Aviația internațională după șocul produs de deturnarea cursei Atena-Vilnius. Mai poate fi Belarus membră în comunitatea planetară a aviației civile?

de Gabriel Bejan     HotNews.ro
Luni, 24 mai 2021, 17:54 Actualitate | Esenţial


Avionul deturnat de Belarus pe aeroportul din Minsk
Foto: Nexta
​Deturnarea de către Belarus a unei curse Atena-Vilnius care trecea prin spațiul său aerian, pentru a putea aresta un jurnalist incomod pentru regim, ridică semne de întrebare și dincolo de eventualele sancțiuni politice și economice pe care UE le va adopta împotriva acestei țări. Mai poate fi în condițiile astea Belarus o țară membră a convențiilor internaționale referitoare la aviația civilă? Mai pot zbura avioane deasupra statului condus de „ultimul dictator al Europei”?

Mai mulți lideri europeni au vorbit despre „piraterie aeriană” fără precedent în zilele noastre, iar una dintre discuțiile care se poartă este ce înseamnă acest lucru și în măsură legislația internațională în domeniul aviației civile acoperă și genul acesta de acte ilegale.

Pentru că, într-adevăr, probabil că puțini oameni de pe această planetă s-ar fi putut gândi că un stat membru semnatar al Convenției de la Chicago privind aviația civilă internațională poate intercepta un avion în spațiul său aerian și să-l facă să aterizeze pentru a extrage din el un cetățean incomod regimului.

Organizația Internațională a Aviației Civile, structură a ONU, a declarat deja că ceea ce a făcut Belarus ar putea fi o încălcare a tratatului de bază al aviației civile (Convenția de la Chicago), semnat în 1945 și care este o componentă importantă a noii ordini mondiale de după al doilea război mondial.

Experții organizației spun că acest eveniment, care nu s-a mai întâmplat până acum, ar putea alimenta dezbaterile cu privire la cât de actual mai este acest sistem care durează de decenii.

Organizația nu are însă putere de reglementare, dar se află în centrul unui sistem de standarde de siguranță și securitate în aviație care se află dincolo de decizia politică a celor 193 de state membre.

Mai trebuie spus că spațiul aerian al Belarus face parte dintr-un coridor aerian important, între Europa și Asia, și deja există companii aeriene care și-au anunțat intenția de a-l ocoli de acum înainte. IASA (International Aviation Safety Assessment) a trimis deja avertizări statelor membre cu privire la survolarea spațiului aerian din Belarus.

"Pare a fi un abuz brutal împotriva Convenției (de la Chicago). Este piraterie", a declarat pentru Reuters Kevin Humphreys, un fost membru al autorității de reglementare a aviației irlandeze.

În ce condiții un stat poate intercepta un avion care trece prin spațiul său aerian?



Pentru a lămuri mai multe aspecte referitoare la această intervenție brutală a unui stat, fie el și dictatorial, în bunul mers al circulației internaționale a avioanelor comerciale, am stat de vorbă cu expertul în aviație și securitate aeronautică Sorin Stoicescu.

În primul rând am vrut să aflu ce poate face și ce nu un stat semnatar al Convenției de la Chicago, în ceea ce privește spațiul său aerian.

”În această convenție există clauze privind suveranitatea statelor asupra spațiului lor aerian. După 1984 însă, după ce Uniunea Sovietică a doborât avionul civil sud-coreean (n.r.- este vorba despre zborul 007 al companiei Korean Air Lines care a fost doborât în 1983 după ce a intrat, dintr-o eroare, într-un spațiu aerian interzis al URSS), a apărut o modificare a convenției prin protocolul de la Montreal.

Acesta prevedea că statele membre nu vor putea intercepta sau folosi armele împotriva aeronavelor civile aflate în zbor.

Apoi, după 11 septembrie 2001, s-a făcut din nou o modificare la protocol, astfel încât avioanele pot fi interceptate la ordinul președintelui (sau celui mai înalt demnitar din statul respectiv).

Acestea sunt reglementările în acest moment, iar din acest punct de vedere UE nu are multe pârghii pentru că Belarus nu este stat membru și nici nu are vreun acord semnat cu Uniunea în acest sens”, mi-a spus Sorin Stoicescu.

Ce s-a întâmplat în cazul acesta?

În cazul cursei Atena-Vilnius, autoritățile din Belarus au pretins că au o informare că la bordul avionului s-ar afla o bombă. Iar pentru a se asigura că aeronava civilă aterizează, au trimis și un avion militar să-l însoțească.

