Dincolo de conspirațiile cu Bill Gates. Ce spun criticii termoscanării din magazine și cum răspunde un medic

de Adriana Simion     HotNews.ro
Luni, 25 mai 2020, 17:37 Actualitate | Esenţial


Clienții unui magazin din Italia cărora li se ia temperatura
Foto: Cecilia Fabiano/ Lapresse/ Profimedia Images
​Termoscanarea a devenit obligatorie la intrarea în multe locuri din România, printre care magazine, iar acest lucru a dat naștere multor dezbateri, în special pe internet. Am încercat să aflu ce argumente au criticii și cum răspund apărătorii acestei măsuri care ar trebui să depisteze bolnavii de COVID-19.

Din 15 mai, după ce am ieșit din starea de urgență și am intrat în stare de alertă, ne-am trezit cu o altă provocare a existenței noastre în era COVID-19: intri în magazin, un paznic se apropie de tine și "te scanează" în mijlocul frunții. Omul îți măsoară temperatura cu un aparat cu laser.

Dacă ai temperatura corectă, adică cel mult 37,3 grade, te lasă să intri. Dacă nu, la revedere. Pleci acasă cu sacoșa goală.

Hotărârea de Guvern 24 din 14 mai spune foarte clar că instituțiile și operatorii economici privați și de stat au și următoarea obligație:

"Să nu permită accesul persoanelor a căror temperatură corporală, măsurată la intrarea în incintă, depășește 37,3ºC".

O temperatură peste această valoare poate fi un semn că persoana în cauză este bolnavă de COVID-19.

Procedura este obligatorie pentru a acorda accesul oamenilor în magazine, saloane de cosmetică, cabinete medicale și toate celelalte locuri redeschise o dată cu încheierea stării de urgență.

Sincer, nu a mai avut nimeni treabă cu fruntea mea de când mă împărtășeam și mă dădea preotul cu mir.

Ciudat însă nu mi s-a părut doar mie. Până la urmă, un om în uniformă se apropie de tine și îți îndreaptă spre cap un aparat "cu formă de pistol", după cum l-a descris o prietenă. Dar alții au mers mai departe cu neliniștea. Iar cei mai vocali adversari ai măsurării temperaturii sunt pe Facebook, unde în altă parte?

Teoriile despre de ce nu este ok să ni se ia temperatura sunt într-un spectru larg de gândire. Am citit undeva că statul vrea să-ți implanteze un cip în frunte, pentru că Bill Gates se află într-o campanie elaborată de strâns date despre noi. Alții cred că după ce ți se ia temperatura cu laser, rămâi cu un cod de bare pe frunte, care se poate vedea la infraroșu. Sau că așa îți verifică IQ-ul.

Părerile de mai sus intră în zona amuzamentului. Dar ar fi totuși exagerat să tragem concluzia că toți cei care s-au enervat din cauza acestei dispoziții legale sunt victime ale conspiraționismului sau fake-news-ului.

Unii, de pildă, au reclamat că temperatura corpului face parte dintre datele cu caracter personal care sunt protejate prin GDPR (regulamentul european pentru protecția datelor personale). Problema asta este însă falsă.

Judecătorul Cristi Danileț a explicat că nu se încalcă niciun drept al omului dacă paznicul ia temperatura clienților, "fiind doar un mijloc de siguranță, nu un act medical".

Avocata Elenina Nicuț spune într-un material realizat de Radio Europa Liberă că "problema nu este de GDPR, ci de eficacitatea acestui triaj epidemiologic bazat pe temperatură. În momentul în care, în baza unui astfel de test, riști o interdicție, acel test trebuie să fie foarte precis".

Or asta este problema remarcată de foarte mulți oameni: termometrele arată valori mult mai mici decât cele la care s-ar fi așteptat. Care valori ar demonstra că mulți dintre noi suntem, de fapt, subfebrili.

Am citit comentarii pe Facebook în care oamenii povestesc că au fost depistați cu 33 de grade și mai puțin. Mie personal nu mi s-a întâmplat. Sunt între 35-36, fie că am fost la Ikea, la stomatolog sau să-mi cumpăr hummus.

Și am mai observat un lucru. Din cauza protestelor unor oameni (unele regizate spectaculos), paznicii din magazine au cam dat înapoi. Nu mai au chef de discuții inutile cu clienții.

Vineri, de exemplu, am intrat în Mega Image și nu m-a întâmpinat nimeni. L-am întrebat pe domnul de la pază de la intrare ce se întâmplă. Ușor agitat de întrebare, mi-a spus că ei nu mai iau temperatura clienților. Că sunt valorile mici, că oamenii nu vor, că se iscă discuții și aglomerație la intrarea în magazin.

"Decât să nu respectăm distanța între clienți, mai bine am renunțat. Dar dacă vreți să vă știți temperatura, am aparatul chiar aici. Scanez doar la cerere acum."

Oameni care nu vor să li se ia temperatura



Clienții unui magazin din Italia, Roma, sunt termoscanați. FOTO: Cecilia Fabiano/ La Press/ Profimedia Images

Remi Mănoiu este "băiatul cu dreaduri" care a mai apărut în mai multe mici scandaluri online. Un om cu păreri vehemente anti guvernul liberal și deja un aproape influencer. A participat săptămâna trecută la protestul din Piața Victoriei.

"În primul rând, pe mine mă deranjează că nu este legal să faci asta. Nu poți lăsa un paznic, care nu are dreptul să facă asta, fiind până la urmă un act medical (n.r.- specialiștii spun că nu este un act medical). Altfel, nu are cum să fie edificatoare o temperatură luată cuiva, există o serie de factori care pot influența starea cuiva.

Plus că, teoretic, cauti asimptomatici, căci ăia teoretic sunt problema ta. După cum au promovat ei virusul ăsta, ăia răspândesc virusul. Iar ăia asimptomatici n-au nici temperatură și niciun fel de alte stări care să-ți arate că sunt bolnavi de COVID.

Am tot văzut că acuratețea lor lasă de dorit, mulți au spus că au fost să își ia temperatura și aveau mai mică decât normal. Asta unde te duce cu gândul? Că le-au setat ei ca să nu-și piardă clienții. N-are nimeni niciun interes să facă asta (adică să găsească bolnavii). Plus că, o părere sinceră, la cum s-a acționat și cum văd eu lucrurile, este o altă formă de dresaj și supunere a cetățeanului. E până la urmă tot o forma de frică indusă în subconștientul nostru", spune Remi Mănoiu.

Ce-i drept, Guvernul nu a lămurit până acum care sunt condițiile tehnice ale aparatelor de măsurat sau condițiile ambientale în care se ia temperatura. Orice unitate privată are libertatea să aleagă ce aparat vrea să folosească pentru a măsura temperatura, atâta timp cât se măsoară la distanță.

Un alt critic al acestei măsuri este doamna Gigi Ghinea. Doamna este psiholog și deține un master în psihoterapie analitică, iar pe Facebook o urmăresc peste 8000 de persoane. Am discutat și cu dumneaei despre nemulțumirea oamenilor referitoare la măsurarea temperaturii.

"Luarea temperaturii de către un angajat al instituțiilor (oricare ar fi acestea), cu niște aparate despre care nu se știe dacă o măsoară cu exactitate, este complet irelevantă, ba chiar o absurditate. Pare că am înnebunit cu toții, dar acesta e un alt subiect, mult mai complex, de o gravitate fără precedent.

Termometrul cu care mi s-a măsurat mie temperatura la intrarea într-un supermarket a arătat 34,6 grade Celsius, iar mai mulți prieteni au relatat că și lor, în diferite locuri unde le-a fost măsurată temperatura la intrare, termometrele arătau temperaturi între 28 de grade și 35. Unul singur a spus ca avea 36,3.

De aici trag concluzia că tot circul ăsta politico mediatic "noi (statul) ne prefacem ca avem grijă de sănătatea voastră și vă măsurăm temperatura ca măsura de protecție sanitară", iar noi (cetățenii) ne prefacem că suntem responsabili și ne măsoară temperatura cu niște aparate defecte, de asemenea pentru ca ne pasă de sănătatea tuturor, e o farsă grosolană.

În plus, foarte puțini bodyguarzi poarta masca de protecție în mod corect, așadar chiar ei pot fi purtători și pot răspândi virusuri. Dacă aparatul nu măsoară exact temperatura, iar cineva care are cu adevărat febră intră în magazin pentru că la intrare, termometrul a arătat ca este subfebril, atunci unde e protecția?

Ceea ce cred eu, ca psiholog, e faptul că începând din luna martie comunicarea Grupului strategic național pentru sănătate a fost foarte defectuoasă. S-au contrazis de la o zi la alta, (membrii grupului- n.r.) nu s-au pus de acord unul cu altul, ceea ce duce la confuzie, incertitudine și panica. Guvernanții, prin ignoranța lor, au creat panică, iar acum își acuza poporul că se comportă anapoda. Iar asta e cea mai gravă problemă."

Ce spune despre termoscanare un medic de la Spitalul de Urgență Floreasca




Dincolo de păreri și speculații, sunt câteva aspecte tehnice ale procedurii de măsurare a temperaturii care trebuie lămurite. Am discutat despre acestea cu un medic de la Spitalul de Urgență Floreasca. Mi-a spus să nu-i dau numele, dar mi-a explicat că sunt mai multe tipuri de temperatură a corpului uman.

Există temperatură centrală (la nivelul "miezului" organismului, din inimă, din creier) și temperatură periferică care se ia la nivelul axilei, intrarectal sau în gură, aceasta din urmă fiind temperatura pe care noi o măsurăm în mod normal. Medicul mi-a mai spus că, foarte important, este absolut natural ca valorile să varieze în funcție de locul de măsurare.

Spre exemplu temperatura normală la nivelul genunchiului trebuie să fie pe la 20-22 de grade. Temperatura variază în funcție de segmentul expus. Asta se traduce în faptul că, la nivelul frunții, este normal ca temperatura să nu fie aceeași cu cea măsurată la axilă. Din start, 37,3 la frunte este mai îngrijorător decât 37,3 la subraț.

La termoscanare, adică ceea ce se întâmplă acum la intrarea în magazine, care nu se ia prin contact direct, ci de la distanță, mai intervine și pierderea căldurii prin contactul cu temperaturile mai reci ale ambientului. Contează foarte mult și curenții de aer rece care intervin deseori la intrarea în magazine, mi-a mai spus medicul.

Cu alte cuvinte, soluția problemei ar fi o reglementare guvernamentală în acest sens.

În plus, isteria generală pe subiectul acesta s-a creat și din cauza faptului că pot exista alți factori care influențează ce temperatură avem. De exemplu, ovulația sau o stare de agitație. Doctorul însă mi-a explicat și că organismul uman este foarte bun în a-și regla temperatura corpului. Tocmai de aceea, chiar dacă suntem nervoși sau am alergat un maraton, temperatura noastră nu variază atât de mult încât să intrăm în categoria de risc.

Nici în cazul femeilor, ovulația nu crește temperatura corpului cât să depășească variațiile normale și limita de 37,3 grade Celsius, stabilită de Guvern ca fiind maximul acceptat.

Poate cel mai important aspect pe care l-a menționat medicul este că termoscanarea, cu toate variațiile sale de procedură, este cea mai funcțională metodă pe care o avem la dispoziție. Nu avem cum să facem teste de sânge, nu avem cum să măsurăm tusea oamenilor sau starea plămânilor sau orice altceva. Măsurarea temperaturii este singura noastră șansă de a depista la nivelul maselor de oameni, posibilii bolnavi de COVID-19.

