Câte avioane de vânătoare MiG 21 LanceR mai are România, de ce vor rămâne în uz încă o bună vreme și de ce mai noile F-16 recent cumpărate nu sunt încă complet operaționale

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 10 iulie 2018, 8:51 Actualitate | Esenţial


Avioane MiG 21 LanceR C
Foto: Fortele Aeriene Romane
România are operaționale în momentul de față mai puțin de două escadrile de avioane de vânătoare MiG 21 LanceR, avioane pe care se bazează exclusiv, în prezent, pentru misiunile proprii de poliție aeriană și de luptă. Pe aceste puține avioane rămase în uz - de origine sovietică, în serviciu de peste 40 de ani, modernizate între '97 și 2002 - România se va baza încă cel puțin cinci-șase ani de acum încolo, chiar dacă sunt la finalul resursei lor de viață. Cele 12 avioane F-16 cumpărate de curând încă nu sunt operaționale și, chiar și după ce vor putea executa misiuni reale, nu vor putea acoperi singure nevoile de apărare aeriană și vor trebui să lucreze cot la cot tot cu bătrânele MiG-uri. Planurile pe termen mediu? Promisiuni că vom cumpăra noi avioane F-16, circa 40 la număr după declarațiile oficialilor, dar programul, care tot ar dura câțiva ani pentru impelementare după semnarea unui contrac, bate deocamdată pasul pe loc.


Info pe scurt:

    - În momentul de față singurele avioane proprii pe care România se bazează pentru misiuni reale și de poliție aeriană sunt în continuare de tipul MiG 21 LanceR - avioane vechi de circa 40 de ani și de care au mai rămas în uz circa 20-30, mai puțin de două escadrile complete.

    - Deși au rămas puține în uz și sunt aproape de finalul resursei de viață - MiG-urile 21 LanceR vor continua să fie folosite cel puțin cinci-șase ani de acum încolo, dacă nu chiar mai mult.

    - Cele 12 avioane F-16 modernizate și cumpărate recent de la Portugalia încă nu sunt operaționale complet - nu sunt gata de misiuni reale și de poliție aeriană. Instruirea piloților, acumularea de ore de zbor pe noile aronave, testarea diferitelor tipuri de misiuni și a muniției - toate fac ca operaționalizarea avioanelor F-16 să dureze.

    - Chiar și când vor fi operaționale - la finele anului în curs sau, mai probabil, anul următor - cele 12 avioane tot nu formează o escadrilă completă și vor derula misiuni în anii următori cot la cot cu mai bătrânele MiG-uri.

    - Deși nevoia de avioane noi e cunoscută de peste 20 de ani, toate guvernele au amânat momentul. Pentru alte noi avioane F-16 se negociază de peste doi ani, dar până acum nimic nu s-a întâmplat concret...

    - Chiar și dacă s-ar semna acum, un program pentru achiziția a altor 40 de avioane F-16, așa cum a anunțat ministrul Apărării, va fi derulat pe parcursul a unei perioade mai lungi - atât ca implementare, cât și ca bugetare. Între timp, timpul trece pentru bătrânele MiG-uri și pentru piloții care zboară cu ele...

Avion MiG 21 LanceR C la baza de la Mihail Kogălniceanu



Câte MiG 21 LanceR mai sunt operaționale și în uz? De ce va continua să fie principala aeronavă de luptă pentru încă cel puțin jumatate de deceniu...

Accidentul aerian de sâmbătă de la baza aeriana Borcea, când un MiG 21 LanceR C s-a prabușit, iar pilotul Florin „PATRAX” Rotaru și-a pierdut viața, a stârnit numeroase comentarii în spațiul online și pe rețelele de socializare.

Aviația Magazin are aici un articol la obiect de ce avioanele MiG 21 nu merită să fie numite totuși „sicrie zburătoare” așa cum mulți s-au grăbit să le catalogheze.

Multă lume se întreabă câte astfel de aparate mai are Forțele Aeriene Române în uz, de ce mai sunt folosite astfel de aeronave vechi și de ce nu sunt încă operaționale mai noile avioane de vânătoare F-16 cumpărate recent de către România.

