Cum a decis un procuror că „afară cu ungurii din țară” este o „presupusă lozincă antimaghiară” și nu incitare la ură și discriminare / Clasarea dosarului Valea Uzului

de Clarice Dinu     HotNews.ro
Vineri, 31 iulie 2020, 7:28 Actualitate | Esenţial


Ziua Eroilor la Valea Uzului
Foto: Hotnews
​Procurorul care a închis Dosarul „Valea Uzului” susține în ordonanța de clasare că „afară cu ungurii din țară” este „o presupusă lozincă antimaghiară” care nu se încadrează la infracțiunea de incitare la ură și discriminare, pe motiv că nu vizează o categorie de persoane, ci o etnie. Procurorul de pe lângă Judecătoria Moinești, Daniel Gălbează, a clasat cauza sub aspectul săvârșirii tuturor infracțiunilor reclamate de PPMT, PCM și Asociația Miko Imre. Singura măsură dispusă în dosar este restituirea unui lanț și a unui lacăt de la poarta cimitirului distrusă în timpul incidentelor violente din iunie anul trecut.

Dosarul a fost clasat în februarie acest an.

Cum explică procurorul faptul că „afară cu ungurii din țară” nu este instigare la ură/discriminare:
  • „Cerința esențială a elementului material al infracțiunii este ca incitarea la ură/discriminare să fie adresată publicului, prin public înțelegându-se un număr indeterminat de persoane. Dacă incitarea se adresează unei sau unor persoane determinate și nu unei categorii de persoane, nu există infracțiunea prevăzută de art.369 Cod Penal, ci o instigare individuală sau plurală, ca formă a participației, în măsura în care sunt îndeplinite condițiile acesteia.
  • În prezenta cauză, cuvintele jignitoare au fost adresate unui număr limitat de persoane, respectiv celor care au refuzat să permită intrarea în cimitir a persoanelor care au fost autorizate în acest sens.
  • Apreciem că, și prin scandarea unor presupuse lozinci antimaghiare de genul afară cu ungurii din țară, așa cum au fost descrise în denunțul formulat, nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute de art.369 Cod Penal, din aceleași motive invocate mai sus, aceste lozinci nefiind de natură să provoace incitarea publicului la ură sau discriminare, în condițiile în care incitarea trebuie să vizeze o categorie de persoane (de ex. Persoane cu un anumit tip de handicap, homosexuali, etc) și nu o etnie, aceste manifestări constituind cel mult o contravenție” (extras ordonanța de clasare)
Ordonanța de clasare a dosarului conține și o serie de neconcordanțe în ceea ce privește desfășurarea manifestărilor la fața locului.

Potrivit procurorului, care citează în document doar martorii români, maghiarii au ieșit din cimitirul de la Valea Uzului la ora 17.00 și au închis poarta cimitirului cu un lacăt și un lanț. De fapt, acest lucru s-a întâmplat cu mult timp înainte, în jurul orelor prânzului.

Procurorul citează un martor care susține că etnicii maghiari „au avut o atitudine de natură să instige la acte de violență, însă cetățenii români nu au ripostat la aceste provocări”. Declarația este susținută de alți cinci martori români.

În realitate, în momentul în care grupul de români a ajuns în fața cimitirului, unde etnicii maghiari formaseră un lanț uman, aceștia se rugau, aceeași atitudine fiind menținută în timp ce românii țipau și îi înjurau, iar unii aruncau cu pietre.

Potrivit ordonanței de clasare, martorii au relatat că mai multe persoane, printre care bărbați, femei și copii, au intrat în cimitir și au tras de poartă din care s-au desprins „elemente subțiri din lemn” astfel putând fi deschisă.

În realitate, poarta a fost ruptă, iar in timpul acestei operațiuni cei care intraseră în cimitir încercau să-i lovească pe maghiarii din lanțul uman.

De altfel, procurorul menționează că acestea au fost singurele momente violente. Cu toate acestea, el clasează cauza sub aspectul săvârșirii de lovire și alte violențe, precizând că lipsește plângerea prealabilă.

Clasări sunt și în cazul acuzațiilor de instigare la ură/discriminare, tulburarea ordinii publice, profanare de morminte, încăierare și abuz în serviciu.


Context:

Pe 6 iunie 2019, cimitirul internațional din Valea Uzului a fost scena unor tensiuni între mai multe organizații românești, jandarmi și maghiarii formaseră un lanț în jurul acestui disputat cimitir, în încercarea de a împiedica pătrunderea românilor. Situația a degenerat după ce mai mulți români au rupt poarta cimitirului și au pătruns în incinta acestuia. Mai mulți maghiari au fost loviți cu steaguri, pietre și au fost scuipați, pe fond de melodii patriotice, imnul României și în scandări precum „Marș afară”, „Marș la Budapesta” sau „Afară cu ungurii din țară”. În cele din urmă, maghiarii au părăsit zona și asociațiile românilor, în frunte cu preoți, au pus lumânări la morminte și s-au ținut slujbe de comemorare.



Totul a început la jumătatea lunii mai, când Primăria Dărmănești a ridicat zeci de cruci pentru eroii români. Acestea au fost ulterior acoperite cu saci negri de câțiva cetățeni maghiari. După aceste incidente, în 3 iunie, Consiliul Județean Harghita a decis că cimitirul va putea fi vizitat doar o oră pe săptămână. Mai multe asociații de români au anunțat pentru 6 iunie, Ziua pomenirii eroilor români, intenția de a merge în acest cimitir pentru a comemora soldații români, primind autorizație în acest sens de la Primăria Dărmănești. După acest anunț, senatorul UDMR Tanczos Barna a anunţat, în aceeași zi, că membri ai comunităţii maghiare din Harghita şi Covasna vor organiza un protest „paşnic” la cimitir, deoarece nu sunt de acord „ca până la soluţionarea problemei din Valea Uzului să aibă loc orice inaugurare sau orice sfinţire a crucilor de acolo”.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















