- O asemenea oferta de nerefuzat, dublata de blocarea intrarilor in sistem in urmatorii 4 ani, va pune intr-un grav pericol functionarea sistemului de justitie. Detaliile obtinute de HotNews.ro anunta un mic dezastru in sistem: un val de plecari care va slabi mult in special institutiile-cheie din justitie.
Astfel, un magistrat cu 20 de ani vechime iese azi, pe legea in vigoare, cu pensie de serviciu de 75%, unul cu 21 de ani cu 76% din veniturile brute realizate in ultimele 12 luni insa in toate cazurile conditia este ca magistratii sa fi implinit 60 de ani la data pensionarii.
Ce s-a modificat in Parlament? A disparut conditia de varsta, iar pensia speciala in cazul magistratilor cu vechime intre 20 si 25 de ani nu se mai calculeaza dupa media veniturilor brute realizate in ultimele 12 luni, ci în cuantum din ultimul salariu dupa regula explicata mai sus.
Asta inseamna ca un judecator sau procuror intrat efectiv in paine la varsta de 25 de ani (dupa patru ani de facultate si alti doi de formare profesionala la INM), are posibilitatea sa iasa la pensie la 45 de ani, adica dupa 20 de ani de munca. Pe legea in vigoare, cei cu o vechime cuprinsa intre 20 si 25 de ani ar fi trebuit sa astepte pana la implinirea varstei de 60 de ani. Cei cu vechime de peste 25 de ani pot iesi la pensie speciala pe legea in vigoare azi chiar daca nu au implinit 60 de ani.
Pe scurt, vom avea o noua categorie de pensionabili in sistem: judecatori si procurori cu vechime cuprinsa intre 20 si 25 de ani. Ei se vor putea pensiona oricand, daca noile legi vor intra in vigoare, chiar daca nu au impliniat varsta de 60 de ani.
“Va fi un val de plecari, mai ales din randul procurorilor. Legile justitiei au fost modificate in asa fel incat nimic nu le mai garanteaza independenta, rolul ministrului a fost intarit iar sectia speciala infiintata pentru a-i ancheta pe magistrati le ofera un motiv in plus sa renunte. In plus, vor beneficia de o pensie mai mare decat salariul incasat azi, chiar si cei care ies cu 75%”, au declarat pentru HotNews.ro surse din sistem.
Altfel spus, contextul politic ostil, sesizarile la Inspectia Judiciara si presiunile mediatice mari ii vor determina foarte probabil pe multi magistrati aflati in aceasta categorie de pensionabili sa renunte, mai ales ca in calitate de tineri pensionari vor castiga chiar mai mult decat judecatori sau procurori in functie. De ce?
- EXEMPLU. Pensia se calculeaza din ultimul salariu brut. In calitate de salariat, un magistrat este taxat in prezent cu aproximativ 41% din salariul brut (impozit pe salariu si contributiile de sanatate si asigurari sociale) in timp ce pensionarilor din sistemele speciale (armata, justitie, politie) nu li se aplica decat un procent de 10% impozit, fiind scutiti de plata CAS si CASS. Pe scurt, un magistrat care are in prezent un venit brut de 10 mii de lei incaseaza un salariu net de aproximativ 6 mii de lei. Daca iese la pensie dupa 20 de ani se aplica procentul de 75% din ultimul salariu brut impozitat cu 10%, adica o pensie de aproape 7 mii de lei. Vor fi lovite in special Inalta Curte, Curtile de Apel si Parchetele aferente, DNA, DIICOT si Parchetul General, unde gasim cei mai multi magistrati cu experienta. Aici, procentele de pensionabili sunt de peste 60%, potrivit unor estimari din sistem. Salariile sunt de asemenea destul de mari, undeva intre 12 – 14 mii de lei net, ceea ce inseamna un brut care se apropie de 20 de mii de lei.