Numărul exact de avioane de vânătoare MiG 21 LanceR ce mai sunt încă în uzul Forțelor Aeriene Române e ținut confidențial, însă estimările neoficiale arată că în momentul de față Armata se bazează pe circa 30 de astfel de aparate, mai puțin de două escadrile complete [n.r. o escadrilă este formată din 16 aeronave].

În realitate însă, numărul avioanelor MiG 21 LanceR care chiar sunt funcționale și sunt folosite este și mai mic - undeva spre 24-26 de aeronave, au precizat pentru HotNews.ro mai multe surse din domeniu.

În prezent, avioanele MiG 21 LanceR rămase în uz mai operează de pe două baze aeriene: la Câmpia Turzii și la Mihail Kogălniceanu (ca anexa la baza aeriană 86 de la Borcea). În trecut MiG-uri 21 mai erau staționate și la Bacău.

Avioane MiG 21 LanceR C (aer-aer) / Sursă: RoAF


România a modernizat avioanele MiG 21 ca o măsură de tranziție, până când vom cumpăra avioane noi. MiGurile au mai rămas puține în uz, iar noile avioane s-au lăsat așteptate...

Avioanele MiG 21 au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anii '60-'80, aproape 400 la număr. Ulterior, după căderea comunismului, Forțele Aeriene au decis modernizat a 111 de aeronave cu avionică nouă și sisteme care să fie compatibile NATO. Așa a aparut modelul LanceR, avioanele modernizate la acest standard intrând treptat în dotarea Forțelor Aeriene între 1997 și 2002.

Decizia de modernizare a o parte din avioanele MiG 21 din dotare a fost văzută ca o măsură de tranziție până când țara noastră își va permite să se doteze cu un avion de vânătoare multirol de generație nouă, lucru care a fost mereu amânat de mai toate guvernările ulterioare.

În total au fost trei versiuni ale MiG-ului modernizat - 71 de avioane Lancer A (pentru atac la sol), 14 avioane Lancer B (cu dublă comandă, folosite mai ales pentru instruirea piloților) și 26 de avioane Lancer C (varianta de atac aer-aer).

Toatele modelele Lancer A pentru atacul la sol au fost retrase treptat în urmă cu câțiva ani, iar dintre cele 26 de avioane tip LanceR C, opt s-au prăbușit, cu tot cu cel de sâmbătă.

Dintre cele 14 modelele LanceR B cu dublă comandă, două s-au pierdut în accidente, dar nu toate cele rămase mai sunt operaționale.

Astfel, doar și pe acest calcul sumar, reiese că numărul maxim de avioane MiG 21 Lancer C și Lancer B rămase oficial operaționale este de 30 de aeronave.

Trebuie de precizat că necesarul României pentru a-și desfășura singură misiunile de poliție aeriană și pentru a îndeplini cerințele de luptă - așa cum s-a angajat România la aderarea la NATO - este de 48 de aeronave.

MiG 21 LanceR B și Lancer C în fundal / Sursa: RoAF



Avioanele F-16 cumpărate de la Portugalia, modernizate și intrate în dotarea Forțelor Aeriene Române încă nu sunt complet operaționale. Abia la final de an sau în 2019...

Deși vorbim de avioane care au ajuns la limită cu resursa de viață, MiG-urile 21 din dotarea Forțelor Aeriene Române vor rămâne în uz încă cel puțin 5-6 ani de acum încolo, dacă nu chiar mai mult. Asta pentru că factorii de decizie din România nu au fost în stare să achiziționeze la timp noi avioane. Cele 12 avioane F-16 cumpărate anii trecuți de la Portugalia nu doar că nu sunt încă operaționale, ci nu constituie practic nici măcar o escadrilă completă.

România a cumpărat de la Portugalia 12 avioane F-16 A/B block 15 pe care le-a trecut printr-un proces de modernizare - Mid-Life Upgrade, un proces de aducere la zi a sistemelor, echivalent a unui block 40 - un contract de circa 600 milioane de dolari.