19782 vizualizari

  • -20 (48 voturi)    
    DNA, DIICOT, procurorii sunt instrumente politice (Vineri, 31 iulie 2020, 7:49)

    eucomentez [utilizator]

    Dupa cativa ani buni in care justitia a functionat intr-un mod corect a venit o schimbare acum vreo 10 ani. Justitia, DNA, DIICOT au devenit teren de manevra pentru SRI si pentru forte de extrema dreapta. S-au oprit retrocedarile, au fost renationalizate cladiri si terenuri apartinand minoritatilor, au aparut sute sau mii de dosare politice cu dovezi "secrete" prin care au fost hartuite personaje publice de etnie maghiara fara a exista vreun fapt ilegal. Unele cazuri sunt cunoscute: asa numitii teroristi cu petarde, care au fost hartuiti si condamnati fara sa aiba vreo vina intr-un dosar politic scris la comanda. Alt.caz cunoscut este cazul vice primaritei din Cluj, hartuita ani de rand si distrusa politic fara sa fi comis vreo fapta ilegala. Sunt si dispute teritoriale intre judete judecate politic, scoli, paduri care au fost renationalizate politic.

    Justitia romaneasca a devenit rasista, se iau decizii politice pe baza unor interese obscure si legea nu mai are valoare.

    Hungarian lives matter!
    • -1 (31 voturi)    
      Roflmao ... cate greseli intr-o postare. (Vineri, 31 iulie 2020, 9:28)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui eucomentez

      Ungurii nu sunt o rasa, deci lasa rasismu la aia care il practica.
      Justitia este si va fi 4ever poltica, e o iluzie ideea ca ar fi independenta.
      Extrema dreapta ramane un mit, da si tu un link cu situ lor, macar.
      Hartuirea politica este pretutindeni, ar fi foarte sovin sa ii trateze romanii pe unguri diferit. Vezi cum si-o ia Firea, vezi cum si-o ia vice primarita de la Cluj. E pretul puterii.
      Cu padurile, nu stiu, dar cand ma uit in harghita si Covasna, mna ce sa mai retrocedezi.
    • -13 (27 voturi)    
      Esti pesedist si vrei sa dai Ardealul ungurilor? (Vineri, 31 iulie 2020, 9:39)

      Miky60 [utilizator] i-a raspuns lui eucomentez

      Jó napot kívánok, eucomentez [utilizator]!
      Si voi, pesedistii, mai faceti aliante cu niste evrei?
      • +4 (10 voturi)    
        Jo napot, rusnace! (Vineri, 31 iulie 2020, 12:57)

        Gheorghe Pudila [anonim] i-a raspuns lui Miky60

        Jo napot, PSD. Cu cat mai dati Ardealul ca vad ca postacii rusi ca Mishka60 sunt extrem de interesati.
        Jo napot, michi, jo napot psd !
      • -4 (8 voturi)    
        nino, nino (Vineri, 31 iulie 2020, 13:35)

        muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        Miky e european suta la suta, chiar crede in valorile europene, doar ca e cam prost si nu isi da seama ce spune.
        • -3 (7 voturi)    
          Subscriu dar nu a zis nik ilegal (Sâmbătă, 1 august 2020, 13:13)

          Lok [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

          inca. E pe drumul cel bun sa o faca dar mai are un pic. Si oricum e ilegal dintr-o lege care nu cred ca s-a aplicat inca in vreun caz. Deci nu a fost contestata la vreo Curte Constitutionala au ba, ca in mare e cam neaplicabila.
      • -4 (6 voturi)    
        voi (Vineri, 31 iulie 2020, 17:48)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        între voi nu vă cunoașteți? Nu v-ați văzut pe la partid, la instructaj??? Inadmisibil!
        Băi ce chestie și pe capul ciolanului, să nu vă fi prezentat unul altuia!, Parc-ați fi englezi. :))
    • +8 (20 voturi)    
      Parțial corect (Vineri, 31 iulie 2020, 10:20)

      Zsolt Bodola [utilizator] i-a raspuns lui eucomentez

      Sunt de acord cu o parte din ce scrii, mai ales cu blocarea dosarelor de retrocedări și renaționalizări abuzive.
      Însă fostul viceprimar din Cluj a fost condamnată pe dovezi. Ba chiar a scăpat ușor, zic eu, fiindcă pe partea de finanțare ilegală a campaniei nu a fost condamnată.
      E altă discuție, de ce naiba era filată de SRI pe teme de ”securitate națională”. Asta ar trebui clarificat totuși.
      • +4 (14 voturi)    
        no (Vineri, 31 iulie 2020, 10:35)

        Point [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

        ziua buna.
        ce parere aveti dvs de autonomia ''tinututului secuiesc'' si mai ales de ce o promoveaza udmr.
        tactica pasilor marunti spre obtinerea ei ajuta sau mai rau face.
        simtiti o privire in ceafa?o fi sri-ul sau romani care va citesc.
        • -7 (15 voturi)    
          O părere bună (Vineri, 31 iulie 2020, 12:45)

          Zsolt Bodola [utilizator] i-a raspuns lui Point

          Am o părere bună și consider că trebuie să se facă. La fel cum ar trebui aplicate autonomii pe tot teritoriul țării.
          Ținutul Secuiesc nu va putea obține autonomie, decât pe baza unei legi clare și a unei reforme administrative care să aducă administrația și împărțirea resurselor în secolul XXI.
          Și Moldova are nevoie de autonomie, fiindcă momentant e scalava centrului. Cum sunt de altfel toate regiunile. O serie lungă de decizii sunt luate strict la București, ceea ce frânează în mod evident dezvoltarea regiunilor.
          În concluzie: DA, consider că trebuie să existe autonomie și pentru Ținutul Secuiesc și pentru Moldova și pentru Transilvania sau Banat sau Dobrogea.
          Modele funcționale există în Europa. Vreo 30. Nu e mare brânză să le aplicăm.
          • +4 (12 voturi)    
            va multumesc (Vineri, 31 iulie 2020, 14:24)

