Părinții, educatorii și politicienii din întreaga lume dezbat dacă să trimită copiii să învețe în persoană la școală în timpul pandemiei de COVID-19. Însă acum un nou studiu major realizat în Statele Unite a descoperit că în majoritatea țării deschiderea școlilor nu a fost asociată cu o creștere a incidenței de infecții cu coronavirusul în comunitate, relatează MedicalXpress.

Scoala in timpul pandemieiFoto: JENS BUTTNER / AFP / Profimedia

Constatările studiului care a fost realizat la nivel național și publicat în revista Nature Medicine au fost obținute după analizarea a 895 de districte școlare din Statele Unite.

„Rezultatele sugerează că este posibil ca școlile să funcționeze în siguranță în persoană fără o creștere a ratei de cazuri în comunitate”, afirmă dr. Richard Nelson, profesor de epidemiologie la Universitatea Utah Health și coautor al studiului.

„Dar este valabil și reversul. În unele zone școala în format fizic pare să fi fost o sursă a răspândirii comunitare”, avertizează acesta.

Cercetătorii au analizat date culese pe regiuni timp de 12 săptămâni între iulie și septembrie 2020 și le-au împărțit în zonele de Nord-Est, Midwest (Vestul Mijlociu), Sud și Vestul Muntos. Studiul a descoperit că:

  • în fiecare regiune analizată numărul de cazuri de COVID-19 a crescut în săptămânile ce au urmat începerii școlii;
  • Sudul a fost singura regiune în care incidența infecțiilor a fost mai ridicată în comitate cu învățământ în persoană sau hibrid, comparativ cu comitatele cu învățământ virtual;
  • în toate celelalte regiuni ratele de transmitere comunitară în timpul perioadei care a urmat deschiderii școlilor au fost similare, indiferent dacă învățarea s-a făcut la distanță, în sistem hibrid sau în persoană.

„Știm că numărul de cazuri a crescut substanțial toamna trecută în întreaga țară”, afirmă Nelson, adăugând că „în unele zone ale țării formatul școlar a fost un factor care a contribuit la creșterea ratelor de infectare, în timp ce în alte locuri nu”.

Educație la distanță versus învățământ în persoană

În Sudul SUA, unde cercetătorii au analizat 191 de comitate, învățământul tradițional în persoană a fost asociat cu o creștere a numărului de cazuri transmise comunitar la două săptămâni după începerea școlii.

Numărul de cazuri a crescut preponderent în rândul copiilor cu vârsta între 0 și 9 ani și a celor de peste 20 de ani. Cercetătorii nu au avut la dispoziție suficiente date pentru a analiza impactul asupra diferitelor categorii de elevi (din învățământul primar, gimnaziu și liceu).

Oamenii de știință americani au controlat în cercetare și efectul diferitelor politici locale ca de exemplu închiderea afacerilor și a mijloacelor de transport în comun, anularea evenimentelor publice, nivelul testării pentru COVID și urmărirea contactelor, precum și obligativitatea de a purta masca de protecție.

Însă deoarece oamenii nu respectă cu strictețe aceste măsuri, o altă piesă importantă a datelor luată în considerare de cercetători a fost mobilitatea comunității.

Aceste date au fost culese din istoricul locației Google și reflectă cât de mult s-au deplasat de fapt oamenii în comunitate, cercetătorii împărțindu-le în 4 categorii: deplasări între locuințe, la locul de muncă, magazine alimentare/farmacie și magazine cu amănuntul/locuri de recreație.

În comunitățile în care oamenii s-au deplasat mult există mai multă interacțiune socială în afara școlilor și, prin urmare, mai multe oportunități pentru coronavirus să se răspândească, spune dr. Nelson.

Importanța mobilității în cadrul comunității

„În ceea ce privește incidența de cazuri, școala tradițională într-o zonă în care există multe deplasări arată diferit de școala tradițională în care nu prea există multe deplasări în comunitate”, afirmă cercetătorul.

„Din acest motiv, este important să luăm în considerare mobilitatea la nivel de comunitate când evaluăm impactul pe care l-au avut școlile asupra numărului de cazuri”, explică acesta.

Luate împreună, datele sugerează că impactul învățământului tradițional comparativ cu al celui hibrid în răspândirea comunitară a coronavirusului a variat în diferitele părți ale SUA.

„Este important de notat că școlile nu sunt insule. Ele fac parte din rețeaua mai largă a comunității”, spune dr. Westyn Branch-Elliman, medic la Boston Healthcare System și coautor al studiului.

Acesta amintește că la momentul culegerii datelor pentru studiu vaccinurile anti-Covid nu erau disponibile și varianta Delta încă nu apăruse, afirmând că vor fi necesare cercetări suplimentare pentru a investiga impactul acestora asupra răspândirii coronavirusului.

Citește și: