Controversă privind contractul rachetelor antinavă: Armata renunță la o licitație cu offset pentru o încredințare directă către o firmă americană pe mult mai mulți bani

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 4 septembrie 2020, 9:00 Actualitate | Defense


Lansator mobil cu rachete antinava
Foto: Wikimedia Commons
Ministerul Apărării vrea să anuleze cadrul legal pentru o licitație de circa 137 de milioane de euro cu offset 80% pentru sisteme de coastă cu rachete anti-navă și promovează un proiect de lege pentru o achiziție directă, guvern la guvern cu SUA. Noua achiziție vizează firma americană Raytheon (Patriot) și racheta Naval Strike Missile, dar bugetul propus crește la 200 de milioane de euro, fără componentă de offset, fără asistență tehnică și nici măcar transport internațional asigurat pentru bateriile de coastă. Competitorul european MBDA, cel care se afla în pole position la licitația inițială, acuză acum că argumentele folosite de MApN sunt „părtinitoare” și „înșelătoare” și „distorsionează concurența”.

MApN are acum în proces de dezbatere publică o Hotărâre de Guvern prin care să abroge o altă HG din 2018 ce stabilea cadrul pentru derularea unei proceduri competitive (n.r. similar unei licitații) de 137 milioane de euro cu offset 80% pentru achiziția de „Sisteme de Instalații Mobile de Lansare rachete antinavă” (SIML).

În paralel, tot în consultare publică, MApN promovează un proiect de lege prin care România se angajează guvern la guvern cu SUA să cumpere de 200 de milioane de euro sisteme mobile de lansare rachete anti-navă NSM de la compania Rayhteon, aceeași de la care România a cumpărat și sistemul Patriot.

În Proiectul de Lege însă se detaliază că cele 200 de milioane de euro fără TVA sunt doar pentru achiziția produselor, „excluzând costurile privind participarea industrială, transport internațional, asistență tehnică, urmând ca valoarea exactă să fie stabilită în urma demarării procedurii de achiziție”. Cu alte cuvinte tot pachetul ar fi mult mai scump și este incert la ce procent s-ar putea ridica echivalentul unui offset în noua înțelegere.

Lansator mobil cu rachetă antinavă NSM

---

De ce a ales MApN rachetele anti-navă NSM


Pentru cele două proiecte normative MApN are și o justificare de ce a ales sistemele de coastă cu rachete NSM. Cităm din expunerea de motive:

  • „Astfel, realizarea capabilității de luptă împotriva navelor de suprafață aferentă programului de înzestrare SIML implică înzestrarea Forțelor Navale Române cu un sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă nou, modern, interoperabil cu navele care urmează sa intre în dotarea forțelor navale (n.r. corvetele, conform licitației câștigate de Naval Group ar trebui înzestrate cu rachete anti-navă Exocet de la MBDA) și cu cele din dotarea altor state membre NATO, adaptat misiunilor (...) ” ( etc...)
  • „În urma analizei documentelor de program, a reieșit că singurul sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă modern, testat și livrat către forțe armate aliate, complet operațional, este sistemul bazat pe racheta Naval Strike Missile (NSM).
  • Prin achiziția SIML de la Guvernul SUA se asigură realizarea unei capabilități operaționale prin:
- accesul la instruirea personalului pentru folosirea in lupta a sistemului pe baza experientei practice a armatei SUA (acces la proceduri de instruire inclusiv cele clasificate);
- accesul la bazele de date cu caracteristicile/parametrii tactici ai tintelor (acces la bazele de date clasificate proprietate a Guvernului SUA);
- asigurarea interoperabilitatii in cadrul NATO;
- furnizarea inclusiv a echipamentelor criptografice și cu regim special integrate in SIML (vor permite accesul la comunicatii de voce $i date, in mod criptat, bazat pe tehnologii proprietate a Guvernului SUA, pentru a permite asigurarea interoperabilitatii in cadrul NATO). ”

Justificări părtinitoare și înșelătoare” - acuză MBDA, compania europeană scoasă în off-side de MApN


„Aceste justificări, și-mi cântăresc bine cuvintele, sunt părtinitoare și înșelătoare”, a declarat pentru HotNews.ro Didier Philippe, vicepreședinte al companiei europene MBDA, cea care a fost singura ce a depus o ofertă în prima licitație lansată de MApN, ofertă bazată pe racheta antinavă Exocet, în cea mai recentă configurație.

În prima tentativă de achiziție prin licitație, cu o valoare de 137 milioane de euro și offset 80%, patru mari operatori s-au arătat interesați inițial: MBDA cu Exocet, Saab cu RBS-15, Boeing cu Harpoon și Kongsberg (Norvegia) cu NSM.

Singurii care au și depus ofertă au fost cei de la MBDA, dar dialogul cu MApN s-a blocat la partea de caracteristici tehnice.

„Am fost singurii care am acceptat în scris regulile offset. Am fost singurii dintre competitori care am acceptat offset de 80% și cooperarea industrială”, spune Philippe.

Acesta mai spune că oferta și racheta propusă de MBDA respecta toate cerințele operaționale ale Forțelor Navale Române impuse în procedura de achiziție, însă existau unele cerințe tehnice pe care niciun sistem de rachete nu îl putea practic respecta, nici MBDA, nici ceilalți competitori.

Lansator mobil de rachetă antinavă Exocet aflat acum în producție de către MBDA

---

„Avem un produs modern, dovedit în luptă, care este desfășurat în multe flote marine la bordul corvetelor, fregatelor și ca apărare de coastă. Acum chiar avem în producție pentru doi clienți baterii de coastă bazate pe Exocet cu o configurație similară (n.r. cu cea cerută de România). Ultimul contract a fost semnat în decembrie anul trecut. Toate elementele pe care le-am propus sunt nou proiectate, nou calificate și sunt în producție. Nu se poate spune că nu este modern. Este cea mai modernă soluție bazată pe elemente finanțate de Franța și Marina franceză și este în curs de producție pentru Franța și pentru unele țări exportatoare”, detaliază oficialul MBDA.

Cum prima licitație a fost anulată în 2019 din cauza acelor diferențe tehnice ce nu ar fi permis niciunui competitor să prezinte o ofertă acceptabilă, MApN acum cere anularea completă a cadrului legal pentru procedură și lansarea practic a unei încredințări directe către SUA pentru rachete NSM de data asta cu firma americană Raytheon. Motivele invocate, mai sus.

„Cine are experiență în luptă cu NSM? În niciun caz SUA, nici măcar nu este acum în dotarea SUA”


„Nu justificați cu elemente false. Soluția noastră se bazează pe o tehnologie extrem de modernă, dovedită în luptă - ceea ce nu este cazul concurentului nostru. Este funcțional „all weather” - pe toate tipurile de vreme - se bazează pe tehnologia de ultimă oră pentru căutătorul rachetei pentru a face față contramăsurilor de viitor”, detaliază Philippe.

Oficialul MBDA spune că a indica NSM ca singură variantă acceptabilă pe baza „experienței armatei SUA” nu reflectă realitatea.

„Cine are experiență în luptă cu Exocet? Multe țări, inclusiv Franța. Cine are experiență în luptă cu NSM? În niciun caz SUA, nici măcar nu este acum în dotarea SUA, nu există absolut nicio experiență operațională până acum. Argumentele folosite sunt părtinitoare, sunt înșelătoare pentru cei care trebuie să ia o decizie - primul ministru, ministrul economiei, ministrul finanțelor. Acest lucru nu este corect, este o distorsiune totală a concurenței și este, de asemenea, dăunătoare în ceea ce privește imaginea”, spune Philippe.

Vicepreședintele MBDA abordează și argumentul „bazelor de date cu caracteristicile/parametrii tactici ai țintelor”.

„De fapt, numai cu NSM e nevoie de acele semnături în infraroșu ale țintelor, deoarece racheta are un căutător în infraroșu, nu puteți ochi ținta dacă nu aveți semnăturile în infraroșu ale țintelor. Dar cu Exocet (n.r. racheta bazată pe radar activ) nu e nevoie de aceste date, deoarece căutătorul nu funcționează în infraroșu. Nu poate fi asta o justificare pentru a cumpăra o rachetă anti-navă, nu poate fi decât doar o justificare pentru a cumpăra NSM”, este de părere reprezentantul MBDA.

Philippe spune că e șocant modul cum România a demarat o procedură competitivă, iar apoi o anulează pentru a se îndrepta către o încredințare directă pe baza unor justificări pe care le consideră părtinitoare.

„Este dreptul României să cumpere de la guvern la guvern. Totuși, atunci când astfel de achiziții guvern-la-guvern devin o regulă și achiziția se face în mod sistematic în format G2G, atunci e o încălcare a reglementărilor europene. (Într-o licitație) nu ai niciodată garanția că vei avea succes. Poți pierde o competiția dacă nu ești competitiv sau dacă cineva este mai bun. Dar să pierzi pe o bază total părtinitoare este partea șocantă. De ce să faci o competiție falsă dacă la final spui „ok, rezultatul competiției nu-mi place, așa că voi cumpăra produse mai scumpe, cu un buget mai mare”?”, spune Philippe.

VIDEO - Lansarea unor rachete antinavă de pe coastă de către Rusia în Marea Neagră

Cum s-a lansat licitația pentru bateriile de coastă anti-navă, ce prespunea și cum ar fi putut fi favorizată NSM de o prevedere inițială


În 2018 MApN, după aprobarea procedurii prin HG-ul pe care acum o vrea abrogată, lansa o procedură competitivă similară unei licitații pentru achiziția de instalații mobile de rachete antinavă care vor fi dispuse pe coasta Mării Negre

Contractul, în valoare de 137 milioane de euro fără TVA, stipula ca furnizorul să fie dintr-o țară NATO sau UE, iar fabricarea unor componente, dar și întreținerea sistemelor să se facă în țară.

Încă de la început un criteriu pus de MApN scoatea practic din cursă toți competitorii, mai puțin NSM. Mai exact, în procedură exista o prevede pentru calificare ca firmele sau asocierile interesate să demonstreze că au livrat începând cu anul 2000 sisteme mobile de lansare de rachete anti-navă de cel puțin 137 de milioane de euro, valoarea prezentului contract. Față de această condiție, singurii care s-ar fi califica ar fi Kongsberg (cu Raytheon) care au livrat sisteme similare cu rachete NSM către Polonia în ultimii ani.

Ulterior, MApN a venit cu o rectificare ce forța logica: și navale militare pot fi considerate sisteme mobile de lansare rachete anti-navă astfel încât orice producător s-ar fi calificat practic să depună ofertă.

Ulterior, din cei patru competitori care s-au arătat interesați - Saab cu RBS 15, Kongsberg cu NSM, Boeing cu Harpoon și MBDA cu Exocet - doar ultimii au depus oferta. Dialogul s-a blocat însă la chestiunile tehnice ce, spun reprezentanții companiei europene, nu ar fi permis niciunui produs să le respecte.

Ulterior, procedura a fost anulată în 2019 și toată lumea aștepta să fie relansată cu un caiet de sarcini ajustat. Nu s-a mai întâmplat.

NSM - În dotarea căror state se mai află racheta


Naval Strike Missile (NSM) este una dintre cele mai noi rachete antinavă și cu capabilități de atac pe uscat dezvoltate și a fost realizată de compania norvegiană Kongsberg, dar oferită la export și de către americanii de la Raytheon, companie care a dezvoltatat sistemul Patriot pe care România tocmai ce l-a achiziționat din SUA.

NSM este o rachetă mai mică și cu un cap de luptă mai ușor față de alte rachete competitoare, și care se bazează pe un senzor infraroșu, nu pe un radar propriu, ceea ce o face mult mai greu de detectat de inamic. Pe de altă parte, tocmai lipsa unui radar și folosirea unui senzor IFR ar putea fi problematic în diferite condiții meteo, deși Kongsberg declară că racheta este „all-weather”.

NSM a fost achiziționată de Polonia în 2008 tocmai pentru un sistem de apărare anti-navă de pe coastă, iar de SUA a fost selectată în 2018 pentru echiparea navelor LCS (Litoral Combat Ship).

NSM va mai intra și în dotarea marinelor din Germania și Malaezia.

Exocet - În dotarea căror state se mai află racheta


Exocet este o rachetă anti-navă cu radar propriu și cu posibilități de atac pe uscat - una dintre cele mai cunoscute și folosite rachete antinavă din lume, primele modele/generații intrând în dotarea unor marine încă din anii 80, folosită extensiv în războiul din Insulele Falklands.

În Europa, în diferite configurații și generații, Exocet se află în dotarea Franței, Germaniei, Greciei, Turciei, Ciprului și Bulgariei.

Modelul oferit României de MBDA a fost MM40 Block 3C, cea mai recentă și modernă variantă ce a fost comandată recent și de către marina franceză.


Achiziția sistemului anti-aerian Patriot a fost relizată printr-un contract G2G cu Statele Unite. Valoarea programului: 3,9 miliarde de dolari

---

Despre achizițiile G2G vs licitații. Ce astfel de achiziții militare majore a făcut până acum România


În ultimii ani România, odată cu sporirea bugetelor alocate Apărării, a făcut mai multe achiziții militare în valoare de câteva miliarde de euro. Marea majoritate, însă, au fost realizate prin încredințări directe, prin acorduri Guvern-la-Guvern (G2G) cu SUA, fără offset-ul clasic de 80% stipulat prin lege, dar prin alte aranjamente care pot presupune și cooperare industrială.


Achiziții prin acorduri G2G sau încredințări/contracte directe:

- Sistemul de antirachetă Patriot - 3,9 miliarde dolari - SUA / Raytheon + Lockheed Martin

- Sistemul de artilerie cu rachete HIMARS - 1,5 miliarde de dolari - SUA / Lockheed Martin

- Avioane de vânătoare F-16 - 900 milioane dolari - SUA / Lockheed Martin

- Transportoare blindate Piranha 5 - 800 milioane de euro - SUA / General Dynamics prin General Dynamics European Land Systems

- Rachete antitanc - circa 200 mil. euro - Eurospike GmbH (Germania) - joint-venture între companiile Diehl BGT Defence GmbH & Co. KG (Uberlingen, Germany), Rheinmetall Defence Electronics GmbH (Bremen, Germany) si Rafael Advanced Defense Systems Ltd. (Haifa, Israel).


Achiziții militare majore făcute prin licitații:

- Camioane și platforme militare - 216 milioane de euro (circa 750 mil euro acord-cadru) - IVECO/Italia

- Corvete multifuncționale* - 1,6 miliarde de euro - Naval Group (Franța) - *contract încă nesemnat


Citește și:




















Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















24969 vizualizari

  • -5 (99 voturi)    
    ce nu face omu' pt o sapcutza (Vineri, 4 septembrie 2020, 9:23)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    cu "Make Romania great (again)"? si cine stie ce altele pe langa....se pune si pres in fata "darnicului", chiar daca isi urca in cap pe cei cu care ar trebui sa colaboreze mai mult. Nu, nu imi ziceti ca USA e cea mai cea mai cea mai, ca nu e chiar asa in orice , inteleg ca avem parteneriat strategic cu ei, dar asta nu inseamna sa fim pres la orice si sa cumparam orice pentru aparare de la ei. Mai ales ca daca ai totul din sursa unica, chiar daca la nivel de integrare si costuri iesi mai bine, in acelasi timp te vulnerabilizezi extrem in cazul unui conflict, neintelegeri sau intreruperea aprovizionarii cu ce e necesar curent (tot de la acesta, evident).
    Uitati lectiile din pandemie cu China- cand am depins si inca depindem de ei pentru aproape orice. Ne-au dat ce a ramas, cat a ramas, la preturi inzecite, daca a fost posibil, etc.
    In plus, suntem in UE, totusi, nu se face, UE iti da 80 mld euro si iti suplineste astfel nevoile de finantare ale bugetului public, ca esti sarac lipit si nu ai bani de infrastructura si tu cu economiile astfel obtinute, ce faci...cumperi de la competitie?! E f.f.f urat, arata practic ca nu ai principii/
    Pe urma ne miram de ce suntem marginalizati....patim ca si cu ELI-NP- au facut fix aceeasi schema -cu sistemul gamma, au luat din US in loc de italieni si acum ELI-NP-Ro a fost rejected din consrtiul european ERIC- cel mai probabil va sfarsi prin a fi finantat de la bugetul national, deci degeaba am primit sute de mil de euro de la UE pt el, ca ne va costa inca pe atata operarea lui si asta pt o astfel de chestie- nu se face, UE iti da bani pentru ceva si tu cumperi de la USA...
    • -25 (61 voturi)    
      Stat vasal (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:35)

      luciannn [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      Asa cum in istoria noastra ne plecam capul in fata diverselor imperii din zona, si in prezent ne plecam capul in fata altor imperii... Dar ne place sa ne mintim ca suntem liberi si independenti...
      • -8 (24 voturi)    
        "Stat vasal" (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:32)

        Mihail. [utilizator] i-a raspuns lui luciannn

        Prea pompos. Cuvintele potrivite sunt: slugi supuse.
    • -11 (37 voturi)    
      Ai fi vrut sa dea contractul rusilor sau chinei? (Vineri, 4 septembrie 2020, 12:05)

      Miky60 [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      Cum poti sa ataci AMERICA? Ti-a dat PUTIN bani sau doar esti postac de la SPUTNIK?
      • 0 (40 voturi)    
        Mai nea postacu, matale ai citit tot (Vineri, 4 septembrie 2020, 12:44)

        xrogo [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        articolul sau numai titlul, se abroga un contract mai avantajos cu o tara din UE, nu Rusia, si se vrea alt contract mai scump si fara offset cu SUA?
      • 0 (8 voturi)    
        Concluzie (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:38)

        Popescul [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        Asta a spus Roman_Cetatean? Pe ce rand a afirmat sau sugerat el ca trebuia sa dam contractul Rusiei sau Chinei? Discutia era despre respectarea unei licitatii castigate de francezi versus smecheria cu anularea ei pentru a oferi contractul direct americanilor, aidoma unor slugi supuse. Despre asta era vorba, dar analfabetii functional vad subiecte acolo unde nu exista. Cred ca esti la fel de inteligent precum talambii care fac tara asta de ras la testele PISA. Probabil ca esti dintre cei care nu reusesc sa-si gaseasca fundul nici daca-si folosesc mainile in mod simultan. Te compatimesc. Sincer. Asta daca nu cumva ai fost ironic. Daca este asa, imi cer scuze.
        • +1 (5 voturi)    
          deci (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 11:58)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Popescul

          "Singurii care au și depus ofertă au fost cei de la MBDA, dar dialogul cu MApN s-a blocat la partea de caracteristici tehnice."
          Tot articolul e de PR pt Exocet.
          Se pare ca licitatia nu "castigata" de francezi iar discutia s-a blocat motive tehnice.
          PS - rachetele NSM sunt fabricate in Norvegia deci e de discutat cum e cu americanii si slugile supuse.
          • +4 (4 voturi)    
            Slugi supuse (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 23:04)

            Popescul [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            Ca si in speta avem conducatori ca apucaturi de slugi supuse nu e vreun dubiu. Rachetele pot fi produse si de ianuarieni. Intelegerea noastra va fi cu guvernul american. Ce se intampla in spate, nu-i treaba mea. Contractul va fi semnat cu guvernul US.

            Ticalosia noastra consta in faptul ca dupa ce o societate a depus o oferta valida, ne-am sucit pe motiv de marele licurici. Situatia inversa ar fi fost de neconceput. Adica sa excludem niste licurici ca nu au nu stiu ce sapca. Nu mergea. N-am nimic impotriva ca cineva sa-mi faca teoria chibritului in speta de fata, atata doar ca ma amuza. Pentru orice observator rezonabil este limpede ce s-a intamplat. Restul e doar teoria chibritului. Nu-s mare fan al francezilor. Nici pe departe. Din partea mea cu banii pe care i-am fi dat francezilor, preferam sa ridice cateva spitale regionale. Nu mai spun nimic de autostrazi. Parca totusi nu as fi refuzat modernizarea "la cheie" a Garii de Nord de banii astia. OK, am inteles, trebuie sa cumparam armament, ca sa nu ne atace Rusia. Bun, dar atunci ai naibii coloana vertebrala si respecta regulile pe care tu insuti le-ai stabilit pentru licitatie, ca altfel atunci cand te vei duce cu caciula in mana ca UE sa-ti deconteze nu stiu ce lucrari la vreun ciot penibil de autostrada, ar trebui si europenii sa spuna "Boss traseul tau incalca teritoriul unei specii disparute de liliac. Nasol. Nu-ti dau banu. Mai incearca". Oops. Si da, dincolo de orice gluma, problema se poate pune fix asa, pentru simplu motiv ca banu este in punga lor.

            Eu sunt siderat ce guvernanti penibili avem. Niciun pic de demnitate, de onoare pentru "cuvantul dat" prin acea procedura de achizitie. Nu mai mentionez de inteligenta. Cand ii vad pe anisie, bode, orban, dragnea, cuc, "mitraliera" sau codrin "cap de cauciuc" stefanescu nu am dreptul sa ma astept la niste oameni inteligenti. Acum ce sa zic? Te mai uiti si la om. Parca sunt tentat sa-i dau dreptate lui Cesare Lombroso si teoriei lui privind omul-criminal.
  • -15 (83 voturi)    
    Tipic romanesc, adica necinstit (Vineri, 4 septembrie 2020, 9:23)

    emil bobu [utilizator]

    Totul e hotie la natia asta.
    • +4 (14 voturi)    
      Sunt mai hoți ca tine??? (Vineri, 4 septembrie 2020, 15:07)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Numai tu nu ești hoț.Nu ești din nația asta.Chiar,de ce îți pasă?
  • -14 (94 voturi)    
    Taxa de protecrie fatq de americani (Vineri, 4 septembrie 2020, 9:24)

    galeo [utilizator]

    Acum nu ne mai fura rusii, ci americanii.
    Dar macar suntem mandri de asta.
    • -19 (31 voturi)    
      Ne trebuie rachete cu radar și infrarosu simultan! (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:06)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      Avem nevoie de rachete antinava care sa aiba atat senzor în infrarosu cat și radar. Dacă este vreme favorabila folosim infrarosu care are o imunitate foarte buna la bruiaj, dacă nu, radarul.

      Nu trebuie cumparat nimic altceva. Putem aștepta 30-40 ani pana cand o asemenea racheta devine viabila.
      • -11 (43 voturi)    
        mie, (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:35)

        mos ion roata [utilizator] i-a raspuns lui Argon

        cu toata sinceritatea nu imi trebuie nici o racheta,fii bun si vorbeste in numele tau.Parearea mea este ca putem trimite la munca cel putin jumatate din militarii pe care ii platim azi cu prea multi bani
        • -5 (15 voturi)    
          Nu ai citit partea cu "Putem aștepta 30-40 ani" (Vineri, 4 septembrie 2020, 12:06)

          Argon [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

          Rachete anti-nava comerciale care sa aibă atât ghidare în infraroșu cât și radar nu exista încă.
        • +5 (23 voturi)    
          mos Ioane, plimba baba! (Vineri, 4 septembrie 2020, 14:01)

          gwolf [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

          tie nu-ti trebuiau nici masti si dezinfectanti si uite ce bune erau daca erau la timp in stocuri mari. Analiza matale de balta ia in calcul ca 2 vecini de granita (Ucraina si Rep Moldova) si un altul indirect (Georgia) sunt "de facto" invadate de sovietici? Ia in calcul ca venicul nostru tacut, Marea Negra, e zona militarizata rusa pe 2/3 din suprafata ei?
          Lumea in care traim toti azi e si lumea ta?
          Da, multi militari trebuie sa plece acasa iar aia care raman trebuie sa fie bine dotati si pregatiti
          Ca sa ai parte de pace, pregateste-te de razboi.
          • 0 (22 voturi)    
            tocmai am calculat (Vineri, 4 septembrie 2020, 14:56)

            mos ion roata [utilizator] i-a raspuns lui gwolf

            in ultimmii 75 de ani am cheltuit cu apv-isti ca tine cam de 5 ori mai mult decat ar fi distrus un razboi.Deci intre doua rele aleg...
            • +3 (11 voturi)    
              Si la cat ai evaluat o viata de om? (Vineri, 4 septembrie 2020, 21:53)

              Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

              Si care este pretul de inventar al unei vieti de om din scenariul distrugerii cauzate de razboi? La ce suma in lei o evaluezi pe mama ta? Dar pe tatal tau? Un copil?
              Si de ce rezumi totul la material? Ce se intampla dupa ce esti invins si distrus, nu mai conteaza? Ce s-a intamplat cand am pierdut ultima data un razboi? Iti amintesc eu: au venit Rusii in 1944, si dupa ce ne-au jefuit si violat, ne-au supus comunismului, ne-au torturat si masacrat elitele, ne-au distrus cultura si credinta, n-au mutilat orasele, ne-au ras satele, ne-au tinut in foame, in frig si in frica, ne-au imbolnavit in uzine unde nu se aplica nici o masura de protectie a muncitorului...
              Ei, ne-am ars o data, stim de unde vine pericolul, asa ca ne-am aliat cu americanii! Si bine-nteles ca nu exista termen de comparatie intre americani si chinezi! E de rasul curcilor comparatia ta!
              • -2 (8 voturi)    
                uite ca iti dau dreptate (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 11:03)

                mos ion roata [utilizator] i-a raspuns lui Urzitoru

                dar te intreb-am mai fi pierdut 1500 de vieti la revolutie daca nu era glorioasa ta armata? ar mai fi venit comunistii daca nu ii sustinea aceiasi armie? ar mai fi existat ceausismul daca armata nu i-ar fi jurat credinta dictatorului? astazi oamenii care au muncit cinstit 40-45 de ani ar fi avut o pensie decenta iar slugile comunismului ar fi stat acolo unde le este locul-la periferia societatii . Acuma ce mai pregatiti? ii tradati si pe americani dupa bunul vostru obicei? PS evalueaza-ti colegii si dupa circumferinta taliei si vezi ca sunt superiori dimensional mediei firesti umane.
                • -1 (5 voturi)    
                  Din pacate pt tine (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 18:45)

                  Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

                  Pare greu de crezut, dar Poporul Roman are memorie!
                  Iti recomand cartea: "Tragatori si mistificatori", unde poti gasi dovezi si argumente pentru faptul ca Securitatea a fost cea care a tras in oameni pentru a crea confuzie si a oferi sistemului sansa sa recapete controlul! Era un plan gandit in avans, pentru care au fost furnizate arme cu luneta pentru vederea tintei pe timp de noapte... Doar ca Ceasca si-a luat un glont in scafarlie si nu a mai putut restabili situatia anterioara! Dar a venit Iliescu si a deturnat el puterea de alt fel... A incercat el sa joace cartea comunismului la inceput, spunand ca: "Ceausescu nu a fost un socialist adevarat", dar dupa ce si-a luat niste huiduieli, a lasat-o moarta! Si uite asa ne-am ales cu democratia a la Iliescu, Fsn, Pdsr, PSD... de fapt aceiasi comunisti!
                  Iar acum ca se schimba lucrurile, cand PNL are 37% in sondaje si a aparut USR-PLUS care mai au si ei vre-o 17%, cand incepem sa ne inarmam cu armament serios si modern... normal ca voua, agenti rusi nu va convine!
                  Cartea:
                  https://sinopsis.info.ro/2019/12/20/cine-a-tras-in-noi-dupa-22/
                  • 0 (2 voturi)    
                    daaa (Duminică, 6 septembrie 2020, 11:41)

                    srpc [utilizator] i-a raspuns lui Urzitoru

                    securisti fiind baietii de la Cercetare-Diversiune, pregatiti din timp pt lupta de gherila urbana
                  • 0 (0 voturi)    
                    tu ai citit in carti (Luni, 7 septembrie 2020, 12:12)

                    mos ion roata [utilizator] i-a raspuns lui Urzitoru

                    eu am vazut cu ochii mei armata impartind arme la studenti,armata tragand din elicoptere ,din unitati militare in obiective civile. Dar int-un fel ii inteleg,erau sub ordin si mai ales sub influenta alcoolului.Nu mi se pare firesc ca acea armata sa primeasca azi pensii mai mari decat a celor pe care i-au impuscat, sa detina spitale proprii si alte avantaje (ex.sotiile lor au pensii de urmas desi in mare majoritate nu au facut nimic-util-in viata lor)
                • -1 (3 voturi)    
                  Mosule, faci niste confuzii epocale (Duminică, 6 septembrie 2020, 20:19)

                  AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

                  Mai exact confunzi armata regala romana cu armata comunista de dupa 1944 si cu armata Romaniei integrata in NATO.
                  Si minti cu nerusinare sustinand ca armata regala i-a sustinut pe comunisti. Asa cum minti prin omisiune uitand sa spui ca armata actuala are efectivele de sub 25% fata de cea comunista.
          • +1 (11 voturi)    
            Corect! (Vineri, 4 septembrie 2020, 21:38)

            Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui gwolf

            Propaganda pe care o face mosulica prinde ca unsa celor care viseaza pensii marite cu 400%! Pana si numele de utilizator si l-a ales in acelasi scop! De fapt avem de a face cu un profesionist al dezinformarii!
            Dar pt cine ar fi fost inclinat sa fie de acord cu el, pun urmatoarele intrebari: Ati uitat cum a fost furata Krimea de catre rusi, de la Ukrainieni? Sau v-ati uitat pe o harta sa vedeti cat e de aproape de Romania? Sau ati citit stiri care arata ce armamente ofensive, in cantitati mari, au instalat rusii acolo in Krimea?
            • 0 (0 voturi)    
              ai dreptate.. (Luni, 7 septembrie 2020, 12:14)

              mos ion roata [utilizator] i-a raspuns lui Urzitoru

              cu 400% ar trbui sa fie marita pensia celor care au muncit cinnstit in tara asta ca sa fie cel putin comparabila cu cea a celor care au trandavit imbracati in haine kaki
          • 0 (12 voturi)    
            @gwolf (Vineri, 4 septembrie 2020, 23:08)

            sile1 [utilizator] i-a raspuns lui gwolf

            Eu zic sa te pregatesti de un razboi nuclear cu consecinte dezastruoase pentru toata Europa,daca nu pentru intregul mapamond,in conditiile in care atzatzatorii la razboi impotriva rusilor vor avea castig de cauza.

            Si pentru ca tot citezi vechi ziceri latine,si vis pacem,para bellum,hai sa ne apucam sa construim si adaposturi antiatomice daca vei vrea sa-ti mai gasesti c.rul dupa o conflagratie nucleara (desi nu vad la ce ti-ar mai folosi sa ti-l gasesti).
            Ca si asa n-avem ce face cu banii si intra si asta tot la pregatirea de razboi !

            Intre timp de isteria asta razboinica ,starnita de warmongers americani profita America care vinde armament pe bani buni ca sa traiasca bine complexul ei militaro-industrial.
            • -3 (9 voturi)    
              Si eu cred la fel. (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 11:57)

              Popescul [utilizator] i-a raspuns lui sile1

              Si eu vad la fel problema. Observ asta de ani buni. Nu mi explic cum atatia oameni su t orbiti de ura fata de rusi si chinezi. Da, n am uitat ce ne au facut rusii in istorie, dar asta e in trecut. Si nu, nu cred in exemplele Ucraina si Georgia. Acestea au avut propriul specific. Mi e lene sa detaliez, dar oricine care studiaza obiectiv cazurile, intelege ca nu sunt deloc asemanatoare cu al nostru. Razboi cu Rusia? Poate doar pentru a-i respinge, ptr.ca rusii nu vor mai fi invadati ca in WWII. Nope. Un astfel de gest probabil ca ar fi inceputul dezastrului ptr omenire, inclusiv pentru ei insisi. Rusia nu a atacat vreodata un stat NATO, dar psihoza tre intretinuta ptr a vinde armament. Sigur, cei saraci cu duhul se bucura, dar daca ar face o analiza sincera si ar da seama de eroarea lor cognitiva.
            • -1 (5 voturi)    
              Ba da ce s-au incins comentatorii armatei rosii! (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 19:40)

              Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui sile1

              Bai nene, bateriile de coasta sunt arme defensive! Daca si asta mai e isterie...
              Hai sa aratam oamenilor ce si eu si tu stim: Anume capacitatile Rusiei de la Marea Neagra, care contin 6 submarine modernizate, 3 fregate si inca 3 in plan (noi avem doar doua vechi si inarmate doar cu un tun, fara rachete, fara nimic!), 6 corvete (noi avem doar 4 vechi de tot), doua nave uriase de desant (adica pur ofensive, construite sa aduca militari si blindate pe plajele inamicului, dar care mai sunt dotate si cu multe elicoptere de transport de trupe, dar si elicoptere de atac), 14 nave purtatoare de rachete de croaziera Kalibr (rachete ce pot lovi tinte de pe uscat la distante de sute de kilometri, precum rachetele Tomahawk ale americanilor. Si celelalte fregate si corvete pot fi inarmate cu aceste rachete, prin urmare toata flota rusa la Marea Neagra are capacitati ofensive, de a ne ataca pe noi).
              Dar asta e doar flota! In peninsula Krimea, care se intinde spre mijlocul marii, au instalate tot felul de rachete, chiar si balistice, au doua sisteme antiaeriene S400 (cum ar fi sistemul Patriot al americanilor), 113 avioane, 32.000 militari (cam cat avem noi in total), 680 de vehicule blindate de transport si sprijin in lupta a infanteriei, 40 de tancuri, 174 de tunuri de artilerie, baterii de coasta cum sunt acestea din articol, si cate nu om mai sti noi ca au instalat acesti rusnaci in Krimea!
              Deci cum se compara cu cele 4 camioane cu cate 4 rachete pe care le vom cumpara noi???
              Uite si o sursa, pt ca eu nu vorbesc din burta ca tine:
              https://warontherocks.com/2018/07/is-a-new-russian-black-sea-fleet-coming-or-is-it-here/
            • -1 (5 voturi)    
              Apropo (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 19:45)

              Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui sile1

              Faza asta cu razboiul nuclear e tipic ruseasca! Vezi-ti de treaba ca nu folosesc rusii nici o bomba nucleara! Pt ca isi vor lua si ei cateva mii de nucleare in raspuns! Nu mai crede nimeni in porcaria asta nucleara! Dar voi rusii inca va agatati de ea cu disperare, pt ca nu mai aveti industrie si alt fel de putere!
              • +1 (5 voturi)    
                @urzitoru (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 22:36)

                sile1 [utilizator] i-a raspuns lui Urzitoru

                Draga urzitorule esti cam in urma cu evenimentele.