În același timp, trebuie să admitem că termoscanarea are foarte multe limite în depistarea persoanelor cu COVID-19. O spun chiar două instituții europene, Agenția Europeană de Siguranță în Aviație (EASA) și Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (ECDC) care au emis un ghid, "COVID-19 Aviation Health Safety Protocol", pentru aeroporturi și călătoriile cu avionul. Iar limitele ar fi următoarele:
  • Multe persoane simptomatice nu au febră și un procent mare de transmitere a COVID-19 apare prin cazuri asimptomatice sau pre-simptomatice;
  • Febra poate fi ușor tratată cu medicamente;
  • Poate da o impresie falsă de siguranță, cu efect negativ asupra respectării altor măsuri.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















18652 vizualizari

  • +4 (54 voturi)    
    hot news (Luni, 25 mai 2020, 18:01)

    Mazeta [utilizator]

    După episodul de la Kaftland, multe magazine au renunțat la termoscanare și mulți clienți au descoperit că întotdeaună există alternativă.
    • +3 (17 voturi)    
      Sau dacă nu este alternativă (Luni, 25 mai 2020, 20:02)

      calincb [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      măcar să fie continuă.
      De altfel, şi la Kaufland există alternative, chiar şi la regiunea asta geografică există alternative.
      Se pare că alternative sunt peste tot.
      • -1 (1 vot)    
        Dacă s-a băgat în vorbă... (Miercuri, 27 mai 2020, 11:52)

        Observator roman [utilizator] i-a raspuns lui calincb

        ...și psiholoagă Ghighi (nu Gigi) Ghinea, e clar!
        Ea știe ce spune. Are și doctorat, are și 8000 de followers care abia așteaptă să-i soarbă impresiile...
        E incredibil cum unii care se doresc credibili în mediul universitar nu ezită să se bage în ciorbă la orice sămânță de scandal...
        Aferim!
        • +1 (1 vot)    
          Chiar dacă eu nu văd conexiunile (Miercuri, 27 mai 2020, 19:14)

          calincb [utilizator] i-a raspuns lui Observator roman

          logice din raţionamentul d-lui Roman, probabil că dumnealui ştie ceva despre d-na psiholoagă, şi mi-e teamă să nu-l dezamăgesc prea rău dacă mărturisesc că eu activez în domeniul preuniversitar, nu cel universitar.
          Sunt foarte curios (calin nu are vocală la final) dacă presupunerile asupra identităţii comentatorilor sunt la fel de exacte şi în cazul doamnei sau domnişoarei Mazeta (care are vocală la final).
          Dar cel mai curios sunt asupra domeniilor în care activează d-l Roman şi d-na sau d-şoara Mazeta.
    • +10 (36 voturi)    
      Despre regalitatile de aici (Marţi, 26 mai 2020, 4:48)

      blackbeard [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Aparent, s-a rasturnat gramada de bolovani pe aici.
      Citind comentariile de pe pagina, realizez ca la fel de batuti de soarta au ramas unii semeni. Cu ce te deranjeaza ca-ti ia temperatura? Cat deranj ptr regalitatile mioritice...

      Dar eu ce sa spun, cand mi se ia temperatura si mi se scaneaza si ID-ul la intrarea in market? Pe aici, pe unde sunt, o tara in care multi viseaza sa traiasca, un loc care constant este in top 5 cele mai dezvoltate, bogate tari din lume. Oare cum lumea pe aici nu comenteaza pe tema asta si pur si simplu intelege ca sunt masuri necesare? Oare nu e mai bine ptr voi sa stati in casa daca aveti febra? Nu puteti comanda online alimente, mancare?
      Pe cat de arogant suna asta din partea mea, pe atat de incredibila mi se pare prostia de care dau dovada unii pe tema asta.

      De-aia va imbolnaviti pe capete si mor oameni, inconstientilor. Aveti o placere bolnava sa comentati la orice si sa faceti pe 'gica contra', indiferent de cat de bune sau proaste sunt masurile luate.
      • -1 (13 voturi)    
        cine a zis că avem febră? (Marţi, 26 mai 2020, 10:23)

        di livio [utilizator] i-a raspuns lui blackbeard

        cînd am febră stau acasă, nu tră să-mi spună paznicii-pidemiologi...și la magazin AM MASCĂ, toată lumea are mască...dacă ai mască în spațiu închis, ce mai chichirez scanarea?...nu-i o masură cu asupra de măsură?...de genu să vadă prostimea cum salvează vieți guvernu meu...văzui filmu și toți care intrau erau mîndri că ei e scanați...n-a comentat nici unu, ca în țara unde trăiți dv...erau și scanați și mascați...păi atunci nu mai port mască unde sînt scanat, n-are rost...în țara unde trăiți dv bolnavii cronici găsesc la farmacie medicamente?...de par ex euthirox...școllile au apă curentă?...sau numa scanere
        • -1 (5 voturi)    
          Ai pornit de la scanat(?!) (Marţi, 26 mai 2020, 11:54)

          Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui di livio

          si ai ajuns imediat la Euthyrox!
          De la termoscanare ai sarit la scanare! Suna mai tare.
          Eu as fi propus celor de la magazine sa dea o foaie de hartie si un creion celor care au temperatura, sa isi treaca pe ea ce vor si sa l-i se aduca produsele pe carucior + nota de plata. Sa nu faca omul, bolnav deja, drumul degeaba.
          • -1 (3 voturi)    
            ai dreptate (Marţi, 26 mai 2020, 19:38)

            di livio [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

            termoscanare vrusei să zic...da cu euthiroxu îi dureros...și cu bolnavii cronici, discriminați crunt...n-au PR-u lu covizi
    • -1 (5 voturi)    
      "întotdeaună există alternativă" (Marţi, 26 mai 2020, 14:03)

      niciolae [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      @Mazeta
      La ce alternativă te referi?
      Există alte posibilități de verificare la intrarea în magazin?
      Ai posibilitatea să te duci la alt magazin? Deși la toate magazinele ar trebui să se facă termoscanarea.

