Augustin Zegrean: Atacarea ordonanțelor de urgență la Curtea Constituțională de către mai multe instituții nu e suficientă / Guvernul ar trebui să le trimită la Curte înainte de publicare, atacarea ulterioară nu e de folos

de MH     HotNews.ro
Marţi, 4 iunie 2019, 16:26 Actualitate | Esenţial


Augustin Zegrean
Foto: Digi 24
Fostul președinte al Curții Constituționale Augustin Zegrean spune că revizuirea Constituției pentru a pune în aplicare rezultatul referendumului pe justiție nu va rezolva problema legată de ordonanțele de urgență, pentru că acestea intră în vigoare, adică produc efecte, imediat după publicarea în Monitorul Oficial. Faptul că, pe lângă Avocatul Poporului, vor fi mai multe instituții care vor putea sesiza CCR asupra ordonanțelor de urgență nu ajută, iar soluția ar fi introducerea unei prevederi ca după adoptare Guvernul să fie obligat să trimită OUG Curții Constituționale și abia după avizul CCR ordonanța să fie publicată în Monitorul Oficial, a declarat Zegrean pentru HotNews.ro.

''Sunteţi de acord cu interzicerea adoptării de către Guvern a ordonanţelor de urgenţă în domeniul infracţiunilor, pedepselor şi al organizării judiciare şi cu extinderea dreptului de a ataca ordonanţele direct la Curtea Constituţională?'' - aceasta este cea de a doua întrebare de la referendumul pe justiție care a fost validat, iar rezultatele acestuia trebuie puse în aplicare prin modificarea Constituției și un nou referendum în acest sens.

Fostul președinte al CCR spune că cel puțin ultima parte a celei de a doua întrebare nu poate fi rezolvată nici măcar prin modificarea Constituției pentru că ordonanțele de urgență intră în vigoare la data publicării lor în Monitorul Oficial și depunerii în Parlament pentru dezbatere și pot fi atacate la Curte ulterior. Oricât s-ar sesiza Curtea Constituțională apoi, ordonanțele și-au produs efectele, iar faptul că, pe lângă Avocatul Poporului, vor fi mai multe instituții care vor putea sesiza CCR asupra ordonanțelor de urgență nu ajută în acestă problemă.

"Ordonanța de urgență își produce efectele imediat după publicare, astfel că o decizie ulterioară a Curții Constituționale nu ajută. De exemplu, dacă s-ar fi dat Ordonanță pe amnistie și grațiere nu mai putea fi întoarsă, chiar dacă era atacată la Curte și declarată Constituțională, pentru că ea și-ar fi produs deja efectele. Nu se rezolvă situația oricâți ar avea dreptul să sesizeze CCR", a explicat pentru HotNews.ro fostul președinte al CCR.

Potrivit acestuia, soluția ar fi ca Guvernul să fie obligat ca după adoptare să trimită OUG la Curtea Constituțională și numai dacă CCR dă aviz de constituționalitate, atunci OUG să fie publicată în Monitorul Oficial și să înceapă să producă efectele. O astfel de situație este în Franța, unde după adoptare legile organice sunt trimise Curții Constituționale și sunt promulgate numai după avizul favorabil al Curții.

"În domeniul penal se aplică legea penală mai favorabilă, chiar dacă a fost în vigoare numai o secundă, chiar dacă CCR o declară neconstituțională. Sigur, e bine să poată sesiza CCR și alte instituții, pe lângă Avocatul Poporului, dar după ce OUG s-a publicat este tardivă atacarea. Toți care au dreptul să atace OUG ar trebui să le poată ataca înainte de publicarea în Monitorul Oficial. Altfel, indiferent cine o atacă, nu se rezolvă problema. Aceasta este problema care trebuie avută în vedere dacă vor modifica Constituția", a declarat Zegrean.

El a mai spus că la revizuirea Constituției ar trebui puse în aplicare și rezultatele referendumului din 2009, când românii au votat pentru trecerea la un Parlament unicameral cu maximum 300 de parlamentari. Zegrean a amintit despre o decizie a Curții Constituționale care spune că Parlamentul este obligat ca la o viitoare revizuire a Constituției să introducă rezultatul referendumului din 2009, rămas fără efect, deși a fost validat cu o participare a românilor de peste 80 la sută. "Dacă fac o revizuire care nu ține seama de acel referendum, s-ar putea să aibă probleme la Curtea Constituțională".

Augustin Zegrean a vorbit și despre procedura de revizuire a Constituției - aceasta poate fi iniţiată de preşedintele României, la propunerea Guvernului, de cel puţin o pătrime din numărul deputaţilor sau al senatorilor, precum şi de cel puţin 500.000 de cetăţeni cu drept de vot. În aceste condiții, cheia este să existe o majoritate parlamentară. "Nu cred că își imaginează cineva că în acest Parlament vor avea susținere pentru revizuirea Constituției în acord cu rezultatul referendumului pe justiție. Fără un consens între partidele parlamentare, revizuirea Constituției nu este posibilă, oricât și-ar dori-o cineva", a adăugat Zegrean.