Blocajul va fi cu atat mai mare, cu cat iesirile din sistem nu vor putea fi acoperite imediat de intrari. Statutul judecatorilor si procurorilor a fost modificat astfel incat creste durata formarii profesionale de la doi ani la patru ani. Prin urmare, daca in acest an vom avea un val de iesiri din sistem, golul nu va putea fi umplut decat peste cativa ani ani. Chiar si asa, la instantele si parchetele superioare, unde e nevoie de experienta, sistemul nu va putea furniza suficiente resurse pentru a ocupa posturile libere.
In aceste conditii se va ajunge in mod previzibil la solutia adoptata pe vremea Rodicai Stanoiu: consilieri juridici, notari si avocati bagati in magistratura. In aceste conditii, riscul ca sistemul sa fie populat cu o veritabila clientela a actualei puteri creste exponential.
Magistratii se vor comporta in mod previzibil ca politistii sau ofiterii din serviciile secrete, care au profitat la randul lor conditii bune pentru a iesi la pensie. N-au ratat ocazia sa o faca in ultimii ani, cand s-au inregistrat plecari masive prin pensionare din armata, servicii speciale si politie, mai ales ca Guvernul ameninta ca va inaspri conditiile. Cei care au iesit din sistem au fost ofiteri ajunsi in varful carierei, in plina putere de munca (45 – 50 de ani) cu experienta si mult mai eficienti decat cei aflati la inceputul carierei.
Or, prin aceste plecari din institutii cheie, statul slabeste. Institutii cheie pierd oameni aflati la apogeul carierei.
Procurorul-sef DIICOT, Daniel Horodniceanu, s-a plans recent de calitatea informatiilor primite de la politisti, oferind ca posibila explicatie tocmai numarul mare al celor nou intrat in sistem in ultimii ani. “17.000 de poliţişti au fost pensionaţi în ultimii cinci ani. Aceştia urmează să fie înlocuiţi cu persoane care nu au lucrat în Poliţie. (...) Cantitatea şi calitatea informaţiilor care ne provin de la Poliţie sunt insuficiente", a declarat Horodniceanu pe data de 6 februarie.
Spre deosebire de Polonia si Ungaria, unde sistemul de justitie a fost epurat prin scaderea varstei de pensionare si fortarea judecatorilor si procurorilor sa plece din sistem, in Romania scandalul va fi inexistent deoarece magistratii vor pleca, cum am spus, de bunavoie. Nimeni nu-i va impinge afara, dar putini vor alege sa ramana de bunavoie.
Situatia le convine tuturor: judecatorii si procurorii scapa de volumul mare de munca, de presiuni, de riscul de a fi anchetati de sectia speciala la ordin politic si de amenintarea unor actiuni disciplinare, care, cat timp se judeca, le blocheaza posibilitatea de a mai solicita pensia speciala. In fine, vor folosi toti fereastra de oportunitate de teama ca ea se va inchide la un moment dat, asa cum au fost amenintati militarii si politistii.
Nu e clar cine anume a propus eliminarea criteriului de varsta pentru categoria de magistrati cu vechime intre 20 si 25 de ani. Din relatarea dezbaterilor pe aceasta tema rezulta ca modificarea articolului 82 din legea 303/2004 s-a facut la propunerea CSM, amendamentul fiind preluat de PSD, dar nu e clar cine a avansat propunerea eliminarii limitei de varsta.
In tot cazul, este una din modificarile cu cele mai toxice efecte pe termen lung: deprofesionalizarea, bulversarea si subcapacitarea sistemului de justitie din Romania. Legile justitiei se intorc la Parlament pentru a fi puse in acord cu observatiile CCR, dupa care vor ajunge pe masa presedintelui Klaus Iohannis pentru promulgare. Acesta are teoretic posibilitatea de a formula noi observatii de neconstitutionalitate sau sa ceara inainte de a le promulga punctul de vedere al Comisiei de la Venetia.
In DPRK se numeste "gift politics", in Colombia se numea "bani sau gloante" cand tara era acaparata de Pablo Escobar - modelul urmat de Dragnea.