                Acum vreo doua luni in urma Putin a zis cu subiect si predicat ,ca sa fie clar pentru oricine,ca oricarui atac asupra Rusiei i se va raspunde cu arme nucleare acest lucru facand parte din strategia nationala de aparare a rusilor.
                Nu uita ca si ei au tot mii de bombe la paritate cu ceilalti !

                Mai pune mana si citeste,mai intreabati prietenii care se pricep,ca tu vad ca nu te prea pricepi, si vei avea confirmarea celor spuse de mine.

                Cat despre chestia aia cu "voi rusii" as putea sa-ti raspund foarte urat dar nu ma pot cobora la nivelul tau chiar daca imi dau seama ca altfel nu poti sa intelegi.
                Asa ca fapt divers iti pot spune totusi ca toti cei care nu au argumente recurg la tactici de astea prostesti de deviere a discutiei catre acuzatii grotesti si penibile !...de genul ,,.nu esti cu mine esti cu ailalti...vezi ca si comunistii aplicau aceeasi tactica...esti cumva simpatizant al metodelor totalitare comuniste ?...ia mai gandeste-te !
                • 0 (2 voturi)    
                  Sile, cine crezi ca va ataca Rusia? (Duminică, 6 septembrie 2020, 20:27)

                  AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui sile1

                  Romania? Letonia? Georgia?
                  Faptul ca Putin a zis nu inseamna ca se va intampla asta.
                  Nici macar Crimeea nu e posibil sa fie recucerita e cale militara de catre tot NATO la un loc(presupunand ca Ucraina ar fi parte a NATO)
                  Deci de ce ar ataca cineva Rusia?
                  PS am uitat de fratii chinezi dar asta e o alta poveste si pe cat pariem ca Putin nu ar folosi armele nucleare nici macar in acest caz.
                • 0 (2 voturi)    
                  Si? (Luni, 7 septembrie 2020, 1:36)

                  Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui sile1

                  Si o sa atacam noi Rusia cu 4 camioane cu rachete costiere anti-nava?
                  Americanii nici nu au nevoie sa ii atace, produc mai mult petrol si gaze de cat rusii, si ii neutralizeaza economic.
                  Si pana la urma cine asmuta razboi? Noi care am facut o pauza in achizitia de armament de mai mult de 10 ani, sau rusii care au puzderie de armament in Crimea, care si ea a fost furata prin forta militara??!!
                  Stiu ca au si rusii mii de focoase nucleare, dar voiam sa evidentiez ca nu doar ei le au! Si ca, oricat ar fi ea de mare, tot sunt suficiente bombe sa fie rasa complet! De asta nu o sa fie folosite armele nucleare. Acestea apar in stiri pt ca sunt singura carte pe care o mai are Rusia in mana.
                  Las-o moale cu egoul, pt ca tu ai inceput sa spui prostii, cum ca noi facem parte din tabara "asmutitorilor la razboi", si din acest motiv cred ca urmaresti interesele Moscovei!
            • 0 (2 voturi)    
              iar supa reincalzita cu razboiul nuclear (Duminică, 6 septembrie 2020, 20:23)

              AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui sile1

              Mai baieti, ati frecat ideea asta asa de mult in anii '70-'80 incat ati uzat-o definitiv.
              Din nou, warmongersi americani sunt de vina ca Rusia ocupa teritorii din state vecine se inarmeaza puternic sau ca China ocupa ditamai teritoriu maritim la care nu are nici-un drept.
              Cine sunt vinovati? Americanii!
      • -2 (24 voturi)    
        Ne trebuie (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:37)

        POMPIERUL [utilizator] i-a raspuns lui Argon

        Spitale, buget pentru scoli, ....
        • +2 (8 voturi)    
          Avem bugete de nu le putem cheltui! (Vineri, 4 septembrie 2020, 21:59)

          Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui POMPIERUL

          Avem fonduri europene pt spitale, scoli, autostrazi, etc... de nici nu suntem in stare sa le cheltuim! Nu banii sunt problema pt care noi nu avem spitale!
          Dar intr-un stat modern ai nevoie de toate in acelasi timp! Ai nevoie de sistem de sanatate, de educatie, dar ai nevoie si de aparare! In mod special cat vorbim de rusi, care ultima data cand au fost pe aici, ne-au adus comunismul din care abia acum incepem sa ne revenim, dar si asta cu ajutorul Uniunii Europene!
    • 0 (30 voturi)    
      care taxa se duce la norvegieni (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:06)

      gwolf [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      norvegnieni care de facto sunt producatorii acestei rachete, doar ca tu esti si prost si postac iar replicile sunt standard indiferent ca vorbim de rachete sau porumb.
      SI da, eu sunt mandru sa se plateasca din taxele mele armament american. Din taxele tale sa se plateasca curvele si vilele lui Nicolae si Voiculescu ca sa ramana banii in tara de "patrioti".
      Ce sila imi este ca "impart" limba romana cu un nimic ca tine.
      • +1 (5 voturi)    
        Nu te descuraja! (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:03)

        Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui gwolf

        Mai sunt oameni cu minte in cap in tara asta. De fapt, sunt majoritari aici pe HN judecand dupa voturile pe comentarii.
        • -1 (3 voturi)    
          daaa (Duminică, 6 septembrie 2020, 11:44)

          srpc [utilizator] i-a raspuns lui Urzitoru

          oameni cu cap, furiosi pe marirea pensiilor si mandri sa cumpere armamant american! nu dispareti odata naibii, limbrici tradatori?
  • -24 (70 voturi)    
    Ăștia-s mai răi ca pizideii. (Vineri, 4 septembrie 2020, 9:27)

    Tayen [utilizator]

    Mai trădători și mai dăunători.
  • -27 (65 voturi)    
    mai bine armament de la americani (Vineri, 4 septembrie 2020, 9:43)

    tahomir [utilizator]

    Ca ei sunt mai anti-rusi si anti-chinezi decat europenii si e normal sa le dam cateva sute de milioane in plus pentru cinstea de a fi la fel de anti-rusi si anti-chinezi ca si ei.
    Autosclavagismul la romani, in direct.
  • +31 (77 voturi)    
    avem cumva (Vineri, 4 septembrie 2020, 9:44)

    victor L [utilizator]

    alianta strategica cu Competitorul european MBDA?
    Are acest competitor trupe si tehnica de lupta in Romania?
    Ca sa cistigi, uneori e nevoie sa si pierzi.
    Nu poti sa cistigi si la bani si la eficienta.
  • -31 (67 voturi)    
    Sa-mi explice si mie cineva cum (Vineri, 4 septembrie 2020, 9:47)

    Zummm [utilizator]

    Din 2 legiuni de romani a cate 5000 de oameni fiecare a iesit mandrul popor rruman ?
  • -34 (58 voturi)    
    puscoacele astea (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:02)

    mos ion roata [utilizator]

    or fi bune si pentru coronavirus? Cine te mai ataca in ziua de azi cu astfel de arme?
    • +32 (54 voturi)    
      aia care te platesc pe tine (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:53)

      DSS [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

      sa scrii astfel de prostii, trolule.
      Rusii scot pe banda rulanta nave are intra in flota marii negre. Avem nevoie de rachete moderne de ieri
      • -17 (45 voturi)    
        avem nevoie (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:28)

        mos ion roata [utilizator] i-a raspuns lui DSS

        sa reducem cheltuielile cu arrmata. Platim degeaba de 75 de ani o gramada de taie frunze la caini cu venituri imense ..daca i-am trimite la munca ar fi mult mai bine pentru tara.
        • +5 (19 voturi)    
          pt voi poate (Vineri, 4 septembrie 2020, 14:55)

          DSS [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

          pt voi ar fii mai bine, evident, ati putea sa faceti ce faceti prin Ucraina. 30 de rachete din astea pot trimite o buna parte din flota ruseasca pe fundul marii. E normal sa nu va convina
          • +1 (5 voturi)    
            evident... (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 13:52)

            Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui DSS

            evident... o racheta americana reprezinta o nava ruseasca pe fundul marii. Asta e problema rusnacilor postaci.
        • +3 (7 voturi)    
          Si dupa aia (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:12)

          Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

          ati veni voi rusii si ati invada tara astfel super-imbelsugata! Lasa mosu, ca pastram baietii cu ciomegele la poarta! Ba chiar le schimbam ciomegele, ca alea vechi is vechi tare si is de la voi, iar voi stiti in ce punct sa loviti sa le rupeti!
  • +24 (64 voturi)    
    de la guvern la guvern (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:05)

    nash pandelica [utilizator]

    spune multe.
    de la guvern la guvern, cu francezii....aaaa, ce facuram pana acum. cate nave franceze au trecut prin marea neagra, sub drapel nato sau ca prieteni vizitatori...
    cati militari francezi sunt instalati in romania, ce angajeamente are guvernul roman cu cel francez....
    americanii sunt principalul aliat. avem relatii de la guvern la guvern, ref. aparare, au militari dislocati si vor mai aduce, in ro.
    achizitia unor rachete, cu amagirea ca facem si niscai suruburi in ro, dar care vin ca niste fiare, cu care sa'si bata capul armata ro, neinstruita sa opereze sistemul frantuzesc..... americnii sunt la marea neagra, au um program pt. cele trei mari, interoperational cu mai multe tari, au dislocati militari, au baze in ro si sunt gata sa asigure operationalitate armelor si a sistemelor informationale ale guvernului american,
    achizitionand rachetele frantuzesti, de la producator, nu garanta ca armata franceza va veni si cu instruirea, operationalizarea sistemului de rachete. aia ar fi fost alta negoicere, alti bani, alta distractie.
    doar rachetele fara instruire si operationabilitate era niste fiare moarte prin magaziile armatei.
    cu americanii, vor functiona in mod sigur.
    iar amenintarile la marea neagra sunt iminente. de aia ar trebui sa strangem randurile cu turcii, bulgarii, si chiar cu gruzinii. poate si cu grecii, ukrainienii. caci, rusii au devenit puternici in marea neagra, dar si mai obraznici.
    cu cred ca e de joaca, nu e de asteptat sa se termine licitatia, sa inceapa productia, sa se livreze ca mastile din turcia, sa ajunga la armata romana care sa nu stie cum sa le opereze, sa se uite lung la ele.
    ale americanilor, inteleg ca vin gata de lupta. nu e exclus ca in intelgere sa vina, ca la deveselu, si militarii americani care sa'i invete pe ai nostri, sa opereze sistemul de rachete alaturi de flcacaii nostri.
    cu fregatele alea ne'am cacait destul. poate in zece ani sa le vedem plutind in largul coastelor.
    poate ne asteapta si rusii, aaaa ?!
    • -2 (4 voturi)    
      Exocet e pentru noi. (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 11:49)

      John M. [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      In 1981 costa 75,000 $ bucata. Dupa ce a scufundat un crucisator englez in razboiul din Falklands pretul a sarit la 300,000 $ peste noapte.
      Racheta care a scufundat vasul englez Sheffield a fost trasa de pe un fighter/bomber argentitnian de la 20 de km. Englezii n-au stiut niciodata ce i-a lovit pentru ca Exocet e de tipul "fire and forget". Dupa lansare, argentinianul a facut cale-ntoarsa si de aceea englezii n-au vazut si n-au auzit nimic. Radarul a fost pacalit in acest caz. Vasul avea la bord 262 de marinari. Anglia a facut o criza de orgoliu. Margaret Thacher a apelat la Ronald Reagan presedinte USA pe atunci care a ajutat-o cu intelligence prin satelit. In oric caz, vasul s-a scufundat rapid, iar englezii n-au dezvaluit niciodata cifra mortilor.
      • +1 (1 vot)    
        Reclama! (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 21:13)

        Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui John M.

        Dar cat costa o racheta din aia acum? Cate milioane? Nu de alta, dar poate ramane lumea cu impresia ca inca mai costa 300.000 dolari!
        P.S.
        Intr-o lupta ce implica un avion si o nava pe o mare complet plata, 20 de km e o distanta foarte mica! E ca si cum ai trage cu pistolul la 10 metri. Iar faza ca nu au detectat avionul nu are cum sa fie adevarata la distanta aia!
      • +1 (1 vot)    
        poate ne spui cate rachete Exocet au tras (Duminică, 6 septembrie 2020, 21:22)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui John M.

        Argentinienii si cate avioane au pierdut pana sa atinga potul cel mare.
        In plus au cam trecut 40 de ani de la acel eveniment? Si Dacia 1310 era o masina ravnita de romani acum 40 de ani ...
  • +29 (73 voturi)    
    ne dam si noi cu parerea (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:14)

    LL [utilizator]

    Toti suntem specialisti dar nu avem informatii suficiente si ne dam cu parerea.
    Aceste probleme sigur sunt discutate la nivel inalt (CSAT) si mi se pare normal ca cel care are rolul cel mai important in blocul militar din care facem parte (NATO si in speta SUA), care are si cheltuielile cele mai mari si tehnica din dotare cea mai avansata, sa impuna tipul de armament cu care trebuie sa ne dotam armata. In felul asta stie pe ce se poate baza si ce performante se pot realiza.
    • -2 (28 voturi)    
      Adica acum doi ani nu tot in UE si in NATO (Vineri, 4 septembrie 2020, 12:49)

      xrogo [utilizator] i-a raspuns lui LL

      eram, nu tot MApN a facut caietul de sarcini, ce mama naibii s-a schimbat inafara schimbarii politice ca sa se renunte la un contract ce dadea de lucru si romanilor din industria de aparare pentr un contract mai scump si fara offset?
      • +2 (22 voturi)    
        pai, taman aia e (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:31)

        nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

        in doi ani nu s'a schimbat nimic. mai urmau poate doi pana se incheia cu licitatia, cinci cu pregatirea productiei si in alti cinci, livrarea, ca simpla marfa, fara a sti sa le folosim.
        licitatia ar fi fost catigata de producator, fara niciun gir de la guvernul francez ca militarii francezi vor ajuta la operationalizare, necesita un alt acord, cu guvernful francez, cu armata franceza...inca vreo patru cinci. ani.
        ramaneau si rusii cu gura cascata cat de rapizi am fost, cat de pregatiti suntem....
    • -2 (22 voturi)    
      Sigur ca este "noarmal" pentru Romania (Vineri, 4 septembrie 2020, 12:58)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui LL

      V-ati intrebat de ce altetari nu fac achizitii "normale" fara licitatie si fara un pret clar? Cate tari dau o lege speciala ca sa mearga treaba fara licitatii? Dar la ce or maifi bune legile daca atunci cand conteaza dai o lege care sa o stearga pe cea importanta?
      Aia de la "nivel inalt" sunt niste corupti iar ceilalti sunt spagarii, nu i ca si cum am vorbi de cine stie ce oameni de calitate.
    • -4 (8 voturi)    
      La derare era vorba de armament NATO, atat (Vineri, 4 septembrie 2020, 20:24)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui LL

      si de ce de la americani si nu de la alti aliati din NATO?
      Discutia e exact invers dpdv al vechimii in cazul F-16 la mana a doua luate contra celor noi de la SAAB Gripen / Eurofighter Typhoon. doar amerlocul sa castige? Oare nu trebuie sa ai know-how local, sa fii in stare sa le faci reparatii sau macar revizii local, daca nu si componente?
  • -11 (51 voturi)    
    Johanis & PNL vind tara pt o sapca! (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:18)

    mike123 [utilizator]

    Se repeata situatia cu Bechtel!
  • +25 (63 voturi)    
    NSM e mai moderna (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:19)

    DSS [utilizator]

    e o racheta nou-nouta si o alegere mai buna una peste alta. E foarte greu de detectat si atacat tocmai pt ca nu are radar si vine foarte jos. O racheta cu radar poate detecta singura tinta, dar cand aprinde radarul isi anunta prezenta si toata lumea stie ca vine, deci poate fii bruiata, se trage asupra ei cu CIWS si rachete AA.

    E alegerea cea mai buna, dar evident ca MAPN a ajuns la decizia asta dupa multe ezitari, pe un traseu alambicat si cu muuulta incompetenta, ca de obicei.

    Ca va costa un pic mai mult nu e un capat de tara. La arme nu poti alege ce e mai ieftin, ci trebuie sa iei cel mai bun raport calitate-pret si cateodata ce e mai de calitate, chiar daca exista variante mai ieftine, dar nu atat de performante.

    Si francezii sa nu se mai planga atat si sa faca ceva. Avem baze franceze sau americane la noi? Macron e prieten cu Putin si mereu e conciliant cu rusii.
    • 0 (22 voturi)    
      avem nevoie de ce'i mai scump si mai nou ? (Vineri, 4 septembrie 2020, 12:55)

      sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui DSS

      Ideea este sa cumperi pentru nevoile tale si in functie de cum poti suporta eficient si pe termen lung.
      Atunci de ce nu am cumparat F-35 in loc de F-16 folosite ? Pentru ca sa ai operational un F-35 (si ca tehnica si ca armament si ca piloti si personal) este imposibil pentru Romania si nevoile noastre de aparare pot fi asigurate de f-16. Asa si cu rachetele. Ce folos sa cumperi ce'i mai nou si mai scump daca te sufoci in costuri si n'ajungi niciodata la eficienta pe care ai avea'o cu cheltuieli mai mici?
      Comentati de parca Romania are bugetul SUA sa'si permita sa cheltuie aproape 2 miliarde de dolari pe zi !
      • +3 (11 voturi)    
        pt nevoile noastre (Vineri, 4 septembrie 2020, 14:59)

        DSS [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

        o racheta ca NSM e foarte buna. Bine, nici cu Exocet nu mi-ar fii rusine, ambele sunt un mare, imens pas inainte fata de ce avem acum Styx, cu resursa probabil expirata, si bine cunoscute de catre rusi.
        Ne permitem sa dam 200 mil sa luam niste zeci de rachete, sa fim seriosi.
        F-35 chiar daca ne permitem, nu avem cum sa-l exploatam acum. la rachete e mai simplu, o instruire de cateva luni si gata. O sa vina si vremea F-35, in 5-10 ani probabil. Deocamdata invatam cum sta treaba cu F-16 :)
        • 0 (10 voturi)    
          F-35 in 5-10 ani ??? (Vineri, 4 septembrie 2020, 17:50)

          sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui DSS

          Ma faci sa rad voinice ! Bucata costa 78 de milioane de dolari ! Chior, fara armamente. Costurile de operare sunt de 44.000 $ pe ora ! Iar in 5-10 ani in Romania o sa ai mai mult de jumatate din populatie la pensie. "Ce'i lipseste chelului? Tichie de margaritar." :)
        • -2 (10 voturi)    
          si ce faci cu niste rachete? (Vineri, 4 septembrie 2020, 20:27)

          jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui DSS

          incepi si tragi cu ele inspre avioanele rusesti care joaca la bluf si incalca apele teritoriale?
          Rusul de abia asteapta sa aiuba un motiv sa creasca pretul gazului sau sa mai deschida un razboi, ca mai trece prin cateva tarisoare daca tot se apuca
          • 0 (6 voturi)    
            Cost unitar F-35 (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:33)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

            F-35 A: $172 milioane;
            F-35 B: $291,7 milioane;
            F-35 C: $235,8 milioane
            Sursa: Wikipedia

            Si daca nu ai macar 2 duzini tot degeaba. Plus piloti, plus costuri operationale.
          • 0 (0 voturi)    
            Sunt rachete anti-nava nu antiaeriene (Duminică, 6 septembrie 2020, 22:06)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

            Deci daca o nava ruseasca joaca la bluf sa vedem
            Cat depsre pretul la gaze asteptam cu Interes NorthStream 2 si evolutia pretului la gaze rusesti pentru Ucraina si Polonia. Rusii nu au nevoie de un razboi ca sa mareasca pretul la gaze.
      • +1 (1 vot)    
        Este vorba (Luni, 7 septembrie 2020, 2:04)

        Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

        In discutie sunt doar doua baterii de coasta care vor fi singura investitie de felul ei, si le vom folosi pt mai bine de 30 de ani, ca de obicei...! Nu se compara cu F-35, care este extrem de scump, am avea nevoie de zeci, ora de zbor e de vre-o 35.000 de dolari, au nevoie de armament, un sistem integrat de schimb de informatii (pe care nu o sa il avem niciodata), a fost creat sa functioneze intr-o echipa cu F-22, B2, radar la sol si sisteme de aparare sol-aer... Comparatia este ridicola! De asta persoana de mai sus a spus: "uneori... e bine sa iei ce-i mai scump"... Dar bine-nteles ca tu ai ales cel mai scump si fortat contra-argument posibil!
    • -6 (20 voturi)    
      bine ca ne-ai lamurit, specialistule (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:00)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui DSS

      Pai da tu banii fara licitatie daca te au convins.
      Noroc ca mai sunt habarnisti pe aici care iau +++ la voturi, in timp ce ceilalti au avut doar la inceput, pana sa se aplice politica democratica a jurnalului.
    • -4 (16 voturi)    
      ce bine ca citesti tot (Vineri, 4 septembrie 2020, 15:15)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui DSS

      Parte cu offset ai vazut-o. Polonezii cumpara NEGOCIAT la sange de la americani, pret/model, cu offset 160%. Noi dam cat se cere, in cele mai proaste conditii pentru tara. Atitudine de sclaveti...
      • 0 (0 voturi)    
        Cand o sa avem si noi guvernul Poloniei (Duminică, 6 septembrie 2020, 22:08)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        Mai vorbim.
        Ca in rest te stiu mare iubitor de PSD.
      • +1 (1 vot)    
        Dar tu? (Luni, 7 septembrie 2020, 2:13)

        Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        Dar tu ai vazut ce pret le-au facut americanii polonezilor pt Patriot? Pt ca voiau de toate... Nu le-a prea picat bine!
    • -1 (11 voturi)    
      pret (Vineri, 4 septembrie 2020, 15:15)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui DSS

      50% in plus inseamna " un pic mai mult si nu e capat de tara"?
      La fel ati zice si in fata unui raft cu alimente mai scumpe cu 50%?
      • +1 (1 vot)    
        In cazul asta (Luni, 7 septembrie 2020, 2:15)

        Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui atc

        Ce bine ca nu e vorba de alimente!
  • -28 (64 voturi)    
    Ce tari suntem! (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:26)

    alunescu [utilizator]

    In sfarsit vom fi pregatiti cand ne vor ataca navele klingoniene. Le vom spulbera! De ce klingoniene? Pai cine altcineva sa ne atace? Dar vai! Ce ne facem daca ne ataca romulanii? Clar ne va mai trebui ceva inzestrare militara. Macar vreo 2-3 port-avioane si 10-15 submarine performante si ne-am scos!
    • +17 (59 voturi)    
      chiar, sputnikule ! (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:46)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui alunescu

      cine drac ne'ar ataca pe noi ?! :)
      • -6 (22 voturi)    
        terminati (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:07)

        tahomir [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        pai la cat de terminati sunteti voi astia, sclavii CIA, nici nu trebuie sa va atace nimeni, ca o sa dispareti singuri pe motive pur darwiniste, gen over spending pe chestii absolut inutile.
        Ce mai luati in afara de rachetele astea, ceva biciclete pentru pesti?
        • 0 (8 voturi)    
          vezi ca nu est in target (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 3:26)

          gwolf [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

          "Ce mai luati in afara de rachetele astea, ceva biciclete pentru pesti? "
          spray anti-trolli. Este aproape amuzant sa vezi puzderia de sclavi care se activeaza pe subiecte militare care deranjeaza ursuletu.
          jignirea userilor nu e in manualele voastre de propaganda, ori a ajuns frustrarea la cote maxime ori se angajeaza troli fara concurs, de disperare ca nu mai au cu cine.
      • -4 (14 voturi)    
        Ia zi tu, ma nasule, cine ne-ar ataca... (Vineri, 4 septembrie 2020, 16:26)

        newlook [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        Ia zi tu, ma nasule, cine ne-ar ataca...si de ce?

        Rusii, sa ne ne plateasca pensiile? Turcii, sa ne ia feciorii? cine? Spune-ne, nu fi sfios.

        Hai, nu ne lasa in asteptare, zi-ne macar cum folosim rachetele antinava impotriva troienilor si virusilor informatici, impotriva conductei (goale) de gaz! Arata-ne intelepciunea lui Strategus Romanescus, ca americanii aia de la StratFor nu sunt in stare sa imagineze un alt atac probabil in viitorul previzibil.
        • +3 (5 voturi)    
          asa au crrezut si (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 12:28)

          nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui newlook

          regele mihai si sefii partidelor istorice, la 23 aug. 44, cand au intors armele si i'au lasat pe rusi sa treaca. ca n'au ce lua, ce face la noi. si'au ramas in jumatate de ioropa, ba ne' au si eliberat !
          nu conteaza unde merg, ei odata intrati, nu mai pleaca. asa au ocupat toata siberia si jumatate din asia, n'au mai plecat in konigsberg, azi kaliningrad, din karelia, si inc mai vor in basarabia, tzarile baltice.
          de ce mare interes ti se pare a fi basarabia...ba nu, chiar fasia aia, transnistria.
          poate, chiar nu i'ar interesa toata tzara, dar sunt sigur ca dunarea le face cu ochiul, calea cere duce in buricul ioropii....si i'ar deschide catre fratii din balcani.
        • 0 (2 voturi)    
          cine i-a atacat si pe moldoveni in '91 (Duminică, 6 septembrie 2020, 22:11)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui newlook

          pe georgieni, pe ucrainieni, pe mai toti vecinii!
          Adica rusii, postacel!
          Stiu ca dupa tine rusii sunt cel mai pasnic popor de pe planeta si ca ei doar isi apara granitele dar realitatea zice ca sunt niste fraieri condusi de un cretin.
    • -6 (10 voturi)    
      Multumesc (Vineri, 4 septembrie 2020, 16:05)

      alunescu [utilizator] i-a raspuns lui alunescu

      :)
      • -4 (8 voturi)    
        Am raspuns redactiei (Vineri, 4 septembrie 2020, 18:55)

        alunescu [utilizator] i-a raspuns lui alunescu

        Care a eliminat un comentariu jignitor, atac la persoana. De asta am spus multumesc. Daca pentru asta ai dat minus...
        • -6 (6 voturi)    
          e fireresc sa-ti dea minus (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 11:15)

          cercetasul [utilizator] i-a raspuns lui alunescu

          Asa fac postacii USRisti si PSDisti cand dau de cineva care demonstreaza inteligenta si demnitate in vreo postare. Si mai ales cand se indoiesc de motivele stapanilor lor.
  • -7 (49 voturi)    
    Adevarata piata libera! (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:27)

    CetateanulRoman [utilizator]

    Care in fapt nu exista, interesele, comisioanele, presiunile politice, curvetele, etc. sint mai puternice decit orice bursa - de fapt bursa este o piata de vise...
    Probabil au "reievaluat" contactele incepute de dragnea si au vazut ca li se potrivesc si ca le merge bine.
    Nemaipomenite vestile de genul asta inainte de votare, cit mai multe sa reusim sa ne orientam corect!
  • +22 (58 voturi)    
    Foarte bine ! (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:36)

    KTerinca [utilizator]

    Americanii ne apara daca se impute treaba, chiar si prin simpla lor prezenta aici.
    Europenii se fasaie si fug skelalaind cu coada-ntre picioare, daca arunca Marele Urs cu piatra dupa ei.
    Ne tot ko...m atat cu licitatie corecta, cu dreptul la libera concurenta, cu alte rahaturi d-astea.
    Ganditi pragmatic, tovarasi !
    Americanii sunt stapanii, astia ne asigura spatele la nevoie si nu se ka...a pe ei in fata inamicilor.
    Asa ca le cumparam raketele si ce naiba mai vor sa ne vanda.
    Ca totul are un pret pe lumea asta.
    • -8 (28 voturi)    
      De ce esti asa sigur de asta? (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:23)

      galeo [utilizator] i-a raspuns lui KTerinca

      Ca sa apere Romania, va implica niste costuri.
      Iar americanii vad totul in termen de profit.
      Daca nu va fiprofitabil pentru ei, nu dtiu daca se vor ridica din pat pentru a te apara.
    • +1 (9 voturi)    
      Taxa de protectie (Vineri, 4 septembrie 2020, 21:20)

      Utilizator5 [utilizator] i-a raspuns lui KTerinca

      Adica taxa de protectie. Doar ca nu va veni nimeni peste noi, noi doar dam banii de educatie, spitale, pensii etc pe niste fiare care vor rugini acolo asteptand rusii, chinezii si alte sperietori, de care tot acesti baieti destepti se folosesc ca sa isi sporeasca businessul pe seama noastra.
      In plus ne si constrang sa luam doar de la ei, atunci unde e libertatea, unde e piata libera.
      Asa si cu vaccinul anti-covid19, va fi ok sa luam la suprapret doar sa platim tot in contul acestei taxe de protectie. Democratia nu inseamna a nu avea de ales. Romania de azi nu e libera ca stat, noi suntem constransi sa semnam contracte cu "unii", suntem datori vanduti lor si amenintati indirect, n-ar fi exclus si direct la nivel de oficiali, ca daca nu plecam capul si jucam cum vor acesti stapani, ne arunca in bratele ursului.
      Nu spun ca alt "jug" e mai bun, spun ca SUA nu e "lapte si miere", e doar raul mai mic si noi schimbat doar "celula", trecand pe latura vestica a holului, dar tot prizonieri in jocul marilor puteri am ramas.
  • +7 (29 voturi)    
    Soluție (Vineri, 4 septembrie 2020, 10:40)

    Mazeta [utilizator]

    Ca să nu supere pe nimeni, România ar trebui să cumpere și de la americani și de la europeni. Ne-au făcut pe noi câteva sute de milioane de euro??
    • +1 (1 vot)    
      si daca sunt mai ieftine (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 15:06)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      si de la chineji, chiar si de la rusi.
  • -1 (27 voturi)    
    care-i costul total, care sunt beneficiile? (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:10)

    hopsinoi [utilizator]

    astea care care se tin de achizitii nu au nici o legatura cu o afacere, doar cu ciubucuri!

    si la piata sunt pacaliti.

    vrem meritocratie in institutiile publice!
  • -1 (35 voturi)    
    Rau sa fii condus de unii (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:21)

    galeo [utilizator]

    Care nu apara interesele nationale.
    Ba mai mult isi urasc tara pe care o conduc si actioneaza impotriva interesului national.
  • +19 (41 voturi)    
    nsm (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:22)

    emil1979 [utilizator]

    Raspunsul este unu foarte simplu si vine din epoca in care ne aflam. Racheta NSM este una de ultima generatie, 5, este complet sau aproape complet invizibila si se ghideaza infra red. Racheta exocet este una a anilor 90 ghidata radar. In ziua de azi cu razboiul electronic poti bruia rachetele ghidate radar. Daca tot dam bani in 2020 hai sa dam pentru ceva ce este de generatia urmatoare. Daca ai bani iti cumperi o Tesla nu un BMW cu motor diesel de 3 L.
    • 0 (10 voturi)    
      rachete (Vineri, 4 septembrie 2020, 15:22)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui emil1979

      "Daca ai bani iti cumperi o Tesla nu un BMW cu motor diesel de 3 L."
      E evident ca avand bani garla, ne vom cumpara o Tesla, cu care sa ne dam in .......
  • -6 (18 voturi)    
    MBDA e Fr... (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:24)

    demaGOGU [utilizator]

    ...si stim ce au insemnat garantiile franceze de aparare in istoria Ro.
  • +17 (37 voturi)    
    Pace sau razboi (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:36)

    emil1979 [utilizator]

    Pe de alta parte ati vazut voi picior de militar francez prin romania in ultimii 30 de ani sau vreo nava de razboi franceza sau germana in marea neagra sau vreun avion francez la politie aeriana pe aici? Pacea noastra costa, vrem cu europenii doar, o patim ca georgienii. Parca il si vad pe Macron si pe Merkel cum fac apel la calm cand apar omuletii verzi prin dobrogea.
    • +1 (21 voturi)    
      Merkel,Macron vor declara ca e inaceptabil.. (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:54)

      demaGOGU [utilizator] i-a raspuns lui emil1979

      ...dar te iluzionezi amarnic daca te bazezi ca va sari amerlocu' in ajutor: astia doar iti umplu f...l de armament pana atunci, pe zeci de miliarde de dolari
      • -2 (16 voturi)    
        schimbi si tu placa? (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:01)

        gwolf [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        ca devii penibil de trist si ignorat
    • -3 (19 voturi)    
      cînd apar? (Vineri, 4 septembrie 2020, 12:00)

      di livio [utilizator] i-a raspuns lui emil1979

      cînd apar ne vor apăra cașchetili noastre, ăia de-i plătim amu pt antrenament, se antrenă de 70 de ani pe bani grei...cînd vin verzii în Dobrogea tot fraierii vor fi în prima linie, nu gheniralii ce anulează licitații amu...va fi ca la covrig, am plătit 40 ani asigurări medicale să fie apărați românii de corigi...amu tot io apăr românii purtînd botniță, politrucii și securiștii au sifonat banii sănătății
    • +1 (5 voturi)    
      @emil1979 (Vineri, 4 septembrie 2020, 23:30)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui emil1979

      Nici Franta si nici Germania nu si-au asumat pozitia de jandarm mondial ca sa-si trimita trupe peste tot in lume cum fac americanii !

