Mircea Miclea, despre reformele în educație acuzate de Iohannis că apar peste noapte: La dânsul, noaptea a ținut 4 ani și nu a făcut niciun document

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Luni, 10 septembrie 2018, 20:11 Actualitate | Educatie


Mircea Miclea
Foto: AGERPRES
​Avem prea multe schimbări și prea puține reforme în educație, atrage atenția Mircea Miclea, după ce președintele Klaus Iohannis a spus la deschiderea școlii că avem o meteahnă "numită reformită" și că și-a dorit ca proiectul România Educată “să nu apară «peste noapte»”. Contactat de HotNews.ro, fostul ministru a declarat "e o confuzie aberantă pe care o face președintele". "Păi, la dânsul noaptea a ținut 4 ani și nu a făcut niciun document. Mă așteptam să vină cu o analiză coerentă", a afirmat Miclea.
  • Președintele Klaus Iohannis a susținut luni, 10 septembrie, un discurs la Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia, cu ocazia deschiderii anului școlar preuniversitar 2018-2019
  • Liderul de la Cotroceni a spus că avem “o meteahnă – numită reformită” și că “legile sunt în continuare modificate mai des decât pot directorii, dascălii și părinții să se pună la curent”.
  • “Anticipând provocările cu care ne confruntăm, am lansat în urmă cu mai bine de doi ani «România Educată», un demers menit să identifice o viziune pe termen lung pentru învățământul românesc. (…) Mi-am dorit ca proiectul să nu apară «peste noapte»”, a afirmat Iohannis. Vezi aici declarațiile integrale făcute de Klaus Iohannis

Contactat de HotNews.ro, fostul ministru al Educației Mircea Miclea a declarat că “nu trebuie să confundăm schimbarea cu reformele. Avem prea multe schimbări, avem prea puține reforme”.

Spre deosebire de o schimbare, o reformă este un demers coerent, care începe cu o fundamentare științifică, continuă cu un acord între principalii actori implicați și apoi se exprimă prin măsuri legislative, administrative și financiare. Acest lucru a fost făcut, după Revoluție, o singură dată: în perioada 2007-2011. În 2007 a fost analiza științifică, a fost publicat raportul România educației, România cercetării, un an mai tarziu a fost Pactul Național pentru Educație - un acord al principalilor actori, în baza pactului s-a facut o strategie, eu am scris-o, și în baza strategiei s-a facut legea și s-au luat apoi măsurile legislative. Aceasta este o reformă, are o coerență”, a afirmat Mircea Miclea.

Amintim că Miclea a fost președintele Comisiei prezidențiale pe educație, în mandatul lui Traian Băsescu, care a stat la baza legii educației aplicate în mandatul lui Daniel Funeriu.

Miclea a declarat că schimbările la legea educației 1/2011 “s-au făcut fără niciun fel de fundamentare științifică, fără niciun acord al actorilor, deci din pix. Asta este schimbare. Deci avem o inflație de schimbări, dar avem prea puține reforme - nu prea multe. E o confuzie aberantă pe care o face președintele”.

Dacă ar fi fost înțelept, ar fi reluat Pactul din 2008 și l-ar fi renegociat, dacă considera că nu este destul. Asta se putea face în foarte scurt timp și deja avea o bază comună de decizii coerente. Din păcate, nu s-a făcut nimic. Am văzut în discursul domnului președinte că a vorbit despre reformele care apar peste noapte. Păi, la dânsul noaptea a ținut 4 ani și nu a făcut niciun document”, a continuat Mircea Miclea.

Fostul ministru a spus că se aștepta “să vină cu o analiză coerentă, care să urmeze toate demersurile unei reforme, pe care le-am menționat anterior. Altminteri, de ce să faci?

Miclea a atras atenția că “principala problemă a educației este modul în care profesorii predau la clasă. Această problemă poate fi rezolvată, dacă se implementează mai multe măsuri:
  • 1. evaluarea performanțelor, introducerea criteriilor de performanță. Degeaba mărești salariile, dacă aceste măriri nu sunt condiționate de performanță didactică. Efectul măririlor salariale asupra calității predării va fi nul, pentru că și cei buni, și cei slabi au primit aceeași mărire de salariu. În 2004-2005 s-au dublat salariile profesorilor universitari, dar nu a crescut și calitatea actului didactic.
  • 2. Trebuie introdus masteratul didactic și formarea noilor profesori prin masterat didactic. Și în Finlanda, de exemplu, se face masterat didactic.
  • 3. Formarea continuă cu sens a personalului didactic și reducerea birocrației, în ceea ce-i privește pe profesori. Și trebuie urmărită performanța la școală, că asta e principala problemă”.

“Din păcate, constat că s-a deteriorat atât de mult nivelul de analiză educațională, încât actorii principali, de la partide până la guvern, nu sunt nici măcar capabili să selecteze problemele relevante, de cele nerelevante
”, a declarat fostul ministru al Educației.

