Ministrul interimar al Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat vineri, în cadrul interviului HotNews.ro LIVE, că procentul personalului didactic și didactic auxiliar din învățământul preuniversitar este vaccinat în proporție de 66,5%, potrivit celor mai recente date, și că începând de astăzi școlile și inspectoratele școlare trebuie să afișeze numărul și procentul cadrelor didactice vaccinate anti-Covid. Ministrul a admis că autoritățile statului beneficiază de un deficit major de încredere în prezent.

Sorin Cimpeanu, la HotNews LIVEFoto: Hotnews

HotNews.ro a transmis LIVETEXT cele mai importante declarații:

Domnule ministru, astăzi s-a terminat prima săptămână de vacanță forțată, măsură anunțată de la Cotroceni. Ati spus tot timpul ca scolile se vor inchide ultimele, iar multă lume v-a crezut. Totuși singura masura radicală a fost inchiderea scolilor, în mijlocul semestrului. Sunt oameni care se întreabă de ce mallurile sunt deschise, iar școlile închise?

  • În primul rând nu este corectă sintagma vacanță forțată pentru simplul motiv că învățământul primar și cei de grădinițe abia încheie săptămâna de vacanță. Pentru cei de gimnaziu și liceu a fost prima săptămână de vacanță suplimentară. Am precizat foarte clar că două săptămâni de vacanță este maximul acceptat, pentru că pot fi recuperate în vacanța de iarnă și în săptămâna Școala Altfel, fara a afecta planificarea examenelor naționale.

De ce la mall se pot duce dar nu se pot duce la școală?

  • Nu vă pot răspunde la această întrebare dar vă pot răspunde la ce stă în dreptul meu. Am acceptat cu inima strânsă aceasta vacanță si am acceptat strict din motive epidemiologice, vazând rata de infectare, avand nevoia de protejare a elevilor si cadrelor didactice am acceptat această solutie de compromis. As vrea sa discutam in luna ianuarie cand aceste doua saptamani se vor transforma - intelegem deja fără să fim specialiști mecansimele de evolutie pandemica, și sunt convins că cele două săptămâni se vor tranforma in doua saptamani de scoală cu prezenta fizică, ceea ce este esențial.
  • Am avut din 13 septembrie 6 saptamani de scoală, în cea mai mare parte a școlilor, cu prezenta fizică și cele doua saptamani de vacanta va promit că se vor transforma in saptămâni cu prezenta fizica, ce se pot încheia cu evaluări, pentru că orice proces didactic trebuie încheiat cu evaluări. Cand vor avea loc si evaluari, evaluări care daca am fi mers pe varianta online, nu s-ar fi putut face.
  • Evaluările, tezele sunt ultimul bastion in calea lipsei de relevantă notelor. Am avut anul trecut 53% din elevii acestei tari cu note peste 8,50, o pondere mult mai mult decat dublul ponderii din anii precedenti. O afectare gravă care va fi platita de elevii care se vad cu note foarte mari, dupa care la examene nu vor reusi sa confirma. Din acest motiv insist pentru evaluari.

Exista posibiltatea să fie școala online pana la vacanta de Craciun?

  • Ipoteza de bază a Ministerului Educației este aceea a revenirii cu prezenta fizică în ziua de luni, 8 noiembrie. Din păcate, va fi determinantă evoluția epidemiologică. Am anuntat ca vineri 5 noiembrie vom semna ordinul de ministru pentru modificarea structurii anului școlar și vom anunța cum va începe școala pe 8 noiembrie.
  • Vom vedea daca autoritatile sanitare ne vor permite acest lucru (prezenta fizica - n.r.). Dacă nu, oricum școala se va relua pe 8 noiembrie.
  • Printre ipotezele de lucru avansate spre exemplu de Consiliul Național al Elevilor este aceea a reluării într-o manieră descentralizată.
  • Revenirea la ordinul comun ministerul Educației - ministerul Sănătății înseamnă descentralizare.
  • Un element important îl va constitui rata de vaccinare, atât în rândul profesorilor cat și in rândul elevilor.

