În urmă cu o săptămână MApN a anunțat oficial că asocierea Naval Group - Șantierul Naval Constanța (SNC) a fost desemnată câștigătoare în procedura de achiziție a patru corvete multifuncționale și de modernizare a celor două fregate de tip 22 ale Forțelor Navale Române - Regele Ferdinand și Regina Maria, două nave achiziționate în urmă cu 15 ani din Marea Britanie, dar care sunt aproape complet descoperite pe partea de armament și sisteme moderne.
Prețul oferit de asocierea câștigătoare, 1,2 miliarde de euro (inclusiv TVA), considerat de mulți specialiști unul foarte bun, va include construirea în țară a tuturor celor patru corvete și modernizarea cu aceleași sisteme a celor două fregate, precum și dotarea inițială cu armament (tunuri, rachete și torpile).
Procedura de achiziție a avut ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate au fost îndeplinite de ofertanți. Condiții tehnice de bază cereau ca nava să poate să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.
Conform cerințelor, navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.
INFOGRAFIC - Corvetele Gowind 2500 - configurația probabilă pentru România:

Sursă: Naval Group / adaptare HotNews.ro
Corvete din clasa Gowind sunt printre cele mai noi tipuri de nave dezvoltate de Naval Group, printre cei mai mari constructori de nave militare din lume, iar mulți experți le consideră printre cele mai performante nave de acest tip în acest moment.
Cu toate acestea, până la acest contract cu România, Franța prin Naval Group nu a reușit să vândă modelul unei țări membre NATO. De aici și speculațiile privind prețul surprinzător de mic cu care grupul francez a intrat în competiție - totul pentru a asigura un contract într-o țară NATO.
Printre plusurile corvetei Gowind se numără caracteristicile stealth ce îi oferă o semnătură radar foarte mică, propulsia electrică ce o face extrem de silențioasă în lupta antisubmarin, un echipaj destul de suplu ca număr și un singur catarg central ce intergează toți senzorii, radarul, precum și centrul de comandă și luptă.
Gowind 2500 pentru România - specificații probabile:
Deplasament: 2.500 tone
Lungime: 102
Propulsie: Diesel-electric - CODLAD (Combined Diesel Electric and Diesel)
Viteză maximă: 26 noduri (diesel), 8 noduri (electric)
Autonomie: 4.500 Mm la 15 noduri (21 de zile)
Echipaj: 65 (+15)
Combat Management System: SETIS, dezvoltat de Naval Group împreună cu Thales
Sonar în chila și sonar tractat: Ambele de la Thales (Kinglip și Captas-2)
Radar: model 3D Aesa de la Thales (cel mai probabil NS-100 sau Smart-S mk2)
Tun principal: OTO Melara 76 mm
Tunuri secundare: 2 x 20 mm (cel mai probabil model Nexter Narwhal)
Rachete anti-navă: 2 x 4 Exocet MM-40 Block 3 (MBDA)
Rachete anti-aeriene: 16 x VL Mica (MBDA) (cu posibilitatea operării viitoarei generații VL Mica NG)
Torpile: 2 x 3 lansatoare
Ambarcațiuni: 2 RHIB-uri de câte 9 metri (ascunse în interiorul corpului navei)
Helipad și hangar: Posibilitatea de a opera la bord și gara în hangar un elicopter de până la 10 tone, precum și posibilitatea de a opera drone de la bord

