Premierul Florin Cîțu intenționează să reducă subvenția pentru transportul studenților, care nu vor mai beneficia de transport gratuit cu trenul, au declarat luni surse din PNL pentru HotNews.ro. Președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România a declarat pentru HotNews.ro că măsura nu este justificată și că îndeamnă toți studenții să trimită mail-uri către premier în care să își exprime opoziția.

HotNews.roFoto: Hotnews

Potrivit surselor HotNews.ro, ar urma să se revină la situația din 2016.

Mai exact, până la hotărârea de guvern dată de guvernul PSD condus la acea vreme de Sorin Grindeanu în 31 ianuarie 2017 - aceeași zi cu celebra OUG 13 -, studenții au beneficiat de reducere de 50% pentru călătoriile cu trenul în limita a 24 de călătorii pe an, pe baza unor cupoane speciale și a legitimației.

„Aparent vorbim de o obsesie a domnului premier Cîțu care și în anii anteriori spunea ca ar trebui desființată această facilitate, deși în 2017 senatorul Florin Cîțu spunea că impactul bugetar este unul redus. Ne punem întrebarea ce s-a întâmplat de s-a răzgândit”, a declarat pentru HotNews.ro președintele ANOSR, Horia Onița.

Potrivit lui Onița, impactul ar fi de „215 milioane lei prognozati pentru 2021 care ar reprezenta 0,01% din PIB”.

„A fost o politică de tip win-win. CFR primește subventie care permite creșterea capacității investiționale. Pentru studenți este o facilitate evident foarte buă, promovând creștera mobilitatii, pentru creșterea echității în sistem. Nu există niciun argument care să justifice poziția schimbată. În continuare măsura prezintă avantaje pentru studenți și pentru CFR Călători”, a precizat Onița.

Potrivit acestuia, era un avantaj mai ales pentru studenții care fac naveta.

„Vom solicita studentilor din țară să trimită adrese către mailul lui Florin Cîțu pentru a arăta opoziția la această decizie, dacă se va continua (cu această propunere - n.r.) ne gândim și la acțiuni de protest”, a declarat acesta.

UPDATE Ce spun organizațiile studenților - comunicatul ANOSR

„Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) critică ferm poziția Prim-ministrului Florin Cîțu de a discuta limitarea transportului gratuit al studenților și solicită Guvernului încetarea imediată a acestor demersuri. Deși domnul prim-ministru și echipa sa nu și-au găsit timp de la învestirea Guvernului să discute problemele și prioritățile studenților, acesta își continuă preocupările avute în ultimii ani de a elimina această facilitate pentru studenți.

Dreptul de a călători gratuit cu trenul, la clasa a II-a, a intrat în vigoare la 1 februarie 2017 și de acesta beneficiază toți studenții înmatriculați la o formă de învățământ cu frecvență într-o instituție de învățământ superior acreditată, indiferent de distanță și numărul de călătorii.

Aceasta reprezintă o măsură importantă pentru creșterea echității în învățământul superior, facilitând accesul și finalizarea studiilor studenților din medii socio-economice defavorizate. Măsura crește mobilitatea studenților, atât pentru participarea la schimburile de experiență, cât și pentru participarea la diverse manifestări artistice, culturale, sportive sau științifice, organizate în diferite centre universitare. În același timp, aceasta are un impact pozitiv asupra mediului, facilitând politicile de promovare a acestui mijloc de transport, și, nu în ultimul rând, a fost corelat cu creșterea participării studenților la vot, conform unui studiu al Academiei Române.

Totodată, asemenea măsuri de sprijin ale studenților există și la nivelul altor țări europene, cum ar fi Luxemburg sau Slovacia, care au acordat gratuitate studenților la transportul feroviar, măsură ce a susținut creșterea calității vieții studenților.(...)

Trebuie să luăm în calcul că problemele financiare ale studenților nu sunt deloc neglijabile. Conform Raportului Eurostudent VI, 38% dintre studenții români (media UE=29%) au probleme financiare moderate, cu mult peste media europeană. În același context, România are un număr mare de persoane care trăiesc în risc de sărăcie sau excludere socială – un român din trei este încă în pericol de sărăcie și excludere socială.

Conform datelor primite de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu privire la numărul de călătorii și impactul bugetar al acestei măsuri, constatăm că impactul bugetar este unul redus, așa cum declara și prim-ministrul Cîțu, în valoare de 214.500.588 lei, reprezentând 0,0189% din Produsul Intern Brut prognozat pentru anul 2021. Deși domnul prim-ministru Cîțu declara în 2018 faptul că deficitul CFR Călători ar fi cauzat de subvenția pentru studenți, adevărul este că subvenția nu doar că nu reprezintă o cheltuială pentru CFR Călători, ci este o măsură care reduce acest deficit. ”