​FOTO Toate detaliile despre corveta Gowind 2500 pe care francezii de la Naval Group o vor construi în România pentru Forțele Navale

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 9 iulie 2019, 8:09 Actualitate | Defense


Corveta Gowind 2500, configuratia probabila pentru Romania
Foto: Hotnews
Patru corvete Gowind 2500 ar urma să fie construite în anii ce urmează la Constanța, la pachet cu modernizarea și înarmarea fregatelor Type 22 ale Forțelor Navale Române. Asocierea Naval Group - Șantierul Naval Constanța a câștigat contractul lansat de MApN cu un preț ofertat de 1,2 miliarde de euro, cu tot cu TVA. Vezi în articol ce specificații ar urma să aibă viitoarele nave fanion ale marinei române, ce tip de armament vor avea la bord și ce particularități îi fac experți să le considere printre cele mai performate din acest moment.

În urmă cu o săptămână MApN a anunțat oficial că asocierea Naval Group - Șantierul Naval Constanța (SNC) a fost desemnată câștigătoare în procedura de achiziție a patru corvete multifuncționale și de modernizare a celor două fregate de tip 22 ale Forțelor Navale Române - Regele Ferdinand și Regina Maria, două nave achiziționate în urmă cu 15 ani din Marea Britanie, dar care sunt aproape complet descoperite pe partea de armament și sisteme moderne.

Prețul oferit de asocierea câștigătoare, 1,2 miliarde de euro (inclusiv TVA), considerat de mulți specialiști unul foarte bun, va include construirea în țară a tuturor celor patru corvete și modernizarea cu aceleași sisteme a celor două fregate, precum și dotarea inițială cu armament (tunuri, rachete și torpile).

Procedura de achiziție a avut ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate au fost îndeplinite de ofertanți. Condiții tehnice de bază cereau ca nava să poate să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.

Conform cerințelor, navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

INFOGRAFIC - Corvetele Gowind 2500 - configurația probabilă pentru România:


Sursă: Naval Group / adaptare HotNews.ro

Corvete din clasa Gowind sunt printre cele mai noi tipuri de nave dezvoltate de Naval Group, printre cei mai mari constructori de nave militare din lume, iar mulți experți le consideră printre cele mai performante nave de acest tip în acest moment.

Cu toate acestea, până la acest contract cu România, Franța prin Naval Group nu a reușit să vândă modelul unei țări membre NATO. De aici și speculațiile privind prețul surprinzător de mic cu care grupul francez a intrat în competiție - totul pentru a asigura un contract într-o țară NATO.

Printre plusurile corvetei Gowind se numără caracteristicile stealth ce îi oferă o semnătură radar foarte mică, propulsia electrică ce o face extrem de silențioasă în lupta antisubmarin, un echipaj destul de suplu ca număr și un singur catarg central ce intergează toți senzorii, radarul, precum și centrul de comandă și luptă.

Gowind 2500 pentru România - specificații probabile:

Deplasament: 2.500 tone
Lungime: 102
Lățime: 16 metri
Pescaj: 5,4 metri
Propulsie: Diesel-electric - CODLAD (Combined Diesel Electric and Diesel)
Viteză maximă: 26 noduri (diesel), 8 noduri (electric)
Autonomie: 4.500 Mm la 15 noduri (21 de zile)
Echipaj: 65 (+15)
Combat Management System: SETIS, dezvoltat de Naval Group împreună cu Thales
Sonar în chila și sonar tractat: Ambele de la Thales (Kinglip și Captas-2)
Radar: model 3D Aesa de la Thales (cel mai probabil NS-100 sau Smart-S mk2)
Tun principal: OTO Melara 76 mm
Tunuri secundare: 2 x 20 mm (cel mai probabil model Nexter Narwhal)
Rachete anti-navă: 2 x 4 Exocet MM-40 Block 3 (MBDA)
Rachete anti-aeriene: 16 x VL Mica (MBDA) (cu posibilitatea operării viitoarei generații VL Mica NG)
Torpile: 2 x 3 lansatoare
Ambarcațiuni: 2 RHIB-uri de câte 9 metri (ascunse în interiorul corpului navei)
Helipad și hangar: Posibilitatea de a opera la bord și gara în hangar un elicopter de până la 10 tone, precum și posibilitatea de a opera drone de la bord


Foto - Imagine din șantierul naval din Lorient unde Naval Group construiește fregatele din clasa FREMM / Sursa: HotNews.ro
---

Catargul central - PSIM

Unul din elementele deosebite ale corvetelor Gowind este modulul central care găzduiește singurul catarg al navei, senzorii, radarul, sistemul de conducere al focului și centrul de comandă. Denumit PSIM (Panoramic Sensor and Intelligence Module), acesta este construit separat de restul navei și apoi este montat după ce restul navei a fost lansat la apă.

Sistemul cu un singur catarg permite practic o acoperire la 360 de grade a senzorilor fără să existe interferențe cu alte elemente structurale ale navei. Radarul este poziționat sub senzori, acoperit pentru protecție cu o structură din materiale composite. Dedesubt se află compartimentele unde acționează o parte din echipaj: centrul de comandă (CIC) precum și cel de conducere a focului.

Modelul PSIM este considerat un element tehnic și strategic destul de avansat, astfel încât Naval Group a extins principiul și pentru viitoarea generație de fregate a forțelor franceze - Frégates de taille intermédiaire (FTI) / clasa Belharra care vor un sistem asemănător.

Modul PSIM pe o corveta Gowind / Sursă: Naval Group


Modulul PSIM construit și gata de montat pe o navă lansată la apă / Sursă: HotNews.ro
---

Caracteristici stealth

Corveta de tip Gowind este considerată o navă „full stealth”.

Construcția navei pune accent pe elementele „stealth”, care să facă nava mult mai greu de detectat de inamic. Multe din elementele navei sunt ascunse în corpul acesteia (precum ambarcațiunile de tip RHIB sau lansatoarele de torpile), iar prin forma navei și materialele folosite aceasta are o semnătură radar foarte mică.

În plus, nava nu are un coș de fum tradițional, astfel că, pentru a emite cât mai puțină căldură și să minimizeze semnătura în infraroșu, gazele de la motor sunt expulzate prin jeturi în apă.

Modelul propus României vine și cu un sistem de propulsie hibridă diesel-electric, un element foarte important pentru lupta antisubmarin, atunci când navele de suprafață trebui să fie extrem de silențioase.

„Nava propusă de asocierea Naval Group - SNC are și propulsie electrică ce asigura deplasarea cu o viteza de pana la 8 noduri. Sistemul de propulsie are denumirea generică CODLAD”, informau reprezentanții asocierii pentru HotNews.ro în urmă cu câteva luni.


FOTO - Nava Gowind 2500 / Sursă: Naval Group
---

Rachete de la MBDA pentru lupta anti-navă și anti-aeriană

Pe partea de înarmare, corveta Gowind pentru România va veni echipată cu rachete de la grupul european MBDA. Pentru lupta antinavă vor fi utilizate câte patru rachete Exocet Block 3 pe fiecare parte a navei (grupurile vor fi montate spre mijlocul navei, în spatele catargului central). Rachetele Exocet sunt printre cele mai cunoscute în lume, testate în condiții reale și în conflicte de-a lungul timpului.

Ajunse la generația a treia, rachetele anti-navă Exocet oferă posibilitatea de a ataca nave sau ținte la suprafață de la aproape 200 de km depărtare, iar racheta este capabilă să zboare până la țintă drept sau după un curs prestabilit foarte aproape de suprafața apei, fapt ce o face greu detectabilă. Mai mult, racheta este foarte manevrieră și este și capabilă să evite singură valurile mai înalte. În plus, Exocet Block 3 e capabilă de ataca ținte la țărm, dar și pe uscat în zona de litoral.

Foto: Racheta Exocet Block 3 / Sursă: MBDA

Ca element conex, racheta Exocet Block 3 are toate șansele să fie aleasă ca racheta ce va apăra litoralul românesc, fiind singura rămasă în cursă în cadrul licitației de 137 de milioane de euro pentru sistemele mobile de lansare a rachetelor anti-navă de pe coastă lansată de MApN în 2018 și care ar trebui să se finalizeze în acest an.