V-am dat exemplu de problemă relevantă: formarea profesorilor. Problemă nerelevantă: să corectezi greșelile de la manualul de Biologie. Problemele nerelevante, chiar dacă sunt rezolvate, nu schimbă sistemul. Premisa pentru a schimba sistemul este selecția probemelor relevante. Apoi sigur că trebuie să rezolvi, printr-un proces riguros”, a încheiat acesta.

Informații de background

Amintim că președintele Klaus Iohannis a anunțat încă de când s-a instalat la Cotroceni că educația este o prioritate a mandatului său. A vorbit în repetate rânduri despre Proiectul 'România Educată’, concretizat până acum în mai multe dezbateri organizate cu diferiți actori din educație.

La solicitarea HotNews.ro, Administrația Prezidențială a anunțat că “vom putea lansa în dezbatere publică primele rezultate ale Proiectului ‘România Educată’ cel mai probabil până la începutul lunii iunie”. Suntem în septembrie 2018, iar președinția nu a făcut public niciun rezultat, încălcându-și promisiunea.

Citește și:


Citeste mai multe despre   

















6783 vizualizari

  • 0 (28 voturi)    
    Cauta pe google (Luni, 10 septembrie 2018, 20:35)

    alibaba: 10 AUGUST 2018 MPSD [utilizator]

    cand a fost Iohannis ministru al educatiei!

    Dar si pe logica ta pierzi. Hai sa spunem ca Iohannis nu a facut niciun document pe tema educatiei. Deci 0 (zero) .Tu ai facut un document prost. Deci -1 (minus unu).

    Mai invata matematica! Daca nu reusesti cu matematica citeste lista distrugatorilor aici:

    https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Ministerul_Educa%C8%9Biei_Na%C8%9Bionale
    • +7 (21 voturi)    
      critica are acoperire (Luni, 10 septembrie 2018, 22:34)

      prepeleac [utilizator] i-a raspuns lui alibaba: 10 AUGUST 2018 MPSD

      Sunt convins ca nu ai citit documentul pe care-l cataloghezi drept "prost". Poti spune ca putea fi imbunatatit, dar sa numesti prost cea mai buna lege a educatiei dupa 1990 mi se pare o rautate gratuita. Ie drept ca astia au ciuntit-o de nu mai recunosti nimic din ea, dar legea in variana ei 01 a fost bine fundamentata, o lege care dadea speranta unei schimbari reale de paradigma. Nu va mai luati de toti cei care-l critica pe Iohanis, nu de alta dar va comportati exact ca cei pe care spuneti ca ii detestati. Nu-l transformati pe presedinte in Liviu Iohanis Dragnea.
  • +11 (13 voturi)    
    asa era la bolsevici (Luni, 10 septembrie 2018, 21:14)

    Kosmos [utilizator]

    Femeia de servici era cea mai respectata si avea pretentii de profesoara
    • +10 (10 voturi)    
      iar acum profesoara ESTE femeia de serviciu... (Marţi, 11 septembrie 2018, 1:59)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      ...sau are tot atatea cunostinte ca o femeie de serviciu. Dar, cum e normal intr-un sistem pesedist, e aroganta, discrimineaza copiii, se crede masura a excelentei si uita ca are calificare de curatat pe jos.
      • +14 (14 voturi)    
        He he (Marţi, 11 septembrie 2018, 3:23)

        Observatory [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

        femeia deserviciu a ajuns sus de tot:
        Prim ministru
        Ministru de interne.... șamd
  • +13 (15 voturi)    
    Criterii de performanta (Luni, 10 septembrie 2018, 21:50)

    gic [utilizator]

    acestea sunt cuvintele cheie pentru orice reforma si mariri de salarii. Bine punctat!

    Insa cine sa vorbeasca despre asta?

    Avem asteptari de la guvernanti cand academicienii nostri dorm intr-o gretoasa nepasare.
    • +8 (10 voturi)    
      Academicienii sunt obositi (Luni, 10 septembrie 2018, 23:46)

      Iorgovan [utilizator] i-a raspuns lui gic

      Procesul digestiei este cel mai mare consumator de energie din corp. Iar academicienii mananca foarte, foarte bine...
  • +6 (8 voturi)    
    asa e, multe schimbari, zero reforma (Marţi, 11 septembrie 2018, 1:53)

    andipetre [utilizator]

    Strategia "specialistilor" din ministerul Educatiei este acela de a insista intens pe schimbari doar de forma, care le pastreaza privilegiile si ascund fuga de reforme reale.

    Un exemplu notoriu: insistenta de a schimba data inceperii anului scolar sau a il mari cu cateva zile (evident fara niciun efect serios) in loc de a elimina abominatia hipercentralizata numita "evaluari nationale", dar care smecherilor comunisti din minister le aduce putere, control abuziv si probabil bani. Ba, din contra, complica aceste evaluari cu mai multe examene controlate si mai strict de ei.

