Evaluările naționale ale elevilor de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a au ca scop individualizarea planurilor de învățare pe nivelul real al copilului și identificarea progresului înregistrat de elev de la a II-a la a IV-a. În fapt, însă, “rezultatele acestor evaluări nu se utilizează pentru dezvoltarea practicilor de învățare”, și școala ratează să devină un instrument de egalizare de șanse, a avertizat fostul ministru al Educației Mircea Miclea.

Elevii la scoalaFoto: Agerpres

Declarațiile au fost făcute vineri, 13 aprilie 2018, în cadrul unei dezbateri organizate de Platforma România 100 fondată de Dacian Cioloș.

Mircea Miclea, profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și fost președinte al comisiei prezidențiale pentru educație care a elaborat legea educației nr. 1/2011:

  • Am introdus prin Legea Educație Evaluările periodice, la clasa a II-a, la clasa a IV-a, la clasa a VI-a.
  • Logica a fost foarte strictă: după un ciclu curricular, trebuie o evaluare. Se încheie ciclul curricular scris-citit în clasa a II-a, haide să vedem unde suntem.
  • După aceea, domnul învățător are la dispoziție 2 ani de zile cu aceeași clasă ca să remedieze problemele sau ca să accelereze ritmul, pentru că știe unde este nivelul copiilor, iar în clasa a IV-a facem o nouă evaluare, ca să vedem dacă efortul domniei sale a dat rezultate sau nu.
  • Ce trebuie făcut: planuri individuale de dezvoltare.
  • Se fac aceste evaluări naționale.
  • Dar deși se fac și deși se știe că aceste evaluări trebuie utilizate pentru a individualiza planurile de învățare și pentru a vedea progresul de la a II-a la a IV-a - pentru a nu ajunge să ne uităm cu ochi mari de ce la Evaluarea națională rezultatele sunt proaste sau la PISA sunt proaste și noi nu facem nimic nici în a II-a, nici în a IV-a, nici în a VI-a - cu toate astea rezultatele acestor evaluări nu se utilizează pentru dezvoltarea practicilor de învățare și a învățării în cazul elevilor.
  • Ministerul are tone de date, de exemplu, despre faptul că diferența dintre mediul urban și mediul rual crește de la clasa a II-a la clasa a VI-a
  • Dacă vă uitați pe datele acestor evaluări veți vedea că la clasa a II-a diferența dintre cei care sunt mediul rural și cei care sunt în mediul urban este, dar nu este mare. În schimb, la clasa a VI-a crește semnificativ. Asta înseamnă că școala, în loc să devină un instrument de egalizare de șanse, este un instrument care, dimpotrivă, dispersează șansele. Deci iată un alt exemplu în care se știe ce trebuie să se facă și totuși nu se face.

Amintim că evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a au fost introduse prin Legea educației din 2011, în mandatul lui Daniel Funeriu, și sunt organizate la nivel național din 2014. Rezultatele elevilor nu se trec în catalog, ci le sunt comunicate părinților pentru a ști care este nivelul copiilor, unde au probleme și cum îi pot ajuta peste vară să reducă lacunele identificate. Vezi aici informații detaliate despre aceste testări.

Calendarul Evaluărilor Naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a 2018

Evaluarea elevilor la finalul clasei a II-a:

7 mai 2018:Limba romana - Scris

7 mai 2018:Limba materna - Scris

8 mai 2018:Limba romana - Citit

8 mai 2018:Limba materna - Citit

9 mai 2018:Matematica

10 mai 2018: Limba romana pentru minoritatile nationale - Scris-Citit

Evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a:

15 mai 2018:Limba romana

16 mai 2018:Matematica

17 mai 2018:Limba materna

Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a:

23 mai 2018:Limba si comunicare

24 mai 2018:Matematica si Stiinte ale Naturii

Citește și: