Nava-scoala germana Gorch Fock sta ancorata in portul brazilian Salvador de Bahia. Dupa o lunga calatorie din Germania si o noapte foarte scurta, noilor cadeti de marina li se da desteptarea. Incep exercitiile de catarare pe catarg si manevrele de tachelaj. Dupa o vreme, tanara Sarah Lena Seele cedeaza fizic si cade de la inaltime, murind pe loc. Reactia capitanului navei e rece, echipajul isi urmeaza "ordinea de zi". Betii, amenintari cu moartea in nume propriu sau al "Fratiei ariene", agresiuni sexuale si alte umilinte reclama ofiterii-aspiranti de marina, intr-un raport ajuns pe masa de lucru a comisarului pentru probleme de armata din Bundestag. Scaunul ministrului Apararii german, Karl Theodor zu Guttenberg, e zgaltait din temelii.

Gorch Fock Foto: Deutsche Marine

Nava-scoala Gorch Fock e o "ambasadoare germana" pe mari si are o aura de legenda. Este cea mai veche nava cu vele a marinei germane, a fost construita la Hamburg. Ea poarta numele unui scriitor german, mort intr-un atac maritim din timpul primului razboi mondial. In anul 1958, Gorch Fock a fost lansata la apa.

Nava are lungimea de 89 de metri, latimea de 12 si adancimea de 5,25 metri. Catargul principal i se inalta semet, pana la 40 de metri deasupra puntii. Recordul de viteza al navei a atins 18,20 de noduri. Portul sau 'mama' e Kiel si instructajul de navigatie il face pentru Scoala de marina din Murwik, de langa Flensburg.

La Flensburg, oras-port la fiordul cu acelasi nume din Marea de Est, situat la granita cu Danemarca, se afla si sediul Beate Uhse. Compania se declara lider de piata in industria erotica. Oare de acolo sa-si fi alimentat inspiratia unii dintre ofiterii de pe Gorch Fock, care cred ca initierea in ale marinei incepe cu 'datul pe la spate'?.

In discutiile purtate cu comisia de ancheta a Bundestag-ului, un cadet reproseaza agresiuni sexuale venite din partea ofiterilor de pe nava. In portul Las Palmas, cativa dintre acestia l-ar fi provocat pe cand facea dus, mai intai verbal. Apoi i s-a aruncat samponul pe podea si i s-a comandat sa se intoarca cu spatele si sa-l ridice de jos. Procedura i-a amintit de ritualele practicate doar in inchisori: "Pe vapor e ca la parnaie, fiecare nou venit trebuie sa-si intoarca dosul", ar fi declarat acesta.

Raportul de noua pagini al comisiei conduse de insarcinatul pentru probleme din armata al Parlamentului german, liberalul Hellmut Konigshaus, a fost intocmit pe baza marturiilor cadetilor intorsi in patrie. Unul dintre principalele reprosuri se refera la betiile repetate si dezmatate ale echipajului de ofiteri de pe nava. Unele descrieri sunt "ca de bordel". In mass-media germana, Gorch Fock a fost ironizat cu numele de Marine-Puff (n.r. bordel al marinei).

Insa nu doar scandalurile sexuale fac obiectul revoltei tinerilor aspiranti de marina. Conform unei relatari, un ofiter mort de beat l-a pus pe un cadet sa-i curete voma de pe punte si apoi a venit impleticindu-se pana in dormitorul tinerilor de pe vas, amenintandu-i cu moartea, caci "ii ura pe aspiranti". Tot in timpul unei betii, cativa ofiteri ar fi declansat in mod repetat si fara rost alarma de incendiu, raporteaza un cadet de garda intr-un port in care fusese ancorata nava, la finele anului trecut.

Alti cadeti relateaza ca unii ofiteri de pe Gorch Fock aveau un mod propriu de a intelege ordinea si disciplina pe nava si se comportau "aproape ca niste regi". Comandantul navei, Norbert Schatz, care a fost intre timp demis, se plimba adesea in izmene pe punte, fara nici un rost, participand doar la operatiunile imperios necesare de pe vas.

Intre comandamentul de pe nava si invatacei n-ar fi existat deloc o comunicare reala, iar testele de verificare a aptitudinilor ofiterilor din comandament s-ar fi soldat cu rezultate negative. 50 dintre acestia ar fi cazut la testare, fiind practic incompetenti ca dascali de bord.

Cadetii au fost adesea supusi nu unor testari adecvate ale aptitudinilor fizice, ci "unor experimente". Asa ar fi fost cazul aspirantei Sarah Lena Seele, care a cazut de pe catarg si a murit, in noiembrie 2010. In memoria ei, comandantul de atunci al navei, Norbert Schatz, ar fi spus doar ca "decesul a fost un accident, la fel de normal ca prabusirea unui avion".

Imediat dupa aceea s-a reluat programul obisnuit, care a culminat cu un carnaval sarbatorit ca la carte. Carnavalul este documentat cu poze din 11 noiembrie, iar cadetii au povestit la intoarcerea in Germania, ca unii dintre ofiteri au facut chiar o cheta, pentru cel care "i-o trage celei mai urate aspirante".

Reactia lui Schatz a fost considerata inadecvata si in cazul unor reclamatii venite de la aspiranti. Acestia ar fi fost amenintati de ofiteri din echipajul navei, care cereau supunere neconditionata la ordine abuzive, invocand ca ar fi membri ai "Aryan Brotherhood". "Fratia ariana" e o grupare rasista care s-a constituit ca retea de santaj si trafic ilegal de droguri, mai ales in inchisorile din SUA. Gruparea neo-fascista este facuta responsabila si de crime la comanda.

Comandantul Norbert Shatz a fost demis de Ministrul Apararii german, Karl Theodor zu Guttenberg, care din nou se afla sub tirul opozitiei politice. Cancelarul Angela Merkel il sustine insa pe ministrul crestin-social.

Zvonurile despre abuzurile de pe nava ar fi ajuns la minister inca din luna decembrie anul trecut. Inspectorul de marina delegat, Axel Schimpf, ar fi spus atunci doar ca moartea tinerei soldate a declansat o reactie emotionala, insa "nu exista nici un indiciu ca la bord ar fi probleme serioase".

Acum, Guttenberg a pus in miscare o comisie de ancheta. Din ea face parte si predecesorul lui Schatz la comanda navei, capitanul Michael Bruhn. Acesta urmeaza sa preia nava in portul Ushuaia din Tara de Foc si s-o aduca de urgenta in Germania. Se pune si problema retragerii din circulatie a navei. Unele sondaje de opinie initiate de mass-media germana indica insa o majoritate de opinie, in sensul pastrarii ei pe linia de plutire. Cu tot scandalul, nemtii nu vor sa ingroape legenda Gorch Fock.