Încă o inițiativă regională pentru a opri „politicile centraliste ineficiente”. Manifestul Mișcării pentru dezvoltarea Moldovei

de N.O.     HotNews.ro
Duminică, 13 ianuarie 2019, 19:57 Actualitate | Esenţial


Palatul Culturii Iasi
Foto: Ministerul Culturii
Mai multe personalități ale societății civile din toate cele opt județe din Moldova lansează luni, la Iași, Asociația Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, prin care propun un model național de descentralizare administrativă, care să pună în acord ”interesele regionale cu obiectivele dezvoltării naționale”. Asociația reclamă totodată subdezvoltarea regiunii, subliniind că Moldova a fost marginalizată de politicieni.

Lansarea va avea loc la ora 13.00, în sala „Alexandru Ioan Cuza” a hotelului Unirea.

Redăm mai jos manifestul integral al Asociației:

  • Cine suntem și ce vrem

Moldova este, de mai bine de 100 de ani, un teritoriu marginalizat, mereu pus la coadă. Un teritoriu exploatat electoral, periodic, cu promisiuni niciodată îndeplinite.

Suntem opt județe - 4 milioane de oameni - care speră în zadar de la politicieni desemnați de la centru o viziune consolidată pentru acest sfert de țară.

Politicile centraliste și-au dovedit cu fiecare ciclu electoral, de 30 de ani încoace, neputința și ineficiența.

Moldova de azi este subdezvoltată economic și fără voce politică pentru că e reprezentată în Capitală de politicieni mediocri și obedienți, care nu s-au solidarizat niciodată pentru a apăra interesele celor 4 milioane de alegători.

Politicieni care votează fără greș în conformitate cu linia partidului centralist, nu cu nevoile și cu interesele alegătorilor lor.

Fiecare an înseamnă, pentru acești 4 milioane de alegători, încă un buget de stat în care Moldovei “nu i se alocă bani” pentru drumurile de care are nevoie, pentru spitale, pentru școlile în care să-și educe copiii.

Moldova are nevoie prin urmare de o voce clară, articulată, care să-i protejeze și promoveze interesele.

  • PROBLEMELE MOLDOVEI AU DREPTUL SĂ INTRE PE AGENDA NAȚIONALĂ.

Cele opt județe ale Moldovei au probleme specifice - care țin de geografie, de infrastructură, de dinamica socială, de proiecția conștientă a unui viitor sănătos.

Asociația ”Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, ce are ca membri persoane cu expertiză și competență profesională în domeniile economiei, antreprenoriatului, științelor juridice, administrației, istoriei, geografiei sociale, din toată regiunea, va formula aceste probleme, le va impune pe agenda națională și va propune soluții.

Sunt probleme regionale importante, ce au fost ignorate, sistematic, de generații de politicieni - care sunt răspunzători, din toate punctele de vedere, de subdezvoltarea Moldovei:

Lipsa infrastructurii mari, care gâtuie de decenii economia Moldovei, are drept cauză dezinteresul și incompetența politicilor centraliste care repartizează banii și prioritizează proiectele de investiții după o logică fără legătură cu dezvoltarea pe termen lung a unei regiuni esențiale strategic;

Rezultatul acestor politici se traduce prin inechități în alocările bugetare - care adâncesc, sistematic, decalajul dintre Moldova și regiunile cu creștere economică peste media țării; în 2018, de exemplu, Moldova - care înseamnă peste 20 % din suprafața țării - a primit un umilitor 2,3% din bugetul național de investiții al Ministerului Transporturilor;

Regiunea e privită de decenii, în luări publice de poziții, prin lentila unor stereotipii care-o califică drept “primitor universal” de infuzii financiare. Datele arată însă, adesea, altceva: în perioada 2012-2015, de exemplu, regiunea Nord-Est a livrat bugetului central cu 10 miliarde de lei (2,3 miliarde de euro) mai mult decât a primit înapoi prin realocări;

Fenomenul migrației forței de muncă - care trage în jos întreaga economie națională - are efecte devastatoare în Moldova: din trei emigranți români, unul este din Moldova; 25% din populația zonei - față de 10%, media națională - contribuie, prin munca lor, la PIB-ul altor țări;

Orașe mari - sau județe întregi, precum Galațiul sau Botoșaniul - sunt condamnate la izolare și declin accelerat pentru că nu-și pot conecta motoarele economice la cele ale regiunii; și n-o pot face pentru că nu există conexiuni de transport adecvate și politici regionale care să le valorifice inteligent resursele, creativitatea, potențialul.

  • SUBDEZVOLTAREA MOLDOVEI NU ESTE UN DAT ISTORIC.

Sunt 160 ani de când Moldova plătește, discret, factura Unirii Principatelor.

În 1859, de exemplu, regiunea Moldovei avea de trei ori mai multe drumuri modernizate decât Muntenia; un venit comunal pe cap de locuitor mai mare; mai multe târguri; moșii mai performante; o administrație care, după standardele epocii, era mai modernă și mai eficientă.

Imediat după momentul 1859, Principatele Unite se mândreau cu patru mari orașe: București, Iași, Botoșani și Galați.

Azi Botoșaniul și Galațiul și-au pierdut vigoarea economică și pozițiile în top nu doar pentru că granițele României s-au extins, incluzând orașe transilvănene mari, ci pentru că au pierdut puncte, an de an, din cauza necruțătoarelor reguli ale centralismului.
Centralismul a schimbat dramatic viitorul Moldovei.

În 1930, ziarele epocii titrau pe prima pagină: “Vrem șosele în Moldova! Singura regiune fără șosele!”.

Sună cunoscut, nu-i așa?

MODELUL CENTRALISMULUI FRANCEZ IACOBIN, pe care România l-a adoptat într-un anume context istoric, a devenit - în timp - o frână pentru regiuni, ținute într-o dependență bugetară cronică de un centru tot mai lipsit de viziune, mai arogant, mai clientelar.

Până și Franța a renunțat, în anii ‘60, la acest model - devenise depășit, neoperant, contraproductiv.

Suntem în secolul XXI și pierdem, ca țară, teren - pentru că nu ne reformăm administrația, nu ne stimulăm potențialul local, nu creăm context regiunilor să performeze.

Mai rău, bugetul public e tranzacționat, mai mult ca oricând, pentru scopuri complet străine de nevoile contribuabililor.

A venit momentul să cultivăm șansele de dezvoltare ale regiunilor - și, implicit, șansele de dezvoltare ale întregii Românii. Acesta este, de fapt, interesul național: ca regiunile să-și tureze motoarele, să se dezvolte, să atragă investiții și talente.

Descentralizarea înseamnă inteligență istorică, șanse de dezvoltare, promisiuni plauzibile de prosperitate generată de jos în sus.
Înseamnă plasarea deciziei mai aproape de comunități.

Descentralizarea înseamnă administrare modernă, flexibilă, rapidă, eficace.

  • NU CAPITALA TREBUIE SĂ AIBĂ O ȚARĂ, CI ȚARA TREBUIE SĂ AIBĂ O CAPITALĂ.

Procesul de regionalizare, aflat în dezbatere publică în 2013 - care ar fi permis în acești ani accesarea dinspre regiuni a fondurilor europene pentru infrastructură mare, de care Moldova are stringentă nevoie - a fost abandonat de administrația de la București fără vreo explicație.

Dezvoltarea României trebuie să fie rezultanta eforturilor marilor comunități regionale, care sunt direct interesate să valorifice oportunități - și deci vor fi mai rapide și mai eficiente.

Regiunile României trebuie, în plus, să se dezvolte simultan și echilibrat. Dezechilibrele nasc tragedii, reacții extreme, pericole greu de anticipat.

Asociația Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei va propune un model național de descentralizare administrativă - și de punere în acord a intereselor regionale cu obiectivele dezvoltării naționale.

Credem că este timpul ca marile regiuni ale României să capete voce politică și putere administrativă pentru a relansa dezvoltarea țării, ținută acum pe loc de un hipercentralism ineficient, paralizant și antinațional.

DE ACUM, MOLDOVA ARE O VOCE.

Alexandru CĂLINESCU
Dorin DOBRINCU
Dan RADU
Cătălin URTOI
Florea IONCIOAIA
Ionel APOSTOL
Doru CĂSTĂIAN
Mihai CHIPER
Marius GRIGORE
Daniela MITROFAN
Cătălin MORARU
Romeo-Valentin MUSCĂ
Claudia NEGRĂU
Viorel OPREA
Cătălin PĂDURARU
Manuel PERJU
Radu POPESCU
Bogdan ROMAN
Sorin SIMON
Gregoriana TUDORAN
George ȚURCĂNAȘU

















7721 vizualizari

  • 0 (32 voturi)    
    Desfiintarea Romaniei - ultima solutie. (Duminică, 13 ianuarie 2019, 20:07)

    Marionette [utilizator]

    Vazand cum grupuri oltenofile distrug constant Romania, usor, usor, oamenii se vor destepta si se vor decupla de Bucurestiul corupt si cucerit de olteni. Ardealul are perspective mult mai bune decat restul asa-zisei tari de hoti, acum moldovenii realizeaza ca si ei se pot gospodari mai bine, fara ajutorul oltenilor. in curand vine destramarea tarii.
    • -6 (6 voturi)    
      Comment sters de user (Duminică, 13 ianuarie 2019, 21:47)

      polonyca [anonim] i-a raspuns lui Marionette

      • -4 (12 voturi)    
        Pai.... (Luni, 14 ianuarie 2019, 1:04)

        Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

        ... a deschis ochii si s-a uitat in jur.
        Alta intrebare?
    • +3 (15 voturi)    
      Mda, e plin de troli rusi (Duminică, 13 ianuarie 2019, 22:27)

      Anges [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

      ...care incerca sa invrajbeasca regiunile doar doar s-or desparte cum le-a iesit cu Brexitul. Pentru cultura ta generala, Ivan, la Bucuresti sint mai multi moldoveni decat lasi si mai multi ardeleni decat la Cluj. Iar reprezentantii in parlament se voteaza in fiecare judet dintre cei cu domiciliul acolo, nu-i numeste Putin ca la voi.
      Ne place sau nu Bucurestiul e chiar imaginea intregii Romanii aduse intr-un spatiu prea stramt, cu bune si rele.
      • +3 (7 voturi)    
        asa e (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:40)

        Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Anges

        dar asta nu insemna ca omul nu are dreptate. In acest moment se pare ca ne indreptam spre destramarea Romaniei. Nu cred ca e o bucurie pt nimeni, dar asa cum merg lucrurile acum, cam asta pare ca se va intampla. Din pacate nu e nicun rus de vina ci noi, noi cei care ne batem joc de vot de 30 de ani. Noi ce care nu deschidem o data pentru totdeauna ochii si lasam sa ne conduca scursurile societatii.
    • +8 (10 voturi)    
      Insa Ardelenii si Moldovenii au votat masiv PS (Duminică, 13 ianuarie 2019, 23:53)

      Zimbru [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

      Priviti harta electorala si veti vedea aproape tot Ardealul rosu si un pic verde (UDMR = ciuma verde) si Moldova complect rosie. Asta vrea si mafie PSD, ALDE si UDMR sa ne dezbine, sa ajungem sa ne uram intre noi. Nu le jucati jocul votati cu alte partide decat cu mafia.
      • +2 (6 voturi)    
        toata harta romaniei a fost rosie (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:41)

        Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Zimbru

        despre ce vb? PSD a luat 6 sectoare in bucuresti plus primaria generala.

        toti ne batem joc de tara asta si decontarea va veni intr-o zi. O sa spunem ca rusii sunt de vina dar nu prea o sa mai conteze.
    • 0 (8 voturi)    
      Tu din ce realitate paralela vorbesti? (Luni, 14 ianuarie 2019, 6:46)

      Anarb [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

      Sau Johannis e mai nou nou nume de oltean? E totusi primul om in stat...
      • +3 (7 voturi)    
        si ce conduce Iohannis (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:42)

        Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Anarb

        daca nu te superi?! ce atributii are (mai are) presedintele?

        inteleg ca psd ar vrea sa spuna ca Iohannis e cel care conduce de fapt Romania, dar nu suntem prosti chiar toti.
        • 0 (0 voturi)    
          Hai ca si-a luat Miscarea angajati! (Luni, 14 ianuarie 2019, 23:45)

          Anarb [utilizator] i-a raspuns lui Hans Metter

          Ne-a umplut Hans de comentarii obiective. :p
  • +11 (29 voturi)    
    Bravo (Duminică, 13 ianuarie 2019, 20:10)

    florinos [utilizator]

    Bravo pentru inițiativă, asa mai scade procentul de 45% de votanți PSD din regiunea Moldova.

    La un simplu calcul, PSD a condus România mai bine de 22 de ani din cei aproape 30 de la revoluție, 22 de ani in care nu s-au construit nici 2 metri de autostrada in Regiunea Moldova si unde pe E85 doar in ultimul an au existat peste 180 de accidente rutiere grave.
  • +9 (21 voturi)    
    Cam abstract "politicienii" (Duminică, 13 ianuarie 2019, 20:16)

    radu.a [utilizator]

    Poate e centralismul de vina pentru situatia Moldovei.. dar oare ce partid, aflat majoritatea timpului la guvernare, a castigat constant alegerile dupa 1990 in Moldova?
    • +8 (8 voturi)    
      Cam abstract (Duminică, 13 ianuarie 2019, 23:54)

      Zimbru [utilizator] i-a raspuns lui radu.a

      Politicienii sunt defapt cei din PSD.
    • 0 (6 voturi)    
      Moldova e ramasa in urma (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:43)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui radu.a

      si e lasata intentionat asa. pe de alta parte fiecare oras si regiune are ce a votat.
  • +12 (28 voturi)    
    Din '90 incoace votati doar ciuma rosie (Duminică, 13 ianuarie 2019, 20:50)

    kokos [utilizator]

    si acum va plangeti ca nu aveti autostrazi?
    • +5 (13 voturi)    
      Lasa bre, ca au fost ai altii (Duminică, 13 ianuarie 2019, 21:18)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui kokos

      Si tot nu au miscat nimic pt Moldova, nimic, nimic, nici macar sa inceapa ceva. S-a constatat ca la saracia din Moldova e de ajuns sa promiiti marea cu sarea si e de ajuns.
      • -1 (9 voturi)    
        Comment sters de user (Duminică, 13 ianuarie 2019, 21:48)

        polonyca [anonim] i-a raspuns lui Dalinar

    • -8 (10 voturi)    
      @kokos (Duminică, 13 ianuarie 2019, 22:19)

      Anton122 [utilizator] i-a raspuns lui kokos

      Ce vrei sa spui, zona trebuie sa ramana saraca din cauza ca bugetarii si pensionarii de acolo voteaza cu PSD? Zona este depopulata, cei ce au plecat nu voteaza cu PSD adica 25 % din populatie. Cu ce te deranjeaza ca unii isi cer drepturile? Esti cumva din aia ce au primit si partea altora? Miliarde de euro investite in zona de vest si nimic in est.
    • -3 (11 voturi)    
      fals (Duminică, 13 ianuarie 2019, 22:47)

      andimi [utilizator] i-a raspuns lui kokos

      nu mai perpetuati acest mit, dupa 2004 in Moldova s-a votat tot mai putin cu PSD-ul, iar orasele au votat majoritar anti. Baza PSD-ului e acum data de judetele din sud.
      • +5 (7 voturi)    
        Pe bune, fals!? (Luni, 14 ianuarie 2019, 6:52)

        ids [utilizator] i-a raspuns lui andimi

        Ne dai si noua o sursa pentru afirmatiile tale? Eu toate hartile pe care le-am vazut, inclusiv pe HN, dadeau Moldova toata rosie la ultimele alegeri.
        Tocmai, pe vremuri prin 2004 mai salva SV situatia, dar acum nimic nimic.
        • +4 (6 voturi)    
          la alegerile din 2016 a fost si ardealul rosu (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:53)

          Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui ids

          foarte rosu... in moldova vorbim de o zona masiv depopulata de tineri (care nu voteaza). Ghici ce voteaza pensionarii si bugetarii?! cam fix ce voteaza si cei din ardeal.
        • -2 (2 voturi)    
          cauta si vei vedea (Luni, 14 ianuarie 2019, 18:06)

          andimi [utilizator] i-a raspuns lui ids

          Ia rezultatele la alegeri pe orasele de resedinta din toata Moldova si vei vedea, PSD-ul a pierdut. Bine, lasam 2016 deoparte pt. ca multi ca tine au stat acasa si a iesit PSD-ul pe cai mari! Repet, la ultimele randuri de alegeri, baza de vot a PSD-ului s-a tot redus spre sudul tarii.
  • -2 (10 voturi)    
    Bravo, frati moldoveni! (Duminică, 13 ianuarie 2019, 21:16)

    transpenibilus [utilizator]

    Hai Moldova, hai Ardealul! Sa scuturam jugul Teleormanului si a haitei analfabete de Videle.

    Cine vrea cu Rusia si cu Teleorman sa stea cu ei. Cine vrea dezvoltare, UE si NATO va merge cu NORDUL!
    • +1 (5 voturi)    
      Mda, ca politicienii locali sint mai breji (Luni, 14 ianuarie 2019, 6:40)

      Ioizu [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

      Prima mare realizare a Aliantei Vestului e ca a plecat Nestle din Timisoara.
      La Cluj sa nu uitam ca primarul dinainte de Boc, viceprimarul din urmatorul mandat si presedintele consuliului judetean au fost arestati pentru coruptie (ultimul in 2018). In HarCov, unde UDMR domneste aproape autonom, il avem la fel pe Raduly, e o saracie lucie si aproape n-a mai ramas copac in picioare. Da’ probabil asa ajung si SV sau NT daca o iau pe drumul asta.
      • -1 (5 voturi)    
        cum (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:53)

        Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Ioizu

        Nestle a plecat din cauza Aliantei vestului?! cum asa?!
        • 0 (0 voturi)    
          La placinte inainte, la razboi inapoi (Luni, 14 ianuarie 2019, 20:47)

          Anges [utilizator] i-a raspuns lui Hans Metter

          Nu, cum ar putea fi politicienii de vina pentru asta si mai ales primarul Timisoarei!? Alianta e formata din tehnocrati doar!
    • +2 (6 voturi)    
      Rade ciob de oala sparta (Luni, 14 ianuarie 2019, 6:57)

      Iomen [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

      Umbla vorba ca in Vaslui nu te ingroapa popa daca n-ai murit de ciroza. Ma intreb cum o fi si-n Botosani. Hai, cu nordu’ inainte!
      • -1 (3 voturi)    
        daaa clar (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:55)

        Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Iomen

        fata de ardeal si sud unde is toti pocaiti... hai ma lasi?! se bea in toata romania de se stinge.
    • +2 (4 voturi)    
      Ti-or fi frati, dar nu moldoveni (Luni, 14 ianuarie 2019, 9:01)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

      Nici nu ne-am prins ce urmariti voi. Va credeti invizibili.
  • -6 (14 voturi)    
    Se pare ca (Duminică, 13 ianuarie 2019, 21:37)

    Kosmos [utilizator]

    Rezervele de circa 30 milioane tone de uraniu din Nordul Moldovei prezinta interes pt niste baieti jmekeri care au program ascuns nuclear
    • +4 (6 voturi)    
      Bine, ma, engage pe nas. (Duminică, 13 ianuarie 2019, 22:39)