Una din variante ar fi ca scoala sa decidă, in functie de rata de vaccinare, daca trece in online sau se merge fizic?

  • Prima optiune si cea mai importanta este aceea a limitarii pierderii pentru elevi, care se poate face doar prin prezență fizică. În fiecare zi suntem în legătură cu Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate pentru a ne asigura că în data de 8 noiembrie în școlile din România vor fi disponibile testele de salivă care să fie administrate elevilor și personalului din învățământ, gratuit. Calculul este făcut cu administrare de două ori pe săptămână.

Testele de salivă. În ultimele saptamani am avut senzatia ca aceasta situatie a fost rezolvata.

  • Am în vedere monitorizarea situației asa încât să vă pot spune ca pe 8 noiembrie vom avea aceste teste in scoli în toate județele.

Cum se va face testarea în școli, acolo unde nu sunt cabinete medicale? Care va fi procedura?

  • Cabinete medicale nu sunt, sunt maximum în una din 5 școli. Tocmai din acest motiv, aceste teste considerate non-invazive, pe baza cerințelor minime vor putea să fie administrate și de persoane fara pregatire medicala. Ele pot fi și autoadministrate de către elevi.
  • Colegii mei împreuna cu colegii din ministerul Sănătății lucrează la o metodologie care va trebui să fie disponibila săptămâna viitoare.

Care sunt ultimele date legate de vaccinarea personalului din invatamant?

  • Astăzi am solicitat tuturor inspectoratelor școlare și scolilor să afișeze pe site-urile proprii proporția angajaților vaccinați. Cu respectarea deplină a GDPR - raportari numerice și procentuale. Fiecare părinte este îndreptățit să știe care este ponderea angajaților care intră în contact cu elevii.
  • Acum la 40 de zile (de la raportarea din 9 septembrie - n.r.) am finalizat o centralizare și pot sa va spun ca daca in preuniversitar aveam putin peste 155 mii angajati vaccinati, astazi avem aproape 177.000. Deci in ultimele 40 de zile, în preuniversitar 22.000 de angajați s-au vaccinat, altfel spus o medie de 500 persoane pe zi vaccinate angajați in sistemul de invatamant.
  • Raportat la învățământul preuniversitar - personal didactic, titular, inclusiv nedidactic și didactic auxiliar, este un procent de 66,5% (era 58% la ultima raportare). Coroborat cu rata de vaccinare din învățământul universitar, care oricum era mai mare, nu am reușit să centralizăm, dar daca mergem pe 76,5% universitar pot sa va spun ca astăzi rata de vaccinare în rândul personalului din învățământ este de aproape 70%.
  • Cadre didactice, personal didactic si didactic auxiliar și nedidactic: 66,5%
  • In rândul elevilor, raportat la numarul elevilor eligibili - peste 12 ani, rata de vaccinare astăzi a depășit 25%.
  • Este vorba de aproape 80 mii elevi din categoria de vârstă 12-15 ani. În urmă cu 15 zile aveam puțin peste 51.000. Iar în rândul 16-19 ani, numărul este de 223.000. În total avem 303.000 elevi vaccinați, astăzi avem peste 25% elevi vaccinați.

Este fezabil ca școlile să decidă, în baza certificatului verde, dacă rămân sau nu deschise?

  • Până la certificatul verde am spus ce am făcut eu ca ministru astăzi. Fiecare școală sa faca publică proportia elevilor vaccinați.
  • Dacă mă gândesc la propunerea Consiliului Elevilor, argumentul fiind de ce să nu poată facă școală cu prezență fizică o școală unde rata de infectare este foarte, foarte jos, o școală unde nu există cazuri de infectare, o școală unde au putut fi asigurate condițiile pentru testare, distanțare și toate celelalte măsuri de protecție sanitară, da, nu există un răspuns pentru a închide, nu este un argument pentru a nu permite prezența fizică în acea școală.
  • Aș susține si eu alături de elevi revenirea la o decizie descentralizată acolo unde nu sunt probleme de ordin sanitar. Dar aceasta decizie va fi luată la nivel de CNSU si va luata împreună cu autoritățile sanitare.