      Poate te-ai gândit la alternativă: dă-o draqu' de măsurare a temperaturii, N-o mai facem și gata. Ce mai chichirez gâlceavă. Ce dacă încalcăm legea?
  • +13 (57 voturi)    
    Dumnezeule! (Luni, 25 mai 2020, 18:08)

    Martinezu [utilizator]

    Unde ajungem?
    daca niste cretini sau doar rau intentionati spun ca o piatra vorbeste, facem un studiu/ancheta sa aratam ca acea piatra nu vorbeste?
  • +15 (65 voturi)    
    Contestatarii si-au aratat adevarata lor fata (Luni, 25 mai 2020, 18:09)

    Seby30 [utilizator]

    facand scenarii si regii ieftine. Acum nu mai au ce comenta..au fost prinsi cu mata in sac. Masca obligatorie pana la sfarsitul anului...daca nu le place, sa emigreze pe Luna
  • -11 (23 voturi)    
    SUPET parcare (Luni, 25 mai 2020, 18:15)

    sipu [utilizator]

    au astia la floreasca , sunt curios care este pretul pe ora ..........
    • +6 (10 voturi)    
      Poate fi o falsă problemă (Marţi, 26 mai 2020, 0:57)

      Niste tarani [anonim] i-a raspuns lui sipu

      Poate nu știi dar cei de la Renault au împrumutat spitalelor o sută de mașini pentru a fi folosite în timpul stării de urgență și poate și după.
      Astfel, acea mașină din „super parcare” poate fi una dintre acele mașini folosită de către personalul spitalului.
      Este ușor să dai cu piatra...
      https://angajatorulmeu.ro/groupe-renault-doneaza-100-de-masini-dacia-si-renault-pentru-spitalele-din-romania/
  • +3 (47 voturi)    
    pe mine ce ma deranjeaza e altceva (Luni, 25 mai 2020, 18:30)

    Trabucodonosor [utilizator]

    Nu ma deranjeaza sa ma scaneze pt Covid, dar ma deranjeaza pentru temperatura - de ce? Pentru ca temperatura poti avea din mai multe motive, infectie dentara, febra, care n-au nimic de-a face cu Covid-ul. Si-atunci, ce face omul in cauza, moare de foame? Neavand Covid, nu se interneaza, nu beneficiaza de nicio "asistenta sociala"...
    • -11 (19 voturi)    
      daaaaah? (Luni, 25 mai 2020, 19:15)

      Adry@n [utilizator] i-a raspuns lui Trabucodonosor

      Pe bune ? daca este fovedit ca astia care au o boala transmisibila prin aer si care poate ucide, au ochii rosii. Parca le-ai cere clientilor cu ochii rosii chiar si aia de la alergii sa stea naibi acasa. Sa se duca aia fara ochi rosii. Deci care e problema cu temperatura?????
    • +4 (26 voturi)    
      Dacă ai febră ridicată (Luni, 25 mai 2020, 20:26)

      trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Trabucodonosor

      timp de mai multe zile care nu scade cu paracetamol ai probleme mai mari decât muritul de foame, o infecție sigur.

      Un doctor îți va putea prescrie un antibiotic și dacă stai singur poți ruga un prieten sau un vecin să facă cumpărături la Kaufland pentru o zi sau două dacă ții neapărat de magazinul ăsta.

      Ce legătură are "asistența socială" cu asta? La urgențe vei ajunge oricum dacă ai febră constant și nu scade la medicamente Covid sau nu și nelegat de decizia celor de la Kaufland.
    • -2 (10 voturi)    
      Ce face omul cu febra? (Marţi, 26 mai 2020, 10:01)

      Big Data [anonim] i-a raspuns lui Trabucodonosor

      Poi daca ai o temperatura de 30 de grade nu e nici o problema intrii.
      Daca ai peste 37, nu intrii in magazin si se uita toata lumea la tine ca si cum ai avea ciuma, poate cineva iti faci si poze, pentru ca temperatura se ia in public, si s-ar putea ca tu sa ai febra din cu totul alt motiv sau mai rau sa nu ai febra de loc.
  • -19 (53 voturi)    
    o procedura (Luni, 25 mai 2020, 18:36)

    Mary80 [utilizator]

    pana de curand aplicata exclusiv animalelor, a inceput sa fie folosita la om. Ceea ce spune multe despre noul om.
    Mie una mi se pare injositor si nu o accept, prefer sa caut alternative. Intotdeauna exista alternative.
    • +23 (43 voturi)    
      Bill (Luni, 25 mai 2020, 21:59)

      Rosebud [utilizator] i-a raspuns lui Mary80

      Bill Gates tocmai a primit tabelul Excel cu temperaturile oamenilor din România.
      Practic în acest moment stăpânește lumea cu totul. E tot ce îi lipsea. Omul avea sute de miliarde, sute de companii, însă îl rodea chestia asta în fiecare seară când mergea la culcare: ce temperatură o avea Marcel Ionescu din Tecuci, 47 de ani, faianțar?
      • +4 (10 voturi)    
        temp (Marţi, 26 mai 2020, 10:51)

        Florinm11 [utilizator] i-a raspuns lui Rosebud

        poate vrea sa-si schimbe faianta :)
    • -1 (5 voturi)    
      Intotdeauna exista alternative (Marţi, 26 mai 2020, 14:10)

      niciolae [utilizator] i-a raspuns lui Mary80

      @Mary80
      Dacă ți se pare înjositor și nu accepți, atunci să ți se măsoare temperatura direct în qur. Este și mai relevantă.
      Așa accepți?
      • 0 (2 voturi)    
        daca ti se pare placut, (Marţi, 26 mai 2020, 16:31)

        Mary80 [utilizator] i-a raspuns lui niciolae

        tu poti sa iti masori si de acolo.
        • +1 (1 vot)    
          Ție nu? (Miercuri, 27 mai 2020, 22:27)

          niciolae [utilizator] i-a raspuns lui Mary80

          @Mary80
          Tu nu poți să-ți iei temperatura și de acolo?
          De ce? Folosești altfel de termometre?
          Masurarea temperaturii corecte se poate face și în gură, eventual în gât.
  • +5 (13 voturi)    
    de curiozitate (Luni, 25 mai 2020, 18:49)

    Trabucodonosor [utilizator]

    Scanarea temperaturii se face si la urcarea in autobuz sau metrou?
  • +3 (11 voturi)    
    precizie (Luni, 25 mai 2020, 18:56)

    gpavel [utilizator]

    aparatele sunt doar pentru interior,zona fara curenti de aer!(toate au aceasta cerinta in fisa tehnica)
  • +19 (39 voturi)    
    Tot mai continua prostia asta? (Luni, 25 mai 2020, 19:02)

    bigbrother [utilizator]

    Serios acum, inteleg ca e libertate de exprimare dar situatia este cu totul alta, nu vorbim de restrangerea sau incalcarea unor drepturi (tampeniile cu actul medical si furatul datelor personale sunt de cascadorii rasului) ci de posibile probleme care pot sa apara.

