Achiziția corvetelor: Contestația Damen a fost respinsă definitiv de instanță

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 14 iulie 2020, 11:13 Actualitate | Defense


Corvete si Fregate realizate de Damen pentru Romania
Foto: Damen
Contestația grupului naval Damen cu șantier la Galați și la Mangalia împotriva atribuirii contractului pentru cele patru corvete multifuncționale și modernizarea fregatelor Forțelor Navale Române către asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa a fost respinsă definitiv de către Tribunalul București. Decizia definitivă de acum vine practic pe cel mai important dosar care contesta decizia din 2019 prin care contractul corvetelor era acordat către Naval Group.

„(...) Respinge recursul ca nefondat. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 51 alin. 5 din Legea nr. 101/2016, ca inadmisibilă. Cu recurs în 48 de ore de la pronunţare în ceea ce priveşte soluţia dată excepţiei de neconstituţionalitate. Definitivă, în rest. Pronunţată în şedinţă publică azi 13.07.2020”, se arată în minuta deciziei Curții de Apel București de luni.

Recursul Damen respins acum definitiv la CAB vine după ce în octombrie anul trecut Tribunalul București, la nivel de fond, respingea contestația Damen, care deține șantierul Galați și administrarea șantierului naval Mangalia, privind rezultatul procedurii prin care MApN a acordat contractul de construcție a celor 4 corvete multifuncţionale către asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa.

Damen: Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitație publică afectează reputația programelor de achiziții din România atât în țară, cât și în străinătate

„Damen a primit decizia Curții de Apel București ca urmare a apelui formulat în instanță în ceea ce privește rezultatul Programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”. Pe tot parcursul procedurii, Damen a urmărit principiile unui proces echitabil dorindu-și transparență, condiții de concurență corecte și clarificări cu privire la licitație, pe care am sperat ca instanța să le ofere în motivarea sa. În acest sens, deși cu dezamăgire, am primit cu respect decizia Curții de Apel București”, transmite Damen într-un comunicat.

„După anunțul deciziei, Damen reiterează că acțiunile noastre au fost în spiritul consolidării statului de drept și a procedurilor de licitație și vom căuta în continuare o clarificare definitivă a suspiciunilor publice, a scurgerilor de informații clasificate și a controverselor nefondate din media. Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitație publică afectează reputația programelor de achiziții din România atât în țară, cât și în străinătate și este o consecință îngrijorătoare”, mai transmite compania care deține șantierul Galați și administrarea șantierului naval Mangalia.

„În spiritul transparenței și al clarității, Damen a solicitat în instanță accesul la documentele ofertelor de licitație. Acest lucru a fost refuzat până acum, obligând compania Damen să înceapă noi demersuri în justiție pentru rezolvarea acestor aspecte”, potrivit Damen.

„Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de încredere al României pentru construcția de nave civile și militare cu peste 6500 de angajați și subcontractanți în România. Damen este singurul constructor de nave din România care și-a dovedit capacitatea de a livra la timp, respectând bugetele și parametrii contractați. Din momentul începerii licitației, șantierele navale Damen din România au livrat mai multe nave pentru forțe navale din întreaga lume. Doar anul acesta, Șantierul Naval Damen Galati livrează pentru Australia unul dintre cele mai moderne și avansate spărgătoare de gheață din lume și o a doua corvetă pentru Marina Pakistanului după ce prima dintre ele a fost livrată anul trecut. Șantierul Naval Damen Mangalia este unul dintre cele mai importante șantiere navale din Europa care poate face din România un lider la nivel european și mondial. Damen rămâne puternic ancorat în România!”, mai transmite Damen.


Naval Group - Șantierul Naval Constanța și corveta Gowind 2500

Pe 3 iunie 2019 MApN a anunțat că asocierea dintre compania franceză Naval Group și Șantierul Naval Constanța a câștigat licitația pentru furnizarea de corvete multifuncționale.

La licitație, Ministerul Apărării Naționale primise oferte din partea companiei olandeze Damen, a firmei italiene Fincantieri şi a Grupului Naval din Franţa.

Prețul oferit de asocierea câștigătoare, 1,2 miliarde de euro (inclusiv TVA), considerat de mulți specialiști unul foarte bun, va include construirea în țară a tuturor celor patru corvete și modernizarea cu aceleași sisteme a celor două fregate, precum și dotarea inițială cu armament (tunuri, rachete și torpile).

Vezi și:
  • ​FOTO Toate detaliile despre corveta Gowind 2500 pe care francezii de la Naval Group o vor construi în România pentru Forțele Navale

Procedura de achiziție a avut ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate au fost îndeplinite de ofertanți. Condiții tehnice de bază cereau ca nava să poate să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.

Conform cerințelor, navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.


FOTO - Nava Gowind 2500 / Sursă: Naval Group
---

Va putea Șantierul Naval Constanța să livreze navele în calendarul stabilit la licitație?

Surse apropiate situației au declarat în iunie 2019 pentru HotNews.ro că din punct de vedere al specificațiilor și capabilităților navei și armamentului propus nu există vreo grijă, însă un mare semn de întrebare se leagă de capacitatea asocierii Naval Group - Șantierul Naval Constanța de a construi cele patru nave, împreună cu modernizarea celor două fregate T22 la Constanța, în cadrul calendarului asumat.

Capacitatea constructorului francez de a face transferul de tehnologie necesar într-un șantier pe care nu-l deține, precum și posibilitatea SNC de a angaja suficient personal calificat care să poată duce la bun sfârșit construcția de nave militare pun sub semnul îndoielii respectarea graficului de a livra prima navă după trei ani de la semnarea contractului și toate cele patru în decurs de șapte ani.