„În situații de genul acesta, organele de trafic aerian iau legătura cu echipajul și-i transmit ce are de făcut: să aterizeze pe cel mai apropiat aeroport, să ia măsurile de siguranță, să debarce pasagerii, să controleze avionul, bagajele etc. Apoi, după verificări, pasagerii sunt îmbarcați și avionului i se dă liber să plece. Aceasta este procedura în caz de alarmă cu bombă, știu că am trecut și eu prin ea de câteva ori ori”, mi-a mai spus Sorin Stoicescu.

Numai că la bordul avionului nu s-au mai urcat toți pasagerii care au coborât. Printre cei șase care lipseau se afla jurnalistul Roman Protasevici, considerat terorist de regimul dictatorial al lui Aleksandr Lukaşenko.

Ce poate păți Belarus (în afară de sancțiunile politice și economice)?



O întrebare ar fi ce poate păți o țară care încalcă deliberat reglementările în ceea ce privește aviația civilă. Expertul în aviație mi-a explicat că singurii care pot face lumină în acest caz sunt cei de la Organizația Internațională a Aviației Civile.

„Există deja constituit un Council Aviation Recovery Taskforce, făcut pentru ieșirea din pandemie, dar acest organism poate investiga și ce s-a întâmplat în Belarus. În situația în care se va descoperi că alarma cu bombă a fost falsă evenimentul se va putea califica la „deturnare”, care este un act ilicit îndreptat împotriva aviației civile (anexa 17 din Convenția de la Chicago)”, mi-a mai explicat Sorin Stoicescu.

Ce riscă Belarus în ceea ce privește aviația civilă internațională?

Aici lucrurile nu sunt foarte clare. Sorin Stoicescu spune că se poate ajunge până la eliminarea din organizație, lucru care nu s-a mai întâmplat până acum. Orice decizie ar trebui luată de o instanță, după ce se va finaliza raportul Organizației Internaționale a Aviației Civile.

În orice caz, este o situație fără precedent. Până atunci însă, să vedem ce sancțiuni economice și politice va adopta UE. Pentru că până la urmă a fost vorba despre deturnarea unui avion ce lega două capitale ale unor țări din Uniunea Europeană.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















18767 vizualizari

  • -22 (30 voturi)    
    Gata băieți, calm (Luni, 24 mai 2021, 18:06)

    doar_un_mesaj [utilizator]

    Lukasenka a salvat pasagerii de un potențial atentat Hamas.
  • -19 (27 voturi)    
    Meh... (Luni, 24 mai 2021, 18:14)

    Nyk1 [utilizator]

    Dacă nu zbori pe deasupra Belarusului, trebuie să zbori pe deasupra Ucrainei, unde - după cum se știe - pândesc alte pericole. Nu e bine nicicum.

    Sau ocolești prin nord pe deasupra Daugavpils (Letonia) și Velikie Luki (Fed. Rusă). Dar pentru unele rute deranjul ar fi prea mare.
  • +9 (17 voturi)    
    Lol (Luni, 24 mai 2021, 18:32)

    mitg [utilizator]

    Nu se poate face nimic, pentru ca belorusii traiesc din gradina cu 2 cartofi, 3 parale si rafinariile cu petrol de la putler.
  • +15 (19 voturi)    
    si totul porneste de la criminalul (Luni, 24 mai 2021, 18:33)

    rov [utilizator]

    si maleficul fhurtin.
    Poate ar fi bine sa-l interceptam cu o racheta cand iese din barlogul lui, tot asa din greseala, am salva Rusia si lumea de un criminal nebun!!
    • -8 (10 voturi)    
      vezi ca are el mai mari rachete si HIPERSONICE (Luni, 24 mai 2021, 22:54)

      Scarface1000 [utilizator] i-a raspuns lui rov

      lucru la care tarile Nato si USA doar viseaza inca... sau nu stiai ca Rusia este prima tara din lume care are in dotare rachete balistice intercontinentale hipersonice, adica fac vreo 30 min din Rusia pana la Washington :)

      https://www.youtube.com/watch?v=qLV1Ao9QkpE

      cat despre americani, si Pentagonul recunoaste ca Rusia le-a luat fata la acest capitol

      https://www.youtube.com/watch?v=j9kbiXVjeMc&t=15s
  • -17 (25 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 24 mai 2021, 18:42)

    [anonim]

  • -19 (29 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 24 mai 2021, 18:46)

    [anonim]

    • +6 (6 voturi)    
      Se pare deci ca sunt mai multe probleme... (Luni, 24 mai 2021, 23:02)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui

      In toate cazurile precedente, chiar daca foarte greu, se poate invoca totusi o eroare, de aparatura sau umana. Si rusii, si americanii, ucraenienii (tot rusii) pot spune ca nu au identificat corect avioanele, ca nu reusit sa comunice, ca le-au doborat din greseala. Ceea ce e clar ca nu e cazul aici.
      Apoi, chiar daca e un terorist la bord (cum a urcat oare?) sau o amenintare cu bomba, nu asa se procedeaza. Avionul e lasat sa-si continue traseul, daca e posibil, tocmai pentru a nu alarma teroristul si a-l face sa actioneze prematur. Abia la destinatie vezi ce faci, il arestezi, dezamorsezi bomba, nu pui inutil in pericol pasagerii. Iar aici e si mai si, daca ne uitam pe harta nici macar nu s-a aterizat pe cel mai apropiat aeroport (Vilnius era mai aproape), ci a cotit si aterizat mult mai departe, la Minsk!!
      Asa ca e clar o deturnare evidenta, un atac/amenintare asupra unui avion civil, nici urma de terorism, bomba.
  • +21 (31 voturi)    
    hehe (Luni, 24 mai 2021, 18:48)

    transpenibilus [utilizator]

    Daca ar fi sa te iei dupa trolii rusi, da, Belarusul e o tara ca Rusia, deci de incredere.
    Ii recunosti pe trolisori usor dupa faptul ca sunt lihniti si au argumente whataboutiste.
  • -23 (25 voturi)    
    Hahahaha, logica romaneasca: (Luni, 24 mai 2021, 19:09)

    newlook [utilizator]

    Sunt in Bucuresti. Ma indrept catre Polul Nord, ca sa ajung in Grecia!
    Logic, nu?
  • +10 (18 voturi)    
    erata (Luni, 24 mai 2021, 19:28)

    mmmircea [utilizator]

    e penultimul dictator al Europei. Dupa ce va fi inlaturat Lucasenko, mai ramane taica Putin, el e la urma.
  • -20 (22 voturi)    
    Expediente Royuela (Luni, 24 mai 2021, 19:32)

    Vlad-I [utilizator]

    In Spania exista o familie care denunta pe YouTube in zeci de video un ex procuror general ca avea o organizatie criminala formata din politisti care angajau delicventi a faca bani, dupa care II ucideau, dar excepcional mai mazileau si cate un ziarist sau politician marunt. Acusa pe cei de laboratorul de criminalistica, persoane concrete. Curios ca presa tace iar acuzatii nu zic nici malc, la acuzatii asa grave.
    • +15 (15 voturi)    
      N-ai (Luni, 24 mai 2021, 19:50)

      gigifisiune [utilizator] i-a raspuns lui Vlad-I

      dat nume, n-ai dat link, n-ai dat nimic. deci, nu exista. Vrei sa te credem, vino cu date si argumente.

      Fix in logica ta, eu pot spune ca in partea nordica a Groenlandei exista extraterestrii mici si verzi care mananca gheata de la polul nord.
  • -14 (18 voturi)    
    unii sunt mai egali decat altii (Luni, 24 mai 2021, 19:53)

    bsp [utilizator]

    in 2013 s.u.a si u.e. a facut acelasi lucru incercand sa l prinda pe Edward Snowden. hotul striga hotii
    • +12 (14 voturi)    
      Serios? (Luni, 24 mai 2021, 20:27)

      gigifisiune [utilizator] i-a raspuns lui bsp

      O afirmatie neargumentata este egala fix cu zero.

      Baga, frate, date, linkuri, tot ce trebuie.

      Si eu pot spune ca esti postac kgb-ist, dar am pe ce sa ma bazez? N-am, deci nu spun, cu toate ca asta fac postacii kgb-isti: spun lucruri fara sa le si argumenteze.
      • +2 (4 voturi)    
        ii o mica deosebire (Luni, 24 mai 2021, 21:40)

        Alin Delin [utilizator] i-a raspuns lui gigifisiune

        Aici e avion de linie cu foarte multi civili la bord, celalalt era un avion sa zicem "privat"
        Detalii https://en.wikipedia.org/wiki/Evo_Morales_grounding_incident
        • -5 (7 voturi)    
          corect, ceea ce e MULT MAI GRAV (Luni, 24 mai 2021, 23:04)

          Scarface1000 [utilizator] i-a raspuns lui Alin Delin

          in Avionul de linie sunt neica nimeni, zugravi, capsunari, turisti sau circari (oameni care lucreaza la circ)

          In schimb in avionul PREZIDENTIAL al Columbiei erau PRESEDINTELE si tot staff-ul pe care i-au dat jos si i-au scotocit avionul!