      Iar chestia cu omuletii verzi prin dobrogea e o cugetare monumentala,a la gaga.
      Te-ai straduit mult pana "ai nascut-o" ?
  • +14 (32 voturi)    
    la razboi nu e partinitor si nici inselator (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:43)

    middle_brick [utilizator]

    Achizițiile militare sunt strategice in primul rând, sa nu credeți ca face Romania mare lucru cu tehnica militara achiziționată in caz de șenilă de tanc si cizma rusnaca pe teritoriu romanesc si nu prea as vedea pe franțuz si neamț cu vreo promptitudine, mai degrabă un comunicat gen bruxelles, urmărim cu mare atenție si îngrijorare ce se întâmplă in Romania; în schimb yankee-ul ar cam veni cu cea are mai de seama prin tașca cu arsenal si armament sa degajeze terenul. Cam despre asta ar fi vorba, da dai cu banu' cam de pe unde știi ca vei primi ajutor in caz de nevoie, dacă sunt neamuri si dubii vedeți care a fost costul SUA cu operațiunea din Afganistan ca ideea despre cât pot americanii sa bage intrun război.
    • -6 (6 voturi)    
      invazi ruseasca (Vineri, 4 septembrie 2020, 15:26)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui middle_brick

      " urmărim cu mare atenție si îngrijorare ce se întâmplă in Romania;"
      Atentie, asta e un privilegiu prezidential!
    • -1 (5 voturi)    
      cata naivitate... (Vineri, 4 septembrie 2020, 23:38)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui middle_brick

      ...referitor la Afganistan.
      Americanii sunt de 20 de ani acolo si nu au reusit sa-i puna cu botul pe labe pe talibani,ba mai mult,dupa ce au cheltuit o gramada duc tratative cu talibanii si vor sa se retraga de acolo cu coada intre picioare.

      Poate de aia au nevoie sa vanda armament pentru a-si scoate banii pierduti
  • +8 (26 voturi)    
    Care e cea mai buna arma? (Vineri, 4 septembrie 2020, 11:53)

    comentacu [utilizator]

    La armament nu e ca la hartie de copiator. Daca arma aia americana chiar are sanse sa scufunde o nave rusesti (acum dar si peste 10-15 de ani), atunci aia luam!
    • +7 (9 voturi)    
      nu e neaparat (Vineri, 4 septembrie 2020, 12:32)

      DanIonita1 [anonim] i-a raspuns lui comentacu

      una mai buna ca alta. Si capul radar si cel IR pot avea probleme in anumite conditii, Exocet are avantajul ca poate lovii si tinte terestre si are capul de lupta mai mare. Decizia e strict politica, nu ca e mai buna militar NSN. Varianta actuala de Exocet e cu totul alta decat cea din folosita in Maldive.
  • -1 (17 voturi)    
    Cat e parandaratul? (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:17)

    salvatore [utilizator]

    În afacerea asta e vorba doar de comision.
  • -4 (24 voturi)    
    Se cunoaste ca ambasadorul american (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:53)

    Incomod3 [utilizator]

    e nascut in Romania... din clanul Duduienilor...
  • -1 (15 voturi)    
    Ca tot s-a vorbit de razboiul UK vs Argentina (Vineri, 4 septembrie 2020, 14:12)

    CezarN [utilizator]

    Stiti ce au patit argentinienii atunci: s-au trezit ca occidentalii (inclusiv Franta) au livrat/vandut UK coduri de inactivare a armamentului occidental aflat in dotarea Argentinei.
    Acuma, sa stam stramb si sa judecam drept: cine credeti voi ca ar fi cei mai inclinati/predispusi la a vinde rusilor codurile de inactivare a racheteor achizitionate de MApN, francezii sau SUA?

    Caci sa fim SIGURI ca astfel de coduri exista in orice noua tehnologie militara supersofisticata.
    • -3 (11 voturi)    
      chill (Vineri, 4 septembrie 2020, 15:11)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

      Nu s-a vandut nimic, s-au dat in functie de aliante/interese. Deci se aplica si la SUA faza, ca de aia turcia vrea si patriot si s400
  • -7 (11 voturi)    
    mda... cum se tradeaza o tara (Vineri, 4 septembrie 2020, 14:49)

    Nevermind [utilizator]

    Sau vinde, desi nici macar spaga/comision nu-si iau, ca-s yesmeni sclaveti.
  • +1 (17 voturi)    
    NSM vs. Exocet Vs. Harpoon vs. RBS 15 MK3 (Vineri, 4 septembrie 2020, 15:27)

    mfmig2000 [utilizator]

    https://www.rumaniamilitary.ro/nsm-ce-cumparam-mai-exact#prettyPhoto
    Dicutie mult mai in detaliu decat poate dialogul de pe hotnews sa produca, ideea este ca pretul este mult mai mare decat pretul oferit prin licitatie, si acum ho dintr-o data observam toate avantajele NSM-ului in timp ce aruncam cu noroi in ceialti competitori, de ce nu am facut dialog cu toti 4 ofertanti sa vedem de unde obtinem avanteje maxime>? De prosti?! Nu prea cred, este voba strict de spaga si comisioane, daca observati toate contractele guvern la guvern includ USA intr-un fel sau altul, inclusiv contractul prin care am luat la final 17 F 16 MLU cu 900 de milioane de euro in timp ce la un miliard luam 24 de Gripen C/D noi nu second hand si cu jumatate de resursa de viata a structurii epuizata.
    • +1 (11 voturi)    
      Logica proasta (Vineri, 4 septembrie 2020, 17:02)

      CezarN [utilizator] i-a raspuns lui mfmig2000

      Cand vorbim de securitate, vorbim de mult mai multe lucruri decat de bani.
      De exemplu, chiar daca ne-ar da Franta 10% din arsenalul sau conventional pe gratis tot nu i-am tine pe rusi la distanta, insa o divizie de puscasi marini si GARANTIA SUA de securitate ii va tine chiar daca, ipotetic, nu am avea armata deloc.
      • +3 (7 voturi)    
        Care garantie? (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:12)

        Popescul [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

        Sigur, sigur garantia aceea e garantie? Intreb, pentru ca sub Trump o serie de tratate au fost puse intre paranteze. Am vazut si atitudinea scelerata cu cei 2% pentru armata. Chiar este cu totul si cu totul exclus ca acea garantie sa fie doar pe hartie? Nu vorbim cumva despre doua natiuni indoielnice (Rusia/URSS si SUA) care au impartit Europa in 1945? De ce am pune deasupra oricarui dubiu garantia americana? Atunci cand americanii au fost intrebati in 1994 de ce nu au intervenit in Rwanda, un stab din jurul lui Clitnon a spus ca SUA are doar interese, nu prietenii. OK. Corect. Pot accepta asta, dar atunci nu mai pot sa cred fara echivoc in garantiile SUA. Acestea sunt in vigoare pana cand alte interese (superioare) le pune pe primele intre paranteze.

        Nu mai luati totul de bun doar pentru ca asa a spus X sau Y. Totul trebuie pus in discutie. Nimic nu e cert in lumea asta. Vorbim totusi de o natiune care dupa ce a semnat ceva cu Iranul, a spus ca s-au razgandit. Nu conteaza ca primul a fost Obama si al doilea Trump. Cei doi nu actionat pe persoana fizica, ci ca sefi ai unui stat. Cata vreme acel tratat e incheiat legal, trebuie sa-i lege pe semnatari indiferent cine vine dupa aceea la putere. Asta e esenta tratatelor internationale. Altfel V. Orban ar putea respinge si maine Trianonul. Iar americanii n-au facut asta doar cu Iranul, ci si cu alte intelegeri importante.

        Trebuie sa fim inteligenti, sa avem relatii normale cu tarile vecine. Sa nu uitam ca trebuie sa avem propriile interese. Nu prea am vazut inteligenta la guvernantii nostri, indiferent de culoarea politica.

        Admir Elvetia pt. cum a evoluat de-a lungul istoriei. Au fost inconjurati de natiuni de cuceritori, cu ganduri de marire. Si totusi au stiut in perioada moderna sa colaboreze cu toti. N-au fost invadati in WWl sau WWll. Acum putem spune orice despre colaborarea bancherillor cu regimul nazist. Sigur, poate a fost imoral. Poate elvetienii au fost oportunisti, dar la final n-au fost invadati.
      • +2 (4 voturi)    
        Articolul 5 (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:39)

        mfmig2000 [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

        Pentru asta nu era Articolul 5 al NATO sau acum nu mai conteaza?
        10% din aresenalul conventional al Frantei daca prin absurd l-am avea am fi o nuca prea tare in care Rusia actuala si-ar rupe dintii, pierderile se calculeaza matematic si nu au sa invadeze.
        • -1 (3 voturi)    
          poate ca ai dreptate (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 12:34)

          nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui mfmig2000

          dar, frantzujii nu se inghesuie sa dea o mana de ajutor, la un acord guvernamental, strategic, cum avem cu americanii si britzii.
          daca ar fi la negociat, sa vanda exocet la noi sau la rusi, precis ca rusii ar lua caimacul.
          francezii vand nave de lupta la rusi, iar nemtii submarine diesel electrice la chineji.
  • -1 (13 voturi)    
    Hmmm (Vineri, 4 septembrie 2020, 16:41)

    Sah [utilizator]

    Taxa de protectie...
    Tarile mici si sarace, platesc pe cei mari ca sa ii lase sa traiasca chiar daca acesti bani le impiedica sa se dezvolte.
    Toata propaganda cu ''ne ataca rusii'' sunt inventii pentru a arunca bani pe inarmare.
    De cate ori ne-au atacat rusii in istorie? De ce ar face acum asta? Sa ia ce? Pai prin ''privatizari'' au luat o parte din economia Romaniei, asa ca de ce ne-ar ataca? Sa ia garsonierele postacilor??
    Care ar fi scopul unui razboi prin care, chiar daca prin absurd ar castiga, ar avea infinit de pierdut?
    Apoi, armata romana nu face fata nici cateva zile armatei ruse si tehnicii ei...sa nu uitam ca armata rusa este una din cele 3 forte planetare, iar noi rupti in fund!
    Oare ce se putea face cu miliarde de euro aruncati pe inarmare?!
    Multe...dar banii ajungeau la poporul roman si asta nu se vrea.
    • +1 (9 voturi)    
      Felicitari! (Vineri, 4 septembrie 2020, 20:50)

      Popescul [utilizator] i-a raspuns lui Sah

      Va felicit pentru opinia echilibrata! Vad de ani de zile cum este rostogolita marota pericolului rus, desi muscalii nu atac tarile baltice nici macar atunci cand nu erau in NATO. Traditional cele trei tari sunt mult mai legate istoric de Rusia decat este Romania de muscali. Nu conteaza ca suntem in NATO si ca istoria si bunul simt ne arata ca Rusia nu a atacat vreodata o tara NATO nici macar cand erau pe val pe vremea URSS. Dar fara a exista "pericolul rusesc" cum si-ar mai vinde occidentalii fierataniile in Romania.

      Avem atitudine de slugi. Asta este adevarul. Coducatorii nostri sunt niste slugi. Toti de pe esichierul politic. La fel ar fi facut si USR si PSD. Nu stiu cu ce a gresit natiunea aceasta sa fie condusa de astfel de slugoi. Pe de alta parte, multi comentatorii au o abordare de sluga. Tot timpul tre sa alegi un tatuc. Chiar nu putem sa ne scuturam de mentalitatea asta de slugoi?