Cele 9 avioane F-16 cu comandă simplă și 3 avioane F-16 cu comandă dublă au intrat gradat în dotarea Forțelor Aeriene în 2016 și 2017, sunt staționate la baza aeriană 86 Borcea (Fetești), dar încă nu sunt complet operaționale - pregătite să preia misiunile de poliție aeriană sau gata de orice misiune de luptă.

Asta pentru că - după intrarea în dotare - pentru avioanele F-16 aduse în România a urmat o perioadă de testare a avioanelor în diverse condiții și de testare și omolgare a muniției - această ultimă etapă abia recent a început.

Mai important însă - în toată această perioadă s-au pregătit piloții. Odată cu achiziția și modernizarea avioanelor în Portugalia, România și-a pregătit acolo și nouă piloți care, odată întorși acasă, s-au transformat la rândul lor în instructori pentru alți piloți care să se pregătească pe F-16, să adune ore de zbor și să zboare avionul în diverse situații și misiuni.

Operaționalizarea celor 12 F-16 de la baza aeriană Borcea ar trebui să se facă până la final de 2018, însă acest lucru ar întârzia până anul viitor.



România are nevoie rapid de noi avioane F-16, dar lucrurile bat pasul pe loc. Ministrul a pus ținta: ”Încă 4 avioane pentru a completa actuala escadrilă de F-16, apoi încă alte 36 de aeronave”

Deși nevoia de a achiziționa un nou avion multirol și de a înlocui bâtrânele MiG-uri, fie ele și modernizate, era cunoscută încă din anii '90, mai toate guvernele care au trecut prin Palatul Victoria au amânat cât au putut această achiziție. Când într-un final a fost ales modelul F-16 și România semnase că va achiziționa 24 de astfel de avioane din SUA, criza financiară a făcut imposibilă prima plată a acordului, iar programul a picat.

Ulterior, cu chiu cu vai am găsit să cumpărăm din Portugalia 12 F-16 second-hand, pe care însă le-am cumpărat modernizate, trecute printr-un procesul MLU (Mid-Life Upgrade).

Chiar și așa, cele 12 F-16 sunt puține, nici cât o escadrilă, dar a însemnat un început - instruirea piloților, dezvoltarea logisticii și a infrastructurii necesare, achiziția de noi tipuri de muniție, etc. Pasul logic următor ar fi fost să semnăm cât mai curând un nou contract pentru noi avioane, însă aici lucrurile s-au blocat.

Nici până acum țara noastră nu a găsit încă de unde să cumpere avioane F-16, opțiunea declarată fiind tot pentru avioane second-hand pe care să le modernizăm.

De mai bine de un doi ani MApN spune că e în căutare de parteneri de la care să cumpărăm, dar fără succes până acum - cel puțin fără să fie anunțat ceva oficial.

La începutul anului, ministrul Apărării Mihai Fifor a detaliat că ținta e de 40 de alte noi avioane: „Dorim încă 4 aeronave să completăm escadrila de F-16 pe care o avem. În proiecție avem încă 36 de avioane F-16”.



Sprijin NATO pentru misiunile de poliție aeriană la Marea Neagră

Fără un contract semnat, sau măcar un partener oficial anunțat de la care să cumpărăm aceste avioane, programul de dotare a Forțelor Aeriene Române cu avioane F-16 pare că se va întinde cel puțin până spre 2022-2024. Asta înseamnă că în următorii ani pentru misiunile de poliție aeriană, dincolo de cele câteva F-16 din dotare, tot pe bătrânele MiG-uri 21 ne vom baza, precum și pe aliații din NATO care au început deja să trimită de două ori pe an avioane de vânătoare la baza de la Mihail Kogălniceanu.

În aprilie, Forțele Aeriene Regale din Marea Britanie au trimis patru avioane de vânătoare Eurofitgher Typhoon și 160 de militari pentru o perioadă de patru luni, la fel ca în 2017, să ajute la operațiunile poliție aeriană la Marea Neagră.





