​CFR Marfă va trebui să facă vânzări de active pentru a înapoia la buget cei 570 milioane de euro consideraţi de Comisia Europeană ajutor de stat ilegal, a declarat, luni, premierul interimar Ludovic Orban, citat de Mediafax. „Această decizie se datorează unui guvern care atunci când a majorat capitalul, deci practic a acordat un ajutor de stat, nu a notificat către Comisia Europeană şi nu a acceptat acordul Comisiei pentru realizarea acestui ajutor de stat", a spus Orban.

Tren al CFR MarfaFoto: enjoyphotography.ro

În primăvara lui 2013, premier era Victor Ponta, la guvernare era alianța USL, iar ministru la Transporturi era Relu Fenechiu (ministru între 21 decembrie 2012 și 12 august 2013).

„Noi vom lua toate măsurile pentru a salva compania. CFR Marfă este într-o procedură aparte. Conducerea numită de Ministerul Transporturilor condus de Lucian Bode a demarat procedura de intrare în concordat, pe o perioadă de doi ani de zile, iar în cadrul acestei proceduri va exista un plan de repunere pe linia de plutire care va cuprinde inclusiv măsuri de vânzare a activelor pentru a asigura resursele financiare pentru înapoierea banilor către bugetul de stat", a spus Orban.

Reamintim că în 2013, în vederea privatizării, CFR Marfă a beneficiat de o schemă de scutire de datorii și de conversie a acestora în acțiuni, schemă socotită acum de Comisia Europeană drept ajutor de stat.

CFR Marfă a demarat procedura de concordat preventiv la începutul lunii februarie. Aceasta presupune un demers de restructurare a operatorului feroviar şi permite continuarea activităţii companiei şi rambursarea datoriilor.

Luni, Comisia Europeană a anunţat că statul român trebuie să recupereze de la operatorul de transport feroviar CFR Marfă un ajutor de 570 de milioane de euro, împreună cu dobânzile aferente.

Ajutorul a fost oferit CFR Marfă sub forma anulării datoriilor şi prin neîncasarea unor restanţe de la societate, precizează reprezentanţii Comisiei.

CFR Marfă, companie cu datorii de 1,3 miliarde lei, a anunţat că va derula un plan de restructurare care prevede eficientizarea operaţională, astfel încât să genereze profit din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat, dar şi vânzarea de active neproductive.

Guvernul a încercat în 2013 să privatizeze CFR Marfă, însă procesul nu a fost finalizat, inclusiv pe fondul disputelor între preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta. Şeful Guvernului a cerut atunci ca vânzarea companiei să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, condus de Băsescu, iar preşedintele a solicitat ca Ponta să îşi asume răspunderea pentru privatizare.

În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, fusese declarată câştigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare de stat, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Tranzacţia nu a fost finalizată însă până la termenul limită, 14 octombrie, deoarece unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra operaţiunii.

După eşecul privatizării, Guvernul s-a angajat faţă de FMI la o restructurare agresivă a CFR Marfă, fiind decisă disponibilizarea a 2.500 de angajaţi, reprezentând circa 30% din numărul total de personal.