Preşedintele FSLI, Simion Hăncescu a declarat marţi că sindicaliștii din educație au fost „luați de proști”, în timp ce Guvernul nu a venit cu nicio propunere „acceptabilă” de la începutul grevei din învățământ. „Mai fac nişte calcule şi vedem cu ce variantă mai pot veni” guvernanții.

Simion HancescuFoto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

”Nu este exclus, dacă guvernul vine cu astfel de propuneri aşa cum s-a întâmplat până acum, este evident că riscul este major şi este într-adevăr într-un moment nedorit. Sunt şi unii care au sugerat să protestăm în vacanţă. În mintea unora, să protestăm în iulie, august, când lumea e în concediu. Uite, protestăm acum pentru că a ajuns cuţitul la os şi chiar ne-au luat de proşti, vă spun cu toată răspunderea”, a spus Hăncescu, întrebat dacă este posibil ca greva din educaţie să se prelungească pe mai multe săptămâni.

Preşedintele FSLI a precizat că ”până în momentul de faţă nu s-a conturat nimic acceptabil de către oameni”.

”Noi avem un mandat foarte clar şi îl repet, dacă Guvernul va veni cu un act normativ prin care să acorde o mărire în avans, care să acopere rata inflaţiei şi în acel act normativ să scrie negru pe alb ceea ce au scos din legea educaţiei, şi anume grila de salarizare se va construi pornind de la principiul că profesorul debutant va avea salariul mediu pe economie, nu se va opri nimic”, a mai explicat Simion Hăncescu la Prima, potrivit News.ro.

Despre riscul ca examenele finale să fie amânate, reprezentantul FSLI a spus: ”Din păcate e posibil, totul depinde de Guvern”.

Hăncescu a comentat şi un posibil val de ură, în urma acestui protest. ”La cât de umiliţi am fost şi cât de batjocoriţi, cred că nu mai contează”.

Simion Hăncescu a precizat că cei de la Guvern ”mai fac nişte calcule şi vedem cu ce variantă mai pot veni”.

”Ca să fie clar , bani sunt în România , dar nu sunt corect distribuţi, să facă nişte calcule pe nişte domenii, sunt domenii cu o armată de oameni. (..) I-am invitat, mâine, ar fi o surpriză plăcută să vină să discute faţă în faţă cu ceilalţi mai mulţi. Am lăsat invitaţiile la guvern astăzi dar nu pot garanta că vor veni”, a mai spus Hăncescu.

De altfel, liderii federațiilor sindicale din educație au spus deja, după întâlnirea de marți după-amiază cu premierul Nicolae Ciucă și cu liderul PSD, Marcel Ciolacu, că greva ar putea una de lungă durată.

Nicolae Ciucă a declarat marți dimineață, în a doua zi de grevă generală în educație, că nu poate satisface revendicările sindicatelor deoarece „sunt foarte greu de împlinit” la ora actuală, invocând pierderea de fonduri europene odată cu creșterea salariilor care ar adânci deficitul bugetar.

Cu o zi în urmă, Ciucă a făcut apel către angajații din învățământ să revină la catedră, „mai ales în această perioadă extrem de importantă pentru elevi”, susținând că „Guvernul este pregătit să pună în aplicare viziunea educației centrate pe elev”. El a transmis acest mesaj după ce Senatul a adoptat legile educației, pe care opoziția a anunțat că le atacă la Curtea Constituțională.

Preşedintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Simion Hăncescu, a reacționat spunând că mesajul premierului nu va face decât să crească numărul greviştilor.

Revendicările federaţiilor sindicale din educație:

  • „Majorarea salariilor personalului din învăţământ, în conformitate cu importanţa socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puţin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcţie, studii, vechime şi grad didactic;
  • Instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflaţiei;
  • Plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar şi nedidactic;
  • Acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă personalului din învăţământ;
  • Acordarea drepturilor prevăzute în legislaţia în vigoare şi contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizaţiei de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
  • Creşterea anuală a investiţiilor în învăţământ, pentru îmbunătăţirea bazei materiale şi a infrastructurii;
  • Renunţarea la aplicaţia EduSal şi înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat şi administrat de Ministerul Educaţiei”.