"Noi suntem prea mici", mi-a spus un controlor volubil, in trenul care dupa doua ore nu parcursese nici macar 30 de km. Prea mici si mai ales neputinciosi s-au simtit mii de oameni care au avut in ultimele trei zile de facut drumuri cu trenul pe ruta Bucuresti-Ploiesti. CFR face lucrari importante de modernizare a instalatiilor de dirijare a traficului intre Bucuresti si Ploiesti, iar o multime de trenuri au avut intarzieri mari. CFR a comunicat tarziu si putin, frustrarea celor blocati in trenuri fiind si mai mare. Intr-un raspuns pentru HotNews.ro, CFR a admis ca au existat sincope de comunicare si spune ca media intarzierilor a fost de 22,6 minute/tren.

In Gara de NordFoto: Hotnews

In 1939 Romania statea foarte bine la trenuri, pe cateva rute timpii de parcurs fiind apropiati de cei din prezent. Acum, in 2015, stim ca trenurile noastre sunt printre cele mai lente din Europa, insa lentoarea a fost si mai mare zilele acestea, fiindca CFR a demarat lucrari de punere in functiune a unei noi instalatii de dirijare a traficului intre Chitila si Brazi (pe tronsonul Bucuresti-Ploiesti).

UPDATE Joi dimineata intarzierile au fost mai mari decat in zilele precedente. Asa cum se poate vedea mai jos, la ora 9.45 pe tabela de Sosiri a Garii de Nord patru trenuri aveau intre 100 si 150 minute intarziere, iar alte patru aveau intre 60 si 70 minute, toate trecand prin Ploiesti.

Lucrarile sunt necesare, mai ales ca vor duce la imbunatatirea sigurantei circulatiei, la cresterea capacitatiid e transport si, mai mult, la cresterea vitezei de circulatie, spun cei de la CFR.

Problema este modul in care s-a comunicat pe tema acestor lucrari incepute la ora 9.00 pe data de 7 decembrie si planuite a fi terminate joi, 10 decembrie, la ora 19.00. Problema este ca CFR a dat informatii despre aceste lucrari abia pe 8 decembrie la ora 11.00, in conditiile in care efectele lucrarilor se simteau, multe trenuri avand intarziere si de peste o ora, izolat de peste 120 de minute.

In comunicatul CFR se vorbea despre faptul ca lucrarile "vor afecta circulatia trenurilor", insa a fost mai mult decat o simpla "afectare". Intarzierile au inceput sa apara luni. De exemplu, trenul care a plecat spre Ardeal la 18.05 a ajuns la Ploiesti la 19.20, cu jumatate de ora intarziere. Trenul care a plecat din Bucuresti la ora 18.35 a ajuns in Ploiesti cu aproape 70 de minute intarziere, adica la 20.25.

Initial pasagerii, vazand ca trenurile stationeaza in camp, au crezut ca s-au furat cablurlle, lucru care s-a intamplat des intre Bucuresti si Ploiesti. Nici controlorii nu au stiut ce sa le spuna, semn ca - probabil - nu au fost informati.

Marti dimineata aproape toate trenurile care au tranzitat linia Bucuresti-Ploiesti au stat zeci de minute in camp. De exemplu, trenul care a plecat la 7.37 din Ploiesti Vest a ajuns dupa 9.20 in Bucuresti. Astfel de intarzieri au fost la ordinea zilei marti dimineata, iar la mijlocul zilei, cand sunt si mai putine trenuri in circulatie pe relatia Bucuresti-Ploiesti si retur, intarzierile aproape au disparut.

Tabela de Sosiri a Garii de Nord pe 9 decembrie la ora 9.40

Insa au reaparut seara, iar un exemplu este elocvent: un tren IR care a plecat din Bucuresti Nord la ora 20.00 a ajuns abia la 22.30 la Ploiesti Sud, parcurgand 60 de km in doua ore si jumatate, din care peste o ora si jumatate au reprezentat stationarile.

