România trebuie să recupereze 570 milioane euro de la CFR Marfă, primiți de companie ca ajutor ilegal de stat, arată o decizia a CE

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 24 februarie 2020, 13:00 Actualitate | Esenţial


Locomotive CFR Marfa
Foto: Hotnews
Comisia Europeană a constatat că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 de milioane euro din partea României, prin anularea datoriilor și prin neîncasarea unor datorii de la societate. România trebuie acum să recupereze de la CFR Marfă ajutorul ilegal și dobânzile aferente . Vicepreședintele CE Margrethe Vestager, spune că unele măsuri luate de statul român au dat CFR Marfă un ajutor economic neloial în raport cu alți operatori.

Compania de stat avea 32.000 de angajați în 1998, 17.000 de angajați în 2009, a ajuns la sub 9.000 în 2013 și are aproximativ 6.000 de oameni în prezent.

„Piața transportului feroviar de marfă este o componentă esențială a legăturilor de transport în orice economie. Anumite măsuri de sprijin public în favoarea operatorului istoric CFR Marfă, deținut de stat, i-au conferit acestuia un avantaj economic neloial față de alți operatori. Acestea au constat în anularea datoriilor publice și necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate de operator. Măsurile încalcă normele UE privind ajutoarele de stat. România trebuie acum să recupereze ajutorul incompatibil.”, spune Vicepreședinta executivă, Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței,

CFR Marfă este operatorul istoric de pe piața românească de transport feroviar de marfă. De mai mulți ani, societatea, care este deținută integral de stat, se confruntă cu dificultăți economice. Aceasta are un nivel ridicat de îndatorare, în special față de administratorul infrastructurii feroviare din România, CFR Infrastructură, care este, de asemenea, deținut în totalitate de stat, și a avut datorii mari față de agențiile naționale de asigurări sociale și de administrare fiscală timp de mulți ani.

Spre deosebire de transportul feroviar de călători, piața transportului feroviar de marfă din România este extrem de competitivă, întrucât există numeroși operatori privați; unii dintre aceștia au dobândit o cotă de piață considerabilă ca urmare a liberalizării pieței în anul 2007. În martie 2017, Asociația Transportatorilor Feroviari Privați din România a adresat Comisiei o plângere oficială, în care a susținut că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat cu încălcarea normelor UE în materie.

La 18 decembrie 2017, Comisia a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special:
  • conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane euro (1 669 de milioane RON) în 2013 și
  • necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor societății față de CFR Infrastructură.
Comisia a constatat că acțiunile statului din iunie 2013 vizând executarea silită a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și taxele restante ale societății CFR Marfă la bugetul de stat au fost conforme cu piața.

Cu toate acestea, în ceea ce privește restul de măsuri identificate, Comisia a constatat că, în cazul de față, statul a acționat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acționar al societății. În plus, chiar dacă statul ar fi acționat în calitatea sa de acționar și, prin urmare, criteriul operatorului privat în economia de piață ar fi fost aplicabil, niciun operator privat nu ar fi anulat datoria sa sau s-ar fi abținut să obțină în mod activ rambursarea datoriilor acumulate de-a lungul anilor fără o compensație financiară suficientă. Prin urmare, Comisia a concluzionat că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societății CFR Marfă un avantaj economic neloial față de concurenții săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE.

Întrucât CFR Marfă este o societate aflată în dificultate cel puțin din 2009, Comisia a evaluat diferitele măsuri în temeiul orientărilor sale privind salvarea și restructurarea. Normele UE privind ajutoarele de stat îi permit statului să intervină în sprijinul unei societăți aflate în dificultate financiară numai în condiții specifice și impun, în special, ca respectiva societate să facă obiectul unui plan de restructurare solid care să asigure redobândirea viabilității sale pe termen lung, ca aceasta să contribuie la costurile aferente restructurării sale și ca denaturările concurenței să fie limitate. În cazul de față, aceste condiții nu au fost îndeplinite: Comisiei nu i-a fost notificat niciun plan solid de restructurare și nu a existat nicio contribuție la costul unei restructurări din partea societății și nici măsuri compensatorii pentru a se asigura că denaturările concurenței sunt limitate.

Prin urmare, Comisia a concluzionat că finanțarea publică acordată de România societății CFR Marfă, care se ridică în total la cel puțin 570 de milioane euro plus dobânzi, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat și, prin urmare, trebuie să fie recuperată de România.