      Clop [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      Nea' Kosmos, se pare ca ai tras niste saniuta pe nas, asta seara, la modul grav. Mai scrie-ne si maine. :D
      Dupa ce te trezesti.
    • +3 (3 voturi)    
      Aiurea, nu exista asa ceva (Duminică, 13 ianuarie 2019, 23:18)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      Poate 30 mil tone de steril, ca asta ajungea de la Crucea la Feldioara pt preparare, vagoane cu steril in care erau plantate strategic “bombonele” cu minereu de uraniu ca sa fluiere Geigerele!!!
      • 0 (0 voturi)    
        cum se fura uraniu (Luni, 14 ianuarie 2019, 11:30)

        Kosmos [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

        Din Romania? Prin saracie
    • -1 (3 voturi)    
      de la Cernobil sau de unde? (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:56)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      inchide RTV te rog.
    • 0 (0 voturi)    
      intrebarea e (Luni, 14 ianuarie 2019, 11:20)

      Kosmos [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      Se fura uraniu din Romania?
  • +2 (6 voturi)    
    he-he! 20-20! devastam! (Duminică, 13 ianuarie 2019, 22:50)

    Antenistontel [utilizator]

    guvernul-marioneta dragnea ar fi doar inutil, daca n-ar fi grup infractional!
  • +9 (15 voturi)    
    Lista rusinii. Nu descentralizare si regionalizare (Duminică, 13 ianuarie 2019, 22:56)

    D-or [utilizator]

    Sunt din Moldova, dar nu ma definesc decit ca roman. Am radacinile ramase pentru eternitate la Marasesti.

    Chiar ar trebui verificat cine vorbeste in numele nostru.

    Si uite asa ajungem sa gindim altfel negindite:

    Aveti stramosi care au luptat in primul razboi mondial ca sa avem o Romanie Mare, sau sunteti doar mercenari, venetici efemeri?
    Astept raspuns din partea fiecarui semnatar.
    • -2 (12 voturi)    
      Esti bine, Gogule? (Luni, 14 ianuarie 2019, 1:11)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      Nu, stapane, n-am stramosi care sa fi luptat in primul razboi mondial.
      Si, ce-i cu asta?
      Matale ai stramosi care sa fi luptat la Podu Inalt?!?
      Cum, n-ai???
      Pai si atunci cum iti permiti sa vorbesti?!? Stramosii mei sunt mai valorosi decat ai tai...
      Nu stiu, frate, de prin ce canalizari sau haznale va scoate PSD-ul, dar zau ca ar trebui sa faca macar un pic de scoala cu voi...
    • -1 (5 voturi)    
      mai oameni buni (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:59)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      voi stiti ce inseamna descentralizare si regionalizare?! dati un search pe goagle ca ajuta uneori.

      Nu va ia nimeni romania de sub cur stati linistiti ca tot ultima tara din europa ramaneti. Doar ca poate poate, pana crapati, mai aveti si voi noroc de o autostrada sa vedeti alte tari frumoase de prin vest.

      Nationalism de sant.
  • +4 (10 voturi)    
    Ia "sa luam cu sare" personalitatile. Ce le leaga (Duminică, 13 ianuarie 2019, 23:35)

    D-or [utilizator]

    Hai sa vedem cine sunt marile personalitati care vorbesc in numele nostru.

    Par din domenii diferite si se pune problema cum si cind s-au intilnit ele, asa, deodata si s-au gindit sa felieze tara. Imi amintesc de cei din vestitul balcon din 89 care se vedeau, nu-i asa, prima oara.

    Dl Calinescu - daca e vorba de directorul Bibliotecii Mihai Eminescu - ar trebui sa se rusineze ca face asta chiar in preajma zilei lui Eminescu.
    • -2 (10 voturi)    
      Right. (Luni, 14 ianuarie 2019, 1:15)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      Hai, zi-o pe-aia dreapta - aia din celebrul balcon ar fi trebuit sa se abtina de la comentarii si sa-l pupe-n cur pe Ceausescu, la fel ca atatia altii inaintea lor.
      Si-atunci poate ca n-am fi avut astazi aceasta conversatie, era pace si consens, vorba lui Iliescu.
      'Ti-ai dreak de jigodii, nu mai crapati o data, cu Iliescu al vostru cu tot, ati nenorocit 20 de milioane de oameni.... (HN, daca vreti sa stergeti ultima fraza, de data asta nu ma supar).
  • -4 (10 voturi)    
    ai ce votezi (Luni, 14 ianuarie 2019, 0:08)