Foto - Tipuri de misiuni de atac executate cu racheta Exocet Block 3 / Sursă: MBDA


Foto - Raza de acțiunea a rachetei Exocet Block 3 în Marea Neagră de pe navă în larg și de pe coastă / Sursă: MBDA

Pe partea de apărare anti-aeriană corvetele vor veni echipate cu un lansator vertical din familia Sylver (A-50 sau A-43) cu 16 celule care vor acomoda rachete antiaeriene VL Mica. Lansatorul cu cele 16 VL Mica va fi poziționat în partea din față a navei, în spatele tunului principal de 76 mm și în fața punții de comandă.

VL Mica este o rachetă antiaeriană și anti-rachetă ce poate angaja ținte oriunde între un kilometru și 20 de kilometri, iar MBDA laudă racheta pentru rata sa de succes. Reprezentanții MBDA au precizat de-a lungul timpului că o navă echipată cu mai puține rachete VL Mica ar putea face față la fel de bine unui atac la saturație precum alte nave echipate cu mai multe rachete anti-aeriene datorită eficienței sporite a modelului VL Mica.


Foto - Rachetă VL Mica cu lansare verticală de pe navă / Sursă: MBDA

De altfel, MBDA lucrează în prezent la viitoarea generație a rachetei denumită VL Mica NG și care ar trebui să fie fie gata de folosire undeva în orizontul 2026, cam pe când toate cele patru corvete românești ar trebui să fie gata. Avantajul va fi că VL Mica NG va fi compatibil cu actualele sisteme, astfel încât oricare navă dotată cu vechea generație să poată fi echipată cu noile modele.

VL Mica vine în două versiuni, una cu un ghidaj radar și alta cu cap infra roșu pentru identificarea țintei - o versatilitate care dă un plus în funcție de vreme sau de inamic.

Va putea Șantierul Naval Constanța să livreze navele în calendarul stabilit la licitație?

Surse apropiate situației au declarat pentru HotNews.ro că din punct de vedere al specificațiilor și capabilităților navei și armamentului propus nu există vreo grijă, însă un mare semn de întrebare se leagă de capacitatea asocierii Naval Group - Șantierul Naval Constanța de a construi cele patru nave, împreună cu modernizarea celor două fregate T22 la Constanța, în cadrul calendarului asumat.

Capacitatea constructorului francez de a face transferul de tehnologie necesar într-un șantier pe care nu-l deține, precum și posibilitatea SNC de a angaja suficient personal calificat care să poată duce la bun sfărșit construcția de nave militare pun sub semnul îndoielii respectarea graficului de a livra prima navă după trei ani de la semnarea contractului și toate cele patru în decurs de șapte ani.


Foto: Șantierul Naval Constanța / Sursă: SNC.ro

Pe de altă parte, în presă au apărut deja informații cum că proprietarul Șantierului Naval Constanța ar fi înregistrat în Insulele Marshal, stat reintrodus de UE pe „lista neagră” a jurisdicțiilor fiscale necooperante. Chestionat pe această temă în urmă cu o săptămână, ministrul Apărării Gabriel Leș a spus că nu cunosște situația, dar că există o decizie a comisiei de licitație care a considerat că nu există vreo problemă în dreptul asocierii Naval Group - SNC.

Rămâne de văzut ce va urma în perioada care vine. Ministrul Apărării a anunțat că MApN va declanșa o procedură de negociere și discutare a condițiilor contractuale și că speră ca în acest an să fie semnat și contractul cu Naval Grup - Șantierul Naval Constanța, moment de la care va începe să se scurgă termenul de trei ani pentru livrarea primei corvete și a primei fregate modernizate.

Care au fost ofertanții care s-au calificat în procedura de achiziție a corvetelor și ce soluții au propus:

- Naval Group - nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro.

- Damen - corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.

- Fincantieri - o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi - denumită Abu Dhabi Enhanced - cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.

Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:


- Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.

- Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.

- Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

- Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 - Regele Ferdinand și Regina Maria.

- Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














29161 vizualizari

  • +10 (12 voturi)    
    elicopter corveta (Marţi, 9 iulie 2019, 8:19)

    cugetatorul [utilizator]

    Elicopterul de pe corveta ar trebui sa fie capabil sa acroseze si sa lanseze rachete Exocet de la bord, marind astfel raza de actiune a
    rachetelor antinava
    • +1 (7 voturi)    
      Elicopter. (Marţi, 9 iulie 2019, 9:43)

      Sar Castic [utilizator] i-a raspuns lui cugetatorul

      Sper sa achizitioneze citeva NH90 sau Merlin pentru asta. Puma e depasit pe toate fronturile, chiar si civil!
      • +1 (5 voturi)    
        Esti sigur? (Marţi, 9 iulie 2019, 10:30)

        1anonim [utilizator] i-a raspuns lui Sar Castic

        Puma in hangar nava? N-am auzit..
        • -4 (16 voturi)    
          pe hartie arata traznet (Marţi, 9 iulie 2019, 12:01)

          AndJorj [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

          in realitate o sa fie ca si cu autostrada Transilvania - Bechtel. Le umplem alora buzunarele si pe teren nu iese nimic.
          • +1 (11 voturi)    
            Posibil. (Marţi, 9 iulie 2019, 13:10)

            prec [utilizator] i-a raspuns lui AndJorj

            Chiar foarte posibil. Un Bechtel franțuzesc.
            • +1 (5 voturi)    
              asta cu Bechtelul (Marţi, 9 iulie 2019, 18:01)

              Kosmos [utilizator] i-a raspuns lui prec

              INtentia Guv Nastase a fost de a frauda bugetul statului , deci nu putem da vina ca am dat din buzunarul nostru bani pe ceva ce nu s-a construit.
              Concluzia .depinde ce scrie in contract si cine -l scrie
          • 0 (6 voturi)    
            contractul initial semnat de statul roman si de (Marţi, 9 iulie 2019, 15:29)

            bancher [utilizator] i-a raspuns lui AndJorj

            Bechtel a fost unul avantajos ptr statul roman...problema este ca el a disparut fizic si a fost inlocuit cu tot felul de acte aditionale, unul mai pagubos decat altul.
            • 0 (0 voturi)    
              Ți-a zis ție Năstase că-i avantajos. (Miercuri, 10 iulie 2019, 8:29)

              prec [utilizator] i-a raspuns lui bancher

              Și a mai și dispărut....
    • +2 (4 voturi)    
      prostie imensa (Marţi, 9 iulie 2019, 15:23)

      Kornell [utilizator] i-a raspuns lui cugetatorul

      Exocet NU ARE variante care sa fie lansate de elicopter, parca Am sau Cm38 si 39 sunt doar in teste pt elicoptere (sunt rachete MARI, peste 1 m care nu stau pe pilonii exteriori ai elicopterelor ca pe avioane). Sunt probleme legate de viteza de lansare, de inaltime, de modul de aprindere al rachetei. Cat despre compatibilitatea lor cu Puma naval, e indoielnica.
      • +2 (2 voturi)    
        altii pot la noi merge si asa? (Marţi, 9 iulie 2019, 16:57)

        cugetatorul [utilizator] i-a raspuns lui Kornell

        aici
        https://www.youtube.com/watch?v=UkjbcXpM5o8
        sau aici
        https://defence-blog.com/news/helibras-rolls-out-first-exocet-armed-h225m-helicopter-for-brazil-navy.html
      • 0 (4 voturi)    
        Exocetul (Marţi, 9 iulie 2019, 18:03)

        Kosmos [utilizator] i-a raspuns lui Kornell

        poate fi lansat din avion de vanatoare , francezii le-au testat in razb din Falklands si s-au dovedit un succes
        • +2 (2 voturi)    
          mica erata: (Miercuri, 10 iulie 2019, 9:59)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

          Nu francezii l-au testat acolo....au fost rachete Exocet vandute de francezi catre argentinieni inca inainte de izbucnirea razboiului. Apoi s-a pus embargo asupra Argentinei, nimeni nu avea voie sa exporte armament acolo.
  • 0 (10 voturi)    
    Post factum: (Marţi, 9 iulie 2019, 9:23)

    Habermas [utilizator]

    Sincer, Ficantieri a incercat sa vanda Romaniei o corveta numita Abu Dhabi?? :)) Apoi chiar ca Italienii sunt zero la cunoasterea istoriei tarilor din Estul Uniunii Europene - si nici nu isi dau seama de nimic.
    • +10 (12 voturi)    
      nu numele a fost problema (Marţi, 9 iulie 2019, 10:06)

      yyyxxx1981 [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      ci faptul ca era de departe cea mai slaba dar si cea mai scumpa dintre variante.
      • +4 (6 voturi)    
        cea mai scumpa era de departe.. (Marţi, 9 iulie 2019, 11:36)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

        asa este.
      • 0 (4 voturi)    
        Stiu. Evident ca ai dreptate. (Marţi, 9 iulie 2019, 11:43)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

        Dar eu ma refer la cunoasterea contextului in care te duci sa vinzi. Vrei sa-ti maximizezi sansele sau nu? Aceste achizitii au si un aspect public si cultural: trebuie sa se potriveasca. Faptul ca ratezi acest aspect spune mult despre gandirea ta ca si ofertant.
        • +6 (6 voturi)    
          ... (Marţi, 9 iulie 2019, 15:48)

          cartograful [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

          @habermas
          o indelungata traditie navala internationala face ca prima nava din serie (pt. ca navele se construiesc in general in serii mici) sa dea numele "clasei" cum se numesc "tipurile" de nave. In loc sa spunem Skoda Octavia spunem submarin clasa Los Angeles de exemplu.
          Aici s-a nimerit sa se cheme Abu Dhabi pt. ca Emiratele au comandat prima unitate de tipul ala si au botezat-o in felul asta. Si mai departe a ramas numele clasei. Nu e un criteriu pe care sa pierzi o comanda.
          • 0 (4 voturi)    
            Multumesc pentru explicatie. (Marţi, 9 iulie 2019, 17:46)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

            Ok, inteleg. Dar tot nu-mi pica bine numele. Cu Los Angeles m-as simti perfect confortabil. Sau sa-mi vina cu o noua clasa, si sa primeasca numele Carol I sau Alexandru cel Bun.

            Cu Abu Dhabi ... in afara de faptul ca nu reflecta ceea ce sunt (si eu platesc pentru nava mea, Abu Dhabi au platit pentru nava lor), imi aduc permanent aminte de regimurile politice NEDEMOCRATICE.

            Deci, este vorba de niste simboluri comunicate prin numele date unor clase de name (si unor nave) care nu pot fi ignorate. Nu cred ca trebuie sa ne "supunem" unor traditii asa ca oile.
  • +2 (14 voturi)    
    CIWS (Marţi, 9 iulie 2019, 10:12)

    DSS [utilizator]

    marele minus al corvetei Gowind e pe apararea AA. Doar 16 Mica si lipsa CIWS. Tembelii care au facut caietul de sarcini au omis asta, evident.
    Damen venea cu RAM, probabil peste ceva timp se vor mai gasi ceva bani pt Milenium.
    PS diferenta de pret s-a facut exact pe asta, pt ca daca Damen nu punea RAM iesea tot pe acolo, la pretul francezilor
  • -2 (12 voturi)    
    SPAGA, cat e SPAGA? (Marţi, 9 iulie 2019, 10:50)

    Martha Logu [utilizator]

    tot cu 20% comision opereaza si francejii?
    • -5 (11 voturi)    
      nepretuita (Marţi, 9 iulie 2019, 11:42)

      revo [utilizator] i-a raspuns lui Martha Logu

      Cele 5 corvete, foarte modeste ca echipare dar scumpe, sunt mita pentru ca francezii sa nu renunte la nominalizarea lor la postul de Procuror Sef al Parchetului European.
      Kovesi este istorie.
      • 0 (4 voturi)    
        NU erau (Marţi, 9 iulie 2019, 13:56)

        unins [utilizator] i-a raspuns lui revo

        mai bune cinci vase de pescuit oceanic? Dar chelului ii trebuie tichie de margaritar, de.
  • -1 (11 voturi)    
    ! (Marţi, 9 iulie 2019, 10:53)

    Doaroparere [utilizator]

    nimic pt aparare AA raza scurta - CIWS; nimic pt interventii usoare - 50cal ceva; nimic antisubmarin. 2x4 rachete antinava; lansare doar 4 odata; nu vor trece de apararea unei flote de 2-3 nave inamice cu CIWS. ca de obicei - echipament scump si slab, in spiritul romanesc. mai avem si doua fregate fara nimic pe ele. marina - tinte pt submarine ......
    • +3 (5 voturi)    
      Ba are. (Marţi, 9 iulie 2019, 13:29)

      Vade Retro [utilizator] i-a raspuns lui Doaroparere

      Pentru apararea pe raza scurta, bateriile de Mica VL pot angaja simultan un numar mare de tinte variate, de la avioane la drone si rachete de croaziera.