Citeste mai multe despre   

















16352 vizualizari

  • +11 (13 voturi)    
    pe scurt (Marţi, 10 iulie 2018, 9:13)

    madafaca [utilizator]

    noi nu suntem in stare sa ne protejam propriul spatiu aerian si suntem la mana altor state. SUPER!
    • -1 (3 voturi)    
      Timp viata nu expira pt ca Romania fabrica MIG-uri (Marţi, 10 iulie 2018, 18:56)

      simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui madafaca

      Pentru cine nu a aflat încă, Romania produce avioane Mig-21 la Aerostar Bacău. Orice fel de aerostructura, și aproape toate părțile componente ale motoarelor, se fabrica continuu la intreprinderea mai sus menționată, ca piese de schimb.

      Este pura poveste teoria repetata mereu de ziare ca resursa de viata a Mig-urilor se apropie de sfârșit.
      • 0 (0 voturi)    
        Resursa celulei (Luni, 16 iulie 2018, 16:12)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

        Din cate stiu eu resursa celulei nu poate fi extinsa prin RK sau orice altceva. Dar poate asa se spune la piloti ca sa-i convinga sa se urce in avioane.
  • +21 (21 voturi)    
    prostii (Marţi, 10 iulie 2018, 9:17)

    Zentrix [utilizator]

    Numarul de ore de zbor pe an spune tot.
    La 36 de ani, un pilot de elita in Romania acumuleaza putin peste 400 de ore de zbor. Asta inseamna undeva la 25 de ore zbor pe an. Fara sa mai spunem ca pilotii obisnuiti nu ajung decat la o fractiune din acest numar.

    Pai 25 de ore de zbor pe an inseamna cam 6 minute pe zi.
    Cred ca si la scoala de soferi faci mai multe ore. Si totusi, nu cred ca putem compara sofatul unui Logan cu pilotatul unui supersonic. Asta este realitatea, avem piloti care in 15-20 de pilotat acumuleaza un numar de ore zbor pe care un pilot NATO il acumuleaza in primul an.
  • +3 (21 voturi)    
    nici F-16 nu sunt noi.. (Marţi, 10 iulie 2018, 9:23)

    pehash [utilizator]

    se fabrica din 1978.. nu stiu cat de "batrane" sunt alea pe care le-am primit de la portughezi, dar nu m-ar mira sa aflam ca nu mai au mai mult de 5-6 ani de trait. intre timp SUA planifica retragerea completa a modelului pana in 2025.. deci partea buna este ca o sa avem de unde sa luam piese de schimb ieftine.
    • +8 (16 voturi)    
      f16 (Marţi, 10 iulie 2018, 10:09)

      ardeleanu_ion123 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      era bine de erau noi, insa astea ce l-am luat, F16 mai au vreo 4000 ore de zbor resursa/bucata... ma refer la structura. poate gresesc. oricum, e mai mult decat un mig 29 NOU
      • +1 (7 voturi)    
        n-as fi asa sigur (Marţi, 10 iulie 2018, 13:58)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui ardeleanu_ion123

        Noi am cumparat F16 A/B block 15. Din 1984 SUA a trecut la F16 C/D... Deci avem niste SH-uri de pe vremea cand BMW scotea prima serie 3, ca sa facem o paralela la moda..

        Anul asta 3 piloti de F-16 au murit in accidente fara motiv.. http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/mishaps-and-accidents/year/2018/

        Era de preferat sa luam Saab Gripen, care are un design mult mai modern si costuri de intretinere mai mici decat F-16, dar nu vom sti niciodata ce spagi s-au dat pentru a lua vechiturile de la portughezi.
        • +2 (4 voturi)    
          corectie (Marţi, 10 iulie 2018, 15:15)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          nu sunt la mana a doua, ci la mana a treia.