Miercuri dimineata intarzierile erau de 30-60 de minute, insa au crescut la peste 100 de minute spre orele 10-11. Un exemplu reprezentativ este trenul IR care a plecat din Ploiesti Vest la 7.37 si a ajuns (abia) doua ore mai tarziu in Bucuresti. La fel ca si marti, intarzierile au disparut in jurul pranzului, insa dupa ora 17.00, cateva trenuri din directia Brasov aveau 50-70 minute intarziere.

Trenurile care vin dinspre Ardeal si tranziteaza ruta Sighisoara-Brasov deja "colecteaza" intarzieri in aceasta zona. La ele s-au adaugat si cele cauzate de lucrari, astfel ca un drum dintr-un capat in altul al tarii, si asa lung, a devenit si cu peste doua ore mai lung.

Pentru sutele de oameni care fac naveta intre Bucuresti si Ploiesti intarzierile sunt ceva normal, insa constituie neplaceri fiindca abonatii CFR intarzie la serviciu. Pentru cei care merg ocazional cu trenul, supriza este si mai nelacute, iar intrebarile sunt legitime: De ce nu ne spune nimeni nimic? De ce nu ni s-a spus inainte sa cumparam bilet?. De ce trenul nu mai pleaca din camp?

Aici a fost marea problema. Lucrarile sunt importante, trebuiau facute, insa efectele lor au fost de a crea pur haos pe calea ferata. Daca oamenii ar fi fost avertizati din timp ca va fi grav, ar mai fi putut sa ia masuri, sa amane calatorii ce nu erau esentiale sau sa caute alt mijloc de transport.

Am trimis cateva intrebari reprezentantilor CFR, iata mai jos si raspunsurile primite miercuri, in jurul orei 17.00:

Urmare solicitarii dumneavoastra, va transmitem punctul de vedere oficial al companiei:

1. Lucrarile au inceput in dimineata zilei de 7 decembrie, De ce ati anuntat abia pe 8, dupa mai bine de o zi, ca sunt lucrari atat de complexe.?

Asa cum am mentionat si in comunicatul oficial, transmis in dimineata zilei de 8 decembrie 2015, compania efectueaza testele finale pentru punerea in functie a instalatiilor aferente sistemului de siguranta si semnalizare ERTMS - nivel 2, pe tronsonul pilot Chitila - Brazi. Migrarea de la vechiul sistem de semnalizare la cel nou construit, presupune o intrerupere a instalatiilor de semnalizare existente pe o perioada limitata de timp, perioada in care trenurile circula in conditii speciale, de tip cale libera. In astfel de situatii se diminueaza capacitatea sectiilor de circulatie si, inevitabil, se prelungesc timpii de mers.

2. De ce nu ati ales sa avertizati din timp calatorii, astfel incat sa mearga cu trenul pe rutele afectate doar daca au ceva extrem de important? Ma refer la ceva in stilul anunturilor facute de "drumari" cand sunt conditii de iarna.

Majoritatea garniturilor fiind de lung parcurs (Suceava, Iasi, Galati, Cluj, Baia Mare etc.) era dificil de optat pentru variante alternative. Media intarzierilor s-a redus dupa prima zi de lucrari, marti 8 decembrie media fiind de 22,6 minute/tren, iar astazi trenurile au inregistrat intarzieri in jurul valorilor medii de ieri.

3. De ce a ales CFR sa faca aceste lucrari in doar 4 zile, sacrificand traficul si creand suparari, si nu a ales sa le faca in 10-15 zile de exemplu, insa afectand in medie mult mai putin traficul in fiecare zi?

Perioada de executie a lucrarilor de 4 zile reprezinta singura varianta viabila pentru acest tip de instalatie. Desi au aparut sincope de comunicare in relatia cu pasagerii, mentionam faptul ca CFR SA a programat din timp aceste lucrari, toti operatorii de transport feroviar de calatori (OTF) fiind de asemenea anuntati cu privire la programul de lucrari si la posibilitatea aparitiei unor perturbari in circulatia trenurilor.

In final, ne exprimam public aprecierea fata de intelegerea de care au dat dovada calatorii si le cerem scuze pentru intarzierile inregistrate in aceste zile in circulatia feroviara.

Tabela de Sosiri a Garii de Nord pe 9 decembrie la ora 18.00