Aplicarea legii educației în privința schimbării Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, în mod transdisciplinar, în anul școlar 2020-2021, adică pentru elevii care în prezent sunt în clasa a VII-a, s-ar putea amâna cu patru ani, potrivit unei inițiative legislative depuse în comisia de învățământ din Senat. Proiectul are un singur articol în care se arată că ”evaluarea Națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care intră în clasa a V-a în anul școlar 2020-2021”.

EleviFoto: Hotnews

În prezent, legea educației prevede că începând cu anul școlar 2020-2021 elevii de clasa VIII-a vor susține un examen cu mai mult de două probe, la limba română și la matematică.

Amânarea aplicării legii a venit din partea părinților și a profesorilor, în condițiile în care Ministerul Educației nu a venit până acum cu o metodologie de examen, așa cum prevedea legea.

”Știam de problema asta demult. Noi am discutat-o în comisie. Am avut mulți părinți care și-au exprimat îngrijorarea . M-aș fi așteptat să vinî o inițiativă mai devreme și de la minister, pentru că am discutat de multe ori. N-aveau cum să rămână așa”, a declarat Lavinia Craioveanu, inițiatoarea legii.

Aceasta a mai spus că va mai iniția o lege privind schimbarea portofoliului educațional al elevului. ”Trebuie făcută o modificare și legată de portofoliul educațional al elevului, care este luat în calcul la admitere, pe care o voi face dupa ce finalizez consultatarile”, a mai spus Craioveanu.

Federația Națională a Asociațiilor de Părinți este de acord cu amânarea evaluării naționale transdisciplinar, spunând că profesorii nici nu predau transdisciplinar în prezent.

”De la clasa a V-a cred că este suficient până să pună la punct metodologia. După mine, aș fi vrut ca în momentul în care se întocmește o nouă lege să fie schimbată și evaluarea”, a spus Iulian Cristache, președintele FNAP.

Ce prevede în prezent legea educației:

La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale.

Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

a) o probă scrisă la limba şi literatura română;

b) o probă scrisă la limba maternă;

c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;

d) o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;

e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;

f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului.

În luna mai, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, declarat că vrea ca elevii care vor intra în clasa a VIII-a în 2021 să susțină aceeași evaluare națională la fel ca acum, și nu la mai multe probe, așa cum prevede legea educației.

Citește și:

Evaluarea transdisciplinară a elevilor de clasa a VIII-a mai așteaptă. Ecaterina Andronescu: ”Îmi e greu să susțin prin evaluare ceva ce nu s-a făcut prin predare”