    Pentru ca in toata povestea asta este vorba de PREVENTIE, de a limita raspandirea unui virus pentru care NU EXISTA VACCIN/MEDICAMENT sau alta modalitate dovedita si testata stiintific de a-l stopa.

    Masca si termometrul + spalatul pe maini sunt in acest moment cele mai eficiente modalitati de a PREVENI aceste imbolnaviri. Da, au limitari, pot aparea excese, pot fi interpretari eronate sau situatii care nu dovedesc ca acea persoana este bolnava. DAR ESTE TOT CE AVEM ACUM si este ceva care nu implica decat eforturi minime din partea oamenilor, nu ne omoara, nu ne fura datele si nu ne imbolnavesc.

    Pe bune, daca am ajuns sa intelegem libertatea atat de prost incat nu putem purta o masca si facem scandal cand ni se ia o temperatura, ne-am prostit rau de tot ca specie.
    • -5 (13 voturi)    
      sunt uriase probleme practicve (Marţi, 26 mai 2020, 9:05)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      Daca nu ai putea intra la examenul care ti-ar mari salariul de trei ori pe urmatorii 4 ani, din cauza temperaturii, ai mai sustine aceeasi teorie?

      Termoscanarea este inutila, pentru ca nu deosebeste cauzele temperaturii intre ele.

      Sigur, daca nu intri sa iti cumperi mazare pentru ca ai temperatura, te duci la doctor si iti cumperi mazare maine.

      Dar daca nu poti intra la examen, ce faci?
  • -11 (33 voturi)    
    Masurarea temperaturii = procedura medicala (Luni, 25 mai 2020, 19:04)

    marc.andre [utilizator]

    Degeaba spun unii "specialisti" ca nu este. Din moment ce masurarea temperaturii este folosita pentru triaj epidemiologic (a se vedea legea si dispozitiile starii de alerta), atunci masurarea temperaturii este un act medical. Ca ne convine, sau ca nu ne convine, este irelevant. Din punct de vedere juridic, este un act medical. Aaaaa, daca masurau temperatura containerelor cu alimente, atunci era alta situatie: nu era un act medical. Din nefericire, majoritatea oamenilor stau foarte precar la capitolul logica. Ei intotdeauna considera logica orice opinie care le convine. Si sunt foarte mandri de ea.
    • +8 (30 voturi)    
      ... (Luni, 25 mai 2020, 23:19)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

      Ai termometru acasa? Ai luat temperatura copilului vreodata? Da? De ce? Esti medic? Atunci nu mai era act medical?
      • -7 (17 voturi)    
        Nu in PUBLIC (Marţi, 26 mai 2020, 8:28)

        marc.andre [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

        Aici e problema. Masurarea temperaturii, ca act medical, nu se face in PUBLIC, in holul de intrare al magazinului. Acasa poti sa faci tu ce vrei, e spatiu personal, privat, nimeni nu te intreaba ce faci tu acasa. Dar, daca masurarea temperaturii o face altcineva intr-un alt cadru, ne-domiciliar, atunci trebuie respectate legile: cel care masoara temperatura trebuie sa fie un cadru medical (nu un paznic) si sa fie efectuata intr-o locatie care asigura intimitatea in sensul ca nu se face IN PUBLIC. Asa ca mai terminati odata cu "acasa cine iti ia temperatura", va faceti ca nu intelegeti, dar intelegeti foarte bine despre ce situatie este descrisa in lege. Cum am scris si mai sus: majoritatea oamenilor stau foarte precar la capitolul logica. Ei intotdeauna considera logica orice opinie care le convine. Si sunt foarte mandri de ea.
        • +4 (10 voturi)    
          alt articol (Marţi, 26 mai 2020, 10:01)

          Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

          https://www.hotnews.ro/stiri-coronavirus-24010912-masurarea-temperaturii-corporale-intre-legalitate-ilegalitate-avocat.htm

          Poate te lamuresti.
          O simplă lecturare a normei dezvăluie că termoscanarea sau altă modalitate de măsurare a temperaturii la accesul în sediul instituțiilor publice sau private nu este un act medical. Legea leagă indisolubil actul medical de furnizorii de servicii medicale, adică medici, asistente sau orice altă persoană autorizată de stat sau altă organizație profesională pentru a efectua acte medicale.
      • -6 (14 voturi)    
        a lua temperatura este un act medical (Marţi, 26 mai 2020, 9:02)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

        Cand iti bagi singur termometrul in c... sau i-l bagi copilului tau e o chestiune privata.

        Cand i-l bagi unui om necunoscut, este un act medical.

        Daca nu e un act medical, atunci ce e? Unul de drumuri si poduri? O chestiune literara?
        • +3 (11 voturi)    
          nu e act medical. (Marţi, 26 mai 2020, 10:01)

          Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

          O simplă lecturare a normei dezvăluie că termoscanarea sau altă modalitate de măsurare a temperaturii la accesul în sediul instituțiilor publice sau private nu este un act medical. Legea leagă indisolubil actul medical de furnizorii de servicii medicale, adică medici, asistente sau orice altă persoană autorizată de stat sau altă organizație profesională pentru a efectua acte medicale.

          Ti-am pus mai sus articolul de pe HN.
        • +2 (6 voturi)    
          E un act termodinamic (Marţi, 26 mai 2020, 19:49)

          ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

          Tot asa as putea sa-ti masor entropia, ai zice ca e un act medical?
    • +4 (16 voturi)    
      wow (Marţi, 26 mai 2020, 8:59)

      Florinm11 [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

      din punct de vedere juridic ati spus ? ne conectam si noi gura la creier ? De astazi inainte eu nu mai citesc termometrul de camera. Chem saptamanal un meteorolog acasa si termin cu starea asta de superficialitate si incertitudine. ati innebunit .
  • -12 (28 voturi)    
    apărătorii acestei măsuri (Luni, 25 mai 2020, 19:21)

    Mawrkuss [anonim]

    "cum răspund apărătorii acestei măsuri care ar trebui să depisteze bolnavii de COVID-19"

    Sa zicem ca ai 39 de grade si te depisteaza cei de la magazin la intrare cu temperatura asta. Conform celor afirmate in articol, de "aparatori", inseamana ca te-au "depistat" cu COVID-19???