    Jebediah_Sanchez [utilizator]

    "Suntem opt județe - 4 milioane de oameni - care speră în zadar de la politicieni desemnați de la centru o viziune consolidată pentru acest sfert de țară."
    ...si care votam mereu PSD.

    Intr-o democratie functionala, ma astapt ca genul asta de situatie sa se rezolve prin vot.

    Pe de alta parte, e o fractionare a tarii care il lasa pe Dragnea imparat doar in Teleorman nu e rea.
    • +2 (16 voturi)    
      Fractioneaza-ti tara ta, nu pe a mea. (Luni, 14 ianuarie 2019, 0:15)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui Jebediah_Sanchez

      E neconstitutional. Suntem stat national si UNITAR.

      Ar trebui arestati toti deviantii.
      • -2 (10 voturi)    
        Iti platesc eu... (Luni, 14 ianuarie 2019, 1:17)

        Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui D-or

        ... si franghia si sapunul, nu te mai chinui cu tara asta de devianti.
      • 0 (6 voturi)    
        alooo (Luni, 14 ianuarie 2019, 9:02)

        Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui D-or

        stai linistit la locul tau.

        Regionalizare inseamna ca judetele alea o sa aiba mai multe sanse sa ia fonduri europene si sa faca proiecte fara a depinde de Bucuresti. Stai linistit ca nu ia nimeni Moldova.
    • -2 (4 voturi)    
      problema Moldovei (Luni, 14 ianuarie 2019, 9:04)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Jebediah_Sanchez

      e saracia. Saracia a facut ca tinerii sa plece. structura populatiei (ramase efectiv acolo) in Moldova e diferinta fata de restul tarii. De asta voteaza PSD. E un cerc vicios, dar nu e vina lor si nu trebuie pedepsiti pt asta. Trebuie ajutati sa se dezvolte. Din pacate ceilalti cand au fost la guvernare nu au facut nimic pt Moldova.
  • +4 (4 voturi)    
    Si Moldova are nevoie de autostrada, de dezvoltare (Luni, 14 ianuarie 2019, 8:29)

    Entiu [utilizator]

    Si Moldova are nevoie de autostrada, de dezvoltare, nu numai cei din Sud si din Ardeal.
    Investiţiile statului în infrastructura rutieră în Transilvania şi Banat au permis acestei zone să atragă investitori şi să îşi dezvolte exporturile, dar la polul opus Bucovina și Moldova au fost lăsate de izbelişte din perspectiva proiectelor de şosele. Alocarea disproporţionată a sumelor pentru infrastructura rutieră se află în strânsă corelaţie cu valoarea exporturilor.
    Bucovina si Moldova ar trebui să beneficieze de investiţii mult superioare pentru a recupera decalajul în stocul de infrastructură. Totuşi, se creează un cerc vicios. Investitorii se duc acolo unde infrastructura este deja bună şi fac presiuni pentru ca aceasta să fie îmbunătăţită.
    Astfel că regiunile rămase în urmă la acest capitol nu atrag investitori şi nici nu pot pleda pentru suplimentarea sumelor, pentru că li se va aduce argumentul «Nu aveţi investitori, de ce să dezvoltăm infrastructura»“
    Moldova este cea mai săracă regiune din România, cu un PIB per capita de doar 4.300 de euro, faţă de o medie naţională de circa 7.500 de euro. La fel de disproporţionate sunt şi sumele care au mers către şosele.
    În timp ce pentru fiecare locuitor al Transilvaniei s-au alocat în medie 2.400 de lei pentru autostrăzi şi drumuri naţionale în ultimii ani, iar în Moldova –doar 428 de lei.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version