            Point [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

            pt sinceritate.putini mai au coloana in ziua de azi.
            o sa fiu la fel de franc:nu pacaliti pe nimeni cu centrul,dezvoltarea regiunilor sau modele functionle ale iuropii.asta o puteti spune la tv la ora copiilor sau pe tiktok.
            minciunile astea nu le mai crede nici udmr-ul de cate ori le-a balmajit.
            scopul dvs nu e acelasi cu unui moldovean,sau ragatean.incetati cu imbrobodeala asta stupida.iuropa?in 20 de ani vestul nu va mai exista.multumita lui merkeloglu si a celor care-i da ordine.
            singurele state care pot ramane viabile vor fi cele care-si pastreaza procentul etnic majoritar.de ex orbanul dvs a pornit o campanie de stimulare a natalitatii.la noi,nu.
            acum poate intelegeti ca idea dvs nu va fi niciodata acceptata.nici politic nici economic.base,cand a fost in harcov v-a explicat clar de ce.a fost singurul cu oua.
            in sfarsit,ca parere personala,autonomia e doar un sinonim pt tradare de Tara
          • +2 (10 voturi)    
            N-are logica ce spui (Vineri, 31 iulie 2020, 21:29)

            Anges [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

            La Bucuresti exista un Parlament cu reprezentanti din toate colturile tarii, care aleg un guvern reprezentativ. Parlamentul si nici guvernul nu e format doar din munteni sau bucuresteni.
            Cum ar putea spune de exemplu Transilvania ca e condusa de bucuresteni cand avem un presedinte german si un premier ungur, unul din Sibiu si altul din Brasov!?!?
            Unde e sediul guvernarii e irelevant, importanta e reprezentarea. Doar ca scopul tau nu e echitatea, ci dezbinarea cetatenilor unei tari. Exact telul UDMR, qed.
      • -2 (12 voturi)    
        am urmarit dosarul, nu erau dovezi (Vineri, 31 iulie 2020, 13:16)

        eucomentez [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

        Singura dovada era o inregistrare audio neinteligibila manipulata de SRI, era doar zgomot.
    • +6 (12 voturi)    
      wtf? (Vineri, 31 iulie 2020, 10:29)

      Point [utilizator] i-a raspuns lui eucomentez

      nu am ras de mult asa.mercic domnule comentator.
    • +2 (18 voturi)    
      cine a fost tinut in sclavie??? (Vineri, 31 iulie 2020, 11:26)

      Negreanu David [anonim] i-a raspuns lui eucomentez

      Justitia nu e politizata, nici macar cand iti convine tie. Pur si simplu poate procurorul stie ceva mai clar cum se comporta minoritarii nostrii unde sunt ei majoritari, si cum inteleg ei sa-si bata joc de romani (minoritari). Pe care ii privesc si ii trateaza ca pe cetateni de mana a 2-a.
      In plus, cum s-au purtat minoritarii veniti la locul respectiv? Ca niste stapani, mirati ca romanii nu mai vor sa fie slugi.
      Tinutul "Secuiesc"? Mai e valabil "unio trium nationum"? Cine plateste pentru sclavia de sute de ani a romanilor???
      • -6 (14 voturi)    
        sclavia si halatul (Vineri, 31 iulie 2020, 13:20)

        eucomentez [utilizator] i-a raspuns lui Negreanu David

        @Negreanu David: unde ti halatul? sclavia asta a romanilor din transilvania e un mit.

        Daca vrei sa vezi sclavie, studiaza un pic istoria tarii romanesti - oltenia si istoria moldovei. Comparand cu istoria transilvaniei - romanii din transilvania erau liberi.
        • +7 (15 voturi)    
          da mai (Vineri, 31 iulie 2020, 13:45)

          nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui eucomentez

          liberi rau. nerecunoscatori romanii.
          le'a fost asa bine cu ungurii, si in nouasute opsjpe i'au parasit. de atata bine.
          d'aia cele mai grele rascoale au fost in transilvania, doj, horia closca si crisan, avvram iancu..
          ca d'ai era vorba aia cu jugu de lemn turcesc si ala de fier craiesc.
        • +6 (8 voturi)    
          Mda (Vineri, 31 iulie 2020, 21:32)

          Anges [utilizator] i-a raspuns lui eucomentez

          De prea multa liberatate s-au ridicat Horia, Closca si Crisan, Avram Iancu si memorandistii. Toti au sfarsit morti sau temnita pentru ca vroiau egalitate pentru romani.
    • +3 (7 voturi)    
      Măi băiete, nu stii ce vorbesti! (Sâmbătă, 1 august 2020, 9:05)

      CDBordeianu [utilizator] i-a raspuns lui eucomentez

      Miscarea “black lives matter (viata negrilor conteaza)” a pornit in foste state sclavagiste sau care au sprijinit comertul cu sclavi, fiind destinată a aminti urmasilor celor care au oprimat, exploatat si ucis sclavi, că este vremea ca ei să înteleagă că orice viată contează, că urmasii celor altădată oprimati trebuie să fie considerati cetăteni cu drepturi egale. Nu este destinată urmasilor fostilor opresori care cer dreptul de a continua opresiunea!
      Ori, pe teritoriul actual al Romaniei, timp de 1000 de ani până la Tratatul de la Trianon, ungurii au fost stăpânii, iar românii au fost sclavii lor (serbi): nu aveau dreptul de proprietate și de transmitere a sa, nu aveau drept de a se stabili in orase, de a-si practica religia ortodoxă, de a ridica biserici de piatră, de a învăta în limba maternă, de a vorbi limba maternă (puteau, dar doar pe ascuns).
      Așa încât ungurii care invocă mișcarea „black lives matter” ar trebui să sărute picioarele românilor din Transilvania în cadrul miscării conexe „feet kissing (sarutul picioarelor)”. Așa cum ați văzut la TV că se întâmplă în USA. Iar o altă directie conexă miscării „Black lives matter” demolează mesaje și simboluri care glorifică faptele fostilor opresori (ați văzut ce au pățit statui ale Regelui Leopold II al Belgiei, și ale tuturor părinților fondatori ai USA, fosti proprietari de sclavi). În cadrul acestei miscări, românii ar putea cere ca statuile celor 13 generali care s-au distins prin pogromul antiromânesc din timpul Revoluției de la 1948 (40 000 victime) să fie demolate și mutate în Ungaria, sau ca numele unor personalitati ungare cu viziuni antiromânesti sa dispară de pe străzi sau de pe frontispiciul unor institutii. În nici o tară cu minorităti nu este permis ca faptele unor persecutori ai unor grupuri etnice să fie ostentativ onorate de alte grupuri etnice din respectiva tară.
      Așa încât, băiete, ciocul mic!
      • +3 (9 voturi)    
        Corect! (Sâmbătă, 1 august 2020, 13:05)

        ids [utilizator] i-a raspuns lui CDBordeianu

        Toate statuile, insemnele si denumirile de strazi ar care amintesc de opresiunea maghiara ar trebui sa dispara urgent, iar statul maghiar si maghiarii in general ar trebui sa isi ceara scuze pentru ce au facut romanulor si altor nationalitati conlocuitoare sute ani!!!
  • +1 (19 voturi)    
    ... (Vineri, 31 iulie 2020, 7:50)

    ak33 [utilizator]

    Pai, ce e antimaghiara lozinca?
    • +4 (12 voturi)    
      ca asa zice Kelemen... (Vineri, 31 iulie 2020, 10:11)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui ak33

      ... probleme?
    • +14 (14 voturi)    
      doar ceilalti (Vineri, 31 iulie 2020, 10:15)

      jescu [utilizator] i-a raspuns lui ak33

      Una din tabere deschide dosar penal afirmand ca numai cealalta tabara a spus lucruri urate. Tabara lor a strigat numai de bine. Ceilalti trebuie bagati toti la puscarie...lol.
    • +5 (11 voturi)    
      pai (Vineri, 31 iulie 2020, 10:49)

      Point [utilizator] i-a raspuns lui ak33

      daca zbierau aia ''afara cu secuii din Tara''?
  • +18 (40 voturi)    
    Clarice, (Vineri, 31 iulie 2020, 8:05)

    nahir [utilizator]

    mi-mi face impresia ca denaturezi faptele in felul in care le descrii, ceea ce poate duce la incitare antiromaneasca.
    Atitudinea etnicilor maghiari, in speta inchiderea cimitirului cu lacat si lant si gestul ipocrit al rugaciunii (vezi Doamne, victimile se martirizau), sunt in sine incitatoare. Asa ca mai usor cu pianul pe scari.
    De asemenea, sunt curios de ce abia acum te-ai pus pe scris un articol despre o actiune din Februarie, ca zici ca atunci a clasat procurorul dosarul. De unde stii ca procurorul a folosit in instrumentarea cazului doar martori romani nu si maghiari? Ai avut acces si ai studiat dosaru? Din cauza asta ti-a luat atatea luni sa scrii un articol de cateva randuri?
    Ca sa fiu rautacios, Clarice e nume romanesc sau maghiar? :))
    • +5 (17 voturi)    
      taman asta a vrut acel procuror (Vineri, 31 iulie 2020, 11:03)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui nahir

      sa opreasca acolo o desfasurare nedorita.
      si pan' la urma, judecata e la judecator, ca d'aia avem judecatori.
      io il apreciez pt asta.
    • +14 (16 voturi)    
      Interesant e ca (Vineri, 31 iulie 2020, 11:31)

      Iomen [utilizator] i-a raspuns lui nahir

      Acest articol apare cand intr-o tara europeana vecina care bate la poarta UE, Ucraina, scolile in limba romana sint redenumite scoli in limba moldoveneasca pentru a distruge orice urma dev romanitate din zona.
      Scolile minoritatilor din Ucraina sint silite sa treaca la invatamant in ucrainiana, dar pentru limbile vorbite in UE s-a dat o derogare pana in 2023. Evident, daca spui ca e moldoveneasca (recunoscuta doar in Transnistria), nu aplici derogarea.
      Astept articole si pe tema asta daca tot ne intereseaza minoritatile si drepturile lor.
    • +6 (8 voturi)    
      De fapt (Sâmbătă, 1 august 2020, 22:19)

      Anges [utilizator] i-a raspuns lui nahir

      Totul porneste de la Activewatch un ONG care militeaza pentru legalitatea intonarii imnului secuiesc la comptetiile sportive din Harghita si Covasna si a folosirii imaginii lui Mihai Eminescu pentru promovarea unui medicament pentru boli venerice (luptand cu Ministerului Culturii).
      Orice comentariu e de prisos despre importanta activitatii acestui ONG si obiectivitate. Astept cu interes ziua cand ONG-urile vor fi obligate sa declare sursele de finantare.
  • +13 (43 voturi)    
    Declararea Zilei de 15 Martie - Doliu Național (Vineri, 31 iulie 2020, 8:07)

    un domn [utilizator]

    Pentru Comemorarea Victimelor Asasinatului de la Ip și Treznea
    • -16 (28 voturi)    
      Stai la rand (Vineri, 31 iulie 2020, 9:44)

      ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Primadata ziua in care se vor comemora atrocitatile de la Abrud si alte localitati, cu mii de femei si copii unguri macelariti de trupele lui Avram Iancu.
      De Horia, Closca si Crisan am si uitat. Vrei detalii?
      • +2 (12 voturi)    
        ai uitat (Vineri, 31 iulie 2020, 11:35)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

        de romanii care au ucis cu bestialitate floarea cea vestita a Daciei. Intrebarea care se pune este daca i-a omorat pe daci sau pe geti?
      • -9 (19 voturi)    
        Sorry (Vineri, 31 iulie 2020, 11:40)

        ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

        am uitat. In aceasta varianta de istorie, romanii au fost cu totii sfinti, iar ungurii niste bestii.
        • +7 (19 voturi)    
          mai draghe (Vineri, 31 iulie 2020, 12:16)

          nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

          dece crezi tu ca craisorul muntilor a mai ucis niscai unguri >?
          ca, dara ei, dragutii, si dragutul de imparat erau stapani buni, milostivi cu clacasul valah.
          sau, poate, satui, romanii au incercat o mica reparatie a istoriei >?
          cand omul se rascoala, dusmanul poarta un nume, cel al asupritorului.
          matale vorbesti de rascoale.
          ungurii au facut'o permanent, de cate ori au avut ocazia. iar, la traznea, nu fura niscai revoltati maghiari. fura chiar niscai trupe, niste honvezi viteji ai armatei regale unguresti.
          nu amesteca mania oarba a nedreptatitului de veacuiri cu masacrul comandat, al unor trupe ...onorabile. ca la ei se mostenea onoarea militara de la habsburgi.
      • +9 (17 voturi)    
        Pai hai sa vedem... (Vineri, 31 iulie 2020, 11:42)

        Iomen [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

        Despre ce detalii si atrocitati vorbesti si ce referinte credibile poti sa dai.
        Mie imi pare ciudat ca la Abrud, care acum abia daca are 5000 de locuitori, si e mijlocul unei zone locuita aproape in totalitate de romani existau la 1850 mii de unguri, doar femei si copiii.
        • +7 (13 voturi)    
          el e ipolitic (Vineri, 31 iulie 2020, 12:19)

          nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui Iomen

          agent iliberal al regimului iliberal, si pe deasupra si imarxist.
          confunda revolta, rascoala cu masacrul comandat, executat de militari...onorabili.
          • -5 (13 voturi)    
            Nu, multumesc (Vineri, 31 iulie 2020, 16:38)

            ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

            Nu sunt iliberal. Dimpotriva, sunt pentru o societate deschisa non-stop, 24 din 24. De nationalitate sunt de nationalitate variabila. Adica sunt uigur, palestinian, kurd, muslim din Kashmir, roman din Serbia si multe altele.
            Colac peste pupaza, sunt necredincios in religia istoriei.
            • +5 (7 voturi)    
              recunosc, mi'esti simpatic (Vineri, 31 iulie 2020, 19:11)

              nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

              ca tot romanu, impartial, esti de toate.dar, cand confunzi, sau asemuiesti omorul la manie in rascoala, cu cutitul la os, cu un mascru cu sange rece, la comanda...atunci ce esti, probabil papuas, aaaa ?!
  • +12 (34 voturi)    
    Pai si ce, nu e asa? (Vineri, 31 iulie 2020, 8:14)

    Anges [utilizator]

    In conditiile in care e binestiut ca Viktor Orban finanteaza aceasta tevatura, practic mesajul ii este adresat. Amestecul unui stat in afacerile interne ale altui stat e sanctionat de conventiile internationale, iar prin aceasta scandare l-au sanctionat si cetatenii romani.
    • +15 (23 voturi)    
      Corect (Vineri, 31 iulie 2020, 9:47)

      Anarb [utilizator] i-a raspuns lui Anges

      Cei care se considera intai de toate cetateni romani, indiferent de nationalitate nu au de ce sa se simta si nu se simt lezati de un asemenea mesaj.
      El se adreseaza celor care se simt cetateni maghiari si submineaza statul roman, iar in acest caz locul lor nu poate fi in interiorul unei comunitati pe care o ataca si o dezbina.
      In plus, sa nu uitam ca multi dintre cei prezenti la Valeau Uzului erau exclusiv cetateni maghiari, veniti din Ungaria.
  • -16 (38 voturi)    
    dubla masura (Vineri, 31 iulie 2020, 8:26)

    paulbarbu [utilizator]

    de 100 de ani maghiarii in Romania sunt tratati ca cetateni de mana doua a tarii. Din cetateni, ai caror stramosi au construit, si prin acesta ei sunt contribuitori de netagaduit, chiar mai mult decat concetatenii actuali romani ai Transilvaniei, au devenit huluiti, chiriasi in propria tara, abia suportati de cei care au venit peste ei, nedoriti. Este strigator la cer, ca sunt permanent trimisi ba in Ungaria, ba in Asia. Mai mult, chiar si presedintele actual al tarii, din pozitia lui de primul om din stat, incita la ura. In acest context nu e de mirare decizia unui biet procuror. Mai exista si Dumnezeu, care consemneaza tot ce se intampla, si vine vremea dreptatii odata si odata.
    • +16 (26 voturi)    
      Serios!? (Vineri, 31 iulie 2020, 9:58)

      Anarb [utilizator] i-a raspuns lui paulbarbu

      Adica avem un presedinte german si un prim-ministru maghiar si tu crezi romanii aplica dubla masura maghiarilor si nu le recunosc drepturile in Romania? Pai ce masura mai mare a recunoasterii multiculturalitatii vrei decat asta!?
      Iar daca se intampla ca un presedinte german, nascut crescut in Ardeal, si educat in spiritul acestei multiculturalitati sa spuna ca politicienii maghiari, care au incitat la evenimentele de la Valea Uzului - Presedintele CJ Harghita a fost amendat, au sarit calul, cred ca ar trebui sa cauti problema in alta parte.
    • +8 (26 voturi)    
      mai da-i un update, gogule... (Vineri, 31 iulie 2020, 10:13)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui paulbarbu

      .. ca ai ramas in anii 80.
      in zilele noastre, minoritarii au mai multe drepturi ca majoritarii.
    • -2 (14 voturi)    
      "Huluiti" ? (Vineri, 31 iulie 2020, 10:40)