    Ce se intampla pe urma? Suna aia la politie/smurd, sa te ridice pentru diagnoza? Sau pur si simplu nu te lasa sa intri in magazin. Iar daca nu te lasa, ce motiv invoca? ca ai covid?

    Sper ca macar la 10minusuri sa fie si un raspuns...
    • +11 (17 voturi)    
      Să zicem că ai 39 de grade (Marţi, 26 mai 2020, 3:18)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Mawrkuss

      Desigur ca orice om, îți măsori temperatura acasă, dacă ai sub 37 și te simți bine, pleci la cumpărături. Dacă ai mai mult te duci la medicul de familie, el îți va da un diagnostic pe un certificat medical, cu care, dacă NU e covid 19, poți intra la cumpârături. Dacă ai 39 nu cred că poți rezista prea mult în picioare, deci nu ieși din casă.
    • +3 (13 voturi)    
      Daca termometrul arata 39 in frunte esti pe moarte (Marţi, 26 mai 2020, 8:02)

      Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui Mawrkuss

      Nu prea te mai tii pe picioare, in cazul asta.
      Temperatura interioara ar fi probabil pe la 41 daca poate sa existe...
      Va faceti griji degeaba cu scenarii aiuristice.
      Si mai cititi articolul pana la sfarsit, cu atentie, ca sa intelegeti - ce zice un medic!!

      PS Daca ai intr-adevar un astfel de nivel de febra dar reusesti sa ajungi la magazin este credibil ca vrei cu buna stiinta sa-i imbolnavesti si pe altii.
      Deci pe langa salvare (eventual aia cu maneci lungi) trebuie chemata si politia
      • -2 (14 voturi)    
        Si daca arata 31, cum esti? O fantoma? (Marţi, 26 mai 2020, 8:31)

        marc.andre [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

        :)

        S-a ajuns sa se masoare temperatura cu aparate neomologate sau defecte, decalibrate, sau pentru uz industrial. Doamne, ce cretinitate! Si, colac peste pupaza, mai exista unii care gasesc utila aceasta masura!!!
        • -2 (6 voturi)    
          Dacă sunt neomologate (Marţi, 26 mai 2020, 9:16)

          nick24 [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

          Poți face contestație!
        • +5 (11 voturi)    
          Poate sa arate 30, nu inseamna nimic (Marţi, 26 mai 2020, 9:22)

          Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

          Pielea este intotdeauna mai rece decat interiorul.
          Incearca sa masori temperatura in diverse puncte pe piele si o sa fii surprins cat de departe este de temperatura "medicala".
          Pielea este, intre altele, si izolator termic, astfel incat este mai aproape de temperatura ambianta si intotdeauna influentata de aceasta.
          Asta este motivul pentru care sunt consacrate anumite locuri pentru masurarea relevanta - enumerate de medic in articol.
          Intotdeauna termometrul cu infrarosu arata mai putin decat cel plasat in zonele acoperite.
          NB
          Personal, gasesc aceasta masurare la fel de utila ca si o radiografie la un picior de lemn, (atata timp cat nu este luata cu criterii cat de cat precizate) dar nici revolta anti-termometrizare si escaladarea scandalului nu le inteleg.
          Oamenii sunt gata sa se revolt ba chiar sa se incaiere, pentru lucruri de nimic, dar inghit cu voioisie rahaturi care in mod real le strica viata.

          PS cineva ca sa dea importanta a folosit termenul absolut inadecvat "scanare" ceea ce da apa la moara conspirationisilor.
          Este un biet senzor pasiv, de infrarosu, in spatele unei lentile, care acopera o zona de cca un centimetru de la distanta mica, dar care creste mult o data cu distanta si, o data cu suprafata, si incertitudinea masurarii.
  • +2 (22 voturi)    
    Se pare ca au venit astia CU BOR-ul (Luni, 25 mai 2020, 19:21)

    Adry@n [utilizator]

    Sau astia or fi doar aia din Moldova afiliati la Moscova?
    Aia cu nanopaticulele care ne controleaza nu?

    Va sperie un temometru si va dasti share la viata pe instagram sau facebook? Inteligenta doare...

    Roboti fara cu lene in a gandi asta suntem astia cu teoriile conspiratiel. Suntem o natie de am auzit ca a zis
    Nu de gandesc ca... ma informez...
  • -9 (23 voturi)    
    pidemiologi de Kaufland (Luni, 25 mai 2020, 19:22)

    di livio [utilizator]

    asta-i din puțu gîndirii lucovidiste...să arătăm lumii cum salvăm noi viețile românilor...și gîndirea lucovidistă să-ntîlni taman cu manajementu kauflandist...arătară ei cît le pasă de clienți, salvează viețile clienților...da dacă era o HG prin care tăți ăia la care le trăbă Euthirox, să primească Euthirox?...chiar și la Kaufland...eeei, asta nein, românii euthirocși nu tră salvați...n-au PR ca covizii...încercai dă tri ori să bășcăliez Kaufland, nu reușii...probabil nici amu
  • +2 (10 voturi)    
    termometru infrarosu (Luni, 25 mai 2020, 19:54)

    Mihai Ioan [anonim]

    https://www.emag.ro/pirometru-termometru-cu-infrarosu-si-2-puncte-laser-firt-1600-pana-la-1600-c-in-plus-si-sonda-800020/pd/D6M1VNBBM/
    Specificatii
    Acuratete de masurare (+/-) 1



    Deci fiecare magazin e liber sa isi folosasca ce termometru vrea desi unele au eroare de +/- 1 grad.
    Ok, sa zicem ca nu toti is neatenti si isi cumpar ceva pentru temperatura umana :
    https://www.emag.ro/termometru-cu-infrarosu-non-contact-afisaj-digital-lcd-extra-large-alarma-temperatura-mare-timp-masurare-0-3-sec-distanta-masurare-3-5-cm-frunte-si-suprafete-7220/pd/D816MYMBM
    Distanta maxima de masurare 5 cm


    Ok, hai sa luam altul, unul care e mai sump, teoretic mai bun, dar sa fie pentru masurat temperatura corpului uman:

    https://www.emag.ro/termometru-digital-profesional-cu-infrarosu-fara-contact-compact-precizie-0-2-0-36-ctr228pro/pd/D8TH4MMBM

    Distanta de masurare: 5cm ~ 15cm, ok
    dar Acuratete de masurare: ±0,2°C
    Destul de mult, cum ar fi pentru +0.2 C sa nu poti intra la bac?

