Forumul Judecătorilor, despre OUG de modificare a legilor justiției: Sunt nesocotite grav principiile constituționale. Iohannis să sesizeze Comisia de la Veneția

de MH     HotNews.ro
Marţi, 19 februarie 2019, 22:21 Actualitate | Esenţial


Instanta de judecata
Foto: pixabay.com
Asociația Forumul Judecătorilor din România, Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor și Asociația Inițiativa pentru Justiție își exprimă "îngrijorarea extremă" cu privire la modificările aduse legilor justiției, prin Ordonanță de Urgență, și cer președintelui Klaus Iohannis să sesizece Comisia de la Veneția. Cele trei asociații ale magistraților spun că sunt "nesocotite grav" principiile constituționale și tehnica legislativă, iar aceste modificări pot pune în pericol insurmontabil statul de drept și independența magistraturii. Magistrații mai spun că se creează peste noapte instituția judecătorului de tip nou, care, spre deosebire de cel autentic, poate oricând concura la funcții de conducere în Parchet.

Ce spun asociațiile magistraților:
  • Asociația Forumul Judecătorilor din România, Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor și Asociația Inițiativa pentru Justiție își exprimă îngrijorarea extremă cu privire la modificările aduse astăzi legilor justiției, printr-o ordonanță de urgență adoptată de Guvernul României, fără asigurarea transparenței decizionale în modificarea legislativă propusă și fără a exista avizul Consiliului Superior al Magistraturii, garantul constituțional al independenței justiției, aviz a cărui comunicare nu a fost așteptată o perioadă rezonabilă.
  • Legiferarea, criticabilă de la prima vedere pentru nesocotirea gravă și nescuzabilă a principiilor constituționale [art.1 alin.(5) și ale art.1 alin.(3) din Constituție], a tehnicii legislative și a previzibilității legii, poate pune în pericol insurmontabil statul de drept și independența magistraturii din România. Mai mult, posibilitatea executivului de a guverna prin ordonanțe de urgență trebuie să fie justificată de existența unor situații excepționale, care impun adoptarea unor reglementări urgente, în caz contrar putându-se vorbi despre o imixtiune nepermisă în competența legislativă a Parlamentului, încălcându-se principiul separației puterilor în stat. Prin Decizia nr. 421 din 9 mai 2007, Curtea Constituțională a României a statuat că urgența reglementării nu echivalează cu existența situației extraordinare, reglementarea operativă putându-se realiza și pe calea procedurii obișnuite de legiferare.

  • Ordonanța de urgență nu poate contracara o lege adoptată de Parlament și, a contrario, nici măcar o propunere legislativă respinsă de Parlament. Totodată, Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept a reținut în Avizul adoptat la cea de-a 93-a Sesiune Plenară (Veneția, 14-15 decembrie 2012) faptul că „folosirea atât de frecventă a ordonanțelor de urgență este un motiv de îngrijorare”, iar „utilizarea aproape constant a ordonanțelor de urgență ale Guvernului nu reprezintă cea mai adecvată metodă” pentru adoptarea fără întârziere a unor reglementări.

  • Utilizarea ordonanțelor de urgență pentru a corela dispoziții din legi votate în cursul anului 2018, fără dezbateri parlamentare autentice, fără a ține seama de punctul de vedere exprimat de peste 90% din adunările generale ale instanțelor judecătorești și ale parchetelor de pe lângă acestea, ignorând total avizele emise de Comisia de la Veneția, rapoartele GRECO și ale Comisiei Europene, împreună cu inconsecventa abordare a principiului separării carierelor, clamat cu obstinație de legiuitor fix până astăzi, dovedește, fără îndoială, dezastrul în fața căruia se găsește justiția română, expusă unor experimente fără sfârșit, derulate fără analize sau studii de impact.
  • Presupusa necesitate a rezolvării situației delegărilor în funcțiile de conducere ale PICCJ, DNA, DIICOT și SIIJ, deși nu exista vreo problemă evidentă legată de modalitatea de delegare, se transformă într-o interdicție perpetuă a oricărui fel de delegare, rezultatul acestui text fiind că oricare dintre aceste structuri de parchet poate rămâne fără procuror general sau procuror-șef, vacantarea funcției putând fi generată de deces, boală sau demisie, caz în care procedura de numire nu ar putea fi finalizată de pe o zi pe alta.

  • Asistăm la revoluționarea modului de organizare a Ministerului Public și a principiului constituțional de ierarhie în cadrul parchetelor, prin schimbarea accepțiunii noțiunii de procuror ierarhic superior, doar cu privire la o anumită unitate de parchet (contestată la unison de magistrați, Consiliul Europei și Uniunea Europeană), acum devenită independentă chiar de Ministerul Public, într-un demers vădit neconstituțional.
  • Nu în ultimul rând, se creează peste noapte instituția judecătorului de tip nou, care, spre deosebire de cel autentic, poate oricând concura la funcții de conducere în parchet, numai pentru simplul fapt că, undeva în cursul carierei sale, a îndeplinit o anumită perioadă și funcția de procuror, și sunt anihilate competențe de esență ale secției pentru procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.