Președintele Klaus Iohannis a declarat marți că nu este de dorit acum să existe o revizuire mai largă a Constituției, ci să se meargă doar pe implementarea în legea fundamentală a rezultatului referendumului pe justiție din 26 mai. Legat de momentul la care ar putea avea loc referendumul de revizuire a Constituției, șeful statului a spus că acesta ar trebui suprapus peste unul dintre scrutinele următoare - prezidențiale, locale și parlamentare.

Potrivit datelor finale centralizate de BEC, la referendumul pe teme de justiţie, din 7.922.591 de participanți, 6.459.383 de răspunsuri au fost favorabile întrebării referitoare la interzicerea amnistiei şi graţierii pentru infracţiuni de corupţie. De asemenea, la întrebarea privind interzicerea adoptării OUG în domeniul infracţiunilor, pedepselor şi al organizării judiciare, 6.477.865 de răspunsuri au fost favorabile.

La referendumul din 26 mai, cetăţenii au fost chemaţi să se pronunţe prin "Da" sau "Nu" cu privire la următoarele întrebări:
  • 1. ''Sunteţi de acord cu interzicerea amnistiei şi graţierii pentru infracţiuni de corupţie?''
  • 2. ''Sunteţi de acord cu interzicerea adoptării de către Guvern a ordonanţelor de urgenţă în domeniul infracţiunilor, pedepselor şi al organizării judiciare şi cu extinderea dreptului de a ataca ordonanţele direct la Curtea Constituţională?''.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















4393 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    Zegre - profesionalism in acțiune (Marţi, 4 iunie 2019, 17:02)

    clencix [utilizator]

    Excelentă soluția. OUG nu vor fi anticonstituționale. Dacă vor altceva, să schimbe la constituție prin referendum.
  • +6 (6 voturi)    
    intrebarea e de ce face parlam si guv legi (Marţi, 4 iunie 2019, 17:26)

    Je__ [utilizator]

    neconstitutionale?

    Parca o lege primeste si aviz de constitutionalitate, right?
    Avem juristi, avocati un intreg aparat care da recomandari si avize

    Si tot trebuie sa o trimiteti inainte la CCR?

    WTF?
    • +5 (5 voturi)    
      De Ce avem da' n-avem? (Marţi, 4 iunie 2019, 19:28)

      clencix [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      Pen' ca avizele alea le dau niște aleși de popor, nu de profesionaliști în materie; chiar dacă ar avea diplome de deștepți, depinde de unde au luat diplomele alea, că dacă le-au dat pe bani niște deștepți fără caracter, tot ca aleși de popor contează. Vezi și doctoratele de mucava care au dărâmat orice etalon de încredere în specialiștii din România, ți-e și rușine să mai spui că ești cu doctorat luat în țară.
      • +2 (2 voturi)    
        exista comisie juridica (Miercuri, 5 iunie 2019, 4:56)

        John_english [utilizator] i-a raspuns lui clencix

        unde sunt profesioniști.

        dar se pare ca tot degeaba. profesioniștii aia sunt de fapt simpli amatori.

        mai exista si "adoptarea tacita". alta aberație despre care nu sufla nimeni nici un cuvânt.
  • +4 (4 voturi)    
    . (Marţi, 4 iunie 2019, 22:19)

    g01an [utilizator]

    de parca nu s-ar putea reglementa ca intrarea in vigoare sa se amane pana la rezolvarea contestatiei de constitutionalitate. nu-i mare filozofie, zau.

    si uite din cauza lui si celor ca el este constitutia facuta varza.
  • +2 (2 voturi)    
    Nu se poate nici solutia lui Zegrean (Marţi, 4 iunie 2019, 23:00)

    mircea_cjn [utilizator]

    Si asta pentru că CCR judecă...pe ce? Pe ceea ce semnaleaza institutia care sesizeaza, strict pe asta!
    CCR nu judecă o lege sau o ordonanta in ansamblu, ca altfel ce rost ar fi sa mai avem guvern si parlament cu rol de legiuitori, îi lăsăm pe cei de la CCR să faca ei legile si să și le analizeze tot ei, să-si dea aviz pozitiv (sau negativ, după caz ! ha, ha !) și uite-așa.

    Trebuie alta solutie. Orice ordonanta să fie adoptata doar daca este aprobata de CSAT. Iar acolo e regula cu unanimitatea. la ceva exceptional, aprobare exceptionala.Si inca ceva. Daca numarul de motiuni de cenzura este limitat, de ce n-ar fi si ordonantele? Deci, doar una pe sesiune.
  • +1 (1 vot)    
    OUG-urile sunt necesare dar... (Miercuri, 5 iunie 2019, 6:40)

    tontu [utilizator]

    Trebuie limiate domeniile incare guvernul poate emite ordonante. Trimierea la CCR inainte de publicare in MO ar intarzia mult intrarea in vigoare si ar anula practic urgenta. Problema e alta si anume responsabilitatea emitentului. In momentul in care o ordonanta sau o lege e declarata neconstitutionala rsponsabilii trebuie sa poata fi trasi la raspundere.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version