Cazul Caracal. Propuneri APADOR pentru legea privind persoanele dispărute: Includerea minorilor cu vârsta între 14 şi 18 ani printre persoanele vulnerabile. Eliminarea termenelor pentru semnalarea disparițiilor

de MH     HotNews.ro
Luni, 5 august 2019, 14:32 Actualitate | Esenţial


Alexandra si Luiza, la copii disparuti
Foto: politiaromana.ro
Includerea adolescenților cu vârsta între 14 şi 18 ani printre persoanele considerate într-o situaţie de vulnerabilitate și înlocuirea cu "de îndată" a termenelor de 24 sau 48 ore pentru semnalarea în baza de date sau pentru începerea căutării unei persoane dispărute se numără printre propunerile făcute de APADOR-CH pe marginea proiectului de lege privind căutarea persoanelor dispărute.

Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România - Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a anunțat luni că a transmis Ministerului Afacerilor Interne (MAI) șase propuneri pentru proiectul de lege privind căutarea persoanelor dispărute pus în dezbatere publică de MAI după cazul Caracal.

Cele șase propuneri sunt:
  • Includerea minorilor cu vârsta între 14 şi 18 ani printre persoanele considerate că se află într-o situaţie de vulnerabilitate.
  • Înlocuirea cu "de îndată" a termenelor de 24 sau 48 ore prevăzute în proiect pentru semnalarea în baza de date sau pentru declanşarea activități de căutare pe teren a unei persoane dispărute.
  • Definirea în proiectul de lege a noţiunii de "cercetare criminalistică a domiciliului/reşedinţei/sediului".
  • Reducerea la jumătate a unor termene prevăzute în proiectul de lege pentru operaţionalizarea unor structuri sau pentru adoptarea de regulamente, dispoziţii sau ordine ori pentru încheierea unor protocoale.
  • Majorarea pedepselor pentru unele infracţiuni prevăzute în proiectul de lege.
  • Iniţiatorul acestui proiect de lege să solicite Parlamentului adoptarea sa în procedură de urgenţă.
La art. 3 al. 1 lit. c din proiectul de lege al MAI se prevede că numai minorii sub 14 ani sunt consideraţi că se află într-o situaţie de vulnerabilitate. La lit. b din acelaşi text de lege este prevăzut că ceilalţi minori, cu vârsta între 14 şi 18 ani, sunt consideraţi că se află într-o situaţie de vulnerabilitate numai dacă există date și informații că se află în compania unor persoane care le pot pune în pericol integritatea corporală, sănătatea sau viața. APADOR-CH consideră că acesta distincţie între minori, pe categorii de vârstă (până la 14 ani şi între 14 şi 18 ani), în cazul persoanelor dispărute, este excesivă şi nejustificată. Simplul fapt că persoană dispăruta este minor (nu a împlinit 18 ani) ar trebui să fie suficient pentru considerarea acestuia că se află într-o situaţie de vulnerabilitate. De aceea, asociația cere includerea minorilor cu vârsta între 14 şi 18 ani printre persoanele considerate că se află într-o situaţie de vulnerabilitate.

La art. 25 al. 3 lit. a şi b din proiect se prevăd termene diferite pentru introducerea semnalării în baza de date a dispariţiei unei persoane, după cum acea persoană se află sau nu într-o situaţie vulnerabilă (de îndată – pentru dispărutul aflat într-o situaţie vulnerabilă, 24 ore – pentru dispărutul care nu se află într-o situaţie vulnerabilă). APADOR-CH spune că această distincţie nu se justifică şi că o dispariţie trebuie semnalată în baza de date imediat („de îndată”) ce a fost sesizată, fără a se face diferenţieri în funcţie de existenţa sau nu a unei stări de vulnerabilitate. Pentru găsirea unei persoane (care, de fapt, este şi scopul legii), esenţial este ca toate procedurile să se deruleze cât mai rapid, iar introducerea în baza de date a oricărei persoane dispărute trebuie făcută de îndată ce a fost sesizată, fără instituirea unui termen de 24 de ore, consideră APADOR-CH.

