​Guvernul a adoptat miercuri un proiect de hotărâre prin care se reorganizează Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), cea care se ocupă de acreditarea și evaluarea periodică a școlilor românești, deși săptămâna trecută mai multe organizații, printre care Societatea Academică Română și World Vision România, și asociații de elevi ceruseră renunțarea la acest proiect.

HotNews.roFoto: Hotnews

DOCUMENT Hotărârea de Guvern privind ARACIP poate fi consultată aici

  • Potrivit acestui HG, ARACIP va fi condusă de un consiliu format din 15 membri, care vor alege prin vot președintele agenției. Din consiliu vor face parte si reprezentați ai părinților, elevilor (fără drept de vot), dar și ai școlilor private.
  • Amintim că ARACIP a fost înființată în 2005 și de atunci, până în 2021, a fost condusă de Serban Iosifescu. Acesta a fost demis în vară, iar la începutul lunii august Ministerul Educației a făcut publică o sinteză a raportului privind neregulile găsite la ARACIP, care au dus la sesizarea Parchetului București și Curții de Conturi.
  • Timp de patru luni (până în ianuarie), președintele interimar al ARACIP a fost Silviu Iordache, șef al Casei Corpului Didactic Iași, fost fondator Pro România Iași și manechin de lenjerie intimă. (sursa: Edupedu.ro)
  • Pe 28 ianuarie, în contextul procesului de aderare la OECD, mai multe organizații au cerut într-o scrisoare deschisă adresată Administrației Prezidențiale și Guvernului să se renunțe la acest proiect. (Vezi mai jos ce susțineau acestea)
  • Proiectul de HG adoptat miercuri primise aviz negativ marți din partea Consiliului Economic și Social.

„În cei 16 ani de existență, ARACIP ar fi trebuit să realizeze evaluarea și acreditarea școlilor, să facă evaluări periodice. S-a reușit evaluarea a mai puțin de un sfert din școlile romanesti (circa 7000 cu personalitate juridică)”, a afirmat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, după ședința de Guvern.

„Starea actuală a învățământului preuniversitar românesc, deficitară din punct de vedere al calității rezultatelor, este în bună parte și o consecință a incapacității ARACIP de a atinge obiectivele stabilite prin lege”, a mai spus acesta.

Ce s-a modificat prin reorganizarea ARACIP, potrivit ministrului Educației

Principalele elemente de noutate prezentate de Ministerul Educației:

1. Procesul de evaluare externă va fi separat la nivel operațional de cel de decizie, în scopul profesionalizării capitalului uman și al creării unui mecanism eficient și echilibrat între diversele componente ale procesului de evaluare.

2. Pentru prima oară de la înființarea ARACIP, în anul 2005, vor fi reprezentați în Consiliul ARACIP, cu statut de observator, elevii, părinții și sindicatele din sistemul național de învățământ preuniversitar.

3. Pentru consolidarea expertizei, vor putea fi constituite comisii consultative, formate din cadre didactice sau cercetători, români sau străini, cu expertiză în domeniul educației.

4. Registrul evaluatorilor externi care realizează activitățile de evaluare va fi temeinic revizuit și completat în scopul consolidării profesionalismului, dar și al caracterului colegial al evaluărilor.

5. Consiliul ARACIP, organul colectiv de conducere al agenției, se reorganizează şi va funcționa cu 15 membri care reprezintă actorii relevanți implicați în procesul educațional din România.

Toți cei 15 membri cu drept de vot ai consiliului ARACIP trebuie să aibă experiență didactică sau să aibă responsabilități în organizarea activității de învățământ. Reprezentanții Ministerului Educației vor avea competențe specifice precum învățământul în limbile minorităților sau recunoașterea și echivalarea diplomelor și actelor de studii, expertiză necesară pentru conectarea cu alte sisteme de învățământ.

6. Implicarea sectorului privat în structura ARACIP, având în vedere că peisajul furnizorilor de educație din România s-a schimbat semnificativ în ultimii 16 ani: dacă la momentul adoptării legislației ARACIP, în 2005, învățământul era aproape exclusiv de stat, astăzi sectorul privat este unul mult mai mare și reprezintă o componentă importantă a sistemului de învățământ prin oferirea de servicii și modele alternative care pot contribui la asigurarea calității la nivel de sistem.

7. Președintele Consiliului ARACIP va fi ales, pentru prima oară, în mod democratic dintre reprezentanții actorilor implicați în educație, cu două treimi din voturile membrilor Consiliului, și va putea avea un număr de maximum două mandate.

8. Capacitatea instituțională va fi îmbunătățită semnificativ, atât în ceea ce privește calitatea activităților de evaluare, cât și în ceea ce privește comunicarea cu beneficiarii, prin creșterea numărului de posturi de experți în domeniul asigurării calității, dar și al celor de suport juridic și administrativ. Creșterea capacității administrative a ARACIP, prin suplimentarea numărului de posturi, de la 40 la 75, va contribui la eficientizarea activității în interesul beneficiarilor finali ai educației din cele 7.000 de unități de învățământ cu personalitate juridică, de stat sau private, în contextul existenței unor întârzieri foarte mari (chiar și 2 ani) în soluționarea unor dosare deja depuse, la care se adaugă acțiuni majore care nu au fost nici măcar inițiate de mulți ani.

9. Structura organizatorică va cuprinde o Direcție Generală pentru Asigurarea Calității, care va îngloba departamente specifice: department de acreditare, department de evaluare externă a calității și department de relații internaționale, de verificare și avizare a școlilor internaționale.

Activitatea va fi susținută de o direcție administrativă și un department juridic. Precizăm că în acest moment activitatea agenției este blocată, neexistând niciun consilier juridic, nicio persoană cu atribuții în resurse umane etc.

