„La data de 17 mai 1939, a sosit în România și a intrat în serviciul Marinei Militare nava-școală „Mircea”, velier de tip barc triarborat (cu trei catarge), construit în anii 1938-1939 la Șantierul Naval Blohm und Voss din Hamburg, Germania. Nava a fost botezată „Mircea”, ca și înaintașul său, „Bricul Mircea” (1882-1944), purtând numele domnitorului Mircea cel Bătrân, întregitorul Tării Românești până la „Marea cea mare”. Figura lui Mircea formează galionul navei”, ne spune wikipedia.ro.
- Startul misiunii frățești
Călătoria continua trecându-se prin strâmtoarea Bosfor în Marea Mediterană, spre Grecia, Muntenegru și Italia. Întoarcerea la Constanța era programată pentru 6 iulie. O nouă călătorie de instrucție, cu următoarea serie de cadeți germani, era planificată de la mijlocul lui august pană la jumătatea lunii septembrie a anului trecut.
Iată însă că periplul navei-școală românești nu se încheie aici. La 25 iunie 2019, velierul „Mircea” ancorează în Hamburg. Două zile mai târziu, ambasadorul României la Berlin, Emil Hurezeanu, deschide festivitățile oficiale de pe nava românească. Cinci zile a stat aceasta în portul german, fiind deschis vizitelor publicului.

- Reușite și eșecuri
Prima călătorie de formare a pornit din portul de origine Kiel, spre Tenerife. Timp de aproape 60 de ani, acest „ambasador” a plutit pe oceane și mări. În toamna anului 2015, s-au strâns însă parâmele, după cea de-a 168-a și ultima călătorie de formare a cadeților, în Norvegia și Scoția. Nava și echipajul au acoperit mai mult de 750.000 de mile marine, instruind circa 15.000 de cadeți și cadete.
Referitor la aspirantele în marină de gen feminin, acum opt ani a izbucnit în Germania un scandal-monstru, de abuz sexual. Pe nava-școală germană a murit o tânără cadet de marină și aveau loc beții, umilințe, agresiuni sexuale și amenințări cu moartea în numele „Frăției ariene”. În urmă acestui scandal, scaunul ministrului Apărării german de atunci, Karl Theodor zu Guttenberg, a fost zgâlțâit din temelii.
Dar nu a fost prima și ultima data când Ministerul Apărării german era pus în fața unui scandal de abuz sexual. În 2017, ministrul Apărării, Ursula von der Leyen, era confruntată cu „respingătoare” ritualuri de inițiere din centrul de formare a forțelor speciale. Dacă în acel caz ea a luat atitudine, distanțându-se net de „dezgustătoarele practici din Pfullendorf”, după cum însăși le-a catalogat, nu la fel s-a întâmplat în următorul scandal, care viza consultanțe scumpe pe bani publici.
În articolul „Armata de consilieri gras plătiți a Ursulei von der Leyen” scriam și despre costurile din ce în ce mai umflate pentru repunerea pe linia de plutire a velierului german. „Reabilitarea navei-școală „Gorch Fock” costa, în 2015, 9,6 milioane euro, la începutul lui 2017, 75 milioane, pentru ca, între timp, costurile să fie pronosticate la 135 milioane euro”.
Comandantul „Gorch Fock”, Nils Brandt, a declarat în primăvară că decizia de a păstra „scheletul navei” a fost o mare ușurare pentru el și pentru echipaj. „Gorch Fock” îndeplinește „o sarcină foarte importantă pentru pregătirea aspiranților noștri”, a spus acesta pentru shz.de.
Luna trecută, Welt.de remarca faptul că din aceasta nu a mai rămas decât „un schelet de oțel”. Spiegel scria joia trecută că „repararea navei de formare „Gorch Fock” a Armatei federale e marcată, de ani de zile, de eșecuri”.