Foto - Imagine din șantierul naval din Lorient unde Naval Group construiește fregatele din clasa FREMM / Sursa: HotNews.ro
---
Catargul central - PSIM
Unul din elementele deosebite ale corvetelor Gowind este modulul central care găzduiește singurul catarg al navei, senzorii, radarul, sistemul de conducere al focului și centrul de comandă. Denumit PSIM (Panoramic Sensor and Intelligence Module), acesta este construit separat de restul navei și apoi este montat după ce restul navei a fost lansat la apă.
Sistemul cu un singur catarg permite practic o acoperire la 360 de grade a senzorilor fără să existe interferențe cu alte elemente structurale ale navei. Radarul este poziționat sub senzori, acoperit pentru protecție cu o structură din materiale composite. Dedesubt se află compartimentele unde acționează o parte din echipaj: centrul de comandă (CIC) precum și cel de conducere a focului.
Modelul PSIM este considerat un element tehnic și strategic destul de avansat, astfel încât Naval Group a extins principiul și pentru viitoarea generație de fregate a forțelor franceze - Frégates de taille intermédiaire (FTI) / clasa Belharra care vor un sistem asemănător.


Modulul PSIM construit și gata de montat pe o navă lansată la apă / Sursă: HotNews.ro
---
Caracteristici stealth
În plus, nava nu are un coș de fum tradițional, astfel că, pentru a emite cât mai puțină căldură și să minimizeze semnătura în infraroșu, gazele de la motor sunt expulzate prin jeturi în apă.
Modelul propus României vine și cu un sistem de propulsie hibridă diesel-electric, un element foarte important pentru lupta antisubmarin, atunci când navele de suprafață trebui să fie extrem de silențioase.

FOTO - Nava Gowind 2500 / Sursă: Naval Group
---
Pe partea de înarmare, corveta Gowind pentru România va veni echipată cu rachete de la grupul european MBDA. Pentru lupta antinavă vor fi utilizate câte patru rachete Exocet Block 3 pe fiecare parte a navei (grupurile vor fi montate spre mijlocul navei, în spatele catargului central). Rachetele Exocet sunt printre cele mai cunoscute în lume, testate în condiții reale și în conflicte de-a lungul timpului.
Ajunse la generația a treia, rachetele anti-navă Exocet oferă posibilitatea de a ataca nave sau ținte la suprafață de la aproape 200 de km depărtare, iar racheta este capabilă să zboare până la țintă drept sau după un curs prestabilit foarte aproape de suprafața apei, fapt ce o face greu detectabilă. Mai mult, racheta este foarte manevrieră și este și capabilă să evite singură valurile mai înalte. În plus, Exocet Block 3 e capabilă de ataca ținte la țărm, dar și pe uscat în zona de litoral.

Foto: Racheta Exocet Block 3 / Sursă: MBDA
Ca element conex, racheta Exocet Block 3 are toate șansele să fie aleasă ca racheta ce va apăra litoralul românesc, fiind singura rămasă în cursă în cadrul licitației de 137 de milioane de euro pentru sistemele mobile de lansare a rachetelor anti-navă de pe coastă lansată de MApN în 2018 și care ar trebui să se finalizeze în acest an.

Foto - Tipuri de misiuni de atac executate cu racheta Exocet Block 3 / Sursă: MBDA

Foto - Raza de acțiunea a rachetei Exocet Block 3 în Marea Neagră de pe navă în larg și de pe coastă / Sursă: MBDA
Pe partea de apărare anti-aeriană corvetele vor veni echipate cu un lansator vertical din familia Sylver (A-50 sau A-43) cu 16 celule care vor acomoda rachete antiaeriene VL Mica. Lansatorul cu cele 16 VL Mica va fi poziționat în partea din față a navei, în spatele tunului principal de 76 mm și în fața punții de comandă.
VL Mica este o rachetă antiaeriană și anti-rachetă ce poate angaja ținte oriunde între un kilometru și 20 de kilometri, iar MBDA laudă racheta pentru rata sa de succes. Reprezentanții MBDA au precizat de-a lungul timpului că o navă echipată cu mai puține rachete VL Mica ar putea face față la fel de bine unui atac la saturație precum alte nave echipate cu mai multe rachete anti-aeriene datorită eficienței sporite a modelului VL Mica.