APADOR-CH subliniază că primul principiu care trebuie respectat în cazul unei legi privind căutarea persoanelor dispărute este că orice activitate pentru găsirea persoanei trebuie să înceapă imediat după sesizare dispariţiei (sesizare care se poate face la cererea unei persoane sau din oficiu). Nu trebuie să existe în lege un alt termen, pe ore sau zile, pentru declanşarea procedurilor de căutare, ci doar „imediat/de îndată după sesizarea dispariţiei”, deoarece timpul este esenţial în astfel de cazuri.

La art. 26 al. 3 lit. a şi b din proiect se prevăd termene diferite pentru declanşarea căutării pe teren a persoanei dispărute, după cum acea persoană se află sau nu într-o situaţie vulnerabilă (de îndată – pentru dispărutul aflat într-o situaţie vulnerabilă, 48 ore – pentru dispărutul care nu se află într-o situaţie vulnerabilă). APADOR-CH consideră că această distincţie nu se justifică şi că o dispariţie trebuie investigată pe teren imediat (“de îndată”) ce a fost sesizată.

Asociaţia semnalează existenţa unei probleme, remediabile, în cazul reglementării de la art. 30 din proiectul de lege, care se referă la cercetarea criminalistică a domiciliului/reşedinţei/sediului. Noţiunea de "cercetare criminalistică a domiciliului/reşedinţei/sediului", despre care se vorbeşte la art. 30, dar şi la art. 38-39 nu este definită în proiectul lege şi, din acest motiv, nu se poate şti prin ce diferă ea de percheziţia domiciliului/reşedinţei/sediului. APADOR consideră că cercetarea criminalistică trebuie definită clar în lege, iar în cuprinsul acestei definiţii trebuie incluse elementele specifice ale acestei măsuri, care o deosebesc substanţial de percheziţia domiciliară.

Potrivit sursei citate, este posibil ca prin „cercetare criminalistică” să se înţeleagă altceva decât „percheziţie” şi din acest motiv ea să poată fi desfăşurată în condiţii mai puţin stricte decât percheziţia domiciliară. Dar este necesar ca în acest proiect de lege să se definească în mod clar ce înseamnă „cercetare criminalistică”, indicându-se ce activităţi anume presupune ea, concret, pe lângă pătrunderea în domiciliu/reşedinţa/sediu.

De asemenea, asociaţia consideră că în art. 75-77 din proiectul de lege sunt prevăzute termene prea mari pentru:
  • operaționalizarea Dispeceratului de urgență „Dispariție minor” (este stabilit un termen de maximum 12 luni de la data intrării în vigoare a noii legi)
  • evaluarea tuturor cauzelor privind persoanele dispărute aflate în lucru (este stabilit un termen de maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a noii legi)
  • adoptarea unor regulamente, dispoziţii sau ordine, încheierea unor protocoale (este stabilit un termen de maximum 4 luni de la data intrării în vigoare a noii legi).
APADOR-CH recomandă ca în proiectul de lege aceste termene să fie înjumătăţite, respectiv termenul de 12 luni să fie redus la 6 luni, termenul de 6 luni să fie redus la 3 luni, iar termenul de 4 luni să fie redus la 2 luni.

Polițiștii vor putea utiliza mijloace și metode de localizare, intercepta comunicații și accesa sisteme informatice doar cu autorizare de la procuror, în caz de pericol grav în care se află o persoană dispărută, potrivit unui proiect de lege inițiat de MAI și pus în dezbatere publică vineri. De asemenea, sistemul RO-ALERT poate fi folosit în cazul răpirii unui minor.

CONSULTĂ AICI PROIECTUL DE LEGE






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















958 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    intrebare (Luni, 5 august 2019, 14:42)

    liviu_ [utilizator]

    1 - aia sub 14 ani d c nu?!
    2 - chestiile astea sunt de o gramada de timp... teoretic ar trebui sa fie si in romania ( https://en.wikipedia.org/wiki/Amber_alert#United_States ) deci am mintit UE ca am avea ceva ce nu avem si care e nefunctional?!
    nici o demisie, nimic?!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version