Comitetul pentru Dialog Social de la Ministerul Educației a decis joi să păstreze prelungirea vacanței de primăvară pentru toată luna aprilie - 2 aprilie - 4 mai, cu excepția elevilor din clasele a opta și a douăsprezecea, care vor face ore online în perioada 12-30 aprilie și vor avea vacanțele stabilite inițial pentru paștele catolic, respectiv cel ortodox. S-a decis de asemenea că examenele de evaluare națională și bacalaureat vor avea loc la datele deja stabilite, iar semestrul doi să fie redus cu o săptămână, dar fără a se face ore de recuperare. Anul școlar se va încheia pe 25 iunie, pentru toți elevii mai puțin cei de clasa a opta.

Sorin CîmpeanuFoto: Captura Facebook

Astfel, vacanțele de primăvară vor fi după cum urmează:

  • Pentru elevii din clase non-terminale (toți exceptând clasa a VIII-a și a XII-a): 2 aprilie - 4 mai
  • Pentru elevii din clasele terminale: 2-11 aprilie / 30 aprilie - 9 mai (Pastele Catolic: 4 aprilie; Paștele Ortodox: 2 mai)
  • Evaluarea Națională are loc între 22-25 iunie. Bacalaureatul are loc între 28 iunie - 1 iulie. (Vezi mai jos în articol calendarul detaliat)

Declarații Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu:

  • „În urma consultărilor deschise și constructive, luând în considerare toate propunerile formulate, au rezultat următoarele 10 concluzii:
  • 1. Examenele naționale se vor desfășura la datele stabilite, conform calendarelor deja aprobate și cunoscute: 22 - 25 iunie (Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a) și 28 iunie - 1 iulie (probele scrise ale examenului de bacalaureat. Probele de competențe din cadrul examenului de bacalaureat vor fi echivalate conform unei proceduri elaborate de către Ministerul Educației.

    2. Cu excepția claselor terminale, pentru care structura anului școlar nu va suferi niciun fel de modificare, vacanța de primăvară va începe în data de 2 aprilie și se va încheia în data de 4 mai.

    3. Pentru clasele terminale structura anului școlar NU va suferi niciun fel de modificare, vacanța/vacanțele de primăvară rămânând la datele planificate și cunoscute (2 aprilie - 11 aprilie pentru Sărbătorile Pascale Catolice și 30 aprilie - 9 mai pentru Sărbătorile Pascale Ortodoxe). În intervalul 12 aprilie – 29 aprilie, clasele terminale vor participa online la toate activitățile didactice.

    4. Semestrul al II-lea va fi redus cu o săptămână pentru toate clasele, cu excepția claselor terminale (grupele din învățământul preșcolar, clasa pregătitoare, clasele I - a VII-a și clasele a IX-a, a X-a și a XI-a), acestea urmând a finaliza semestrul în data de 25 iunie, în loc de 18 iunie!

    5. Având în vedere reducerea semestrului al II-lea cu o săptămână, prin sprijinul cadrelor didactice, într-un an școlar total atipic, în care tezele semestriale nu se vor mai susține și în care numărul notelor necesare încheierii situației școlare a fost redus, Ministerul Educației apreciază efortul acestora de a comprima perioada de final de semestru necesară încheierii situațiilor școlare.

    6. Pentru filiera tehnologică și învățământul profesional și tehnic, finalul semestrului al II-lea va rămâne la datele stabilite și cunoscute.

    7. Calendarul activităților aferente definitivării și titularizării rămân neschimbate.

    8. Evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, precum și pretestările PISA rămân programate, în continuare, cu prezență fizică în toate școlile care funcționează în localități necarantinate. Evaluarea națională a elevilor din clasa a II-a se reprogramează din perioada 20 - 23 aprilie în intervalul 25 - 28 mai.

    9. Pentru a reduce inechitatea determinată de condițiile speciale, în școlile aflate în localități carantinate, simulările pentru clasele terminale și evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor putea fi organizate după ieșirea din carantină.

    10. Programul național de acțiuni remediale se va derula pe întreaga durată de organizare a acțiunilor didactice, în toate școlile aflate în localități în care rata de infectare este mai mică de 6/1000 locuitori.

UPDATE 10.50 Potrivit unor surse participante la ședință, o variantă agreată ar fi păstrarea vacanței de primăvară pentru toți anii cu excepția celor din anii terminali - clasele a VIII-a și a XII-a, care să meargă la cursuri în luna aprilie sau să aibă ore online, între cele două vacanțe prevăzute în prezent, adică între 11-29 aprilie. Datele examenelor finale nu se mai modifică, nici structura anului școlar.