Foto - Rachetă VL Mica cu lansare verticală de pe navă / Sursă: MBDA
De altfel, MBDA lucrează în prezent la viitoarea generație a rachetei denumită VL Mica NG și care ar trebui să fie fie gata de folosire undeva în orizontul 2026, cam pe când toate cele patru corvete românești ar trebui să fie gata. Avantajul va fi că VL Mica NG va fi compatibil cu actualele sisteme, astfel încât oricare navă dotată cu vechea generație să poată fi echipată cu noile modele.
VL Mica vine în două versiuni, una cu un ghidaj radar și alta cu cap infra roșu pentru identificarea țintei - o versatilitate care dă un plus în funcție de vreme sau de inamic.
Va putea Șantierul Naval Constanța să livreze navele în calendarul stabilit la licitație?
Surse apropiate situației au declarat pentru HotNews.ro că din punct de vedere al specificațiilor și capabilităților navei și armamentului propus nu există vreo grijă, însă un mare semn de întrebare se leagă de capacitatea asocierii Naval Group - Șantierul Naval Constanța de a construi cele patru nave, împreună cu modernizarea celor două fregate T22 la Constanța, în cadrul calendarului asumat.
Capacitatea constructorului francez de a face transferul de tehnologie necesar într-un șantier pe care nu-l deține, precum și posibilitatea SNC de a angaja suficient personal calificat care să poată duce la bun sfărșit construcția de nave militare pun sub semnul îndoielii respectarea graficului de a livra prima navă după trei ani de la semnarea contractului și toate cele patru în decurs de șapte ani.

Foto: Șantierul Naval Constanța / Sursă: SNC.ro
Pe de altă parte, în presă au apărut deja informații cum că proprietarul Șantierului Naval Constanța ar fi înregistrat în Insulele Marshal, stat reintrodus de UE pe „lista neagră” a jurisdicțiilor fiscale necooperante. Chestionat pe această temă în urmă cu o săptămână, ministrul Apărării Gabriel Leș a spus că nu cunosște situația, dar că există o decizie a comisiei de licitație care a considerat că nu există vreo problemă în dreptul asocierii Naval Group - SNC.
Rămâne de văzut ce va urma în perioada care vine. Ministrul Apărării a anunțat că MApN va declanșa o procedură de negociere și discutare a condițiilor contractuale și că speră ca în acest an să fie semnat și contractul cu Naval Grup - Șantierul Naval Constanța, moment de la care va începe să se scurgă termenul de trei ani pentru livrarea primei corvete și a primei fregate modernizate.
- Naval Group - nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro.
- Damen - corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.
Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:
- Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.
- Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.
- Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.
- Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 - Regele Ferdinand și Regina Maria.
- Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.
rachetelor antinava
Concluzia .depinde ce scrie in contract si cine -l scrie
https://www.youtube.com/watch?v=UkjbcXpM5o8
sau aici
https://defence-blog.com/news/helibras-rolls-out-first-exocet-armed-h225m-helicopter-for-brazil-navy.html
o indelungata traditie navala internationala face ca prima nava din serie (pt. ca navele se construiesc in general in serii mici) sa dea numele "clasei" cum se numesc "tipurile" de nave. In loc sa spunem Skoda Octavia spunem submarin clasa Los Angeles de exemplu.
Aici s-a nimerit sa se cheme Abu Dhabi pt. ca Emiratele au comandat prima unitate de tipul ala si au botezat-o in felul asta. Si mai departe a ramas numele clasei. Nu e un criteriu pe care sa pierzi o comanda.
Cu Abu Dhabi ... in afara de faptul ca nu reflecta ceea ce sunt (si eu platesc pentru nava mea, Abu Dhabi au platit pentru nava lor), imi aduc permanent aminte de regimurile politice NEDEMOCRATICE.
Deci, este vorba de niste simboluri comunicate prin numele date unor clase de name (si unor nave) care nu pot fi ignorate. Nu cred ca trebuie sa ne "supunem" unor traditii asa ca oile.
Damen venea cu RAM, probabil peste ceva timp se vor mai gasi ceva bani pt Milenium.
PS diferenta de pret s-a facut exact pe asta, pt ca daca Damen nu punea RAM iesea tot pe acolo, la pretul francezilor
Kovesi este istorie.
Pentru interventii usoare - tunurile automatice telecomandate Nexter Narwhal de 20mm au performante exceptionale.
- toate sistemele si senzorii intr-un singur loc, unicul catarg. Prin urmare o lovitura in catarg scoate din lupta aceasta minunata nava; consider configuratia asta o deficienta severa;
- apoi cica propulsie electrica dupa care citim datele, viteza 26 de noduri (nici macar 30 cit aveau pacheboturile transatlantice inainte de razboiul al doilea) cu propulsie diesel si 8 noduri cu propulsie electrica. La vitezele astea mai ca e o tinta stationara.
Fie oamenii nostri nu stiu sa faca niste caiete de sarcini cumsecade, fie s-a lucrat mult pe "influente".
PS. Nu am suficiente informatii incat sa pot evalua situatia. Dar pot spune doar ca sunt sceptic fata de solutiile Franceze, pt ca eu vad la ei o problema culturala-generala: nu cauta functionarea practica ci tot felul de estetici ciudate bazate pe idea de centralism si ultra-centralizare.
PS. Prefer sa nu ma bag unde nu cunosc suficient pt o opinie avizata. Sper ca exista motive solide in spatele acestei decizii.
1) Toate systemele pe/in unicul catarg: pai nu are decat unul. Unde sa fie montate? Prin natura lor, radarele de detectie si iluminare a tintei, echipamentele de comunicatii, treubie amplasate cat mai sus. Centrul de comnada si control, desi integrat in structura catargului, este defapt sub nivelul puntii de comanda, destul de bine protejat. Arhitectura similara veti intalni la mai toate navele de lupta moderne, de la corvete, fregate pana la invidiatele distrugatoare AB. Nave cu sisteme radar multiple, sunt navele foarte mari, gen crucisatoarele Ticonderoga. Ati apreciat corect ca odata radarul de detectie sau cel de conducere a focului sunt incapacitate, nava pierde mare parte din capacitatile ofensive, dar aceasta problema e comuna tuturor navelor din aceasta categorie, sau chiar din clase mai mari.
2) Vitezele: propulsia electrica nu este folosita pentru mars, e folosita doar in momentul in care sonarele detecteaza ceva, si pentru o mai buna detectie, se trece pe propulsia electrica (mult mai silentioasa). In acest mod motoarele se folosesc mai mult pentru manevere (,emtinerea navei pe o anuimta directie, sau la un anumit punct), nu penru deplasare de la A la B. Viteza de 26 de noduri din propulsia diesel este o viteza rezonabila, comuna navelor din aceasta categorie. Sigur, se poate si mai bine, dar in general se obtine in baza unui consum mult sporti de combustibil, o uzura mai accentuata a motoarelor, etc.
Per total, daca consideram ca in cele 1.2 miliarde sunt incluse si modernizarea fregatelor (senzori, contramasuri, rachete antinava si AA), ajungem la un pret aproximativ de 250 milioane pe corveta, ceea ce nu e de loc rau (comparati cu cat plateste Egiptul de exemplu). Probabil ca au dorit foarte mult si un client NATO, asa cum se spune si in articol.
Singurul punct discutabil e partea AA, unde 16 MICA posibil sa nu fie suficiente. Aici Damen parea mai bine plasat, cu 8 ESSM si 21RAM.
Este o extensie a sistemului de invatamant avansat Waldorf: in clasa I-a, copiii nu pun mana pe creion sau stilou, ci deseneaza fiecare litera cu degetelele, in aer! Miscarea se imprima bine pe creier iar pe la sfarsitul anului, trec la creion.
Si chiar si maestrii in arte martiale incep instruirea cu lustruitul parchetului, alternativ mana stanga, mana dreapta, mana stanga, mana dreapta...