​Federația Națională a Părinților a transmis vineri o solicitare miniștrilor Sănătății și Educației de a modifica ordinul comun așa încât, la o rată de infectare ce depășește 6 la mia de locuitori, școlile să poată decide, prin Consiliul de Administrație, trecerea la ore online, indiferent de numărul de clase cu activitatea fizică suspendată.

Scoala online (Golib Tolibov - Dreamstime.com)Foto: Dreamstime.com

FNAP afirmă, în scrisoarea adresată, că a susținut mereu școala cu prezență fizică, însă „nu putem pune în pericol sănătatea copiilor și a familiilor noastre.”

„În condițiile în care rata incidenței cumulate a cazurilor covid-19 la 1000 de locuitori crește alarmant de la o zi la alta, sistemul medical este suprasolicitat, infrastructura şcolară și sunt, deja, peste 17.000 de elevi și personal angajat confirmați cu Covid-19, avem decese în rândul cadrelor didactice și copiilor, secțiile ATI sunt pline iar presiunea pe sistemul medical este uriașă”, afirmă FNAP.

„Chiar și acolo unde școlile dispun de toate resursele necesare, sunt situații în care populația şcolară este numeroasă şi elevii interacționează, inevitabil. Este utopic să considerăm că pot fi respectate, permanent, toate măsurile igienico-sanitare, mai ales când este vorba de copii mici”, mai spun aceștia.

Amintim că, la finalul săptămânii trecute, a fost dat un nou ordin comun ministerul Educației - ministerul Sănătății care decupla scenariile de funcționare a școlilor, mai exact decizia de trecere în online, de pragul de infectare de 6 la mie dintr-o localitate. Noul ordin comun, care s-a aplicat începând din 4 octombrie, prevede că o școală sau grădiniță se închide și trece la învățământ online când jumătate dintre clase sau grupe au activitatea suspendată din cauza unor cazuri confirmate de COVID-19.

Decizia fusese luată în contextul în care rata de infectare creștea rapid și depășise în București 6 la mie. Între timp, incidența în Capitală a depășit 12 la mie (12,24 pe 8 octombrie).

Vezi aici Monitorul Oficial din 1 octombrie cu textul ordinului comun

DESCARCĂ AICI DOCUMENTUL - noul ordin comun ministerul Educației - ministerul Sănătății (.pdf)

Redăm solicitarea FNAP integral mai jos:

  • ”Constatând că actuala procedură rezultată din aplicarea prevederilor Ordinului nr. 5.338/1.082/1.10.2021, pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică, cu modificările ulterioare, este greoaie, costisitoare din punct de vedere al timpului, energiei investite și a riscurilor,
  • având în vedere dispoziţiile art. 3 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, privind principiile care guvernează învăţământul preuniversitar – „principiul descentralizării - în baza căruia deciziile principale se iau de către actorii implicaţi direct în proces” şi „principiul centrării educaţiei pe beneficiarii acesteia”,
  • având în vedere dispoziţiile art. 5 din acelaşi act normativ: „În domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile prezentei legi prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative. În caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi.”
  • Vă adresăm rugămintea ca, în interesul superior al copiilor/elevilor, să dispuneți, în regim de urgență, modificarea Art. 6 din Ordinului nr. 5.338/1.082/1.10.2021, în sensul permiterii suspendării activităților didactice cu prezență fizică a elevilor la nivelul unităților de învățământ preuniversitar, în localitățile în care rata incidenței este mai mare de 6/1000 de locuitori, prin decizia argumentată a organismului de conducere al unităţii de învăţământ preuniversitar - consiliul de administrație, după consultarea prealabilă a consiliului profesoral, asociaţiei de părinţi/consiliului reprezentativ al părinților și consiliul şcolar al elevilor de la nivelul UI, cu informarea ISJ/ISMB, indiferent de numărul de clase suspendate.
  • În acest sens, consiliul de administratie al unitatii de invatamant nu va putea adopta o decizie in sensul celor de mai sus in lipsa unei dovezi privind consultarea prealabilă a, asociaţiei de părinţi/consiliului reprezentativ al părinților și consiliului şcolar al elevilor de la nivelul U.I. de nivel liceal/postliceal.
  • Totodată vă solicităm ca prin actul normativ de completare a Ordinului nr. 5.338/1.082/1.10.2021 să se garanteze desfăşurarea procesului educaţional online pentru toţi elevii din învăţământul preuniversitar diagnosticaţi cu boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv sau alte afecţiuni cronice, cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor.
  • Solicităm ca actul normativ de modificare a Ordinului nr. 5.338/1.082/1.10.2021, să instituie reguli necesare, suficiente și posibile care să conducă la o cât mai mare stabilitate, eficiență dar şi suplețe pentru a realiza îmbinarea caracterului de stabilitate a reglementării cu cerințele de perspectivă ale realității sociale în contextul pandemiei generate de COVID-19.
  • Totodată, în temeiul art. 3 lit. f) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, vă adresăm rugămintea ca propunerea/draftul de act normativ să fie supus consultării conducerii federaţiei înaintea aprobării.
  • Federaţia noastră a susținut permanent necesitatea desfășurării cursurilor cu prezență fizică a elevilor si suntem pe deplin conștienți de dezavantajele școlii online, însă, nu putem pune în pericol sănătatea copiilor și a familiilor noastre.
  • În condițiile în care rata incidenței cumulate a cazurilor covid-19 la 1000 de locuitori crește alarmant de la o zi la alta, sistemul medical este suprasolicitat, infrastructura şcolară și sunt, deja, peste 17.000 de elevi și personal angajat confirmați cu Covid-19, avem decese în rândul cadrelor didactice și copiilor, secțiile ATI sunt pline iar presiunea pe sistemul medical este uriașă.
  • Chiar și acolo unde școlile dispun de toate resursele necesare, sunt situații în care populația şcolară este numeroasă şi elevii interacționează, inevitabil. Este utopic să considerăm că pot fi respectate, permanent, toate măsurile igienico-sanitare, mai ales când este vorba de copii mici.
  • Elevii parcurg distanțe lungi între casă și școală, cu mijloace de transport în comun, la ore de trafic intens, astfel existând un risc uriaș de infectare în timpul mobilității.
  • Există numeroși elevi care au afecțiuni cronice sau provin din familii ai căror membri au astfel de boli pentru care nu pot fi scutiți de prezența fizică în școală. Chiar dacă sunt vaccinați, riscul îmbolnăvirii nu este exclus iar afecțiunile de care suferă pot duce la dezvoltarea unor forme severe.
  • Lipsa testării periodice a elevilor cu teste noninvazive, modul deficitar(uneori inexistent) în care se efectuează testarea la cerere, pentru elevii simptomatici sau în a 8-a zi de la data suspendării cursurilor pentru o clasă, în cadrul cabinetelor medicale școlare, este un alt motiv de îngrijorare cu privire la continuare activității didactice în condiții de siguranță.
  • De aceea, Domnilor Ministri, considerăm că este imperios necesar ca, acolo unde se impune, elevii să urmeze cursurile in sistem online și vă rugăm să analizați solicitarea noastră cu toată seriozitatea și responsabilitatea funcțiilor pe care le dețineți, luând în considerare toate motivele expuse anterior.”

Câți elevi și profesori sunt infectați cu COVID-19

Aproape 13.000 de elevi şi copii de grădiniță şi aproximativ 4.400 de angajaţi din învăţământ sunt confirmați cu COVID-19, a afirmat, miercuri, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. El a precizat că la acest moment au activitatea suspendată 11.090 de clase, adică 8% din numărul total.

Conform lui Cîmpeanu, situația epidemiologică este următoarea:

  • 12.978 de elevi și prescolari confirmați cu COVID-19, cu 4.500 mai mult față de săptămâna trecută
  • 4.392 de angajați din școli confirmați cu COVID-19, cu 1.700 mai mult față de săptămâna trecută
  • 11.090 de clase, adică 8% din total, cu activitate suspendată. 278.000 de copii fac cursuri online
  • 121 de școli din România cu activitatea suspendată în totalitate - 18 şcoli din București, 19 din Timiș, 14 din Bihor.