          La Gripen era vorba si de offset, pe langa multe alte avantaje.
          • +1 (1 vot)    
            #nevermind (Marţi, 10 iulie 2018, 20:26)

            ardeleanu_ion123 [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

            ce intelegi matale prin offset? in viziunea romaneasca, offset inseamna shpaga, pentru ca NU AVEM CU CE SI CU CINE .

            a doua, suedia e o tara neutra, in caz de pac pac de unde iei piese de schimb sau completari de avioane? ai invatzat si matale un cuvant nou-noutz.
            • +2 (2 voturi)    
              ntz ntz ntz (Marţi, 10 iulie 2018, 21:42)

              Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui ardeleanu_ion123

              https://en.wikipedia.org/wiki/Offset_agreement

              E un link secret, doar pentru tine. Pana acum il vedeam doar eu, dar ti-l dau si tie. Cred ca-l stiu si prostii de polonezi si unguri.

              In materie de inzestrare militara, cred ca nici shpaga nu este, ci mai degraba vanzare de tara pentru interese personale, penale in cazul unora.

              Ma faci sa rad. Unde ai spus ceva care seamana a argument, nu este aplicabil. Piese de schimb si completari? In ce razboi de DURATA crezi ca vom fi noi implicati si cu cine, astfel incat Suedia sa fie obligata sa ramana neutra pe partea comerciala?!? Incearca sa gandesti
              • 0 (0 voturi)    
                pai (Miercuri, 11 iulie 2018, 7:22)

                ardeleanu_ion123 [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

                Dumneata n-ai inteles ca in Romania practica e una, teoria e alta?
        • -2 (4 voturi)    
          Grippen are costuri de intretinere (Marţi, 10 iulie 2018, 17:04)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          mai mari decat f16
          • +2 (4 voturi)    
            oare? (Marţi, 10 iulie 2018, 18:06)

            Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            http://aviatia.net/gripen-vs-f-16/
            https://www.rumaniamilitary.ro/f-16-versus-gripen
            https://www.quora.com/How-does-the-Saab-JAS-39-Gripen-compare-to-the-F-16-Fighting-Falcon

            Mai mari ziceai? In ce film?

            Daca te dai pe net, mai afli si ca:
            1. gripen ul este comparat cu varianta mai noua F16. Alea de le-am luat noi la mana a treia sunt mai vechi, chiar daca au MLU
            2. Ungurii au luat cu offset si au creat locuri de munca intr-o industrie de nici n-o miroseau. noi puteam macar revitaliza ce aveam
            3. Polonezii au negociat si ei offset cand au luat F16. Cum au negociat si cand au luat Patriot. Numai noi suntem sclavi prosti.
      • 0 (0 voturi)    
        MiG 29 (Luni, 16 iulie 2018, 16:14)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui ardeleanu_ion123

        De unde MiG 29 ca nu se mai fabrica. si chiar daca s-ar fabrica cine ti l-ar vinde. si de ce ai lua tintele zburatoare? Ce au facut irakienei cu ele? au doborat AMRAAM-urile cu ele.
  • -9 (17 voturi)    
    Deci tot ciuma rosie a facut pasul decisiv (Marţi, 10 iulie 2018, 9:31)

    xrogo [utilizator]

    si-a cumparat avioane F-16, desi si astea sunt vechituri!
  • -10 (22 voturi)    
    oximoronul zilei (Marţi, 10 iulie 2018, 9:37)

    Mazeta [utilizator]

    noile F-16
    • +4 (24 voturi)    
      Postacul zilei ! (Marţi, 10 iulie 2018, 10:31)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Noile F16 (chiar sunt noi deoarece avioanele de acest tip au mentenanta specifica ce le permite periodic o perioada noua de viata de zbor - spre deosebire de mig-urile voastre ce trebuie schimbate cu totul) sunt performante si mujicii se tem de ele (vezi F16 turcesc ce a doborat "din prima" in Siria "modernul" avion de vanatoare rusesc.
      • +6 (14 voturi)    
        nu sunt pro-rus sub nicio forma, (Marţi, 10 iulie 2018, 11:34)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