Cine face parte din conducerea ARACIP

Consiliul ARACIP este format din 15 membri permanenți, cu drept de vot, inclusiv Președintele ARACIP, precum și 4 membri observatori fără drept de vot, după cum urmează:

  • a) 6 experți din cadrul Direcției Generale pentru Asigurarea Calității;
  • b) 5 reprezentanți ai Ministerului Educației, cadre didactice și/sau inspectori școlari de specialitate, dintre care un reprezentant al Direcției pentru învățământul in limbile minorităților naționale;
  • c) 2 reprezentanți ai altor autorități cu responsabilități în sistemul de educație, respectiv un reprezentant desemnat de Ministerul Afacerilor Interne și un reprezentant desemnat de Ministerul Apărării Naționale, personal responsabil cu activitățile de învățământ;
  • d) 1 reprezentant al Asociației Școlilor Particulare, cadru didactic reprezentând furnizorii de învățământ particular, inclusiv organizațiile furnizoare de educație care organizează și desfășoară, pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzătoare unui sistem de educație din altă țară;
  • e) 1 reprezentant la Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS);
  • f) 4 reprezentanți ai partenerilor de dialog social, membri observatori fără drept de vot, astfel:
  • (1) Doi reprezentanți desemnați de cele două federații sindicatele reprezentative din învățământul preuniversitar, un reprezentant al Consiliului Național al Elevilor și un reprezentant al federației naționale a asociațiilor de părinți din învățământul preuniversitar.
  • (2) Persoanele prevăzute la alin.(1) sunt nominalizate de către reprezentantul legal al entităților de care aparțin la solicitarea ministrului educației. În cazul în care entitățile prevăzute la alin. (1) desemnează mai mult de un candidat pentru aceeași poziție de membru, selecția va fi făcută de ministrul educației pe baza profilului profesional.
  • (3) Membrii permanenți ai Consiliului sunt numiți prin ordin al ministrului educației pentru un mandat individual de patru ani, cu posibilitate de reînnoire pentru încă un mandat de 4 ani.
  • (4) Membrii observatori sunt numiți prin ordin al ministrului educației pentru un mandat individual de un an.

Criticile societății civile cu privire la reorganizarea ARACIP

Ce spuneau în scrisoarea deschisă transmisă pe 28 ianuarie Asociația Elevilor din Constanța, București și Ilfov, Timiș, Vâlcea, Maramureș, Bacău, Societatea Academică din România, Coaliția pentru Educație, Asociația SUPRA, AEJS Human Catalyst, World Vision România, Asociația Ține de Noi, Părinții Cer Schimbare – grup civic, Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România:

  • Reforma ARACIP trebuie corelată cu restructurarea rolurilor și responsabilităților ISJ-urilor, în așa fel încât rolul de control al calității să revină ARACIP, iar inspectoratele școlare să devină instituții cu rol predominant de îndrumare și sprijin. Mai mult, reforma ARACIP trebuie corelată și cu activitatea CNPEE, singura instituție din România care măsoară rezultatele educaționale la nivel de sistem și poate recomanda politici și intervenții bazate pe date.
  • Astfel, apreciem că dacă Guvernul României va aproba noua Hotărâre de Guvern privind organizarea ARACIP în forma promovată de Ministerul Educației (și care a avut ca termen de avizare 25 ianuarie 2022), executivul va contribui la nerespectarea standardelor privind aderarea țării noastre la OCDE. Hotărârea de Guvern în discuție face parte din legislația subsecventă, promovarea ei nu are o fundamentare consistentă, bazată pe studiu de impact și va trebui supusă unor noi modificări, imediat după aprobarea noii legi a educației despre care Ministrul Educației a făcut anunț public. De aceea solicităm retragerea oricărei intenții de a modifica regulamentul de funcționare a ARACIP în acest moment, înainte de reorganizarea prin lege a instituției.
  • Ne dorim să lucrăm îndeaproape cu Ministerul Educației pentru a ne putea asigura că sistemul educațional românesc respectă exigențele acestei organizații internaționale și credem că atacul la independența și autonomia ARACIP în raport cu sfera politică nu va face decât să tergiverseze acest proces, riscând a se finaliza cu un nou eșec în privința procesului complex de aderare.

Ce este ARACIP

Potrivit site-ului aracip.eu, este o instituţie publică de interes naţional, aflată în coordonarea Ministerului Educaţiei și Cercetării, cu personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli, înfiinţată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată prin Legea nr. 87/2006, care:

  • realizează activitatea de evaluare externă a calității educației (în vederea autorizării, acreditării, evaluării periodice și monitorizării) din învăţământul preuniversitar;
  • efectuează, pe baze contractuale, la solicitarea ministrului educaţiei, evaluarea calităţii educaţiei din învăţământul preuniversitar;
  • se implică, împreună cu inspectoratele şcolare şi direcţiile de resort din Ministerul Educaţiei și Cercetării, în activitatea de monitorizare şi control al calităţii;
  • propune Ministerului Educatiei și Cercetării înfiinţarea şi acreditarea, prin ordin, a instituţiilor de învăţământ preuniversitar pentru fiecare nivel de învăţământ, program de studii şi calificare profesională, după caz;
  • elaborează standardele, standardele de referinţă şi indicatorii de performanţă, metodologia de evaluare instituţională şi de acreditare, manuale de evaluare internă a calităţii, ghiduri de bune practici, un raport anual cu privire la propria activitate, analize de sistem asupra calităţii învăţământului preuniversitar din România, recomandări de îmbunătăţire a calităţii invăţământului preuniversitar, codul de etică profesională a experţilor în evaluare şi acreditare.

se actualizează