Recuperarea ajutorului incompatibil

Normele UE privind ajutoarele de stat impun, ca o chestiune de principiu, recuperarea fără întârziere a ajutoarelor de stat incompatibile, în scopul de a se elimina denaturarea concurenței create de ajutor. Normele UE privind ajutoarele de stat nu prevăd aplicarea de amenzi, iar recuperarea nu are drept scop penalizarea societății în cauză, ci pur și simplu restabilirea egalității de tratament cu alte societăți.

Comisia este pe deplin conștientă de sectorul sensibil în care operează CFR Marfă și, prin urmare, decizia prevede șase luni pentru punerea în aplicare a deciziei de recuperare, în locul perioadei obișnuite de patru luni.

Context

CFR Marfă a fost constituită ca societate pe acțiuni la 1 octombrie 1998, ca urmare a reorganizării operatorului feroviar istoric român, Societatea Națională a Căilor Ferate Române („SN CFR”). CFR Marfă furnizează servicii de transport feroviar de mărfuri, cum ar fi, printre altele, cărbune din producția internă, ciment, produse chimice, cereale și oleaginoase, lemn, sare și metale.

În conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, se poate considera că intervențiile publice în favoarea unor companii nu implică ajutor de stat atunci când statul nu acționează în calitate de autoritate publică ci în condiții pe care un operator privat le-ar fi acceptat (principiul operatorului în economia de piață). Dacă acest principiu nu este aplicabil sau respectat, intervențiile publice constituie ajutor de stat în sensul articolului 107 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, întrucât îi conferă beneficiarului un avantaj economic față de concurenții săi.



Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3414 vizualizari

  • +8 (8 voturi)    
    recuperare (Luni, 24 februarie 2020, 13:07)

    andrei63 [utilizator]

    Cum vine asta ???? Romania trebuie sa recupere 570 mil. euro de la CFR Marfa !!!
    Pai statul sa recupereze ceva de la stat ? N-ai sa vezi asa ceva !!!
    Sau mai bine sa -i scuture bine pe directorii din ultimi 20 ani si poate recupereaza si ei ceva .
  • +14 (16 voturi)    
    Alta companie falimentara (Luni, 24 februarie 2020, 13:07)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Recupereaza ciuciu. Populimea plateste
  • +7 (11 voturi)    
    tzin sa fie ? tzin sa fie in 2013 ? (Luni, 24 februarie 2020, 13:13)

    un domn [utilizator]

    https://ro.wikipedia.org/wiki/Guvernul_Victor_Ponta_(2)


    cine a dat vagoane la Griua Stoica ?
    • +1 (3 voturi)    
      Ciolannis este de vina! (Luni, 24 februarie 2020, 14:07)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Ca era 2012 sau 13, 14 sau 15, stim bine cine este intotdeauna de vina: Ciolannis, Sorosh, agenturili, multinationalele lacome, protestatarii, hastagistii!
  • +5 (9 voturi)    
    pai cu ce mai (Luni, 24 februarie 2020, 13:13)

    DiDiRo [utilizator]

    pai cu ce, si-or facut baronii rosii conace?
  • +6 (6 voturi)    
    Kaput (Luni, 24 februarie 2020, 13:25)

    Lionheart [utilizator]

    Dacă CFR trebuie să dea banii ăștia înapoi, nu că i-ar avea, s-a terminat. Îi îngroapă de tot. Cu slujbe.
    • +6 (8 voturi)    
      Manajementuu BOR (Luni, 24 februarie 2020, 13:32)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Lionheart

      Are banii Aceștia Cash

      Întrebarea este : vrea sa se implice ?
  • -6 (14 voturi)    
    Si uite-asa se face praf si compania (Luni, 24 februarie 2020, 13:37)

    xrogo [utilizator]

    denumita pe vremea lui Ceausescu a doua armata a tarii, o sa vina strainii s-o cumpere la bani marunti si sa vanda totul la fier vechi, nu vi se pare un scenariu cunoscut?
    • +6 (8 voturi)    
      huh (Luni, 24 februarie 2020, 13:54)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Da de ec sa vina "strainii", Profesorul Voiculescu aka sekuristul Felix nu se baga?
      Ai 5 secunde sa raspunzi, mirciulica
      • +3 (5 voturi)    
        Grivco ar vrea... (Luni, 24 februarie 2020, 14:10)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

        insa Varanul nu stie daca s ar putea !

