminică, 19 septembrie 2021, 17:52)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Sosocel_mic

          Direct in bratele Rusiei. Fara apartenenta la UE, Romania avea acum soarta Ucrainei!
          Trebuie sa ai ochelari de cal nationalist ca sa nu realizezi asta!
          • 0 (2 voturi)    
            A zis cineva de iesire din UE? (Duminică, 19 septembrie 2021, 18:53)

            Sosocel_mic [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            Polonia nu e in UE? E in bratele rusilor? E stat stat suveran, atata tot, nu colonie, si lucrurile merg foarte bine acolo, din toate punctele de vedere.
  • +2 (6 voturi)    
    Pe bune? (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 23:09)

    Casargoz [utilizator]

    Eu as milita pentru o statuie cu Robert E. Lee in Bucuresti.
    As face si un muzeu cu statui decazute din drepturi,,
    Pe urma as incepe sa investighez:
    Statuia lui David? Un criminal care l-a omorat pe Goliath.
    Pictura de la vatican? niste conspirationisti care au adus potopul etc...
  • +5 (9 voturi)    
    Ati uitat sa mentionati ca in piata (Sâmbătă, 18 septembrie 2021, 23:39)

    kokos [utilizator]

    a fosrt si sosoaca , ca doar nu putea lipsi martie din post!
    • +6 (12 voturi)    
      Dacă a fost și Șoșoaca ,m-am liniștit. (Duminică, 19 septembrie 2021, 9:45)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui kokos

      A fost un protest al proștilor. Au și proștii dreptul să protesteze. Să-și protejeze prostia. Am auzit că șoșoaca a devenit unitate de măsură a prostiei. Din ce văd ,tot crește(în volum) Șoșoaca. În ton cu prostia
  • +2 (4 voturi)    
    O moda depasita (Duminică, 19 septembrie 2021, 6:53)

    tontu [utilizator]

    Treaba asta cu statuile nu se mai poarta cam de multisor. Ba dimpotriva e mult mai cool daramarea/vandalizarea lor. Deasemenea sa privim toata ziua spre trecut nu pare a fi prea benefic pentru noi romanii...
  • +9 (9 voturi)    
    Ignoranta (Duminică, 19 septembrie 2021, 11:10)

    Altiro [utilizator]

    "Protestăm şi cerem Primăriei Sibiu să înlăture statuia cotropitorului"-preşedintele Asociaţiei 'Calea Neamului', Mihai Târnoveanu. Pai "Cotropitorul" s-a nascut in satul Nocrich (judSibiu) si era urmasul sasilor colonizati in Transilvania de 600 de ani (sec.XII) pentru a intari granita de sud si est al acestui teritoriu. Ar fi interesant de aflat niste date din arborele genealogic al romanului"verde"M.Tarnoveanu..
    • +5 (7 voturi)    
      Ce te astepti? (Duminică, 19 septembrie 2021, 12:43)

      democtrates [utilizator] i-a raspuns lui Altiro

      De la niste hiene care au trait 30 de ani pe tema nationalismului ? Acest Funar trebuia inchis de mult dar el traieste bine si revine ca si regele huilei , marele comandant Cosma , revolutionarul lui Iliescu, si din pacate acesti oameni revin , intr-o societate bantuita de smecheri, pupatori de funduri, si profitori. Noi cei de jos doar asistam, neavand cum interveni deoarece totul se joaca pe bani.
      Cititi Biblia si vedeti ce se va intampla.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by