Condiţia de reședință poate fi impusă în cazul alegerilor locale, dar perioada nu trebuie să depășească 6 luni (180 de zile) înainte de data votării la alegerile locale, consideră Comisia de la Veneția, potrivit APADOR-CH. Organizația vorbește despre această recomandare a Comisiei de la Veneția în contextul controverselor din spațiul public privind interdicţia de vot pentru cetăţenii care dobândesc viza de flotant cu mai puţin de 90 de zile faţă de data alegerilor, prevedere inclusă în proiectul Guvernului privind alegerea primarilor în două tururi.

AlegeriFoto: AGERPRES

APADOR-CH amintește, într-un comunicat de presă transmis vineri, despre controversele generate de articolul din proiect care prevede că pot vota într-o localitate doar cei care și-au stabilit reședința acolo de cel puțin trei luni, măsura fiind luată pentru ”limitarea situațiilor de turism electoral”.

Există opinii că această condiţie, a reşedinţei stabilite în localitate cu minimum 90 de zile înainte de data votării la alegerile locale, încalcă dreptul la vot, împiedicând o categorie de cetăţeni să voteze (totuşi, ei vor putea vota, dar nu în noua localitate de reşedinţă, ci în cea veche). Există alte opinii că această condiţie urmăreşte un scop corect, şi anume de a împiedica anumite „inginerii electorale” prin crearea unor fluxuri artificiale de votanţi într-o anumită localitate, prin procedeul stabilirii reşedinţei cu foarte puţin timp înainte sau chiar în ziua alegerilor locale.

În acest context, APADOR-CH se referă la opinia Comisiei de la Veneţia privind dreptul de vot. "Pe scurt, Comisia de la Veneţia consideră că este chiar necesară („trebuie”) stabilirea unei condiţii privind durata obligatorie a reşedinţei, de maximum 6 luni (180 de zile), înainte de data votării pentru a participa la alegerile locale, într-o anumită localitate. Comisia de la Veneţia nu poate fi bănuită că ar face recomandări în sensul îngrădirii dreptului de vot. Dimpotrivă, recomandările sunt pentru exercitarea dreptului de vot, dar în condiţii rezonabile, care să nu favorizeze niciun fel de distorsiune a rezultatului alegerilor", arată APADOR-CH.

Ce spune Comisia de la Veneția

"Sufragiul universal cuprinde drepturile electorale active (dreptul de a alege) şi pasive (dreptul de a fi ales). Dreptul de a alege şi de a fi ales pot fi supuse unui număr de condiţii". Cele mai uzuale sunt condiţiile de vârstă şi de naţionalitate. O altă condiție este cea de reședință, care poate fi impusă atât în cazul dreptului de a alege, cât şi al celui de a fi ales. În acest context, reşedinţa înseamnă domiciliul obişnuit.

Condiţia de reşedinţă:

  • "Condiţia de perioadă obligatorie de reşedinţă nu poate fi impusă cetăţenilor decât în cazul alegerilor locale sau regionale;
  • Perioada obligatorie de reşedinţă nu trebuie să depăşească şase luni; o perioadă mai lungă poate fi cerută numai pentru a asigura protecţia minorităţilor naţionale".

Aceste recomandări ale Comisiei de la Veneția se află pe site-ul Autorităţii Electorale Permanente, documentul intitulându-se "Codul bunelor practici în materie electorală".

Guvernul nu va renunţa la prevederea privind interdicţia de vot pentru cetăţenii care dobândesc viza de flotant cu mai puţin de 90 de zile faţă de data alegerilor, a declarat miercuri premierul Ludovic Orban. El spune că a fost o "mişcare anormală" în care au căpătat drept de vot în anumite localităţi oameni care nu au nicio legătură cu aceasta, "ci le-a fost obţinută viza de flotant numai pentru a-l vota pe primar".

Ludovic Orban a spus că a discutat cu reprezentanții USR și că a ajuns la concluzia că propunerea Guvernului este "foarte corectă". "Nu poţi să permiţi migraţia votanţilor în funcţie de interesele unor primari care vin şi îşi aduc votanţi pentru o zi, care nu au nicio legătură cu localitatea respectivă. Am făcut o analiză pe 200 de localităţi unde a fost o migraţie suspectă în alegerile din 2016. Numărul de vize de flotant a fost 20.000 în 2016, evident aproape toate luate în preajma alegerilor, în timp ce în anii normali numărul maxim de vize de flotant care au fost date în aceste 200 de localităţi pe care le-am studiat a fost de 2.000, adică de 10 ori mai puţin. Dacă cineva îmi spune mie că în 2016 cei 20.000 s-au hotărât să îşi facă viză de flotant pentru că s-au mutat, nu o să îl cred. Este evident că a fost o mişcare anormală în care au căpătat drept de vot în anumite localităţi cetăţeni care nu au nicio legătură cu localitatea respectivă, care nu locuiesc în localitatea respectivă, care nu au loc de muncă în localitatea respectivă, ci le-a fost obţinută viza de flotant numai pentru a-l vota pe primar", a declarat Orban, la Guvern.

El a afirmat că se poate discuta doar despre perioada în care cei care au primit viza de flotant nu pot vota decât în localitatea în care au avut reşedinţa anterior.

Alianţa USR-PLUS a transmis miercuri că susţine modificarea legislaţiei pentru introducerea alegerii primarilor în două tururi de scrutin, dar se opune restricţionării dreptului de vot pentru cetăţenii care dobândesc viza de flotant cu mai puţin de 90 de zile faţă de data alegerilor. Reprezentanţii alianţei susţin că fenomenul "turismului electoral" nu poate justifica o astfel de restricţie, în condiţiile în care sistemul electronic exclude posibilitatea votului multiplu. Potrivit sursei citate, parlamentarii USR vor introduce un amendament în acest sens şi solicită ferm Guvernului să renunţe la articolul respectiv. Și Expert Forum consideră că prevederea referitoare la participarea la vot a alegătorilor care îşi stabilesc reşedinţa într-o localitate nouă cu mai puţin de 90 de zile înainte de data alegerilor locale din iunie 2020 trebuie eliminată pentru a nu complica procesul de votare pentru alegătorii care îşi schimbă reşedinţa.

Conducerea Parlamentului a stabilit luni calendarul asumării Guvernului pe legea privind alegerea primarilor în două tururi, în sesiune extraordinară. Premierul Ludovic Orban va prezenta legea în Parlament în 29 ianuarie.

Ce prevede proiectul propus de Executiv:

  • ”Persoanele care și-au stabilit reședința în circumscripția electorală cu mai puțin de 90 de zile înaintea datei scrutinului își vor putea exercita dreptul de vot doar în comuna, orașul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului în care au avut reședința sau domiciliul stabilit anterior celor 90 de zile. În acest caz, cetățenii vor vota pe lista suplimentară.”

Cum este justificată măsura în expunerea de motive a legii:

”În scopul prevenirii distorsionării rezultatului alegerilor la nivelul comunităților locale se impune reglementarea condițiilor de exercitare a votului de către persoanele care au obținut reședința cu mai puțin de 3 luni înaintea datei alegerilor, fapt pentru care își vor putea exercita dreptul de vot la secția de votare la care sunt arondate conform adresei de domiciliu. Astfel, se propun o serie de modificări asupra Legii nr. 115/2015 care vizează eficientizarea desfășurării procesului electoral, stimularea depunerii candidaturilor, în special în localitățile mici, precum și limitarea situațiilor de <>.”