        @xrogo este aici in calitate de "IMAS"
    • +3 (5 voturi)    
      Mitul strainului rau? (Luni, 24 februarie 2020, 14:18)

      ABBV [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      dar adevarul politicianului incompetent sau aranjamentele prin care nici un manager de companie nationala, agentie sau alta forma de organizare nu raspunde pentru ceea ce face ? Nu straini ne-au sabotat ci conationali. Cu rea voina, incompetenta, interese de grup.....pana la urma nici nu conteaza. Boborul a dat puterea unor ......personaje dubioase cel putin. Alegerea liderilor pe criterii de genul, e frumos, le zice bine, asta are bani nu mai fura, etc. Plus ca e mai usor sa arati cu degetul decat sa pui mana sa faci ceva.
  • +13 (13 voturi)    
    Pai banii aia s-au furat (Luni, 24 februarie 2020, 13:38)

    Frankie [utilizator]

    Nu cred ca valoreaza tot cfr marfa 570 milioane de euro.
    • +8 (8 voturi)    
      UE.. (Luni, 24 februarie 2020, 14:14)

      Lionheart [utilizator] i-a raspuns lui Frankie

      Uniunea Europeană își imaginează, în naivitatea ei, că banii ăia au fost folosiți de CFR să cumpere locomotive moderne și performante, vagoane noi, tehnologie de optimizare a rutelor etc., ca să facă concurență neloială lui Deutsche Bahn, OBB sau SNCF.
      Ha Ha Ha... ăștia au fost bani cu dedicație pentru băieții deștepți.
      • +1 (1 vot)    
        Baieti destepti care nu vor fi prinsi niciodata (Luni, 24 februarie 2020, 16:45)

        Frankie [utilizator] i-a raspuns lui Lionheart

        Din aceste motive au plecat peste 5 milioane de oameni din scarba asta de tara. In marea lor majoritate muncitori calificati si tineri.
  • +5 (7 voturi)    
    Traian Basescu este vinovat! (Luni, 24 februarie 2020, 14:35)

    Mihai1985 [utilizator]

    El este cel care a spart SNCFR in 4 companii: CFR Calatori, CFR Marfa, CFR Infrastructura si CFR Mesagerie.

    De vreme ce CFR infrastructura percepe percepe cel mai mare tarif pe km din Europa, este clar ca s-a dorit falimentarea CFR Marfa.

    De ce CFR Marfa a pierdut contracte cu Statul in favoarea GFR? De ce Justitia nu l-a intrebat pe Gruia Stoica, Paron GFER, Rom din Toflea, Galati, cum de a castigat toate contralele, cand a fost deja prins cum masluia unul?

    Deci, distrugerea CFR Marfa s-a facut cu partiiparea si nepasarea institutiilor statului.

    Sa speram ca se va salva CFR Marfa!
  • +4 (4 voturi)    
    Decat sa bagam bani aiurea! (Luni, 24 februarie 2020, 15:13)

    Andy500 [utilizator]

    ...an de an, la CFR Calatori, Marfa, etc., TAROM, CNH, Posta Romana, etc, mai bine faliment si drum bun!

    Nu are sens economic sa platim toti niste gauri negre, care sunt pusculite de partid si atat!

    Angajatii aia carora le plangeti de mila au vazut trimp de 30 de ani ca nu se intampla nimic bun si au tacut din gura! Asa ca-si merita soarta! Trebuia sa ceara redresarea companiilor, nu sa taca din gura si sa se complaca!
    • 0 (0 voturi)    
      Care angajati ? (Marţi, 25 februarie 2020, 8:40)

      ABBV [utilizator] i-a raspuns lui Andy500

      la CFR, sa restructurat forta de munca si au ramas sefi in birouri ...care au facut ce au stiut ei mai bine licitatii la care adaosul comercial era de 1000%. La posta pe acelasi model, cu toate ca institutia era deja pe perfuzie de la stat...au cumparat "trotinete" de la nemti alea autohtone de doua ori mai ieftine nu erau bune....E plin de manageri cu complexul dumnezeu la stat.
      Si lista e lunga ....A platit vreun manager ? Justitia a facut ceva ? Toata lumea are impresia ca petrecerea poate dura la nesfarsit.
  • +1 (3 voturi)    
    Basescu nu stie ce face (Luni, 24 februarie 2020, 15:15)

    mmmircea [utilizator]

    Daca politic are stomac, cand vine vorba de expertiza la transporturi, desi lasa impresia ca e sigur pe sine, de multe ori ideile lui alea putine sunt prinse din zbor de la altii si nu au la baza niciun fundament stiintific. Sper ca ti minte cand din postura de ministru al transporturilor in guvernarea cdr declara zambitor ca noi nu avem nevoie de autostrazi. Lasand furaciunile la o parte, reorganizarea CFR-ului era necesara si atunci ca si acum pentru ca falimentul batea la usa. Cum a fost furata CFR Marfa ? E simplu, cauta pe google: Rolling Stock, Raiffeisen Bank, GFR si vezi cum a fost devalizata de cateva sute de milioane dintr-o miscare exclusiv pe filiera GRU.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by