Australia 70 de ani
B,L,NL,F,D,GB,I. intre 63 si 67 ani
SUA la implinirea varste de 65 ani
Dar au facut mult rau. Inafara furturilor si distrugerilor masive, au umilit societatea au creat discrepante si inegalitati, ca sa nu mai vorbim de rasturnarea valorilor, care a umplut parlamentul, guvernul, posturile-cheie de semianalfabeti liresponsabili.
Pensiile speciale, grila de salarizare erau deja inadmisibile, dar aceasta guvernare duce nerusinarea pana la absurd.
Societatea ar trebui sa fie atat de revoltata, incat sa-i spulbere printr-o autentica revolutie. Din pacate, romanii sunt lasi.
Pentru maximizarea profitului pot deschide si saloane pentru masaj erotic sau studio pentru videochat...
Dar daca dupa alegeri sau "singura solutie inca o revolutitie" noul parlament va elabora o noua lege pentru magistratii pensionati prematur? Poate vor fi asimilati cu cei care au sub 10 ani de contributii si transformati in asistati social. La fel si cu cei din servicii sau politie pensionari la 45 de ani.
inafară de pensionare şi marirea perioadei de inm, mai sunt si alte chestiuni ce va afecta justiţia, respectiv intrarea a cate 3 judecători si in apeluri la penal, posibilitatea de a formula şi recurs la litigiile evaluabile in bani, ceea ce inseamnă inmultirea numărului de dosare pe rolul curtilor de apel şi ICCJ
Magistratii aveau si inainte posibilitatea de pensionare dupa 25 de ani vechime, parte a pachetului de munca. Raspunderea, volumul si conditiile de munca nu ii baga in aceeasi categorie cu haterii de la privat, sclavi oleaca mai bine imbracati :D.
Privatii de mai sus le vor plati pensiile, grase.
Nu cred ca ai 5 clase. Cred ca ai ramas repetent intr-a 4-a !
Cunosc oameni competenti si cinstiti din sistemul de justitie care sunt nerabdatori sa profite de aceasta initiativa si sa se pensioneze din sistem, la varste si pensii pe care muritorii de rand (cu aceleasi studii) nici nu viseaza.
Sunt curios pana unde poate ajunge situatia aceasta legata de justitia din Romania, nivelul ei frizeaza deja paroxismul ca proiectie a marsaviei caracterului d-lui Dragnea si a clicii lui. Subiectii astia (din punctul meu de vedere nu se mai pot numi oameni) sunt n stare sa calce pe cadavrele noastre numai sa se vada scapati. Sper sa le vina si lor nota de plata cu varf si indesat.
Haideti sa nu lasam asta sa se intample.
Apoi tot Tudorel propunea marirea stagiilor de vechime pt promovarea in profesie, in asa fel incat la Inalta Curte ajungeai judecator cu 1-2 ani inainte de implinirea varstei pt pensionare !
PS. Ca sa aflam acum ca din CSM (precis de la vreun judecator si si mai precis de la unul "rosu" a plecat o propunere total opusa, care daca va ramane in lege va duce la consecintele descrise de DT.
PPS. Ca idee, un jurist absolvent al BioTerra (BT este chiar mai jalnica decat Scoala de la MAI), care nu cunostea neam codul civil si codul penal vechi, va ajunge judecator nestiind ca intre timp codurile astea s-au schimbat !!
Nu-mi vine sa cred ca ar putea avea dreptul sa se pensioneze, cand este inca (si arata, si se simte !) tanara ca o floare !
Asadar
a) wow, cum a trecut timpul, si
b) o astfel de masura ar fi revoltatoare !
Din pacate cei care vor avea de suferit sunt tot cetatenii de rand pentru care justitia va deveni un lux. (procese civile si penale amanate la infinit, prescrierea unor fapte penale, condamnari ale Romaniei la CEDO pentru tergiversarea proceselor pe care tot noi din buget le platim).
In timpul acesta Tudorel se plimba in Japonia pentru a prezenta cartierul justitiei. Cine il va popula ?