​“Universitățile reprezintă, pe alocuri, enclave politice, mai mult sau mai puțin fățiș”, avertizează liderul studenților, care anunță că ANOSR militează pentru introducerea în legislație a incompatibilității dintre funcțiile de conducere din mediul academic și funcțiile politice. Într-un raport asupra sistemului de învățământ superior, studenții spun că nimeni nu are acces la rezultatele evaluării prestației profesorilor universitari, ceea ce reprezintă “o ignorare sistematică a opiniei studenților”.

Raport al studentilor despre universitatiFoto: ANOSR

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a publicat Raportul național privind respectarea prevederilor Codului drepturilor și obligațiilor studentului pentru anul universitar 2016-2017.

Studenții spun că, la 6 ani de la adoptarea Statutului Studentului, sistemul național de învățământ este caracterizat de “politizare, lipsă de transparență în predare și evaluare, refuzul universităților de a implica studenții în actualizarea planurilor de învățământ”.

Marius Deaconu

Marius Deaconu

Foto: Facebook

Marius Deaconu, președinte ANOSR, declară că “este deranjant faptul că în continuare universitățile reprezintă, pe alocuri, enclave politice, mai mult sau mai puțin fățiș. Aceste practici trebuie să își găsească un sfârșit în cel mai scurt timp. În plus, faptul că studenții, dar și toate persoanele interesate, nu au acces la rezultatele evaluării prestației cadrelor didactice reprezintă o lipsă de transparență care produce efecte negative în relația dintre corpul studențesc și cadrele didactice. Trecând peste faptul că profesorii din universitățile publice de stat sunt plătiți din banii contribuabililor și au responsabilitatea de a răspunde public pentru activitatea lor, procesul educațional ar putea fi îmbunătățit considerabil prin implementarea opiniilor venite din partea studenților”.

Obtuzitatea anumitor cadre didactice din conducerile instituțiilor de învățământ superior din România, dar și a unor profesor deconectați de spiritul Procesului Bologna, conduc la situații abuzive”, spune liderul studenților.

Concluziile raportului

  • Studenții sunt implicați prea puțin în procesul de elaborare și revizuire a planurilor de învățământ. Acest lucru este total neproductiv și desconsideră statutul studenților de parteneri egali în procesul de învățământ. Prin urmare, se impune introducerea în Legea Educației Naționale nr. 1/2011, a prevederii conform căreia studenții vor fi prezenți în Consiliile departamentelor într-un procent de minim 25%”.
  • Acțiunile de propagandă politică încă sunt prezente în mediul universitar. Totodată, în multe universități întâlnim persoane cu funcții de conducere care ocupă, simultan, și funcții politice. ANOSR militează în continuare pentru introducerea în legislație a incompatibilității dintre funcțiile de conducere din mediul academic și funcțiile politice, acesta reprezentând un pas semnificativ în vederea depolitizării sistemului universitar”.

Amintim că legea educației din 2011 prevedea incompatibilitatea rector-parlamentar. Incompatibilitatea a fost scoasă din lege în 2012, printr-o ordonanță de urgență promovată de ministrul de atunci Ecaterina Andronescu (detalii aici)

  • “Numărul universităților care oferă studenților posibilitatea de a dobândi credite ECTS pentru activitățile de voluntariat este în continuare foarte mic, fiind universități care acordă aceste credite numai pentru anumite proiecte derulate în universitate, considerăm această măsură limitativă pentru studenți”.
  • Centrele de Consiliere și Orientare în Carieră rămân în continuare ineficiente, în același timp rata abandonului universitar fiind mare, asemenea numărului studenților care au terminat o facultate și ajung să lucreze într-un alt domeniu.”
  • Evaluarea prestației cadrelor didactice și publicarea rezultatelor acestor evaluări rămân în continuare inaccesibile, ceea ce reprezintă o gravă încălcare a transparenței instituționale, respectiv o ignorare sistematică a opiniei studenților cu privire la modul în care se desfășoară procesul educațional.”
  • “Locurile de cazare rămân o problemă care persistă în rândul studenților din România, motiv care ne face să punctăm, din nou, importanța dublării subvenției pentru cămine. Universitățile încă solicită de la studenți diverse taxe pe care le catalogăm nejustificate sau chiar ilegale, introduse ca soluții pentru a atrage fonduri inclusiv de la studenți din cauza finanțării insuficiente a sistemului educațional de la sistemul de stat.”
  • “Un prim aspect îmbucurător pe care l-am constat în urma răspunsurilor reprezentanților studenților este acela că, față de anul precedent, există progrese în ceea ce privește respectarea drepturilor studenților în universități, aceștia declarându-se mai mulțumiți din unele puncte de vedere comparative cu anul 2016.”
  • “Un aspect care s-a schimbat recent este legat de taberele studențești, care erau oferite numai studenților înmatriculați la buget, iar acesta reprezenta o formă de discriminare a studenților care studiază în regim cu taxă. Între timp, în urma demersurilor ANOSR, începând cu anul universitar 2017-2018, și studenții de la forma de învățământ „cu taxă” vor beneficia de locurile oferite în cadrul Programului Național „Tabere Studențești”.”

ANOSR precizează că a realizat Raportul după ce, în perioada 26 octombrie – 31 octombrie 2017, a aplicat un chestionar organizațiilor membre asociației, la care au răspuns reprezentanți ai studenților din 18 universități de stat, respectiv 12 centre universitare (Alba-Iulia, București, Cluj-Napoca, Constanța, Galați, Iași, Oradea, Petroșani, Sibiu, Suceava, Târgu Mureș, Timișoara), din toate regiunile țării.

“Acest raport reflectă perspectiva organizațiilor studențești și a reprezentanților studenților asupra implementării și respectării Codului drepturilor și obligațiilor studentului în universitățile din România, perioada de referință fiind anul universitar 2016-2017”, se arată în comunicatul remis HotNews.ro.

Raportul ANOSR Privind Respectarea Prevederilor Codului Studentului