  • Cu o oră înainte de începerea ședinței, președintele Consiliului Elevilor, Rareș Voicu, scria pe Facebook: „Poziția CNE e inechivocă: nu se justifică prelungirea vacanței și, implicit, decalarea examenelor. Dacă vrem ca elevii să nu fie în pericol la școală, e nevoie de sporirea măsurilor de siguranță și de efectuarea verificărilor respectării acestor măsuri. Amânarea inevitabilului face un deserviciu imens tuturor.”
  • La rândul său, președintele Federației Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, propunea pe Facebook: „1. Susțin nemodificarea structurii anului școlar și trecerea la un sistem online acolo unde rata incidentei este mai mare de 6/mie. 2. Dacă decizia prelungirii vacanței este deja luată de către MS și ME - mie așa mi se pare -, atunci solicit ca elevii din anii terminali să meargă pe structura reglementată și cu predare online acolo unde rata incidentei este mai mare de 6/mie. Nu voi susține în situația menționată la punctul 2... sistemul hibrid și recuperarea materiei în zilele de sâmbătă.”

Președintele Federației Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, a declarat miercuri pentru HotNews.ro că la baza deciziei Ministerului Educației de prelungire a vacanței de vară și de modificare a structurii anului școlar stă „componenta aceea financiară privind indemnizația de 75% pe care ar trebui să o primească părinții, în situația în care intrăm în online”. În opinia sa, Guvernul ar fi trebuit să decidă cursuri online în loc de vacanță și „să găsească o soluție dacă nu voiau sa dea acei 75%”. În replică, ministrul Educației a precizat că decizia privind vacanța în perioada 2 aprilie - 4 mai a fost o solicitare a Ministerului Sănătății, „luată pe considerente de ordin epidemiologic”.

Federațiile Spiru Haret și Sindicatele Libere din Învățământ (FSLI) au cerut să se renunțe la orice modificare. Aceștia afirmă că perioada din aprilie, dintre cele două vacanțe pentru Paștele catolic, respectiv Paștele ortodox, să se facă școală online.

Unul dintre motivele invocate de cei de la Spiru Haret este acela că este necesară prezența salariaților în unitățile de învățământ, întrucât în intervalul 12-29 aprilie 2021 se suprapune cu Calendarul înscrierii în învăţământul primar pentru anul şcolar 2021-2022.

Ce spune Spiru Haret, în comunicatul transmis joi dimineață:

„Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” a procedat la consultarea membrilor de sindicat și a organizațiilor afiliate. În urma acestor consultări, propunerea federației noastre este de menținere a structurii anului școlar 2020-2021 și a calendarului examenelor naționale astfel cum sunt reglementate în prezent, întrucât:

  • - în intervalul 12-29 aprilie 2021, procesul de învățământ se poate derula on-line;
  • - orice modificare la acest moment, în prag de examene, va genera o presiune suplimentară asupra elevilor;
  • - „recuperarea” materiei în zilele de sâmbătă contravine legislației în vigoare, deoarece nu se poate asigura repausul săptămânal prevăzut de lege;
  • - intervalul 12-29 aprilie 2021 se suprapune cu Calendarul înscrierii în învăţământul primar pentru anul şcolar 2021-2022, pentru care este necesară prezența salariaților în unitățile de învățământ;
  • - pentru clasele din învăţământul liceal - filiera tehnologică şi pentru clasele din învăţământul profesional, semestrul II se prelungește până după jumătatea lunii iulie.

Înțelegem argumentele privind sănătatea publică, dar considerăm că problemele nu vor fi rezolvate prin vacanțe prelungite, ci prin identificarea soluțiilor și aplicarea măsurilor de natură să mențină școlile deschise.”

Ce spune FSLI, în poziția transmisă miercuri:

  • În intervalul de timp de la momentul în care în mass-media a apărut știrea că domnia voastră doriți modificarea structurii anului școlar în curs, în sensul prelungirii vacanței de primăvară cu 2 săptămâni, în intervalul 02 aprilie – 3 mai 2021, urmată de prelungirea perioadei cursurilor până la începutul lunii iulie, au apărut reacții nefavorabile ale salariaților din sistem, pe lângă cele ale elevilor și părinților.
  • În opinia majorității celor care ne-au solicitat să intervenim pentru a se renunța la ideea modificării structurii anului școlar, se creează un stres suplimentar, atât pentru personalul didactic, dar mai ales pentru elevii din clasele a VIII-a și a XII-a/XIII-a, al căror program de pregătire va fi cel mai afectat.
  • De asemenea, trebuie avut în vedere că vor fi afectați și elevii din învățământul profesional și tehnic care vor fi nevoiți să meargă la școală până la finalul lunii iulie.
  • Totodată, nu trebuie uitat că luna iulie este o perioadă în care pot fi temperaturi caniculare, ceea ce va avea grave repercusiuni asupra elevilor ce ar susține evaluarea națională de la finalul clasei a VIII-a în acel interval. De asemenea, nu trebuie neglijat nici faptul că temperaturile ridicate din luna iunie vor afecta și elevii care vor veni la cursuri.

