Noul proiect al legii învățământului preuniversitar, obținut de HotNews.ro, prevede că la examenul de admitere organizat de licee pentru elevii clasei a VIII-a, separat de Evaluarea Națională, pot participa copiii care au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare probă a evaluării. Candidaţii sunt admişi în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiţia promovării fiecărei probe cu minimum nota 5. Elevii care nu au fost admişi la concursul de admitere participă la repartiţia computerizată.

Elevi pe holul unui liceu din BucureștiFoto: DreamsTime / Cateyeperspective

HotNews.ro a scris că, pe lângă Evaluarea Națională, elevii clasei a VIII-a care vor să meargă la un liceu unde este concurență vor da și un alt examen de admitere, care va fi organizat de liceu, la cel mult două probe de profil. De exemplu, un copil care va alege un profil de Matematică-Informatică la un liceu unde sunt 29 de candidați pe 28 de locuri ar putea da examen și la Informatică, dar și la Matematică, cu itemi de dificultate mai mare față de Evaluarea Națională.

Condiția participării la examenul organizat de licee

Ce prevede proiectul refăcut în mandatul ministrului Ligia Deca și care ar urma să intre în dezbaterea Parlamentului după 15 februarie:

  • (1) După absolvirea învăţământului gimnazial, elevii susţin evaluarea naţională. Evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba şi literatura română şi matematică, fiind organizată conform unei metodologii aprobate anual prin ordin al ministrului educaţiei.
  • (2) Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale.
  • (3) 10% dintre locuri, sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională şi conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată, de către elevi cu dizabilităţi şi/sau CES, şi de către elevi de etnie romă.
  • (4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului şi repartizarea în urma acestuia se atribuie pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională, conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată.
  • (5) În situaţia în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul şcolar următor.
  • (6) Data desfăşurării concursului de admitere este stabilită de Ministerul Educaţiei şi se face publică la începutul fiecărui an şcolar.
  • (7) Organizarea concursului şi criteriile de admitere se stabilesc prin decizia Consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, care se publică pe site-ul instituţiei, la începutul fiecărui an şcolar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unităţii de învăţământ, care vizează discipline aferente profilului/specializării.
  • (8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate şi unice la nivel naţional, fiind laborate sub coordonarea Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, pe baza programei şcolare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
  • (9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare probă a evaluării naţionale. Candidaţii sunt admişi în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiţia promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admişi la concursul de admitere participă la repartiţia computerizată.
  • (10) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) şi (3), unităţile de învăţământ organizează pentru filiera vocaţională, anterior susţinerii evaluării naţionale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.
  • (11) Unităţile de învăţământ din cadrul învăţământului liceal tehnologic şi tehnologic dual stabilesc condiţiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri.
  • (12) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (10) şi (11) unităţile de învăţământ au obligaţia de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susţin probele de aptitudini, programele şi procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generaţie, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Probele suplimentare de admitere se susţin la cel mult două discipline.
  • (13) Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal este adoptată prin ordin al ministrului educaţiei. Calendarul de desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal se publică, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul anului şcolar.

Dacă noile legi ale educației vor fi adoptate în acest an, atunci 2028 ar putea fi primul an în care se vor aplica noile reguli de admitere la liceu, au declarat pentru HotNews.ro surse oficiale.

Acestea au explicat că examenul - care ar urma să fie organizat după Evaluarea Națională, se va raporta strict la profilul ales, iar unitatea de învățământ va decide propriile criterii de admitere - va putea decide inclusiv dacă sau în ce proporție va fi luată în considerare media obținută de elev la Evaluarea Națională.

Conform proiectului, un elev de clasa a VIII-a care vrea să urmeze profilul de Științe ale Naturii, de exemplu, ar putea da examen și la Chimie și Biologie, un copil care vrea să meargă la profilul Matematică-Informatică ar putea da examen și la Informatică, dar și la Matematică, cu itemi de dificultate mai mare față de Evaluarea Națională, în timp pentru Științe Sociale s-ar putea da examen și la Istorie. Astfel, este încurajată și mai mult industria meditațiilor, la mai toate materiile.

(FOTO: Dreamstime.com)