      Pentru interventii usoare - tunurile automatice telecomandate Nexter Narwhal de 20mm au performante exceptionale.
      • +2 (4 voturi)    
        iar la partea anti sub (Marţi, 9 iulie 2019, 13:52)

        yyyxxx1981 [utilizator] i-a raspuns lui Vade Retro

        chiar sta cel mai bine. 2*3 torpila anti sub. Capacitate de operare elicopter 10 t ce are ca principal rol asw, sonar in chila + sonar tractat, propulsie electrica ce e utila tocmai cat cauti submarine.
  • +2 (16 voturi)    
    Nu pot sa nu remarc (Marţi, 9 iulie 2019, 11:13)

    amicugri [utilizator]

    Citeva slabiciuni:
    - toate sistemele si senzorii intr-un singur loc, unicul catarg. Prin urmare o lovitura in catarg scoate din lupta aceasta minunata nava; consider configuratia asta o deficienta severa;
    - apoi cica propulsie electrica dupa care citim datele, viteza 26 de noduri (nici macar 30 cit aveau pacheboturile transatlantice inainte de razboiul al doilea) cu propulsie diesel si 8 noduri cu propulsie electrica. La vitezele astea mai ca e o tinta stationara.
    Fie oamenii nostri nu stiu sa faca niste caiete de sarcini cumsecade, fie s-a lucrat mult pe "influente".
    • +1 (15 voturi)    
      Poate asta este scopul: (Marţi, 9 iulie 2019, 11:55)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui amicugri

      Sa-i distragem pe Rusi cu tinte miscatoare tentante, incat noi sa-i inconjuram cu caiacele si sa-i asaltam surprindzator cu cutzitele :)

      PS. Nu am suficiente informatii incat sa pot evalua situatia. Dar pot spune doar ca sunt sceptic fata de solutiile Franceze, pt ca eu vad la ei o problema culturala-generala: nu cauta functionarea practica ci tot felul de estetici ciudate bazate pe idea de centralism si ultra-centralizare.

      PS. Prefer sa nu ma bag unde nu cunosc suficient pt o opinie avizata. Sper ca exista motive solide in spatele acestei decizii.
    • 0 (10 voturi)    
      Cine să facă? (Marţi, 9 iulie 2019, 13:15)

      prec [utilizator] i-a raspuns lui amicugri

      Generali ca izmană maro, alde Oprea? Că ăștia populează forțele armate, indiferent de armă. Sau prin extrapolare, un Băsescu din marina militară, că numai ipochimene ca ăstea au ajuns să conducă țara.
    • +3 (5 voturi)    
      Raspuns la remarca lui amicugri (Marţi, 9 iulie 2019, 18:41)