          Cum naiba puteti fi asa de tendentiosi si nu puteti fi deloc impartial si obiectivi sa recunoasteti naibii ca exact la fel au facut si Vesticii in cautarea lui Snowden ( care a dezvaluit cel mai mare program de supraveghere din lume "PRISM" prin care SUA asculta/stoca convirbirele telefonice ale oricarei persoane dorea de pe acest pamant care are un telefon mobil)
          • +7 (9 voturi)    
            Las-o jos că măcăne (Luni, 24 mai 2021, 23:25)

            Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

            Evo Morales nu avea autorizație de survol. Practic spațiul aerian UE a fost închis pentru el din cauza bănuielii că s-ar afla Snowden la bord. În loc să se întparcă la Moscova a ăntrat fără autorizație în spațiul aerian interzis. E o mare diferență.
          • +3 (7 voturi)    
            Altul care nu judeca... (Luni, 24 mai 2021, 23:29)

            LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

            Problema e ca la ei nu unii sunt mai egali decat altii, cel putin in privinta asta. De asta cazurile sunt complet diferite! Acela, chiar daca avion prezidential, era privat, de asta i s-a putut interzice survolarea unor state. Ceea ce nu se poate in cazul curselor civile regulate. De asta a ajuns in criza de combustibil si, iarasi conform regulilor, in acest caz i s-a permis aterizarea la Viena, LA CEREREA PILOTILOR si nu fortat de avioane militare, nici USAF, nici NATO, nici altele!
      • -3 (5 voturi)    
        :) (Luni, 24 mai 2021, 21:51)

        bsp [utilizator] i-a raspuns lui gigifisiune

        https://greenwald.substack.com/p/as-anger-toward-belarus-mounts-recall
      • +4 (4 voturi)    
        Pai nu are cum sa argumenteze (Luni, 24 mai 2021, 22:44)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui gigifisiune

        Cazurile sunt total diferite. Acolo avionul nu era o cursa de pasageri si nici nu a fost deturnat. Nu a fost fortat de avioane militare sa aterizeze undeva unde nu vroia, ci chiar pilotii au cerut sa aterizeze, fiind in criza de combustibil. Si li s-a aprobat, conform regulilor iternationale.
    • +6 (14 voturi)    
      Hehe (Luni, 24 mai 2021, 20:48)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui bsp

      Uite un what.a.b.o.u.t rusesc in toata splendoarea :-)
      • -7 (7 voturi)    
        :) (Luni, 24 mai 2021, 21:58)

        bsp [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

        spuse detectivul perspicace din tine :)
      • -4 (6 voturi)    
        PROameriKane? de asta ai uitat? (Luni, 24 mai 2021, 23:06)

        Scarface1000 [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

        https://www.dw.com/en/bolivian-president-continues-journey-after-being-forced-to-land-in-austria/av-16926476

        ca nu esti capabil sa dai raspunsuri la subiect si obiective, scrii doar "america e buna - Rusia si China e rea" peste tot oricare ar fi sibiectul sau concluzia doar ca sa te aflii in treaba...
  • +8 (12 voturi)    
    uk (Luni, 24 mai 2021, 20:30)

    dualities [utilizator]

    Ar trebui toate ca tarile sa interzica companiei aeriene din Belarus sa mai poata intra in spatiul lor aerian, cel putin tarile din jur.
    • +3 (3 voturi)    
      pai asta se va intampla (Marţi, 25 mai 2021, 1:31)

      florin4u [utilizator] i-a raspuns lui dualities

      O sa poata sa aibe curse doar catre Rusia...si atat.
  • -1 (9 voturi)    
    ... (Luni, 24 mai 2021, 20:47)

    cartograful [utilizator]

    pana la urma din articol inteleg ca tractoristul din Belarus a comis-o nasol dar ca nimeni nu prea are ce sa-i faca concret pt. ca modificari dupa 2001.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by