Cum le raspundeti asociațiile de parinți care au mers la CNCD și v-au acuzat că sansele elevilor din scolile publice la examenele nationale sunt afectate in fata celor din scolile private care au posibilitatea să invete online?

  • Examenele vor fi abia in vara. Vor putea fi echilibrate in sensul in care cele 14 sapt de scoala din semestrul I vor ramane 14, iar cele 20 din semestrul II vor ramane 20.

Deci considerați că nu este discriminare?

  • Evident ca nu poate fi vorba de discriminare in aceasta situație. Cum le-as răspunde? I-as trimite la art. 60 din Legea Educației Naționale în care se precizează că unitățile de învățământ privat au autonomie 1. decizională și 2. financiară și organizațională. Adică au libertate de organizare. Asta prevede legea. Modificare legii prin OUG nu se poate da atât timp cât este guvern interimar. Si pentru egalitate de tratament, au trebuit identificate solutii pentru regim juridic diferit. Tot ceea ce s-a putut face a fost acea decizie de suspendare a activității cu prezență fizică în învățământul privat.

Toată lumea întreabă de ce s-a optat pentru vacanță suplimentară și nu pentru online? Unul dintre argumentele aduse au fost că unul din 5 cadre didactice este format pentru online.

  • Nu. Cel mai important argument este cel conform căruia cele două săptămâni de scoala online vor fi inlocuite de două săptămâni cu prezență fizică. Acesta este primul argument. Al doilea argument este cel potrivit căruia școala online generează pierderi, atâta timp cât nu avem 5 condiții îndeplinite simultan. Ați menționt una dintre ele dar sunt cinci: conectivitate, disponbilitate echipamente, formare profesori, conținut digital și disponibilitate platforma de evaluare securizate. Și nu avem nici unul. Și o să repet până când o să înțelegem.

De ce nu avem nici unul? Suntem în al doilea an al pandemiei.

  • Conectivitatea este o problemă care excede atribuțiilor ministerului educației. Sunt probleme mari de conectivitate pentru acel milion de copii in mediul rural mai ales. Pentru mediul rural predarea online nu s-a facut, pentru că predare online nu înseamnă să trimiți teme pe whatsapp.
  • Disponibilitate echipamente - s-au achizionat în total aproape 1 milion de tablete. Stăm mai bine, dar nu putem spune că fiecare elev are propriul echipament IT adecvat. Mă refer la inadcvarea tabletelor pentru ciclul superior al liceului.
  • Am reușit sa formam peste 40 mii de profesori, dar ei sunt aproape 200 de mii.

De ce suntem aici? Unde sa cautam raspunsul?

  • In problemele cronice ale sistemului de educatie din România. Sistemul de educație este cel mai mare sistem public. Schimbărie nu se pot face peste noapte. Nu caut scuze, pentru ca sunt convins ca se putea face mai mult, dar nu se putea face totul în această perioadă. Niciun alt stat nu af ost pregătit pentru predarea online.
  • Conținut digital - suntem în faza în care pe 1 noiembrie așteptăm finalizarea licitației pentru Biblioteca Virtuală - Edulib.

Ați putea da o estimare - Când vom avea un număr suficient de profesori pregătiți de predare online? Conținut digital?

  • În momentul în care știm ca am depășit ultimul pas - aprobarea in Ecofin a PNRR si stim ca avem 3,6 mld euro pentru educatie si stim ca avem 100 de mii de profesori care sunt grup țintă pentru pedagoie digitala. Ei vor fi formati într-o perioada de 2 ani de la demararea proiectului.
  • Formarea unui profesor nu se poate face nici în 3 zile nici in 3 săptămâni. Formarea necesită timp.
  • Sunt aproape 200 de mii de profesori. Unii sunt mai usor de format, altii necesita mai mult timp.
  • In termen de circa doi ani si jumătate de la inceperea proiectului ar trebui sa avem profesorii din România capabili să predea online.
  • Platforme de evaluare - standardizarea evaluării trenează de mult timp. Am promis ca vom face primii pași la evaluarea naționala in acest an si la evaluarile de la clasele a doua, a patra si a sasea.