  • Toate aceste modificări vor conduce, neîndoielnic, la apariția unor blocaje instituționale, afectând capacitatea Ministerului Public de a-și exercita atribuțiile constituționale de reprezentare a intereselor generale ale societății, apărare a ordinii de drept, precum și a drepturilor și libertăților cetățenilor.
  • Asociația Forumul Judecătorilor din România, Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor și Asociația Inițiativa pentru Justiție solicită președintelui României, Klaus Iohannis, să sesizeze de urgență Comisia de la Veneția cu privire la toate modificările aduse legilor justiției prin ordonanțele de urgență emise în ultimele luni.

  • De asemenea, cele trei asociații solicită Avocatului Poporului să își îndeplinească atribuțiile legale și să sesizeze imediat Curtea Constituțională. Așa cum a stabilit Comisia de la Veneția prin Avizul nr. 685 din 17 decembrie 2012, Avocatul Poporului are atribuția expresă de a sesiza Curtea Constituțională cu privire la legi și ordonanțe, iar aceasta nu este limitată la protecția drepturilor omului, rolul său trebuind să fie extrem de activ în apărarea statului de drept, prin urmare și a angajamentelor internaționale luate în acest sens de Statul român, ignorate fără niciun fel de explicație pe parcursul ultimilor doi ani.
Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat marți că Guvernul a adoptat două ordonanțe de urgență - una dintre ele vizează desemnarea candidaților României pentru funcția de procuror european, iar cea de a doua modifică toate cele trei legi ale justiției, modificate deja anul trecut de către PSD-ALDE, precum și unele regulamente pentru admiterea la Institutul Național al Magistraturii (INM).Una dintre cele mai importante modificări este că la funcțiile de conducere din parchete, începând cu funcția de procuror general, pot candida și judecători care au fost procurori, iar avizul nu va mai fi dat de Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), cum se întâmplă acum, ci de către plenul CSM.








    Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















    1473 vizualizari

    • +2 (2 voturi)    
      Capul plecat (Marţi, 19 februarie 2019, 22:31)

      Ochii_pe_voi [utilizator]

      Un popor care admite așa ceva e unull care nu isi merita țara și nici nu are vreun viitor. ROmânai va dispărea de pe hartă cât de curând
    • +4 (4 voturi)    
      Dar voi, Forumule (Miercuri, 20 februarie 2019, 0:53)

      Bazil [utilizator]

      ce ati facut pana acum? L-ati lasat pe tudorel sa va incalece, ati lasat in libertate pe dragnea - amanandu-i procesele la nesfasit, valcov zburda in libertate prin guvern desi in prima instanta a primit 8 ani. Voi sunteti fecioare, nu-i asa? Presedintele este de vina ca multi dintre voi v-ati predat lui dragnea.
    • +2 (2 voturi)    
      Rusine... (Miercuri, 20 februarie 2019, 8:56)

      sim18 [utilizator]

      Rusine magistratilor, procurorilor tuturor care lucreaza in justitie!!! Asteptati sa iasa lumea in strada?????? Dar voi ce dracului faceti, de cativa ani? Nu faceti nimic... decat acceptati aceasta mizerie.... Blocati activitatea, dati sentinte drastice.... nu mai amanati procesele ..... de asta ni s-au urcat in cap infractorii!!! Va convine sa lucrati ca si in comunism... Prostilor!!!! Ce putem fcae noi in strada? Doar sa luam bataie si gaze pentru niste oameni ca voi, platiti regeste????? Rusine, rusine, rusine....
      • +1 (1 vot)    
        Cum asa? (Miercuri, 20 februarie 2019, 9:26)

        Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui sim18

        Si-au tras salarii nesimtite, pensii speciale, pensionare anticipata... Numai si numai avantaje pentru niste magistrati corupti si care au fost de partea hotilor si a criminalilor. Iliescu & Voican sunt liberi, brutele de jandarmi care au atacat ca niste animale amusinând sânge demonstrantii din august.... liberi si ei, desi s-au comportat ca niste adevarate hoarde de ticălosi. JUSTIȚIA ROMÂNA a fost stâlp de baza al mafiei care si-a anexat tara ca sa o jefuiasca (puținele exceptii se exclud). O justitie care e complice la distrugere RO si a statului de drept.


    Abonare la comentarii cu RSS

    Top 10 articole cele mai ...



    Hotnews
    Agenţii de ştiri

    Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

    Aici puteti modifica setarile de Cookie

    hosted by
    powered by
    developed by