        dar trebuie sa inveti sa faci diferenta intre un avion de vanatoare si unul de bombardament.
        F-16-ele turcesc este un avion strict de vanatoare si era logic ca poate sa doboare usor un avion de bombardament. Problema era daca avionul de bombardament era escortat de catvea avioane Suhoi 37. Oare se mai baga F-16 la lupta?
        • +2 (14 voturi)    
          :D (Marţi, 10 iulie 2018, 11:50)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          Ai dreptate. Ala compara mere cu pere. Desi ai bagat disclaimer si ai spus facts, probabil vor sari unii ca esti rusnac bla bla. Cam asta e nivelul.
      • +2 (6 voturi)    
        e simplu (Marţi, 10 iulie 2018, 14:33)

        g01an [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

        motoarele sunt noi si asta este partea care conteaza. asa cum sunt acum, vor putea fi exploatate zilnic pentru 20 de ani de zile. iar pana atunci este programata si o actualizare a anumitor sisteme... dar pentru ce avem noi nevoie, patrulare si politie aeriana, nu prea era nevoie, se doreste detinere de avioane capabile in caz de conflict.
        • +3 (5 voturi)    
          cine a spus ca sunt noi? (Marţi, 10 iulie 2018, 16:37)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui g01an

          motoarele au fost reconditionate
          • 0 (0 voturi)    
            aiurea (Joi, 12 iulie 2018, 10:36)

            g01an [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            motoarele pe versiunea folosita de Portugalia sunt F100-PW-200, iar avioanele cumparate de Romania au fost actualizate la standardul MLU, care are nevoie de un motor de tip F100-PW-220 (atat fuzelajul, cat si motorul pe standardul MLU trebuie sa suporte greutati mai mari decat versiunile initiale ale aeronavei).

            doi la mana, aeronavele cumparate de Romania aveau in medie 4500 ore de zbor deja. ori motoarele pe versiunea folosita de Portugalia au o durata de viata de maxim 5500 ore, dovedita in practica (pe foaie era mai mica de 4500 ore). deci trebuiau schimbate oricum, chiar daca cele livrate aveau motorul de tip pw-200, nu 220. or Romania a luat prin contract aeronave garantate de producator la 8000 de ore de zbor. este suficient ca sa-ti dai seama ce tip de motor este instalat la ora actuala.
        • 0 (2 voturi)    
          nu sunt noi nici motoarele (Marţi, 10 iulie 2018, 17:05)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui g01an

          sunt tot unele vechi, dar reconditionate
  • +7 (19 voturi)    
    Multe felicitari lui Ilici! (Marţi, 10 iulie 2018, 9:47)

    iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator]

    Si in acest domeniu, ca in multe altele, ne-a adus la nivelul Evului Mediu!
    In 1990 Romania avea cateva MIG-29, care erau excelente. MIG-21 a fost foarte bun la vremea lui, dar a intrat in servici in ...1959! Evident, char si in 1989, MIG-urile erau si depasite moral, si complet uzate fizic.
    Mie nu mi se paare buna solutia cu F-16, dar este clar pentru oricine, ca numai 12 aparate, din care pe moment zero operationale, nu poti asigura nici macar politia aeriana pe vrem de pace ...
    • +6 (12 voturi)    
      . (Marţi, 10 iulie 2018, 10:25)

      Rhemax [utilizator] i-a raspuns lui iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f

      MIG-29 poate arata frumos, dar cam atat. Motoare proaste care la un moment dat fumegau, intretinere horor, raza scurta de actiune, compatibilitate zero cu standardele NATO.
      Tocmai a picat si un MIG-29 polonez si pilotul a murit. RIP. E al doilea care pica in ultimele 6 lni in Polonia.
      https://theaviationist.com/2018/07/06/polish-air-force-mig-29-fulcrum-crashes-killing-pilot/
      • -1 (3 voturi)    
        cu compatibilitatea, ai dreptate! (Marţi, 10 iulie 2018, 11:42)

        iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui Rhemax

        Nu ar fi fost compatibil nici cu NATO, nici cu UE (Rafale, Typhoon, Saab)

        Insa mie IMI PLACE!

