Premiul Nobel pentru Literatură a fost câștigat în 2022 de scriitoarea franceză Annie Ernaux „pentru curajul și acuitatea clinică cu care ea descoperă rădăcinile, îndepărtările și reținerile memoriei personale”.

Annie Ernaux, laureata Premiului Nobel pentru Literatura in 2022Foto: Ulises Ruiz / AFP / Profimedia

Amintind că aceasta este autoare a peste 30 de opere literare, Academia Regală Suedeză de Științe notează că în scrierile sale Ernaux analizează cu consecvență și din unghiuri diferite o viață marcată de diferențe puternice în privința genului, limbii și clasei sociale.

„Cu mare curaj și acuitate clinică, Annie Ernaux dezvăluie agonia experienței de clasă, descriind rușinea, umilirea, gelozia sau lipsa de capacitate de a vedea cine ești. Ea a reușit ceva admirabil și de durată”, notează Academia Suedeză.

Ernaux a afirmat că scrisul este un act politic care își deschide ochii față de inegalitățile sociale. „În acest scop ea folosește limba ca un 'cuțit', după cum spune chiar ea, pentru a tăia vălurile imaginației”, mai notează Academia Suedeză.

Ernaux s-a născut în 1940 și a crescut în orășelul Yvetot din Normandia, părinții ei fiind proprietarii unei băcănii și a unei cafenele care au intrat în pătura burgheză a societății în pofida originilor umile.

Ea a scris prima sa carte, „Les armoires Vides”, la vârsta de 34 de ani, însă abia al patrulea său roman, „La place”, lansat în 1983 i-a adus recunoașterea largă.

Câștigătorii de până acum ai Premiului Nobel în 2022

Academia Regală Suedeză de Științe a acordat luni Premiul Nobel pentru Medicină de anul acesta cercetătorului suedez Svante Pääbo pentru descoperirile sale privind genomul homininilor dispăruți și evoluția umană.

Prin cercetările sale de pionierat, Svante Pääbo a realizat ceva aparent imposibil: a secvențiat genomul Neanderthalului, o rudă dispărută a oamenilor din zilele noastre. De asemenea, a făcut o descoperire senzațională a unui hominin necunoscut până atunci, Denisova.

Marți, cercetătorii Alain Aspect, John F. Clauser și Anton Zeilinger au primit Premiul Nobel pentru Fizică pentru experimentele cu fotoni interconectați, stabilind încălcarea inegalităților Bell și pionierat în știința informației cuantice.

Alain Aspect (Franța), John Clauser (SUA) și Anton Zeilinger (Austria) au realizat experimente revoluționare folosind stări cuantice „interconectate” (entangled) , în care două particule se comportă ca o singură unitate chiar și atunci când sunt separate. Rezultatele lor au deschis calea pentru o nouă tehnologie bazată pe informații cuantice, a explicat Academia Suedeză pentru Științe.

Miercuri, Premiul Nobel pentru Chimie a fost acordat lui Carolyn R. Bertozzi, Morten Meldal și K. Barry Sharpless pentru dezvoltarea chimiei click și a chimiei bio-ortogonale.

„Premiul Nobel pentru Chimie din 2022 este despre ușurarea proceselor dificile. Chimia click și reacțiile bio-ortogonale au dus chimia într-o nouă eră a funcționalității”, a subliniat Academia Regală Suedeză de Științe.

Barry Sharpless a devenit astfel doar a cincea persoană din istorie care a câștigat un al doilea Premiu Nobel, el fiind laureat și în 2001. Acordarea Premiului Nobel pentru Chimie de anul acesta a fost remarcabilă și datorită faptului că doi dintre favoriții dați de analiști, Sharpless și Bertozzi, au câștigat Nobelul, rezultatul votului Academiei Regale Suedeze de Științe fiind notoriu de dificil de prognozat.

Decernarea Premiului Nobel pentru Literatură va fi urmată de cea a premiului pentru pace vineri.

Anul trecut Premiul Nobel pentru Literatură a fost câștigat de scriitorul Abdulrazak Gurnah din Zanzibar pentru „abordarea fără compromisuri şi plină de compasiune a efectelor colonialismului şi a destinului refugiaţilor în prăpastia dintre culturi şi continente”, potrivit Academiei Suedeze.