Foto: Șantierul Naval Constanța / Sursă: SNC.ro

Care au fost ofertanții care s-au calificat în procedura de achiziție a corvetelor și ce soluții au propus:

- Naval Group - nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro.

- Damen - corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.

- Fincantieri - o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi - denumită Abu Dhabi Enhanced - cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.

Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:


- Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.

- Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.

- Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

- Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 - Regele Ferdinand și Regina Maria.

- Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4142 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    Pacat (Marţi, 14 iulie 2020, 11:25)

    DrPepper [utilizator]

    Eu preferam Damen pentru ca foloseau armament american mult superior celui european.
    Singura componenta de la europeni este racheta exocet. dar asta se putea cere si la Damen sa o adauge la dotari.
    A si inca o chestie.. clasa Abu Dhabi... adica i-au fraierit pe arabi sa cumpere si ei si le-o pus numele ca asa se face prima vanduta da numele clasei.
    Asta este macar sa le avem si pe astea odata ca fara nici una nu se mai poate.
    • -11 (13 voturi)    
      De ce să nu se poată? BA SE POATE!!! (Marţi, 14 iulie 2020, 11:33)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui DrPepper

      Ce ar mai fi de apărat la noi, ce mai este al nostru ca să dăm noi bani să apărăm?
      • +4 (6 voturi)    
        Tara ... (Marţi, 14 iulie 2020, 12:35)

        LL [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

        ....desteptule!
        • -1 (1 vot)    
          Neuron, ce conține țara? (Marţi, 14 iulie 2020, 17:29)

          Tayen [utilizator] i-a raspuns lui LL

          Terenul. Cam peste 40% este dat. Bogățiile solului și subsolului: nu mai sunt ale noastre. Pădurile, se vând și se defrișează mereu.
          Ia zi ce mai este al nostru? În afară de datorii?
    • +7 (7 voturi)    
      clasa (Marţi, 14 iulie 2020, 11:38)

      strategy [utilizator] i-a raspuns lui DrPepper

      Clasa se pune dupa prima nava model construita (sau prima nava cu renume)

      "The name of a naval ship class is most commonly the name of the lead ship, the first ship commissioned or built of its design."
      • -1 (1 vot)    
        clasa (Marţi, 14 iulie 2020, 12:00)

        DrPepper [utilizator] i-a raspuns lui strategy

        pai asta am scris si eu.. oricum o sa ne stea foarte frumos. Tara NATO cu nava clasa AbuDhabi... macar de ar gasi o alta varianta.. chiar si locala
    • 0 (6 voturi)    
      macar (Marţi, 14 iulie 2020, 11:53)

      gazpefoc [utilizator] i-a raspuns lui DrPepper

      macar sa le faca, dupa cum ii stiu eu pe francezi, in trei ani vor face doar sedinte.
  • 0 (6 voturi)    
    mixed feelings (Marţi, 14 iulie 2020, 11:29)

    g01an [utilizator]

    pe deoparte, pe foaie mi se parea mai buna oferta celor de la damen deci mi se pare pacat faptul ca au pierdut.
    pe de alta parte, cum necum, achizitia trebuie sa mearga mai departe cat mai repede si daca ar fi castigat ar fi intarziat dotarea marinei militare cu 4 corvete.

    nu-mi este clar cat de urgent este sa grabim inzestrarea sau daca trebuie sa ne concentram pe calitate din moment ce nu avem prea multe optiuni si se fac rar achizitii.... sper doar ca au ales bine.
  • +6 (6 voturi)    
    cat de bine au ales se va vedea peste 3 ani (Marţi, 14 iulie 2020, 12:43)

    alter_ego2013 [utilizator]

    Pe hartie sunt ceva mai ieftine corvetele franceze, dar am dubii ca vor fi gata in 3 ani. Damen au o prezenta constanta in santierele Galati si Mangalia, au deja multe nave construite in Romania, ceilalti trebuie sa importe si sa implementeze in Constanta tehnologiile franceze. Daca asta va insemna modernizarea santierului C-ta
    atunci e un castig, dar ma indoiesc ca vor fi gata in 3 ani, deci au si olandezii dreptate pe undeva.
  • 0 (4 voturi)    
    M.Neagra e linia intai a frontului Rusia-NATO (Marţi, 14 iulie 2020, 15:00)

    animatron [utilizator]

    Prima veste buna e ca in urmatorii ani Santierul Naval Constanta se va moderniza fortat la nivelul unor capabilitati tehnice de constructii militare moderne si asta e un avantaj pe termen lung.

    A doua veste buna e ca toate cele 4 nave si modernizarea celorlalte doua se vor face in tara (un + la PIB) si asta inseamna sute de locuri de munca inalt calificate asigurate pe ani de zile si incasari suplimentare de zeci de milioane de euro la bugetul local si national.

    A treia veste buna e ca in cativa ani (7-10) Romania va dispune la M.Neagra de o grupare navala corecta, la nivelul celor mai bune tehnologii ale unei marine militare NATO.

    As adauga un alt punct pozitiv, faptul ca acest contract ne apropie politico-militar de una dintre cele doua "mari puteri" europene (Franta) in detrimentul unei tari UE care ne-a sabotat constant in uttimii ani aderarea la Schengen (Olanda).

    Romania va avea astfel mai multe santiere navale (Galati, Constanta, Mangalia) capabile sa construiasca nave militare ultramoderne.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by