      Mihai_D79 [utilizator] i-a raspuns lui amicugri

      O sa incerc un raspuns cat mai curpinzator la remarcile dumneavoastra:
      1) Toate systemele pe/in unicul catarg: pai nu are decat unul. Unde sa fie montate? Prin natura lor, radarele de detectie si iluminare a tintei, echipamentele de comunicatii, treubie amplasate cat mai sus. Centrul de comnada si control, desi integrat in structura catargului, este defapt sub nivelul puntii de comanda, destul de bine protejat. Arhitectura similara veti intalni la mai toate navele de lupta moderne, de la corvete, fregate pana la invidiatele distrugatoare AB. Nave cu sisteme radar multiple, sunt navele foarte mari, gen crucisatoarele Ticonderoga. Ati apreciat corect ca odata radarul de detectie sau cel de conducere a focului sunt incapacitate, nava pierde mare parte din capacitatile ofensive, dar aceasta problema e comuna tuturor navelor din aceasta categorie, sau chiar din clase mai mari.
      2) Vitezele: propulsia electrica nu este folosita pentru mars, e folosita doar in momentul in care sonarele detecteaza ceva, si pentru o mai buna detectie, se trece pe propulsia electrica (mult mai silentioasa). In acest mod motoarele se folosesc mai mult pentru manevere (,emtinerea navei pe o anuimta directie, sau la un anumit punct), nu penru deplasare de la A la B. Viteza de 26 de noduri din propulsia diesel este o viteza rezonabila, comuna navelor din aceasta categorie. Sigur, se poate si mai bine, dar in general se obtine in baza unui consum mult sporti de combustibil, o uzura mai accentuata a motoarelor, etc.
      Per total, daca consideram ca in cele 1.2 miliarde sunt incluse si modernizarea fregatelor (senzori, contramasuri, rachete antinava si AA), ajungem la un pret aproximativ de 250 milioane pe corveta, ceea ce nu e de loc rau (comparati cu cat plateste Egiptul de exemplu). Probabil ca au dorit foarte mult si un client NATO, asa cum se spune si in articol.

      Singurul punct discutabil e partea AA, unde 16 MICA posibil sa nu fie suficiente. Aici Damen parea mai bine plasat, cu 8 ESSM si 21RAM.
  • -5 (13 voturi)    
    Bani aruncati (Marţi, 9 iulie 2019, 13:59)

    unins [utilizator]

    in vant! Toate le-am rezolvat, mai ramasese marina militara, ca sa stapanim marile lumii.
    • +4 (6 voturi)    
      In tara asta sunt multe de rezolvat, (Marţi, 9 iulie 2019, 16:27)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui unins

      dar nici nu poti sa te prezinti in NATO cu barci cu panze sau vapoare cu motoare pe abur, care se scufunda la primul vant mai tare.
      • -1 (3 voturi)    
        Rolul nostru (Marţi, 9 iulie 2019, 20:16)

        unins [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        in NATO, este sa cumparam armament american, sa punem la dispozitia americanilor un teritoriu cat mai aproape de Rusia si sa oferim carne de tun pentru zonele de operatii mai periculoase. Recent, am vazut ca acelesi cerinte le-au emis americanii fata de Germania, invitandu-i sa trimita trupe in Siria, ptr. inlocuirea soldatilor americani. Sunt curios cum vor raspunde nemtii.
        • 0 (2 voturi)    
          armata germana s-a facut (Miercuri, 10 iulie 2019, 10:02)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui unins

          de ras in Afganistan...Nu cred ca nemtii vor mai trimite trupe pe undeva. E hilar sa ii vezi ca se anteneaza cu cozi de matura pe post de mitraliera, asta nici in armata RSR nu am vazut.
          • -1 (1 vot)    
            Waldorf (Miercuri, 10 iulie 2019, 15:41)

            revo [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Nu mai rade! Asa se invata, pas cu pas, matura cu matura.
            Este o extensie a sistemului de invatamant avansat Waldorf: in clasa I-a, copiii nu pun mana pe creion sau stilou, ci deseneaza fiecare litera cu degetelele, in aer! Miscarea se imprima bine pe creier iar pe la sfarsitul anului, trec la creion.
            Si chiar si maestrii in arte martiale incep instruirea cu lustruitul parchetului, alternativ mana stanga, mana dreapta, mana stanga, mana dreapta...
    • +2 (8 voturi)    
      Adevarul e ca (Marţi, 9 iulie 2019, 17:41)

      yyyxxx1981 [utilizator] i-a raspuns lui unins

      suntem departe rau de Crimeia si de urs ca sa ne permitem sa stam cu izmenele in vine. Unii se cred prin Andora pe semne. Ar trebui sa studieze putin Geografia dar si Istoria
      • 0 (4 voturi)    
        Ai dreptate! (Marţi, 9 iulie 2019, 20:19)

        unins [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

        Ne mai trebuia 4 corvete ca sa-i intimidam pe rusi. Daca comandam 5, ne returnau rusii tezaurul, fara sa-l mai solicitam noi.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version