    Si uita asa o idee care parea buna pe hartie ajunge sa fie foarte greu pusa in practica. Pana acum de cate ori vi s-a masurat temperatura in aer liber?
    Pana acum stiam ca daca ai temperatura sub 36.5 nu e prea ok, dar dintr-o data e ok sa ai 33.8, 36.0 sau 35.9 cam astea au fost valorile care mi s-au transmis azi. 35.9 s-a inregistrat cam intrat intr-o clinica medicala, doamna de acolo foarte draguta mi-a zis ca acuratetia lasa de dorit si sa nu pun prea mult pret pentru valoarea afisata.
  • +1 (17 voturi)    
    O masura de siguranta (Luni, 25 mai 2020, 20:33)

    Piru [utilizator]

    Termoscanarea n-o fi 100% sigura, dar este o masura de siguranta (da o informatie care poate salva o viata). De ce nu se aplica legea pentru toate unitatile comerciale. Eu unul nu mai merg la cumparaturi la Kaufland
  • 0 (22 voturi)    
    Astia contiunua opera lui Ceashca (Luni, 25 mai 2020, 20:37)

    Dalinar [utilizator]

    Aia de creare a Omului Nou!!!!
  • -3 (23 voturi)    
    testare (Luni, 25 mai 2020, 22:15)

    gurka [utilizator]

    daca am mai mult de 37,3 sa fiu testat pentru covid,imediat,altfel nu sunt de acord sa fiu dat afara dintr-un magazin sau institutie publica.asta inseamna injosire,o mizerie
    • +4 (22 voturi)    
      ... (Luni, 25 mai 2020, 23:21)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui gurka

      Hai sa iti dau o veste: si magazinele isi pot alege clientii. La fel si restaurantele si hotelurile si multe alte tipuri de afaceri.
      • -9 (23 voturi)    
        Paznicii nu vor sa o incaseze (Marţi, 26 mai 2020, 0:37)

        patrunjel [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

        'Din cauza protestelor unor oameni (unele regizate spectaculos), paznicii din magazine au cam dat înapoi. Nu mai au chef de discuții inutile cu clienții.'

        Ce discutie, i-am spus paznicului ca de indrazneste sa masoare ceva cu aparatul i-l introducem in mod abuziv in fund pe loc. A spalat putina. Bine a facut , ca si-o lua grav altfel la iesirea din tura.
        • +2 (22 voturi)    
          Ce realizare (Marţi, 26 mai 2020, 0:40)

          Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui patrunjel

          Tocmai ce i-ai stricat unui om simplu ziua si l-ai facut sa-si urasca si mai mult locul de munca, si poate, pe principiul Falling Down, pentru ca i s-a umplut paharul, ala se duce nervos acasa si isi bate copiii. Bravo! Ai facut o chestie foarte buna :)). Aproape incununarea unei vieti :))
  • -4 (18 voturi)    
    HN ia bani de la stat ca sa blocheze IP-uri (Marţi, 26 mai 2020, 2:02)

    Alex735 [utilizator]

    Rusine mare idiotontologii lu' peste..
  • +6 (18 voturi)    
    Românii noștri (Marţi, 26 mai 2020, 5:56)

    hdd [utilizator]

    Au plecat geamantan și s-au întors bolovan.
    Deegaba v-ați plimbat prin China, HK, Singapore, Coreea și Japonia, dacă n-ați observat ceva esențial:
    termoscanarea este omniprezentă.
    Există puncte de control fixe, mixte: poliție(jandarmerie) / personal medical(paramedici)
    care sunt dotați cu scanere termice inteligente.
    Când un scaner detectează ceva anormal, individul este semnalat, iar poliția îl roagă frumos să se supună controlului medical.

    Aceste scanere sunt peste tot, dar mai ales în aeroporturi, mall-uri și metrou. Uneori și pe străzile foarte aglomerate.

    Ceea ce deranjează la noi, nu este termoscanarea, ci modul intruziv în care este aplicată, omul este oprit individual și se îndreaptă un pistol către el. Fie el și scan termic, pistolul deranjează. Este foarte normal.

    Dacă însă 90% din cei opriți ar avea deja febră, lumea ar mulțumi, nu s-ar revolta.


    Problema este extrem de simplă, se rezolvă conform mai sus. Atâta dezbatere falsă, pe o problemă de c****t. Ne preocupă doar rahaturile și pierdem mereu din vedere esențialul.

    Din păcate mândrul popor dac se dovedește din nou ghiolban, neinstruit, necizelat, mitocan, golan și laș.


    În ziua de azi, înțelepții sunt sufocați de cretini. Nici dacă urli nu te aude nimeni.
    • -4 (14 voturi)    
      cat de grozavi suntem toti daca se aplica altora (Marţi, 26 mai 2020, 8:59)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui hdd

      Daca ai avea de dat un examen in urma caruia ti-ai putea tripla salariul pe urmatorii 4 ani si nu ai putea intra la el pentru ca o viroza intestinala ti-a marit tempertura, ai mai fi de aceeasi parere?