Federația Națională a Asociațiilor de Părinți a criticat dur deciziile anunțate marți de Sorin Cîmpeanu, acuzând atât decizia privind reprogramarea Evaluării Naționale în iulie, cât și prelungirea vacanței de primăvară, despre care spune că va provoca ”o ruptură în procesul educațional”.

Asociațiile de Părinți afirmă, într-un comunicat, că ”au aflat din presă, cu stupefacție, deciziile adoptate de Ministerul Educației fără o consultare prealabilă a partenerilor de dialog social”.

La rândul său, Consiliul Elevilor a afirmat că „decalarea Evaluării Naţionale şi creşterea duratei vacanţei de Paşte la aproape o lună va conduce la apariţia unei rupturi în procesul educaţional şi în ritmul de învăţare al fiecărui elev, fapt ce va avea consecinţe dezastruoase asupra rezultatelor de la examenele naţionale. Este absurd să considerăm că factorii care conduc la necesitatea suspendării cursurilor (creşterea numărului de cazuri, nerespectarea măsurilor de protecţie de către elevi şi profesori, netestarea elevilor etc.) vor dispărea în decursul unei singure luni. Astfel, „tactica amânării” nu face altceva decât să tergiverseze în mod inutil inevitabilul".

Structura anului școlar în semestrul al doilea, așa cum arată înainte de modificări:

  • Cursuri - luni, 8 februarie 2021 – joi, 1 aprilie 2021
  • Vacanţă - vineri, 2 aprilie 2021 – duminică, 11 aprilie 2021
  • Cursuri - luni, 12 aprilie 2021 – joi, 29 aprilie 2021
  • Vacanţă - vineri, 30 aprilie 2021 – duminică, 9 mai 2021
  • Cursuri - luni, 10 mai 2021 - vineri, 18 iunie 2021

CALENDARUL de desfășurare a Evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2020-2021:

  • 7 - 11 iunie 2021 - Înscrierea la evaluarea națională
  • 22 iunie 2021 - Limba și literatura română, probă scrisă
  • 24 iunie 2021 - Matematică, probă scrisă
  • 25 iunie 2021 - Limba și literatura maternă, probă scrisă
  • 29 iunie 2021 (până la ora 14:00) - Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 29 iunie 2021 (ora 16:00 - ora 19:00) - 30 iunie 2021 (ora 8:00 – ora 12:00) - Depunerea contestațiilor
  • 30 iunie – 4 iulie 2021 - Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2021 - Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

CALENDARUL examenului de Bacalaureat 2021:

Sesiunea iunie - iulie 2021

  • 31 mai - 4 iunie 2021 - Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
  • 4 iunie 2021 - Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 14-16 iunie 2021 - Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română -proba A
  • 16-17 iunie 2021 - Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă - proba B
  • 18-23 iunie 2021 - Evaluarea competențelor digitale - proba D
  • 23-25 iunie 2021 - Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 28 iunie 2021 - Limba și literatura română - proba E.a) - proba scrisă
  • 29 iunie 2021 - Proba obligatorie a profilului - proba E.c) - proba scrisă
  • 30 iunie 2021 - Proba la alegere a profilului și specializării - proba E.d) - proba scrisă
  • 1 iulie 2021 - Limba și literatura maternă - proba E.b) - proba scrisă
  • 5 iulie 2021 - Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12,00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12,00 - 18,00
  • 6 - 9 iulie 2021 - Rezolvarea contestațiilor
  • 9 iulie 2021 - Afișarea rezultatelor finale

Sesiunea august – septembrie 2021

  • 19 - 26 iulie 2021 - Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
  • 16 august 2021 - Limba și literatura română - proba E.a) - proba scrisă
  • 17 august 2021 - Proba obligatorie a profilului - proba E.c) - proba scrisă
  • 18 august 2021 - Proba la alegere a profilului și specializării - proba E.d) - proba scrisă
  • 19 august 2021 - Limba și literatura maternă - proba E.b) - proba scrisă
  • 23-24 august 2021 - Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 25 august 2021 - Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă - proba B
  • 26 - 27 august 2021 - Evaluarea competențelor digitale - proba D
  • 30 - 31 august 2021 - Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională - proba C
  • 31 august 2021 - Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12,00) și depunerea contestațiilor (orele 12,00 - 18,00)
  • 1- 3 septembrie 2021 - Rezolvarea contestațiilor
  • 3 septembrie 2021 - Afișarea rezultatelor finale