      Kecske [utilizator] i-a raspuns lui paulbarbu

      Stii macar ce inseamna cuvintul acesta prin Ardeal, Transilvania si in toata zona multietnica de acolo ? Daca nu, nu-l folosi ca se schimba sensul pe care doreai sa-l dai textului. "a hului' = a darama. I-ai daramat pe unguri cu asta.
  • +6 (18 voturi)    
    Discriminare la ce ? Discriminarea e impiedicarea (Vineri, 31 iulie 2020, 8:27)

    xolv [utilizator]

    exercitarii unui drept sau a unei libertati, nu o infractiune in sine.
  • +1 (17 voturi)    
    Sunt (Vineri, 31 iulie 2020, 8:34)

    Jar [utilizator]

    foarte multe situatii in viata noastra cand o lozinca sau o ironie este dusa in ura si dicriminare.
  • -7 (19 voturi)    
    Afara cu sirienii palestinieni din tara. (Vineri, 31 iulie 2020, 8:52)

    Lok [utilizator]

    Sa inteleg ca textul de mai sus nu incita la ura ca vorbesc de o etnie. Legea e lege si nu se discuta. :))))))))
    • +2 (12 voturi)    
      poti sa vorbesti vorbe cate vrei.. (Vineri, 31 iulie 2020, 10:14)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Lok

      ... nu inseamna nimic. nu vezi ca nu te baga nimeni in seama, pe cine sa inciti?
      • -6 (12 voturi)    
        E drept nu prea gasesti grupari extremiste (Vineri, 31 iulie 2020, 11:11)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

        Orice incercare e futila. Dar tot nu inteleg de ce este aplicata legea cu dubla masura. Stiu ca nu exista precedentul in sistemul nostru dar tot ramane ca exemplu de interpretare a legii.
        • -3 (3 voturi)    
          incearca (Vineri, 31 iulie 2020, 11:38)

          nahir [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          varianta cu "spiritul" din "... in spiritul si litera legii ..."
        • -1 (7 voturi)    
          acuma, nah... (Vineri, 31 iulie 2020, 11:48)

          Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          la noi extremistii au ramas la nivel de "dacii liberi", "antene 5g" si "reptilieni". halal extremism.
          trebuie sa mai ai si cu cine, nu doar sa vrei sa fii extremist.
    • +4 (8 voturi)    
      la unguri nu le pasa (Vineri, 31 iulie 2020, 21:37)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui Lok

      ca stiu ca nu pot fi dati afara, la fel cum stiu si cei care striga. e un fel de bagare in seama. s'au invatat si ungurii, de cat se striga asta pe stadioane.
      si ? sepsi joaca bine, joaca fotbal, chiar daca aud asta din tribuna, poate chiar ii atzata la joc.
      cand nimeresti, tu roman, la sf. gheorghe, pot zice orice despre tine, afara, in ceva, la origine, cine stie.
      macar ei inteleg romaneste.
      • -2 (6 voturi)    
        Libera exprimare. (Sâmbătă, 1 august 2020, 13:17)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        Nu e de parca nu ar fi diferente de limba, cultura si chiar economie intre etniile din RO. E de asteptat sa fie frecusuri, suntem destul de diferiti si nu ne prea vrem asimilati. E o chestie destul de respectabila asta! Parerea mea.
  • +8 (28 voturi)    
    O decizie corectă. (Vineri, 31 iulie 2020, 8:58)

    asavreau [utilizator]

    De bun simț.Orice altă decizie care ar fi dat dreptate uneia sau alteia dintre părți,ar fi făcut mai mult rău.Ar fi reaprins disputele.În atare situații,justiția trebuie să găsească și să mențină echilibrul emoțional.
    • -6 (22 voturi)    
      Deci spui ca e ok ca Justita sa fie politica? (Vineri, 31 iulie 2020, 9:30)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

      Adica pentru binele nostru general sa ia decizii ce contravin legilor scrise. Interesant.
      • +1 (9 voturi)    
        Interesul public (Vineri, 31 iulie 2020, 11:38)

        mescaline [utilizator] i-a raspuns lui Lok

        Si principiul oportunitatii le gasiti in Codul de Procedura Penala.
        • -2 (8 voturi)    
          Pai interesul politic si public sunt (Vineri, 31 iulie 2020, 13:58)

          Lok [utilizator] i-a raspuns lui mescaline

          deseori interschimbabile sau interpretabile. De unde ideea ca Justitia este prin excelenta politica si se supune acestuia, ca doar politicul reprezinta publicul.
    • -4 (14 voturi)    
      mda.. (Vineri, 31 iulie 2020, 13:39)

      muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

      Asadar calatoresc niste abrutizati sute de kilometri ca sa le urle localnicilor sa plece din tara, iar tu crezi ca era o galceava intre vecini.. ce sa zic, va meritati tara
  • +8 (26 voturi)    
    hm (Vineri, 31 iulie 2020, 9:06)

    Soljenitin [utilizator]

    Au gresit si unii, si altii.

    Maghiarii au gresit avand o atitudine aparent pacifista, insa de fapt, in contextul de acolo, provocatoare (asta au si urmarit, probabil, sa provoace): sedinta facuta la misto pe drum si in cimitir, steaguri maghiare si ale tinutului secuiesc (actiune, de altfel, ilegala), inchiderea cimitirului si asa mai departe.

    Trebuie tinut cont ca zona este una fierbinte, disputata, orice gest de asemenea factura va fi interpretat intr-o cheie extremista, asadar trebuie evitata orice initiativa cu potential destabilizator.

    Pe de alta parte, si romanii au gresit reactionand mult disproportionat si agresiv verbal si faptic (semna obscene, injuraturi, se vede foarte clar in clip, nu mai enumar).

    Avand in vedere numarul mare de steaguri de tot felul si pregatirea logistica existenta acolo, devine destul de limpede ca actiunea a fost gandita dinainte. Serios, cine dracu tine 80 de steaguri ale romaniei sau ale romaniei mari in casa?! Nimeni, evident.