    Hilar e ca "specialistii" care sustin aceste strategii invoca periodic puritatea sistemelor de invatamant nordice, uitand sa spuna ca acestea nu mai au de mult astfel de examene centralizate, iar filozofia lor e bazata pe descentralizare si diversitate, nu pe uniformizare.
  • +6 (6 voturi)    
    Cineva acuza (Marţi, 11 septembrie 2018, 3:27)

    Observatory [utilizator]

    academicienii?
    Pai intr-o tara guvernata de idioti bolscevici,
    Chiar ca iti este greață numai când auzi Analfabeții vorbind.
    “Aveți ce a-ți votat !”
  • +5 (5 voturi)    
    OUG13 si elefantul (Marţi, 11 septembrie 2018, 6:29)

    clencix [utilizator]

    Orice s-ar zice despre Johannis ca nu prea face este compensat de o singură acțiune - participarea la ședința de guvern care a împiedicat OUG13. A venit elefantul în gradina de juvaieruri false ale guvernului și le-a dărâmat dintr-o trompă. Hoții îl urăsc, dar le e teama de el. Un președinte ales direct nu poate fi dat jos de niște inși culeși de pe liste în parlament.
  • +5 (5 voturi)    
    Deciziile legate de educatie sunt neprofesioniste (Marţi, 11 septembrie 2018, 6:47)

    eucomentez [utilizator]

    Sunt probleme cu deciziile luate in educatie. S-a dat o ordonanta de urgenta la inceputul anului scolar prin care se interzice invatatoarelor din scolile primare sa predea materia de limba si literatura romana.

    E o decizie luata unilateral si la un moment inoportun, fara a lua in considerare parerea partilor implicate. Astfel de decizii ar trebui luate pe baza unor niste programe pilot experimentate pe parcursul a mai multor ani.

    E un experiment pe seama copiilor nostrii care va duce la performante si mai slabe. Sistemul slab si reglemantarile facute de neprofesionisti distrug sistemul de educatie.
    • +1 (5 voturi)    
      oug (Marţi, 11 septembrie 2018, 9:22)

      codrean [utilizator] i-a raspuns lui eucomentez

      Ministrul invatamantului vorbind, la deschiderea Anului Scolar ,la o scoala din secuime a avut nevoie de translator !!! In Romania, translator din romana im maghiara ! Limba romana se invata - in scolile minoritatilor - din clasa I-a. Cum s-o fi invatand ?Asa ca acest OUG mi se pare indreptatit.Si inca ceva ;
      Oare daca ministrul vizita o scoala cu limba de predare turca, germana sau ucraineana credeti ca avea nevoie de translator ?
      • +1 (1 vot)    
        Problema nu este bine pusă (Marţi, 11 septembrie 2018, 14:53)

        Mart [utilizator] i-a raspuns lui codrean

        Fetiţa mea este la clasă de predare în limba germană - matern.Copilul NU a ştiut limba germană, acasă vorbim româneşte.Învăţătoarea este, de asemenea, româncă vorbitoare de limbă germană.Copiii din clasă sunt TOŢI români, care acum, în clasa a 3-a, vorbesc curent limba germană şi limba română.De ce trebuie să fie înlocuită doamna învăţătoare cu un profesor?! Puteau să facă o evaluare şi să dea OUG punctual, după evaluarea cunoştinţelor învăţătorilor din clasele de predare ale minorităţilor şi abia după, să se treacă la măsuri radicale.
        • -1 (1 vot)    
          logic (Marţi, 11 septembrie 2018, 16:58)

          codrean [utilizator] i-a raspuns lui Mart

          aveti dreptate. Atata doar ca propunerea Dvoastra ar complica teribil lucrurile, s-ar acuza "discriminari",s-ar invoca exceptii. E necesara deci o lege unica pentru toti !
  • +8 (8 voturi)    
    Nu pot spune cat de bune.... (Marţi, 11 septembrie 2018, 7:02)

    gigiN [utilizator]

    ..sau de rele au fost reformele introduse de catre Miclea si Funeriu,dar,spre deosebire de absolut toti ministrii psd-ului,sunt oamenii care au ceva in cap !!! Plus ca presedintele nu a avansat nici un "panseu" legat de invatamant.
  • +5 (5 voturi)    
    imposibilul e imposibil (Marţi, 11 septembrie 2018, 7:56)

    Dedalus [utilizator]

    Educatia din prezent = Educatia comunista - propaganda comunista + mecansimse de ascundere a realitatii.

    Nu a existat nici o reforma a educatie dupa 1989.

    Nu a existat si nu poate exista, deoarece educatia reflecta o organizare de stat de tip socialist (=criptocomunism).

    Nu poti avea educatie capitalista (eficienta, de calitate) intr-o tara socialista, orice ai face.
    • +2 (2 voturi)    
      Nu poti avea decat ceea ce mostenesti (Marţi, 11 septembrie 2018, 10:22)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

      si mostenind "Johannis e de vina, Ceausescu era super" socialistul consumerist ragaie in continuare a neputinta si a vremelnicie eterne.
      Exista viata si-n alte tari, unde nu s-a experimentat nebunia asta a involutiei.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version