Zece urgențe în justiție - inventarul făcut de două asociații de magistrați

de I.H.     HotNews.ro
Joi, 7 ianuarie 2021, 10:13 Actualitate | Esenţial


Sala judecata
Foto: Kitsdesign / Sciencephoto / Profimedia
Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție cer reforme rapide în justiție, pentru alinierea legislației naționale cerințelor minimale ale dreptului Uniunii Europene privind statul de drept și identifică 10 urgențe.

Cele două asociații reamintesc, într-un comunicat de presă transmis joi, că primul Raport anual cu privire la statul de drept, publicat la 30.09.2020 de Comisia Europeană, reține că măsurile controversate cu impact negativ asupra independenței sistemului judiciar continuă să fie în vigoare, dând exemplul Secției de investigare a infracțiunilor comise de judecători și procurori (SIIJ), normelor vizând răspunderea materială a magistraților, numirii procurorilor de rang înalt, sistemului de pensionare anticipată la 20 de ani vechime. Comisia Europeană a constatat că acest fapt crește incertitudinea privind funcționarea sistemului de justiție, în ansamblu, dar afectează și independența, statutul și cariera individuală a magistraților, în special prin efectul combinat al diverselor măsuri legislative, criticate în timp de toate entitățile internaționale relevante.

A fost criticată și creșterea deficitului de resurse umane în sistemul de justiție, în condițiile unor aspecte legislative negative vizând admiterea în magistratură și promovarea judecătorilor la Înalta Curte de Casație și Justiție, atrag atenția cele două asociații ale magistraților.

În acest context, Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție solicită reforme rapide în justiție, pentru alinierea legislației naționale cerințelor minimale ale dreptului Uniunii Europene privind statul de drept, rapoartele entităților internaționale relevante și doleanțelor majorității covârșitoare a magistraților români.

Zece urgențe identificate de cele două asociații:
  • 1. Reglementări legislative pentru admiterea în magistratură, delegarea, detașarea și transferul magistraților; renunțarea la dispozițiile care prevăd dublarea perioadei de pregătire în cadrul Institutului Național al Magistraturii;
  • 2. Desființarea necondiționată a secției de parchet separate, creată pentru investigarea infracțiunilor comise de judecători și procurori;
  • 3. Abrogarea limitărilor cu privire la libertatea de exprimare, materializate în obligația de abținere a magistraților de la „manifestarea sau exprimarea defăimătoare în raport cu celelalte puteri ale statului”;
  • 4. Reinstaurarea meritocrației în magistratură; reglementarea unor examene meritocratice de promovare, inclusiv și mai ales la Înalta Curte de Casație și Justiție;
  • 5. Revizuirea sistemului de numire și revocare a procurorilor-șefi și limitarea rolului ministrului justiției în aceste proceduri, simultan cu creșterea atribuțiilor Consiliului Superior al Magistraturii; întărirea independenței procurorului și reglementarea clară și restrictivă a noțiunii de procuror ierarhic superior;
  • 6. Respectarea rolului și a atribuțiilor stabilite de Constituție pentru Consiliul Superior al Magistraturii, ca organism colegial, prin înlăturarea transferării arbitrare a unor atribuții ale Plenului către secții sau către anumiți judecători, în funcție de gradul profesional deținut, de natură a deturna funcționarea colegială; revizuirea dispozițiilor privind alegerea și revocarea membrilor CSM, în sensul instituirii unui vot universal, respectiv a unei proceduri flexibile și accesibile;
  • 7. Reorganizarea Inspecției Judiciare, reconsiderarea rolului și a atribuțiilor inspectorului-șef; reglementarea unor examene meritocratice pentru selectarea inspectorilor judiciari și funcțiile de conducere din cadrul Inspecției Judiciare; abrogarea OUG nr.77/2018;
  • 8. Abrogarea dispozițiilor introduse în anii 2018-2019 de natură a încărca nejustificat volumul de muncă al instanțelor și parchetelor (spre exemplu, completurile de apeluri în trei judecători);
  • 9. Revizuirea normelor privind răspunderea materială a magistraților, cât timp acestea ignoră independența justiției;
  • 10. Ratificarea de Parlamentul României a Protocolului nr. 16 la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, al cărui text a fost adoptat de Comitetul Miniștrilor la data de 10 iulie 2013 și care a fost deschis spre semnare la 2 octombrie 2013, la Strasbourg. Protocolul nr. 16 prevede posibilitatea pentru cele mai înalte jurisdicții ale părților contractante de a solicita un aviz consultativ Curții Europene a Drepturilor Omului, atunci când apreciază că o anumită cauză aflată pe rolul lor ridică o problemă gravă privind interpretarea sau aplicarea Convenției sau a protocoalelor sale.
În opinia celor două asociații, alte propuneri (unele cuprinse și în proiectele publicate de Ministerul Justiției la 30 septembrie 2020) care pot ajuta la modernizarea justiției nu sunt de o urgență deosebită și pot fi discutate pe larg (spre exemplu, adoptarea autonomiei bugetare a magistraturii, conform recomandărilor Comisiei de la Veneția, unele modificări aduse Codului de procedură civilă etc.) în grupuri de lucru organizate de Ministerul Justiției, la care să participe și asociațiile profesionale ale judecătorilor și procurorilor.










Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.















2730 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    Frumos (Joi, 7 ianuarie 2021, 10:29)

    Maspp [utilizator]

    Nimic de pensiile speciale dublate de Dragnea. Alea nu sunt o urgenta.
    • +2 (2 voturi)    
      Nu a dublat (Joi, 7 ianuarie 2021, 11:01)

      ioanbucsa751467216962915 [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

      pensiile erau mari cam cât salariul şi înainte
      dar le-a mărit cu aproximativ 20% când au mutat contribuţiile de la angajator la salariat....a crescut baza de calcul, BRUTUL salariului....efectul de domino
      • +1 (3 voturi)    
        Nimic (Joi, 7 ianuarie 2021, 11:42)

        gebica [utilizator] i-a raspuns lui ioanbucsa751467216962915

        Despre revizuirea (revenirea) definirii unor infracțiuni din codul penal? Se pare că tot sistemul celptocratic, inclusiv tentaculele sale din justiție, agrează noile forme pesediste.
      • 0 (0 voturi)    
        Plus bonusuri (Vineri, 8 ianuarie 2021, 8:10)

        Maspp [utilizator] i-a raspuns lui ioanbucsa751467216962915

        A marit baza salariala prin marirea salariului brut si a schimbat si faptul ca pensia se calculeaza ca 85% din brut + bonusuri. Deci iese mult mai mult pentru ca in sectorul de stat bonusurile sunt foarte mari si lunare.
    • +2 (4 voturi)    
      Prioritatea zero (Joi, 7 ianuarie 2021, 11:35)

      gebica [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

      Este anularea totală a pensiilor speciale, conform egalității în fața legilor. Au salarii extrem de mari și sporuri de stres neuropsihic, muncă grea, antene și alte aiureli. Ca să nu mai vorbim de putreziciunea și corupția generală a sistemului, întrecute doar de o lăcomie aproape poepască.
  • +3 (3 voturi)    
    4 ani INM !!! (Joi, 7 ianuarie 2021, 10:31)

    ioanbucsa751467216962915 [utilizator]

    o ABERAŢIE, dispoziţie introdusă de PSD ca să se creeze blocaje în activitatea instanţelor
    cel mai bine un judecător se formează în câmpul municii, iar 2 ani de stagiatură(cu cauze mai simple) sunt numai buni pentru asta
  • +4 (6 voturi)    
    Un „inventar” făcut de civili când? (Joi, 7 ianuarie 2021, 10:35)

    Tayen [utilizator]

    De simpli plătitori de taxe? Un inventar al celor care muncesc până la 65 de ani?
  • +5 (5 voturi)    
    Ati uitat pct. 11. (Joi, 7 ianuarie 2021, 10:42)

    fdaniel [utilizator]

    11. Calcularea pensiilor functie de contributa CAS

    și nu ar fi rău pct. 12. Răspunderea civilă și penală a magistraților, fără nici o secție specială, pe legile existente
  • +5 (7 voturi)    
    ABROGARE diurnă 2% pe zi (Joi, 7 ianuarie 2021, 11:11)

    ioanbucsa751467216962915 [utilizator]

    multă lume nu ştie, dar această diurnă nu are vreo legătură cu scopul pt care a fost instituită
    diurna celor detaşaţi, delegaţi pe la Inspecţie, CSM, etc insumează lunar aproximativ 80% din salariul net primit de magistrat pentru că la cei 2% nu se aplică CAS şi CASS
    si uite aşa se incasează un purcoi de bani pentru activităţi care nu justifică o asemenea remuneratie
  • +2 (4 voturi)    
    Cele doua " asociatii " (Joi, 7 ianuarie 2021, 11:30)

    Ibit [utilizator]

    Spun , cu alte cuvinte , ca legea trebuie sa fie si facuta de ei , sau cum vor ei nu numai aplicata de ei si cum vor ei !
    Asteptam si solicitarile serviciilor speciale , pentru a fi tot tacamul complet .
  • +5 (7 voturi)    
    Nimic (Joi, 7 ianuarie 2021, 11:41)

    Altiro [utilizator]

    despre pensionarea dupa doar 20 de ani. de munca.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by