      Daca ai avea un copil si nu ar intra la bac pentru ca a facut guturai, ai mai fi de aceeasi parere?
      • +2 (12 voturi)    
        hahaha (Marţi, 26 mai 2020, 10:06)

        Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        Ce exemple! Da, au fost cazuri de adolescenti care n-au intrat la bac pentru ca erau bolnavi. Da, se poate rata sansa vietii fiindca nu te poti tine pe picioare sau le ai rupte pentru ca ai avut accident de masina cu o cateva zile inainte. Colega mea de banca a avut mai multe fracturi si a stat mult in spital chiar in vara in care am dat bac-ul iar unei colege de generala i-a murit tatal cu o saptamana inainte de capacitate. Ghici ce? Niciuna nu a dat examenul, au dat anul urmator si acum sunt bine, mersi, amandoua.
        Stiu ca mentalitea unora e sa duci copilul sanatos la copilul cu pojar ca sa il faca si sa te scapi de o grija dar e o mentalitate de viroza intestinala.
    • +3 (7 voturi)    
      Emigrati in China (Marţi, 26 mai 2020, 9:06)

      Alex735 [utilizator] i-a raspuns lui hdd

      .
    • +1 (7 voturi)    
      Nici macar n-au plecat... (Marţi, 26 mai 2020, 9:27)

      blackbeard [utilizator] i-a raspuns lui hdd

      ...multi traiesc sub pietre, folosesc accesul ala rapid la informatie (internet) ptr facebook si activitati manelistice. Degeaba RO puncteaza la nivel mondial dpvd acces si viteza conexiunilor internet. Interesul lor de a se informa corect si de a trage niste lectii din practicile altora este minim, chit ca nu au avut sansa de a intelege pe propria piele ceea ce fac altii. Nivelul de educatie si acceptare...este deficitar.

      Da, este perfect valid comentariul tau si ar trebui mutat imediat sub articol. Din pacate, putini dintre cei vizati de tine vor pricepe mesajul transmis.
  • -2 (10 voturi)    
    In sfarsit un articol clar si lamuritor (Marţi, 26 mai 2020, 8:00)

    emidae [utilizator]

    In sfarsit un articol clar si lamuritor. Multumesc frumos.
  • -4 (12 voturi)    
    foloseste doar vanzatorilor de termoscanere (Marţi, 26 mai 2020, 8:56)

    Dedalus [utilizator]

    "Să nu permită accesul persoanelor a căror temperatură corporală, măsurată la intrarea în incintă, depășește 37,3ºC".

    O temperatură peste această valoare poate fi un semn că persoana în cauză este bolnavă de COVID-19."

    Este un semn de boala in general,
    sau
    un semn al unei situatii personale anume
    sau
    un semn ca aparatul a fost calibrat gresit sau manuit gresit.

    ===

    Termoscanarea nu foloseste la absolut nimic in combaterea epidemiei.

    Are insa un impact urias in cazul examenelor nationale (dar ca de obicei, ne doar la basca de copii): risca pierderea examenului daca, dintr-unul din motivele de mai sus nu sunt lasati sa intre in sala.

    Doamna Anisie a lovit din nou cu aceasta ineptie a termoscanarii la intrarea in examen.
  • +3 (7 voturi)    
    Buna dimineata! (Marţi, 26 mai 2020, 9:19)

    Jegul Cristian Ioan [utilizator]

    Acum s-au prins unii ca termometrul cu IR trebuie bine calibrat, alminteri da citiri aberante??

    Ieri am revenit la servici, dupa mai bine de doua luni de lucrat acasa.
    La intrare se face trierea, ne ia temperatura.
    La mine arata cam 26oC, normal ca nu m-au primit, ca sunt nu doar infectat, ci deja mort ...
    Serios, abia a treia incercare a dat un 34oC relativ rezonabil ..
    • +2 (8 voturi)    
      Da, e o chestie foarte relativa (Marţi, 26 mai 2020, 10:16)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui Jegul Cristian Ioan

      si care tine de multi parametri.
      Ce ma enerveaza pe mine la cei care se pun de-a curmezisul este ca nu pricep ca problema lor trebuie sa fie cu cine a scris legea si nu cu paznicul de la intrarea in magazin.
      Daca tot se cred cu tupeu, sa faca toate demersurile pentru modificarea cadrului legal, nu sa se ia la bataie cu un salariat pus sa faca inca o chestie pe langa ce facea inainte.
      • 0 (2 voturi)    
        Da, de acord! (Marţi, 26 mai 2020, 21:35)

        Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

        Cadrul legal poate si TREBUIE sa fie imbunatatit.

        Insa multi demonizeza termoscanarea: dupa pedeseristi, termometrul IR emite radiatii periculoase, iti marcheaza pe frunte numarul Fiarei, iti citeste datele personale, iti bag nanitii 5G ai lui Bill gates ...
  • +2 (12 voturi)    
    prosti, da multi (Marţi, 26 mai 2020, 11:35)

    casiuk [utilizator]

    Se tem de 5G, dar nu se tem de virus....
    • 0 (2 voturi)    
      ca la Pamantul Plat (Marţi, 26 mai 2020, 21:38)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui casiuk

      la fel ca la teroria cu Pamantul Plat, sunt mai multe variante care nu se inteleg prea bine intre ele!

      Unii, da, neaga complet existanta virusului.

      Altii zica ca exista, si ESTE periculos, dar a fost facut artificial de Bill Gates, ca s aaiba motiv sa ne vaccineze, sa ne bage nanoboti ...

      In fine, unii sustin ceva ce are o urma de posbilitate reala: virusul exista, dar transmisiile 5G ne scd imunitatea, de aceea dau foc la turnurile de relee, ca fara 5G rezistam mai bine la virus ...
  • -2 (4 voturi)    
    Draga HN, stimate guvern (Marţi, 26 mai 2020, 20:07)

    ipolitic [utilizator]

    De ce nu spuneti pur si simplu adevarul? Termoscanarea nu e pentru depistarea Covid. Scanarea termica are menirea de a identifica reptilienii deghizati printre noi, ei provenind de pe Sirius, au temperatura normala de 42 de grade. Guvernul mondial stia de existenta lor si pina acuma au fost tolerati, dar in momentul in care s-a aflat de planul diabolic pregatit de ei, a trebuit sa actionam.
    In 01.01.2020 urma ca toti reptilienii sa fuga simultan cu viteza mare spre est, franand Pamantul din rotatie si pana la urma oprindu-l. Au fost demascati si deferiti spitalelor.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by