Sunt enorm de multi părinti care au copii mici și care și-au epuizat concediul de odiihnă sau medical. Ei nu sunt sprijiniți in niciun fel, ce ar trebui sa facă?

  • Da, este o problema majoră, reală. Tot ce am putut sa facem ca guvern interimar, am promovat un amendament în legea de aprobare a OUG. Pentru includerea prin excepție a sprijinului material pentru părintii care au copiii in această vacanta.

De ce nu ați inclus aceasta situatie si in 2 octombrie direct in OUG?

  • Pentru ca pe 2 octombrie nu se profila aceasta situația epidemiologică atât de gravă.

Sunt medici care toată vara au strigat că va urma un val extrem de agresiv. În octombrie situația deja începuse să fie gravă.

  • Situația a început sa fie grava încă din luna septembrie, dar repet pe 2 octombrie nu puteam anticipa rata din 25 octombrie.
  • Dacă va satisface un raspuns asumat al meu ca ministru al educației fără competențe epidemiologice - nu ne-am priceput sa prevedem o evolutie atat de gravă, știam ca va fi grava dar nu știam cat va fi de gravă.
  • Soluția pe care am găsit-o a fost acela de a promova un amendament prin care să sprijinim și acei părinți care nu au soluții pentru ai lor copii. O săptămână de vacanță era planificată pentru copiii de grădiniță și clasele primare.

Legat de gradinite. In unele sectoare sunt deschise gradinite pentru ca sunt incadrate ca centre de îngrijire. De ce nu sunt aceste lucruri previzibile si uniforme?

  • Ministerul educației nu reglementează altceva decat educația. Nu avem nici măcar o virgula in lege pe care să se poată baza în reglementarea activităților de tip after-school sau de îngrijire, chiar dacă pare un pic straniu pentru unii cititori. Sunt factori care pot răspunde.
  • Asa cum ministerul educației nu poate reglementa nici pacanelele, nici mall-urile, nu poate reglementa nici regimul after-school-urilor, nici acele centre care au în codul CAEN activități de îngrijire.

Exista posibilitatea să fie introdus iar un prag al ratei de infectare așa cum a fsot până pe 27 septembrie?

  • Marea majoritate a sistemelor de educatie din Europa au decuplat funcționarea școlilor de rata de infectare. Și cred ca este corect, motiv pentru care am adoptat și noi această decizie.
  • Atunci cand rata de infectare este mare, nu poti face abstractie de rata de infectare. Mi-as dori sa putem descentraliza modul de funcționare al școlilor pe baza unor elemente mai reale, mai concrete pentru că sunt condiții foarte diferite. Sunt școli cu efective maxime în clasă, scoli cu efective la jumătate, sunt scoli in care am avut multe cazuri de infectare si scoli unde nu am avut.
  • Toate argumentele sunt un motiv pentru descentralizare. La care să adăugăm nivelul de testare și rata de vaccinare.

Se mai modifică programa de examene?

  • În ipoteza în care vom fi obligati sa avem o perioada semnificativa in online, aceasta adaptare se va impune.
  • Responsabilitatea pe care o am ca ministru al Educatiei ma impiedica sa vin cu lucruri pe care nu le pot argumenta. Mi-as dori sa avem mai mult predictibilitate. Daca evolutia epidemiologica va impune o perioada de scoala online semnificativa, abia atunci se va impune adaptarea programei de examene.

Sunt foarte multe întrebări de la cititori, rugamintea mea este sa va trimit si pe mail foarte multe.

  • As vrea sa intelegeti ca va raspund la cat mai multe intrebari, in limitele onestitatii si responsabilitatii. Este cel mai daunator lucru sa incerci sa dai raspunsuri pentru a fi pe plac.

Școlile private au fost deschise o zi, cine va raspunde pentru acea greseala privind scolile private?

  • Sunt alte instituții capabile sa tragă la răspundere. A fost - să nu spun bâlbâială, a fost acest sa spunem moment care a generat confuzie supărătoare, pentru fiecare dintre părintii și elevii care nu au știut dacă își trimit sau nu copiii la scoală.

Dvs. ca om care stă și se uită la televizor ați mai avea încredere în autoritățile statului după acest haos? Școlile private au rămas deschise, mall-uri fără certificat verde. Ați mai avea încredere?

  • Am mai avut cazuri mai puțin fericite de persoane care au încercat să se dedubleze și să răspundă într-un fel și în alt fel una și aceeași persoană.
  • Eu vă voi răspunde într-un singur fel. Încrederea în autorități este o problema generala, nu numai în România. Încrederea în autorități Se câștigă greu și se pierde ușor prin astfel de gesturi care generează confuzie. Dar încrederea în autorități este singura variantă posibilă în orice stat democratic.

Așa este dar a fost un șir de astfel de erori care au provocat haos.

  • Cred că am răspuns cu onestitate și am răspuns foarte clar. V-am spus că este o problemă cu încrederea în autorități. Eu făcând parte din aceste autoritati care beneficiază de un deficit de încredere major. Tocmai de aceea avem nevoie să vă răspundem responsabil.

Dar oare nu se putea face nimic să nu ajungem în această situație?

  • Întotdeauna se putea face mai bine, cu siguranță. Viitorul va putea demonstra justețea sau injustețea măsurilor adoptate.

Problema plagiatelor tezelor de doctorat. Jurnalista Emilian Șercan a anunțat astăzi că ministerul Educației a pierdut procesul cu procurorul Codruț Olaru din cauză că nu și-a făcut apărarea în instanță.

  • Ma bucur că doamna profesor confirma semnalul de alarmă pe care îl trag de multă vreme - procedurile sunt imperfecte. Procedurile actuale, pe care am încercat să le modific, sunt acelea care generează aceste pierderi pe care nu de ieri, nu de azi ministerul le are in instanta.
  • Ce pot eu sa fac, atat timp cat modificarea acestor proceduri nu au fost acceptată, a fost sa finantez etica si integritatea in universitățile românești. În momentul de față am început fianțarea cu 25 milioane lei pentru ultimele luni din acest an, care va continua. Până acum au fost doar vorbe.

Pornind de la acest caz concret, pentru că nu este singurul, mai sunt și Bogdan Licu, și Florian Bodog. Lista este lungă. Ministerul Educației de ce nu a intervenit?

  • Înțelegând interesul presei, pot să vă spun că din păcate lucrurile u se opresc la aceste nume. Sunt mult mai mnulte cazuri. Ministerul Educației are pe rol 4000 de procese pe rol. Pe care le susține cu o direcție juridică cu 10 jurișit care pot merge practic în justiție.
  • Ministerul Educației face față foarte bine cu resursele pe care le are. În condițiile date, face față excepțional.
  • Ministerul educației a fost reprezentat în aceste procese. Nu o să va dau detalii, pentru că avem o directie juridica pentru care va garantez ca se ocupă de acest lucru.
  • Eu vă răspund la nivel de principiu. Atat timp cat nu vom elimina acestă ipocrizie, și nu am reuști, aceste proceduri vor ramane neclare și șansele ministerului Educației de a câștiga aceste procese vor fi la fel de mici ca și până acum.

Acest subiect al plagiatelor există de ani de zile și nu s-a întâmplat nimic.

  • Da, pentru că știți ce se întâmplă? Se pronunta foarte mulți habar-niști asuspra unor procese pe care nu le cunosc, asupra unor texte de lege pe care nu le-au citit. Și pe care de multe ori le-au citit dar nu le-au înțeles. Dacă ar exista bun-simț, atât, să știm la ce ne pricepem și ce nu, sunt convins că am putea găsi numitorul comun pentru a rezolva această problemă care aruncă o umbră gravă asupra întreg sistemului de învățământ și mai ales asupra celor care nu au nicio vină.

Si cine este vinovat pentru situația asta?

  • Ipocrizia și faptul că se pronunță oameni înainte de a citi. Iată de ce avem cu toții nevoie de educație. Nu numai elevii și studenții, și noi profesorii și decidenții.