    Astfel ca, mai mult ca sigur ca actiunea de atunci a fost regizata politic.
    • -10 (28 voturi)    
      Logică beton (Vineri, 31 iulie 2020, 10:22)

      Zsolt Bodola [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

      Deci au provocat prin pasivitate. Dacă săreau la bătaie nu era problemă.
      • -1 (13 voturi)    
        stii (Vineri, 31 iulie 2020, 11:40)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

        expresia romaneasca "lup imbracat in blana de oaie"?
  • +1 (11 voturi)    
    Dar (Vineri, 31 iulie 2020, 9:08)

    1anonim [utilizator]

    "afara cu galbeaza din tara" o intelege? Lant n-am sa-i dau..
    • 0 (16 voturi)    
      eradicati galbeaza din tara! (Vineri, 31 iulie 2020, 9:19)

      Stropuleanu [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

      gălbează: Vierme parazit care trăiește în căile biliare ale ovinelor (Fasciola hepatica).

      sursa: dexonline.ro )))))
      • -3 (11 voturi)    
        eradicati galbeaza la tara! (Vineri, 31 iulie 2020, 10:23)

        Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Stropuleanu

        au zis la 'viata satului' cum putem starpi galbeaza. sper sa se sesizeze cncd! huooo, ba!
    • -4 (10 voturi)    
      Atentie (Vineri, 31 iulie 2020, 9:30)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

      Nu cumva sa ti se blocheze IP-ul. Hic sunt leones, din ăia cu blana galben-portocalie care nu stiu de gluma nici de libertatea exprimarii opiniilor.
  • -3 (17 voturi)    
    Justitia română (Vineri, 31 iulie 2020, 9:28)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    dar si politiceinii se pricep ca nimeni altii sa instige la ura rasiala, socaila, politica etc.
  • -8 (12 voturi)    
    Voi (Vineri, 31 iulie 2020, 9:34)

    PetricaGhezea [utilizator]

    Ati vrut justitie independenta,sa nu va aud
  • +9 (15 voturi)    
    Dubla masura? (Vineri, 31 iulie 2020, 9:43)

    Tambrian [utilizator]

    Un procuror care nu a vrut sa faca escaladarea unei probleme locale in te miri ce problema, din afara celei ca maghiarii si romanii sunt oameni egali ai acestei tari, este de apreciat.
    Unele postari ca acea cu dubla masura nu poate fi decat din partea unui om ce mai are in cap ca vor mai fi ocazii de Ip si Traznea in Romania. Nu niciodata, dar niciodata, nu vor mai fi, pentru ca oamenii au invatat iubirea de oameni.
  • +8 (16 voturi)    
    In lipsa de altceva (Vineri, 31 iulie 2020, 10:28)

    ids [utilizator]

    E buna si subiectul asta pentru campania electorala a extremistilor maghiari. Ia uite ce o sa va faca romanii daca nu ne votati, va dau afara din tara.
    De 30 de ani si-au facut campanie electorala cu zazanie si incitare la nerespectarea simbolurilor unui stat pentru ca apoi sa faca pe victima.
    Daca Harghita si Covasna mai pune botul la asta si acum, cu Ludovic Orban premier, atunci isi merita inapoierea si saracia in care le-a aruncat UDMR si CNS.
  • +6 (18 voturi)    
    Relatare evenimente (Vineri, 31 iulie 2020, 11:24)

    horiav [utilizator]

    Relatarea evenimentelor din acest articol mi-a adus aminte de o poza in care un sarpe iesea din apa cu un peste in gura iar presa descria faptul ca un brav sarpe a salvat de la inec un peste. Adica niste extremisti maghiari acopera cu saci de gunoi crucile eroilor romani din cimitirul Valea Uzului si tot romanii sunt de vina!!! Fantastic!!! Traiasca presa libera si obiectiva. Mai traim totusi in Romania sau suntem deja in alta tara?!
  • 0 (12 voturi)    
    Procuror (Vineri, 31 iulie 2020, 11:57)

    Mitrica [utilizator]

    de două parale. Nici măcar Spiru Haret nu cred că a absolvit-o, probabil și-a cumpărat diploma de la T.Toader ... În rest, rușine ”justiției române” cu așa ”procurori”.
  • -1 (5 voturi)    
    Pana la unguri... (Vineri, 31 iulie 2020, 12:18)

    Qu [utilizator]

    ...ne mananca ocupantul strategic.
  • -2 (8 voturi)    
    Ba esti nebun? (Vineri, 31 iulie 2020, 12:34)

    AlexMateiut [utilizator]

    Adica albul e negru conform justitiei romane?
    Ma doare undeva daca verdictul supara sau nu pe una dintre parti. Vreau un verdict corect.
  • +1 (11 voturi)    
    asta e primul articol (Vineri, 31 iulie 2020, 12:47)

    ipsilon [utilizator]

    la care nu vreau sa citesc niciun comentariu ...
    Oricare ia "partea" uneia sau alteia dintre "tabere" e un mare idiot!
    In Romania nu exista alti cetateti decat cei romani. Toti suntem romani si romani vrem sa fim odata ce nu plecam sa cerem cetatenie in alta tara, asa spune logica si bunul simt. Ca avem si minoritati etnice, asta e alta poveste, si sunt multe, nu doar cea maghiara. Si e foarte bine c-avem.
    Incetati odata cu cretinismele astea ca vrea cineva sa ia Transilvania sau alte prostii, stim cu totii ca nu se poate asa ceva. Nu putem sa alipim noi Moldova, ca ne cacam pe noi de 30 de ani cu teoria asta - pe care eu o dezaprob - iar acolo sunt romani multi, dara-mi-te sa crezi ca Ungariei, ca sa nu mai zic ca minoritatii maghiare de la noi, i-ar putea treace prin cap asa prostie ...
    Canalizati-va energia catre cauza mai importante pentru toata tara asta, avem destula treaba de facut.
  • -1 (13 voturi)    
    SIMION G. e RUSIA ! (Vineri, 31 iulie 2020, 12:50)

    transpenibilus [utilizator]

