Serviciul de Informatii Externe l-a contrazis marti pe Traian Basescu in ceea ce priveste hotararea de guvern 223/2013 privind lista de categorii de informatii secrete stat din domeniul de activitate al SIE, precizand ca actul normativ nu avea nevoie de avizul CSAT si era necesar, in conditiile in care in ultimii 10 ani peste 70 de ofiteri operativi au fost deconspirati.

Presedintele Traian Basescu a acuzat aseara ca aceasta hotarare, pe care a prezentat-o ca fiind o proba a faptului ca Victor Ponta a fost ofiter acoperit al SIE in perioada 1997 - 2001, a fost initiata de fostul sef al SIE Teodor Melescanu si aprobata de primul ministru fara a trece prin guvern si prin CSAT.

"Daca as fi un specialist, dupa activitatile secret de stat pe care le are SIE i-as face si organigrama", a subliniat Traian Basescu, care a acuzat ca prin aceasta hotarare de guvern a fost "vulnerabilizat un serviciu, au evitat CSAT si totul pentru ca Ponta in intelegere cu Melescanu sa acopere trecutul lui Ponta".

SIE sustine insa ca ca hotararea de guvern nu avea nevoie de avizul Consiliului Superior de Aparare a Tarii, potrivit unui comunicat citat de Digi24.

"Fata de situatia in care este implicat un serviciu de informatii, respectiv de a fi chestionat cu privire la identitatea ofiterilor acoperiti, in contextul dispozitiilor legale ce-i guverneaza activitatea, SIE nu este abilitata sa raspunda unor intrebari de asemenea natura, chiar si in conditiile in care persoana la care se face referire nu ar fi avut nicio legatura cu institutia", se arata in comunicatul citat de Digi24.

Traian Basescu a acuzat faptul ca aceasta HG extinde lista persoane considerate secret de stat la "personalul din domeniul activitatii informative, chiar si dupa incetarea, in orice mod, a raporturilor de munca sau de serviciu".

SIE sustine insa ca, din contra, aceasta lista a fost restransa, eliminand din categoria personalului protejat la nivel secret de stat personalul din domeniul tehnic-administrativ, care nu este implicat in activitatea de informatii.

Iata mai jos precizarile facute de SIE:

"- La nivelul anului 2002, in aplicarea art. 22 din Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, Serviciul de Informatii Externe, institutie detinatoare de informatii clasificate secret de stat, a intocmit si supus aprobarii Guvernului lista cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat din domeniul sau de activitate.

- Caracterul militar al HG nr. 1209/2002 a relevat in timp o serie de vulnerabilitati in asigurarea protectiei sediilor, categoriilor de activitati si a personalului institutiei, generate de inopozabilitatea fata de terti a actului normativ, fapt care a permis ca unele cadre, sedii, structuri si tipuri de activitati ce se desfasoara in/de catre acestea sa fie deconspirate fara ca institutiile abilitate, in speta Parchetul, sa aiba posibilitatea legala de a intreprinde masurile procedurale ce se impuneau la sesizarea SIE.

- Actualizarea listei cuprinzand categoriile de informatii clasificate secret de stat a fost initiata de catre serviciu, in baza aceluiasi temei legal, respectiv art. 22 din Legea nr. 182/2002 care prevede ca 'Listele cuprinzand informatiile secrete de stat pe niveluri de secretizare, elaborate sau detinute de autoritatile ori de institutiile publice, se aproba si se actualizeaza prin hotarare a Guvernului'.

- In elaborarea noii Liste cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat din domeniul de activitate al Serviciului de Informatii Externe, au fost avute in vedere categoriile de informatii secret de stat consacrate in legislatia publica, in speta de art. 17 din Legea nr. 182/2002, precum si de Legea nr. 1/1998, astfel incat, prin publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, proiectul sa nu prejudicieze securitatea nationala si apararea tarii si, in acelasi timp, sa permita instituirea unui cadru normativ adecvat pentru protectia juridica a activitatii Serviciului, in ansamblul ei.

De altfel, art.1 alin. (2) din HG nr.223/2013 prevede faptul ca informatiile din lista SE DETALIAZA PE DOMENII CONCRETE DE ACTIVITATE, prin ORDIN AL DIRECTORULUI SERVICIULUI DE INFORMATII EXTERNE, asigurandu-se astfel protectia impusa de lege in privinta activitatii SIE dar si operativitate in adaptarea continutului acestora la schimbarile ce se vor produce in aceste domenii.

- Documentul, elaborat la nivelul departamentului juridic, cu aportul de specialitate al tuturor structurilor institutiei, a fost semnat de conducerea SIE si, ulterior avizarii, potrivit legii, a fost inaintat Guvernului spre aprobare.

Proiectul a fost dezbatut si supus aprobarii IN SEDINTA PUBLICA A EXECUTIVULUI DIN DATA DE 30.04.2013.

Proiectul de hotarare de guvern a respectat intocmai circuitul legal de avizare, fiind inaintat Guvernului spre adoptare dupaobtinerea tuturor avizelor, inclusiv avizul Consiliului Legislativ.

In conformitate cu legislatia in vigoare, acest tip de act normativ nu este conditionat de un aviz CSAT, asa cum, de altfel, nici HG nr. 1209/2002 NU a fost avizat de catre CSAT. De altfel, din datele pe care le detinem, NICIO HOTARARE A GUVERNULUI AVAND CA OBIECT DE REGLEMENTARE LISTE CUPRINZAND INFORMATIILE SECRETE DE STAT ALE celorlalte autoritati si institutii publice care gestioneaza asemena informatii NU A FOST SUPUSA AVIZULUI CSAT.

- IN PRIVINTA STATUTULUI PERSONALULUI SIE, modificarea adusa de HG nr. 223/2013 NU REPREZINTA O EXTINDERE CI O RESTRANGERE A CATEGORIILOR DE PERSONAL protejate la nivel de secret de stat.

Astfel, fata de prevederea initiala potrivit careia 'Informatiile, datele si documentele secrete sunt cele care se refera la PERSONALUL SERVICIULUI DE INFORMATII EXTERNE', actuala formula, respectiv 'Informatiile, datele si documentele secrete sunt cele care se refera la PERSONALUL DIN DOMENIUL ACTIVITATII INFORMATIVE, CHIAR SI DUPA INCETAREA, IN ORICE MOD, A RAPORTURILOR DE MUNCA SAU SERVICIU' elimina din categoria personalului protejat la nivel secret de stat personalul din domeniul tehnic-administrativ, care nu este implicat in activitatea de informatii.

- Mentiunea potrivit careia datele referitoare la personalul din domeniul activitatii informative sunt secrete chiar si dupa incetarea, in orice mod, a raporturilor de munca sau serviciu a fost inserata in aplicarea prevederilor art.12 alin (2) din HG nr.585/2002, care dispun ca pentru informatiile clasificate SECRET termenul de clasificare este de 30 ANI.

Documentele privind un cadru SIE nu se declasifica odata cu trecerea sa in rezerva, acestea mentinandu-si caracterul SECRET pana la epuizarea termenului prevazut de lege. Astfel, aceasta precizare nu aduce nimic nou ci reprezinta o explicitare a unor prevederi legale, care se regasesc, de altfel, si in art.18 din Legea nr. 1/1998 si art. 36 din Legea nr.182/2002.

- Nevoia acestei precizari explicite, care particularizeaza prevederile legale in materie, a fost generata de situatiile concrete cu care Serviciul s-a confruntat in ultimii 10 ani, cand peste 70 de ofiteri operativi au fost deconspirati, situatie de natura sa produca prejudicii majore SIE, in conditiile in care personalul este resursa cea mai importanta a Serviciului iar deconspirarea unui ofiter atrage dupa sine deconspirarea actiunilor SIE si implicit, afectarea intereselor Romaniei sau ale partenerilor sai strategici￯, se mai arata in comunicatul oferit Digi24.