Decizia Arhiepiscopiei Tomisului de a oficia în această noapte Slujba de Înviere și de a oferi credincioşilor Lumina Învierii, la fel ca în noaptea de Paşti, este luată exclusiv în virtutea principiului autonomiei eparhiale şi asumată integral doar de ierarh şi de acest for bisericesc local, afirmă purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu. "Reamintim că adevărata slujbă a Învierii Domnului din acest an a fost oficiată în toate bisericile din Patriarhia Română în noaptea de Paști", afirmă reprezentantul Bisericii Ortodoxe.

Vasile BanescuFoto: basilica.ro

"Decizia Permanenței Arhiepiscopiei Tomisului referitoare la oficierea, în noaptea de 26 spre 27 mai, a slujbei numită <> și a Sfintei Liturghii la miezul nopții, clerul acestei eparhii urmând a chema credincioșii să primească Lumina Învierii ca în noaptea de Paști, este una luată exclusiv în virtutea principiului autonomiei eparhiale și asumată integral doar de ierarh și de acest for bisericesc local", a transmis marți purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu.

El reamintește că "adevărata slujbă a Învierii Domnului din acest an a fost oficiată în toate bisericile din Patriarhia Română în noaptea de Paști și că, în ciuda contextului extrem de aspru pentru noi toți, mireni și clerici din toate eparhiile, lumina sfântă a ajuns atunci la cei mai mulți dintre credincioșii ortodocși".

"Dumnezeu să sporească această lumină a comuniunii în sufletele noastre ale tuturor și să ne ajute pe toți în dobândirea discernământului plin de iubire față de aproapele și față de Biserică!", adaugă reprezentantul BOR.

Reamintim că Arhiepiscopia Tomisului a luat o decizie fără precedent - să refacă în noaptea de 25 spre 26 mai slujba de Înviere în toate bisericile și mănăstirile care țin de arhiepiscopie.

Programul slujbei de Înviere care va fi oficiată marți seară, anunțat de Arhiepiscopia Tomisului:

  • ora 23:40 – clerul iese din biserici, cântând „Învierea Ta Hristoase…” și oferă lumina credincioșilor prezenți;
  • ora 24:00 – se citește Evanghelia Învierii și începe Slujba Utreniei Învierii, după rânduiala consacrată și prevăzută în cărțile de slujbă;
  • după Utrenia Învierii ( în jur de 1.30) va începe slujba Sf. Liturghii. La final, se vor împărtăși credincioșii care au ținut postul de trei zile, rânduit anterior, și care s-au spovedit.
  • nu se oferă Paște sfințit (ca la Înviere), ci anaforă, după rânduiala liturgică.

"Menționăm că Sfânta Lumină ce va fi oferită credincioșilor este Lumina ce a fost adusă, deja, de Paști, de la Ierusalim, ea fiind păstrată în toată această perioadă în sfintele altare. Veniți de primiți Lumină!", este anunțul Arhiepiscopiei Tomisului, postat pe pagina de Facebook.

Cum a motivat Arhiepiscopia Tomisului această decizie fără precedent:

  • ”Cea mai mare sărbătoare a creștinătății, Învierea Domnului, are consacrată o slujbă specială, săvârșită în fiecare an la miezul nopții, în cadrul căreia credincioșii primesc de la clerici Lumina lui Hristos, simbolul Învierii Domnului, esența credinței creștine. Anul acesta, urmare a instituirii stării de urgență în contextul pandemiei de SARS-CoV-2, credincioșii nu au putut participa în comuniune deplină cu clerul la această slujbă.
  • Prin urmare, Permanența Arhiepiscopiei Tomisului a decis ca în noaptea de 26 spre 27 mai, la miezul nopții, în bisericile și mânăstirile din Arhiepiscopia Tomisului se va oficia slujba începutului pascal și Sfânta Liturghie, clerul chemând credincioșii să primească Lumina Învierii ca în noaptea de Paști;pentru a repara acest neajuns, având în vedere că:
  • - miercuri, 27 mai, este Odovania (Încheierea) praznicului Învierii Domnului, când rânduiala slujbei prevede același început ca în noaptea Învierii;
  • - sunt dorințe neîmplinite ale credincioșilor de a se împărtăși la Liturghia Învierii din noaptea de Paști și de a duce, la casele lor, Lumina Învierii, ca pe un drum simbolic al urcușului spre Înviere;
  • - nu a fost posibilă pomenirea celor adormiți în cimitire la Paștele Blajinilor, urmare a interzicerii accesului publicului în cimitire;
  • - Arhiereul locului poate rândui zile de post, conform canoanelor bisericești;
  • - rânduiala Odovaniei Învierii practicată în Biserica Ortodoxă a Greciei".

CITEȘTE ȘI: IPS Teodosie scapă de cercetare. Arhiepiscopia Tomisului: „Lingurița de împărtășire nu este penală”