    E limpede ca Rusia (prin GIO PSD) si-a intins tentaculele adanc si-n justitie.
    Noi, Poporul Roman, cerem scoaterea in afara legii si desfiintarea PSD. #NUscapati !
  • +7 (15 voturi)    
    :) (Vineri, 31 iulie 2020, 14:46)

    arthur_l [utilizator]

    rad cu hohote - teoria conspiratiei

    sa presupunem ca probabil articolul prezinta ceva adevarat

    1. prima data cimitirul a apartinut ministerului apararii eu asa am inteles. bineinteles ca prin negocieri cu udmr-ul cimitirul a fost dat in administratie autoritatii locale - primariei x care cu sprijinul guvernului maghiar a refacut cimitirul si crucile si au facut ce au vrut ei acolo (nu va speriati ca se stia ca asta se va face dar dorinta de putere e prea mare si au facut concesii udmrului)

    2. biserica ortodoxa romana a facut apoi nu stiu ce capela acolo fara autorizatie de la primaria x.

    3. au trecut anii pana in 2019

    4. crucile soldatilor romani au fost acoperite cu saci negri de gunoi (ceva frumos dar bineinteles ca datorita negocierilor ca sa nu supere udmr-ul atunci nu s-a luat nici o masura, nici o amenda, nici o sesizare si bineinteles nu au fost prinsi nici faptasii)

    5. si vine 6 iunie 2019 cand preoti cu crucea in frunte tin slujbe de slujbe si mai vin si asa zisele organizatii romanesti care vin tocmai din constanta - cine sunt membrii acestor organizatii romanesti, cine sunt presedintii acestor membrii, cum au fost organizati, cine le.a pus autocare la dispozitie, nu se stia ca vor veni acele autocare?

    6. si acum bininteles acum asa cum nici udmrul si aia nu au fost amendati pentru sacii negrii, asa si acum judecatorul a hotarat ca nici asa zisii romani de romani care au strigat lozinci sa nu fie amendati si condamnati

    concluzie. totul e politic, totul sunt provocari. omul corect si cinstit nu participa la circuri ieftine. omul cinstit nu se lasa cumparat cu 50 -100 de lei sa mearga sa strige si sa fluture steaguri romanesti nou noute.

    omul cinstiti nu merge sa puna saci negri de gunoi pe niste cruci ce reprezinta soldati. soldati care in 1914 - 1916 - 1918 au murit intr-un razboi strain lor. erau soldati cu 4 clase cu cate 6 copii acasa, cu parinti batrani si nevoiasi
    • -3 (9 voturi)    
      cine a transportat minerii la mineriade? (Vineri, 31 iulie 2020, 18:16)

      eucomentez [utilizator] i-a raspuns lui arthur_l

      Ministerul de interne si ministerul transporturilor a transportat si a hranit minerii in anii 90 pentru a opri democratizarea tarii si reinstaurara semi-dictatura si structura de putere Securista.

      In acest caz putem vorbi de incidente similare cu mineriadele, regizate de MAI pe bani publici. In mod evident MAI are si procurori platiti din acelasi buget pentru a fabrica dosare si a da sentinte la comanda. Toata lupta asta anti-coruptie e o sarada.
      • -2 (4 voturi)    
        Foarte bun (Duminică, 2 august 2020, 2:21)

        Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui eucomentez

        comentariu, multumiri!
  • 0 (12 voturi)    
    Justitia SRI da verdict supersonic (Vineri, 31 iulie 2020, 22:17)

    paulbarbu [utilizator]

    Am inteles, deci juridic, totul a fost ok acolo, si se inchide dosarul, a ramas doar restituirea lacatului. Hahaha! Asta da! Totusi vorbim de un pas urias. Decizia vine dupa un an de la faimoasa descalecare ortodoxa in cimitir a galeriilor de fotbal, si s-a gasit cel putin un lacat de restituit de catre faimoasa justitie romaneasca. In cazul decembrie 1989, martie 1990, mineriade, 10 august, nici un dinte, darminteni un biet lacat nu s-a gasit de restituit, si mai trebe sa treaca un centenar pana se inchid dosarele.
    • +3 (9 voturi)    
      Intr-adevar (Sâmbătă, 1 august 2020, 9:07)

      Anarb [utilizator] i-a raspuns lui paulbarbu

      Cam jenant daca mareata desfasurare de forte paramilitare locale anti-romanesti sprijinita de serviciile maghiare a fost pusa la pamant de o biata galerie de fotbal.
      D-aia a ajuns armata romana cand a vrut ea la Budapesta. ;)
  • -2 (8 voturi)    
    stau si ma intreb... (Sâmbătă, 1 august 2020, 11:35)

    Walking_dead [utilizator]

    ... daca in loc de ungur era cuvintul evreu care are fi fost decizia?
    • +4 (8 voturi)    
      Stau si ma intreb si eu (Sâmbătă, 1 august 2020, 22:23)

      Anarb [utilizator] i-a raspuns lui Walking_dead

      Daca palestinienii faceau ce au facut ungurii la Valea Uzului cum reactionau evreii...
      • 0 (6 voturi)    
        Palestinienii au de-a face cu IOF, (Duminică, 2 august 2020, 2:31)

        Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui Anarb

        nu cu "evreii", nu confundati! Palestinienii sunt sistematic decimati de Statul Israel, zionazist...
        • 0 (0 voturi)    
          Statul Israel este 95% Semit. (Duminică, 2 august 2020, 23:23)

          Lok [utilizator] i-a raspuns lui Namaste!

          Deci Palestinienii cu astia au de a face. Semiti ca evreii.
  • 0 (2 voturi)    
    problema nu mai este actuala (Duminică, 2 august 2020, 9:44)

    sareta [utilizator]

    Acuma la ordinea zilei este "afara cu romanii din tara "...cateva milioane deja au roit-o ! Interesant din ce bani se vor mai plati pensiile speciale ,Harghita si Covasna nu vor putea contribui prea mult si atunci vor striga ei "afara cu romanii din tara"(care au mai ramas ! ).


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by