Premierul Marcel Ciolacu i-a cerut ministrului Educației, Ligia Deca, să găsească soluții privind criteriile de performanță în învățământ, „în funcție de care salariile vor crește”, declarând că orice cheltuială trebuie să fie însoțită de o reformă. Declarațiile vin în contextul în care rezultatele „Programme for International Student Assessment” (PISA) 2022 arată că sistemul de învățământ românesc se află la coada clasamentului în Uniunea Europeană când vine vorba despre domeniile matematică, științe și citire, fiind superior doar celui din Bulgaria.

Ligia DecaFoto: INQUAM Photos / Octav Ganea

La începutul ședinței de guvern de vineri, Marcel Ciolacu i-a cerut ministrului Educației ca, în urma rezultatelor obținute de România la testele PISA, să vină cu soluții privind criteriile de performanță în învățământ, spunând că „orice cheltuială trebuie însoțită de o reformă care să aibă rezultat performanța”.

„Orice cheltuială trebuie însoțită și de o reformă și să aibă ca rezultat performanța. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune, pentru că nu se va întâmpla nici de această dată nimic. Așadar, trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește”, a declarat Ciolacu.

El a susținut, „ca să fie clar pentru toată lumea”, că în bugetul pe 2024 „va exista cea mai mare alocare din istorie pentru educație”.

România, pe ultimul loc din UE la testele PISA 2022

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat în această săptămână rezultatele „Programme for International Student Assessment” (PISA) 2022.

Conform rezultatelor studiului, România se află la un nivel similar cu țări precum: Serbia, Emiratele Arabe Unite, Grecia (țară UE situată imediat deasupra României, cu medii de 430-441 de puncte), Kazahstan, Mongolia, Bulgaria, Moldova, a scris EduPedu.ro.

La nivelul OCDE, 16,4% dintre elevi au înregistrat în medie rezultate sub nivelul 2 la toate cele trei domenii, deci se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional. Cu toate acestea, în România ponderea acestora este de 33,2%.

În comunicatul de presă publicat însă de Ministerul Educației nu există nicio referire la aceste scoruri negative, în timp ce ministrul Educației, Ligia Deca, a susținut că „una dintre concluziile raportului PISA 2022 este că avem un sistem de educație rezilient și că, prin măsurile luate, am reușit să limităm efectele pandemiei”.

28% dintre elevi nu ascultă ce spune profesorul în timpul orelor

Aceleași rezultate arată că nivelul de atenție pe care elevii îl acordă profesorilor în timpul orelor este scăzut. 28% dintre elevi nu sunt atenți la profesorii lor, în timp ce media OCDE este de 30%.

50% dintre elevii din școlile românești spun că simt că aparțin școlii (media OECD este de 75%), dar 17% spun că se simt singuri la școală. Comparativ cu anul 2018, când au fost făcute publice ultimele testări PISA, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult la acest capitol, notează tot EduPedu.ro.

O altă problemă cu care se confruntă elevii din România este cea a tehnologiei care îi distrage de la ore. 35% spun că sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OECD 30%) și 31% sunt distrași de alți colegi care le folosesc (media OECD 25%).

CITEȘTE ȘI: