Curtea Constituțională a admis, miercuri, sesizarea Guvernului care a reclamat un conflict juridic de natură constituțională după refuzul președintelui Klaus Iohannis de a numi miniștrii interimari propuși de premierul Viorica Dăncilă, după plecarea ALDE de la guvernare. Surse oficiale au declarat pentru HotNews.ro că revocarea și stabilirea interimarilor este atributul premierului, iar președintele trebuia să semneze decretele în acest sens.

Sedinta de guvernFoto: Guvernul Romaniei

Potrivit surselor citate, judecătorii CCR au decis că președintele era obligat să semneze decretul de revocare a Anei Birchall de la Justiție, dar nu era obligat să numească un ministru plin în locul ei, pentru care era propusă Dana Gârbovan.

Revocarea lui Birchall apare în contextul în care ministrul Justiției a declarat public că nu susține înființarea secției speciale și că un grup interministerial lucreaza împreună cu instituțiile abilitate pentru a identifica o soluție privind aceasta problemă. De asemenea, Birchall este puternic contestată în interiorul PSD de către social-democrații care au propus și susținut controversatele modificări la legile justiției (Florin Iordache, Șerban Nicolae, Cristian Rădulescu, Marian Orișan, Lia Olguța Vasilescu, etc)

De asemenea, aceeași obligație era și în cazul cererii de revocare a lui Mihai Fifor, din funcția de vicepremier pentru parteneriate strategice, funcție pentru care era propusă Ana Birchall.

Potrivit Constituției, după schimbarea componenței politice și pentru numirea unui ministru plin, Guvernul Dăncilă trebuie să vină în fața Parlamentului.

COMUNICATUL OFICIAL AL CCR:

"În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi cu privire la pct.1,2 și 3 și cu unanimitate cu privire la pct.4, a decis:

1. Admite cererea și constată existența unui conflict juridic de natură constituțională între primul-ministru, pe de o parte, și Președintele României, pe de altă parte, determinat de refuzul revocării unor miniștri, la propunerea primuluiministru, potrivit art.85 alin.(2) din Constituția României, republicată, precum și de refuzul tacit al Președintelui României de a numi miniștri interimari, la propunerea primului-ministru, potrivit art.107 alin.(3) din Constituția României, republicată.

2. Președintele României urmează să emită de îndată decretele de revocare a miniștrilor, solicitate de primul-ministru prin adresele nr.5/5321 și nr.5/5324 din 26 august 2019, precum și decretele de desemnare a miniștrilor interimari propuși prin adresele nr.5/5362, nr.5/5363 și nr.5/5364 din 27 august 2019;

3. Preşedintele României urmează să răspundă, de îndată, în scris şi motivat, cu privire la refuzul propunerilor de numire în funcția de ministru titular, înaintate de primul-ministru prin adresele nr.5/5321, nr.5/5322, nr.5/5323, nr.5/5324, nr.5/5325 din 26 august 2019.

4. Constată că nu există conflict juridic de natură constituțională între primulministru, pe de o parte, și Președintele României, pe de altă parte, generat de refuzul Președintelui de a numi miniștrii titulari propuși de primul-ministru prin adresele nr.5/5321, nr.5/5322, nr.5/5323, nr.5/5324 și nr.5/5325 din 26 august 2019.

Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică, potrivit art.36 din Legea nr.47/1992, primului-ministru şi Președintelui României şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I", se arată în comunicatul CCR.

Curtea Constituţională s-a întrunit miercuri în prima ședință după vacanță și a avut pe agendă sesizarea Guvernului privind un conflict juridic pe tema refuzului președintelui Klaus Iohannis de numire a miniştrilor interimari.

Secretarul general al Guvernului, Toni Greblă, a spus în ședința CCR că refuzul președintelui Iohannis de numire a miniștrilor este "mai degrabă o acțiune de campanie, decât a unui președinte chemat să vegheze la respectarea Constituției". El a susținut că, potrivit Constituţiei, şeful statului nu are nicio atribuţie în numirea ministrului interimar.

La rândul său, reprezentantul Administrației Prezidențiale le-a spus judecătorilor constituționali că "premierul s-a situat în afara cadrului constituțional pretinzând un blocaj deși are la dispoziție instrumentele instituționale prin care se poate realiza remanierea guvernamentală - să se prezinte în fața Parlamentului".

Sesizarea Guvernului în legătură cu un posibil conflict juridic de natură constituţională a fost înregistrată la CCR în 5 septembrie, iar părţile - Executiv şi Preşedinţie - au avut ca termen de transmitere a punctelor de vedere data de 11 septembrie. Miniştrii ALDE Viorel Ilie, Graţiela Gavrilescu şi Anton Anton au demisionat în 27 august, în urma deciziei lui Călin Popescu Tăriceanu de a scoate ALDE de la guvernare.

Ramona Mănescu a rămas, însă, la Ministerul de Externe.

Klaus Iohannis a anunțat că respinge cele trei propuneri de miniștri interimari făcute de premierul Viorica Dăncilă, respectiv Niculae Bădălău la Energie, Ioan Deneș la Mediu și Ștefan Radu Oprea la relația cu Parlamentul, iar Guvernul s-a adresat Curții Constituționale.

De altfel, președintele Iohannis a refuzat toate propunerile de remaniere ale Vioricăi Dăncilă. "Este absolut incalificabil modul în care candidatul Iohannis se foloseşte de tribuna oficială a Administraţiei Prezidenţiale pentru a-şi lansa mesajele de campanie. Miercurea trecută refuza nejustificat numirea de miniştri în Guvernul României. O săptămână mai târziu, domnul Iohannis blochează din nou numirea miniştrilor interimari în Guvernul României, refuzând de data aceasta să dea un răspuns. Suntem într-o situaţie fără precedent, o situaţie de confuzie şi dezechilibru generată de comportamentul iresponsabil şi egoist al preşedintelui. Domnul preşedinte Iohannis are obsesia blocajelor. (...) Guvernul României va sesiza Curtea Constituţională pentru a reclama un conflict juridic cu şeful statului", susţinea premierul Viorica Dăncilă.