Din punct de vedere cantitativ, 43,8% dintre studenții înscriși în primul an al unui program de licență au abandonat studiile universitare, se arată în cercetarea “Defining and Measuring Dropout Phenomenon in Romanian Public Universities”.

Studenti in sala de cursFoto: DreamsTime

Studiul este realizat de Claudiu Herţeliu, Daniela Alexe-Coteţ, Cezar Mihai Hâj, Andrei T. Pârvan.

Chiar dacă acest lucru este mai mult sau mai puțin în linie cu ce se întâmplă în multe state europene, problema privind cine eșuează reprezintă o discuție importantă privind echitatea.

Întrucât unele rezultate pot fi percepute ca fiind contraintuitive, este important să subliniat că multe dintre pierderile de capital uman au loc înainte de înscrierea în învățământul superior.

Așadar, datele privind abandonul școlar arată că studenții care vin din afara orașului unde sunt situate universitățile (inclusiv zonele rurare) sunt mai rezistenți, deoarece au rate mai scăzute ale abandonului școlar (+5,2% rezidenți față de nerezidenți și +3,2% urban față rural).

Rata abandonului pentru studenții din mediul rural este de 41,7%, iar pentru cei din urban de 44,5%.

“Perceperea universității ca fiind prea familiară (a trăi în aceeași comunitate cu universitatea pe care o frecventează) crește probabilitatea de abandon. Cei care ar trebui să fie navetiști sau au fost nevoiți să se mute de acasă au percepția unor costuri suplimentare pe care trebuie să le plătească locuind în oraș. De asemenea, se știe că cei mai mulți dintre ei înțeleg ce presupune renunțarea la educație (și revenirea la comunitatea de origine) pe termen scurt sau mediu”, menționează sursa citată.

Rata abandonului pe domeniile de studiu

Conform cercetării, pentru programele de studiu pe 3 ani sunt discrepanțe relevante în ceea ce privește abandonul școlar pe domeniile de studiu. Ratele încep de la 4,6% în științe militare, informații, ordine publică și merg până la 64,1% pentru Filosofie și 59,2% la studii europene și relații internaționale.

Rata abandonului pe alte domenii:

Studii culturale 59%

Științe politice – 56,4%

Geologie – 55,8%

Științe ale educației – 37,8%

Cibernetică, statistică - 37,1

Urbanism- 33,3%

Economie – 30,9%

Arte vizuale – 29,1%

Cinema – 28,6%

Teatru – 23,4%

Medicină – 14,3%

Când ne uităm la locația studenților, integrarea culturală și socială a lor este un factor de reziliență, deoarece viața în campus aduce rezultate academice mai bune.

Chiar dacă analiza a inclus ratele abandonului școlar calculat pentru programele de licență de 3 ani cu domenii de studiu dominate de femei, diferența dintre abandonul școlar la femei și bărbați este semnificativă: La bărbați, rata abandonului este de 52,5%, în timp ce la femei este de 39,3%.

Înainte de a ajunge în învățământul superior, trebuie dat Bacalaureatul.

Astfel, arată studiul, ratele de succes sunt semnificativ mai mari în mediul urban pentru elevii din liceele teoretice (62,9%) decât în mediul rural pentru cei din domeniile tehnologice (37,1%).

În multe cazuri, liceenii din domeniile tehnologice provin din familii cu venituri mici sau cu un nivel redus al studiilor.

Cu cât nota de la Bacalaureat este mai mare, cu atât scade rata de abandon

În cazul celor care au luat note mai mari de 9, rata este de 27,6%. Între 8,01 – 9, rata de abandon se ridică la 38,3%, între 7,01 – 8: 49,7%, sub nota 7: 60,7%.

Dintre cei care intră la locurile fără plată, rata de abandon în primul an de facultate este de 37,7%, în timp ce la cei care plătesc este de 53,4%. Aceste cifre sunt explicate prin ideea că studenții cu rezultate mai mici la bacalaureat nu prea au acces la locurile fără taxă și au șanse mai mari de abandon.

Sursa foto: DreamStime.com