Reprezentanţii Asociaţiei Timişoara Capitală Culturală Europeană explică, într-un comunicat de presă, că pictura murală ”Fortificaţii” în care este reprezentată Catedrala Mitropolitană din Timişoara, însă fără crucile de pe turle, şi care a stârnit reacţii în spațiul public, reprezintă o viziune metaforică a oraşului, propunând un joc de imagine între trecut şi prezent. Autorul picturii, artistul Lucian Sandu Milea, spune că îi pare rău că opera sa a stârnit reacţii negative, dar este de părere că ”semnul crucii este un simbol sacru, care se potriveşte doar în anumite contexte”.

pictura muralaFoto: news.ro

Potrivit unui comunicat de presă de vineri al Asociaţiei Timişoara Capitală Culturală Europeană (ATCCE), pictura murală ”Fortificaţii” a fost creată în cadrul programului Memoriile Cetăţii al AICCE, aflat la a treia ediţie, iar în acest an Complexul Studenţesc din Timişoara este „gazdă” pentru o serie de intervenţii produse în spaţiul public.

”Lucrările executate au fost selectate de către un juriu specializat în urma unui concurs de propuneri de proiecte. Artiştii au lucrat cu bună-credinţă, fără trimiteri spre afinităţi politice, religioase sau de altă natură. Lucrarea Fortificaţii a artistului Lucian Sandu Milea reprezintă o viziune metaforică a oraşului, propunând un joc de imagine între trecut şi prezent”, se arată în comunicat, citat de News.ro.

Conform sursei citate, pictura aminteşte de momentul în care Timişoara era o cetate înconjurată de un sistem de fortificaţii, demolat ulterior pentru extinderea oraşului şi care a marcat puternic configuraţia urbană pe care o întâlnim în prezent.

"Dispunerea stelară a clădirilor doreşte să amintească de momentul în care cetatea Timişoarei a avut acest sistem de fortificaţii, care a fost demolat. El a rămas cumva în configuraţia urbană şi voiam să fac un fel de joc între prezent şi momentul acela care există doar în memoria istorică a cetăţii”, a explicat artistul Lucian Sandu Milea, autorul lucrării.

În ceea ce priveţte reacţiile pe care le-a produs imaginea Catedralei reprezentată în pictura sa murală, artistul spune că îi pare rău şi că lucrarea este o pictură laică ce nu a urmărit nimic religios.

"Îmi pare foarte rău că au fost astfel de reacţii. Consider că semnul crucii este un simbol sacru, care se potriveşte doar în anumite contexte, în iconografie, în edificii de cult care au acest simbol. Lucrarea mea este o reprezentare metaforică a oraşului Timişoara, cu edificiile stilizate. Crucile există pe Catedrala din Timişoara şi acolo au un sens, deoarece acolo e loc de rugăciune. Lucrarea mea e o pictură murală, laică, nu a urmărit nimic religios. Îmi pare foarte rău că a stârnit şi sentimente negative, până la urmă intenţia mea în toate lucrările e să aduc bucurie şi culoare în oraş. Susţin religia ortodoxă şi consider că semnul crucii e un simbol foarte puternic. Nu-l folosesc în arta mea, pentru că, după părerea mea, lezez caracterul sacru pe care el îl are în sine. Catedrala reală e un lăcaş sfânt”, a mai declarat autorul.

Conceptul programului Memoriile Cetăţii este crearea, până în anul deţinerii titlului de Capitală Europeană a Culturii, a unui traseu de artă murală prin care localnicii şi vizitatorii să redescopere spiritul Timişoarei, istoria şi momentele importante din viaţa comunităţii.

Lucrarea artistului s-a numărat printre cele 8 selectate în acest an deoarece reprezintă, într-un concept stilizat şi fără detalii realiste, un moment istoric pentru oraşul Timişoara.

Proiectul Memoriile Cetăţii este realizat de Asociaţia Timişoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii, cu sprijinul Primăriei Timişoara şi al Consiliului Local, prin intermediul programului cultural prioritar „Timişoara. Capitală Europeană a Culturii”, parte a Programului Cultural TM2021 din anul 2020.”

Pictură murală care reprezintă Catedrala Metropolitană din Timişoara, însă fără crucile de pe turle, a apărut pe unul dintre căminele studenţeşti din oraş, generând controverse în spațiul public.