      Cu 4 miliarde de euro dati pe Patriot puteam face Sibiu-Pitesti si sa terminam autostrada Transilvania sau Tg.Mures-Ungheni. Sau puteam face toate spitalele regionale. Si nu vreau sa aud ca sunt bani si pentru astea si pentru arme, ptr.ca realitatea ne-a aratat ca nu este asa.
      • -1 (5 voturi)    
        marea greseala a acestei natiuni (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 18:21)

        gwolf [utilizator] i-a raspuns lui Popescul

        este ca e populata de indivizi cu limitele tale cognitive, in general de oameni care-si dau cu parerea fara a le fi ceruta si fara pic de expertiza in domeniu. Rusia ataca in mod constant NATO doar ca nu pe campul de lupta. Si nu o face pentru ca exista descurajare nu pt ca e buna (o fi buna pentru multi baieti de aici, aflati pe diverse state de plata). Descurajarea se face cu armata, nu trebuie sa fie si razboi neaparat daca cumperi armament. Slugoii care scriu pe aici probabil sunt nostalgici pentru vremurile lui nea Nicu cand tara era "condusa de romani", nu "ne inchinam strainilor" dar uita sa spuna ca pe atunci Romania era stat militarizat care consuma de 10 ori mai multe resurse pe armata decat acum. De fapt nu uita, habar nu au. Dar ce zici de Belgia, Elvetia, Olanda, Portugalia, Grecia, Finlanda, Norvegia? toate astea sunt state-sclav nu? Au atitudine de slugi ca altfel de ce dracu' s-or fi inarmat la greu cu armament american, frantuzesc sau german? si pe ele chiar nu le ataca rusii... O dai cu traditii, istorie, vrei sa pari citit dar rezulta fix opusul din comentariul tau. Imbraci incapacitatea de a duce un subiect in "opinii echilibrate" in realitate de o non-valoare monstruoasa.
        • 0 (4 voturi)    
          Si da-i si lupta neicusorule! (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 23:24)

          Popescul [utilizator] i-a raspuns lui gwolf

          Ataca rusii NATO zi si noapte, neicusorule. Cred ca si azi au atacat putin. Atata timp cat ma informez din surse diferite, pot avea opinie despre orice. Nu-mi trebuie permisiunea sau binecuvantarea vreunui individ pretins inteligent. Sa fim seriosi, daca inteligenta ar fi ca mierea, am gasi-o si in... sa nu spun eu unde.

          Tarile enumerate de tine sunt pana una alta state asezate. Au niste societati cat de cat normale. Au autostrazi, au sisteme de sanatate functionale. Romania nu puncteaza la niciun capitol. Si da, cumpara armament american inclusiv dintr-un soi de supunere fata de astia. Ceva de genu "hai sa cumpar si de la astia, ca tre sa joc cat de cat in hora". Nu vad de ce Portugalia, care nu a mai avut un razboi de nu stiu cand, ar cumpara avioane F16. Sa se apere de cine?

          Eu m-am temut pentru o secunda ca americanii "ne someaza" sa participam la o campanie de colonizare a planetei Marte sau la calatorie catre Titan. Ce naiv am fost. Ei de fapt vor sa alocam 2% din PIB ca sa le cumparam fierataniile. Pai zi frate asa, ca mi-a fost teama ca vrei sa ma trimiti pe Marte! Asa da. Armament vreau, sa explorez alte universuri nu. Ce-mi trebuie mie spatiu? Eu am paharul de pufoaica si dezbat politica in mod pretios. Eu daca as fi rusul sau americanul as face o intelegere cu celalalt sa-i fraierim pe cei din sfera noastra de influenta cu privire la pericolul reprezentat de "adversar". Pai, daca gasesc asa usor talambi pe care sa-i prostesc. Bine, unii le spun "idioti utili", dar eu nu, eu nu cred ca tu esti un idiot util.

          Cat de stramb poti sa gandesti! Mi se pare i-re-al. Uau! In secolul XXI cu n surse de informare mai exista totusi indivizi care nu au inteles imaginea de ansamblu.

          Poti sa zici ce vrei. Poti chiar sa faci ca visele urate, la finalul zilei nu inseamna ca ai si dreptate, ci doar ca ai debitat niste sofisme. Uau! Felicitari! Facem un trofeu pentru sofisme? Ai merita o cupa. Cred ca te-ai mai calma.
    • 0 (8 voturi)    
      De cate ori ne-au atacat rusii? (Vineri, 4 septembrie 2020, 21:42)

      AMDATi [utilizator] i-a raspuns lui Sah

      De 12 ori :)
      https://www.art-emis.ro/istorie/cele-12-invazii-rusesti-asupra-teritoriilor-romanesti
      • -1 (9 voturi)    
        Perioada (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:29)

        Popescul [utilizator] i-a raspuns lui AMDATi

        Cred ca omul se refera la o perioada mai apropiata de zilele noastre. Da, rusii ne-au facut zile fripte de-a lungul istoriei, dar nu ar trebui sa ramanem ancorati in istorie pentru ca nu vom putea progresa punandu-ne bariere. Da, trebuie sa ne intarim armata, sa-i urmarim pe rusi, dar s-o facem ca niste oameni inteligenti, nu ca taxa de protectie fie ea si pentru americani.

        Daca e sa vorbim de invazii sau razboaie inventate, parca imi vin cateva in minte, Irak, Libia, Yemen.

        Mie cred ca si din motivul asta imi place cum a evoluat China. Nu au mainile murdare de sange asa cum le au americanii, rusii, britii, francezii. Oamenii si-au vazut de dezvoltat propria tara, imprumutat alte tari (contra unor dobanzi, ca doar nu i-au luat "de suflet"), de copiat patente daca vreti. N-au distrus natiuni si n-au produs imigranti cum au facut-o americanii si rusii in Irak si Siria. Hong Kong? Pai e chinezesc de la facerea lumii. Vremelnic a fost sub briti. Acum nu mai este. Din 1997. Vi se pare ca HK suna britanic? Eu nu aud nimic englezesc. Aaa, ca au un tratat. Mda, au, dar poate fi interpretat in cheie proprie. Vad ca e la moda printre natiuni "de traditie" sa reevaluezi utilitatea unor tratate. Chinezii de ce nu ar face-o? Acum pe bune, in virtutea carui fapt ar trebui ca o natiune de 1,4 miliarde de suflete sa se impiedice la ei acasa de briti?
      • -1 (7 voturi)    
        Hmmm (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:43)

        Sah [utilizator] i-a raspuns lui AMDATi

        Vad ca imi prezinti niste stiri talmes/balmes :)) unde razboialele turco-ruse sunt de fapt, in viziunea site-ului jalnic, niste atacuri ale rusilor asupra noastra!!! :)))))
        Apropo de ''stiri'' din site-urile tale: ''VIII. Revoluţia română din 1848 a fost şi ea înăbuşită prin intervenţia trupelor ruse ce invadează pentru a opta oară spaţiul românesc. Convenţia de la Balta-Liman stipulează între altele, staţionarea în ţările noastre a 35.000 de soldaţi ruşi.''
        Citeste mai mult, lasa memeurile formate din cateva cuvinte! :))
        https://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Bia_Rom%C3%A2n%C4%83_din_1848
  • +2 (14 voturi)    
    Nicio controversa (Vineri, 4 septembrie 2020, 17:07)

    Luk [utilizator]

    Ne inzestram cu armanent de la partenerii strategici, nu din Franta.
    Franta vinde nave de desant maritim rusilor.
  • -2 (12 voturi)    
    licuricii si bechtel (Vineri, 4 septembrie 2020, 18:07)

    Coco Whistle [utilizator]

    cama sta e romania needucata.o prostituata a lumii.
  • -4 (8 voturi)    
    Cedarea suveranitatii catre UE (Vineri, 4 septembrie 2020, 20:53)

    galeo [utilizator]

    Sincer prefer sa cedam suveranitatea catre UE, astfel incat sa nu mai fim condusi de asemenea neam si tara.
    Sunt sigur ca daca ar negocia Angela Merkel in numele nostru cu americanii, am obtine mai multe beneficii decat acesti lideri romani ce se fac pres de sters in fata americanilor.
  • -2 (8 voturi)    
    Nu ar fi fost nicio problema (Vineri, 4 septembrie 2020, 21:03)

    galeo [utilizator]

    Sa platim mai mult, daca am fi obtinut contracte de offset cu americanii.
    Mai toate statele lumii dau contractele de aparare in asa fel incat sa creeze locuri de munca in tara respectiva, astfel ca banii sa ramana in tara si sa produca locuri de munca si impozite platite la stat.
    Noi nu suntem in stare de asa ceva.
    • +1 (1 vot)    
      Nu ai ce (Luni, 7 septembrie 2020, 2:34)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      La rachetele astea nu ai ce offset sa implementezi... Rachetele vin in "canistrele" lor proprii si stau acolo pana in momentul in care sunt trase din acestea. Iar noi cum am fi putut cere sa producem parti pt racheta, cat timp comandam 33 de bucati?
  • +2 (4 voturi)    
    Rachetele antinava NSM - radare?! (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:11)

    mfmig2000 [utilizator]

    Conform MApN, lista de cumparaturi in cazul bateriilor de coasta dotate cu rachete anti-nava NSM ar fi urmatoarea:

    2 platforme Centru de Comanda si Control
    4 platforme lansatoare a cate 4 rachete
    2 platforme reincarcare + mentenanta
    1 racheta de exercitiu
    33 rachete, 1 urmand a fi trasa la teste acceptanta
    piese de schimb si mentenanta pentru minim 2 ani.
    Rachetele sunt ghidate IR si TV pe ultima parte a traiectoriei insa descoperirea se face cu ale mijloace de obicei radare care ar trebui sa fie si cu baza pe uscat si aeropurtate - aici in lista de la MApN nu am gasit nicio referire la radarele care ar trebui sa ghideze rachetele la tinta - pentru ca sa te folosesti de raza maxima de actiune ai nevoie de radare pentru fiecare baterie si care sa fie capabile sa comunice cu rachetele lansate in timp real si sa le furnizeze datele despre cum se misca intre timp tinta.
    Deci dupa ce le luam realizam ca avem nevoie de radare?! Sau avem radare si nu stim noi? Sau ne bazam ca americanii vor furniza datele despre tinta si noi vom fi doar cei care apasa pe buton?
    Eu zic ca MApN-ul a omis cu buna stiinta radarul din ecuatie, la 2 centre de comanda si control in mod normal ca sa le faci sa lucreze independent iti trebuie 2 radare proprii.
  • +3 (7 voturi)    
    NSM - vs. Exocet MM40 Block 3C, (Vineri, 4 septembrie 2020, 22:22)

    mfmig2000 [utilizator]

    intrebarea care se pune este ce ofereau francezii in 137 milioane de euro si ce vrem acum sa cumparam in 200 de milioane de euro?
    Si acum un pic de matematica - daca iti premiti ca sa cumperi in aceeasi suma mai multe rachete de performante sensibil apropiate in caz de conflict care este potentialul ca sa lovesti mai multe tinte? Daca lansezi 3 rachte pe tinta in cazul NSM-ului le epuizezi mai repede si nu m-as prea baza ca o sa se strecoare nedetectate pana langa navele rusesti sau turcesti ca ambele tari au ambitii la Marea Negra.
    Apoi si englezii au descoperit Exocet-ul ( varianta mult mai veche) Dar nu i-a ajutat cu prea mult, acesta si-a cam atins tintele si a facut ravagii. Norocul in Malvine a fost ca Argentina era prea saraca sa aiba multe rachete Exocet achizitionate ca altfel poate altul era deznodamantul razboiului naval.
    Alta intrebare Harpoon ER si SAAB RBS 15 MK3 ce aveau de cu ei nu s-a trecut la dialog si oferte? Era contractul de la inceput cu dedicatie? DNA-ul ar trebui sa faca un pic de limina si la "noptile" din MApN
  • -1 (7 voturi)    
    haha (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 13:13)

    icarag [utilizator]

    oricum nu o sa le folosim , e vorba unde trebuie achitata taxa de protectie, deci cu americanii.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by