        Si oricum erau mult mai noi, si fizic, si ca model, decat MIG-urile 21 pe care ne-am incapatanat sa le mentinem ..
        • 0 (0 voturi)    
          MiG 29 (Luni, 16 iulie 2018, 16:20)

          feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f

          Pai daca vrei poti sa-ti cumperi unul ca sunt puse la naftalina. Din pacate toate sculele rusesti sunt nemaipomente, super si exceptionale pana dau de un F15/16/18. in toate luptele din orient MiG-rile nu au fost decat tinte zburatoare. practic au reusit sa doaboare un F18 folosind maretul MiG 25 spaima vestului.
      • +7 (7 voturi)    
        MiG 29 (Marţi, 10 iulie 2018, 11:45)

        ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Rhemax

        FullScrum sa-i fi dat nume de cod.
  • +13 (17 voturi)    
    intrebare (Marţi, 10 iulie 2018, 9:56)

    ardeleanu_ion123 [utilizator]

    daca NU sunt sicrie zburatoare, de ce s-au prabusit atatea? 24 de bucati din 90 incoace, plus cate inainte?

    probabil ca daca MiG21 ar fi fost NOI , sau ca sa zic altfel nu de acum 50 de ani, rata accidentelor ar fi fost mai mica.

    MIT: avioanele sunt modernizate.

    De fapt, sunt modernizate la nivel de avionica, (electronica) , interfata om-masina si armament.

    hidraulica, comanda suprafetelor de control-eleroane etc precum si motorul, sistemul de alimentare al acestuia samd NU au fost modernizate.

    deci, MiG 21, un avion suprinzator de bun la cum "arata" , LA VREMEA LUI.

    locul sau e la muzeu. cu onoruri, dar la muzeu. iar responsabililor cu decizia modernizarii fortelor armate care au frecat menta atatia ani, pe salarii babane si pensii si mai si,... le gasiti dvs un loc. si nu ma refer neaparat la militarii activi sau la piloti.
    • +7 (9 voturi)    
      piese de muzeu, (Marţi, 10 iulie 2018, 11:41)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui ardeleanu_ion123

      asta e nivelul de dotare al armatei romane.
      Am facut armata la tancuri si pot sa spun ca TR85 este cel mai prost tanc din istorie, se strica si pe asftalt, si pe teren denivelat, si peste camp, si peste tot. Pur si simplu se oprea motorul si tancul nu mai mergea. Chiar ca s-a vazut ca a fost tanc facut in intregime de ai nostri.
      Ulterior a castigat si titlul de Cel mai greu de condus utilaj din lume, la un concurs organizat de Discovery. Eu zic ca este un titlu 100% meritat.
      Ulterior am auzit ca l-au modernizat si l-au facut Bizonul...ma rog, asa este si cu aceste avioane F16: degeaba le modernizezi daca ele sunt facute in 1978.
      vreau sa vad si eu un contract in care se cumpara ceva 100% nou si nu utilaje de acum 30 ani, modernizate si retehnologizate (lucru care s-a intamplat si la tancuri, si la avioane, si la fregate, si cam la tot).
      • 0 (0 voturi)    
        F22 (Luni, 16 iulie 2018, 16:23)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Pai daca ai 300 de milioane de dolari poti sa cumperi un F22 , cel mai nou si cel mai tare avion din istorie. Dar n-ai. nu ai nici macar 100 de milioane pentru un F35.
  • +6 (6 voturi)    
    escadrila (Marţi, 10 iulie 2018, 10:17)

    lambda [utilizator]

    Eu am gasit ca escadrilele romanesti de vanatoare au cate 12 avioane. Deci si escadrila de F-16 e completa (dar nu operationala, cum explicati).

    Chiar ministrul apararii s-a referit la escadrila de 12 ca fiind completa.

    De unde, asadar, informatia ca escadrila e formata din 16 avioane?
    • +5 (5 voturi)    
      sunt escadrile mici si edcadrile mari (Marţi, 10 iulie 2018, 11:43)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui lambda

      la fel cum sunt si divizii de infanterie mari si divizii mici. Americanii folosesc in general escadrile mari, ai nostri mici.
      • +4 (4 voturi)    
        inteleg, dar nu e raspuns (Marţi, 10 iulie 2018, 12:04)

        lambda [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        inteleg ca escadrila e o unitate care poate indeplini operatiunile in mod independent. Si autorul mentioneaza de mai multe ori ca astea de 12 nu ar fi complete. Mica sau mare, intrebarea este daca e completa, conform organizarii romanesti.
        • +1 (1 vot)    
          este suficient sa faci (Marţi, 10 iulie 2018, 14:04)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui lambda

          cu ele o escadrila mica completa.
          • 0 (0 voturi)    
            12+4=16 (Luni, 16 iulie 2018, 16:23)

            feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Sunt 12 plus 4 de rezerva.
  • +7 (15 voturi)    
    F-16 sunt avioane noi ??? (Marţi, 10 iulie 2018, 10:21)

    Cip24 [utilizator]

    F-16 sunt avioane noi ??? Doar daca sunteti dusi cu capul! Romania arunca din nou bani pe fereastra...ca doar avem prea multi!
    • -2 (4 voturi)    
      Sunt (Marţi, 10 iulie 2018, 11:46)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Cip24

      De vreme ce MiG21 sunt rable.
      Nu ai ochi ?
  • 0 (8 voturi)    
    Simpatic articol (Marţi, 10 iulie 2018, 12:27)

    Prostu' satului [utilizator]

    Parca-i povestea cu cei zece negri mititei.
    Din 400 de bucati prin anii 70, 20 de ani mai tarziu am ramas cu 100 sa le modernizam. Le-am mai retras, le-am mai pierdut, s-au mai prabusit si-am ramas cu 25, asa ca acum cautam sa cumparam F16 din anii 70, dupa ce-am praduit alea vreo 20 si ceva de Mig-uri 29 cumparate la sfarsitul anilor 80...

    Pai n-avea dreptate bunicuta?!? Etern fascinanta si surprinzatoarea Romanie...
    • +4 (8 voturi)    
      Repet (Marţi, 10 iulie 2018, 14:11)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

      nu aveti ochi ? Dar minte ? F-16 FF a inceput, ca proiect, prin anii 70. Este operational in multe forte aeriene.
      Imbunatatit la standardele anilor 2000, cu comenzi vocale, cu o paleta de armament sol-aer-mare la care romanashii nici nu viseaza, este de vis pentru tara noastra.
      Daca tu prin asta intelegi avion din anii 70, esti la nivelul shuinului.
      • 0 (2 voturi)    
        N-am cum sa va raspund... (Marţi, 10 iulie 2018, 19:48)

        Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

        "Moderatorii" HN stiu de ce.
        Dar poate in marinimia lor vor lasa macar o intrebare - ce e ala sau aia "shuin"?
  • +4 (6 voturi)    
    paradoxul F16! (Marţi, 10 iulie 2018, 15:06)

    kingdavidhotel(banat pentru adevar?) [utilizator]

    cu cat imbatranesc, cu atat devin mai bune si mai laudate!
    • +2 (4 voturi)    
      B52, B1, A10... (Marţi, 10 iulie 2018, 15:33)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui kingdavidhotel(banat pentru adevar?)

      Sunt shi ele batrane - shi laudate.
      Shi cu Spitfire mai poti face misiuni.
      Shi Tupolevul mai poate bombarda, unii chiar nu au de ales, saraci fiind.
    • +1 (5 voturi)    
      depinde cu cine le compari! (Marţi, 10 iulie 2018, 17:10)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui kingdavidhotel(banat pentru adevar?)

      daca vine o pereche de F22 Raptor face praf toata escadrila romaneasca de f16.
      • 0 (0 voturi)    
        Daca (Miercuri, 11 iulie 2018, 9:00)

        ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        si parca.
      • 0 (0 voturi)    
        F22 (Luni, 16 iulie 2018, 16:24)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        de ce o pereche? ajunge unul singur
  • +1 (1 vot)    
    "noile f16" (Miercuri, 11 iulie 2018, 12:26)

    liviu_ [utilizator]

    noile in sensul ca nu-s vechi de 60 de ani, ci doar de 40...


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version