O echipă de cercetători condusă de oameni de știință de la Universitatea Duke din Statele Unite a identificat cum multiple mutații ale proteinei Spike a coronavirusului SARS-CoV-2 creează independent variante care sunt mai infecțioase și posibil mai rezistente față de anticorpi, relatează MedicalXpress.

CoronavirusFoto: Aleksey Nikolskyi/Kremlin Pool / Zuma Press / Profimedia

Prin dezvoltarea unor mutații ale proteinei Spike (țepușă), una dintre variante a reușit să sară de la oameni la nurci și apoi înapoi la oameni.

Alte variante - printre care Alfa, apărută prima dată în Marea Britanie; Beta, apărută în Africa de Sud; și Gamma, identificată pentru prima dată în Brazilia - au dezvoltat independent mutații ale proteinei Spike care le-au crescut abilitatea de a se răspândi ușor în rândul populației umane și de a rezista unor anticorpi.

„Țepușa de pe suprafața virusului ajută SARS-CoV-2 să intre în celulele-gazdă”, afirmă dr. Priyamvada Acharya, directoarea Diviziei de biologie structurală la Institutul de Vaccinuri Umane al Universității Duke și autor principal al studiului.

„Modificările proteinei Spike determină transmisibilitatea virusului - cât de departe și rapid se răspândește”, explică aceasta.

„Unele variații ale țepușei SARS-CoV-2 au loc în momente diferite și în locuri diferite din lume dar au rezultate similare, așa că este important să înțelegem mecanismele acestor mutații ale proteinei Spike pe măsură ce depunem eforturi pentru a lupta împotriva acestei pandemii”, susține cercetătoarea.

Abilitate mai ridicată de a se lega de gazdă

Acharya și colegii ei au dezvoltat modele structurale pentru a identifica modificările proteinei Spike a coronavirusului și au folosit analiza computațională pentru a vedea cum funcționează acestea.

„Prin construirea unui schelet al proteinei Spike am reușit să vedem cum se mișcă țepușa și cum această mișcare se schimbă cu mutațiile”, afirmă dr. Rory Henderson, unul dintre autorii studiului.

„Diferintele variante ale țepușei nu se mișcă în același fel dar realizează aceeași sarcină. Variantele apărute pentru prima dată în Africa de Sud și Brazilia folosesc un mecanism în timp ce variantele din Marea Britanie și apărute la nurci folosesc un alt mecanism”, explică acesta.

Toate variantele prezintă o abilitate mai ridicată de a se lega de gazdă, cel mai notabil prin receptorul ACE2.

„Mai infecțios și invaziv”

Modificarea creează de asemenea virusuri care sunt mai puțin susceptibile față de anticorpi, provocând îngrijorări că acumularea continuă de mutații ale proteinei Spike ar putea reduce eficacitatea vaccinurilor dezvoltate până în prezent.

Dr. Sophie Gobeil, autor corespondent al studiului, afirmă că acesta a scos în evidență complexitatea virusului.

„Este uluitor câte moduri diferite găsește virusul pentru a fi mai infecțios și mai invaziv”, a declarat aceasta.

Cercetătorii și-au publicat studiul în prestigioasa revistă Science.

Pe același subiect: