Cercetătorii chinezi au anunțat joi că au descoperit noi coronavirusuri în rândul liliecilor, inclusiv unul care ar fi cel mai apropiat genetic de COVID-19 identificat până acum, relatează CNN.

CoronavirusFoto: Aleksey Nikolskyi/Kremlin Pool / Zuma Press / Profimedia

Potrivit cercetătorilor, descoperirile făcute de aceștia într-o singură regiune mică din provincia Yunnan din sud-vestul Chinei arată cât de multe coronavirusuri sunt prezente în rândul liliecilor și cât de multe dintre acestea ar putea avea potențialul de a sări la oameni.

Weifeng Shi de la Universitatea Shandong și colegii ei au colectat mostre de lilieci ce trăiesc în păduri între mai 2019 și noiembrie 2020, testând urina și excrementele acestora și luând mostre de salivă.

„În total am construit 24 de noi genomuri ale unor noi coronavirusuri de la diferite specii de lilieci, inclusiv patru noi coronavirusuri SARS-CoV2”, au scris cercetătorii într-un studiu publicat în revista Cell.

Unul dintre acestea, numit RpYN06 și găsit la specia de liliac Rhinolophus pusillus, a fost foarte similar genetic cu coronavirusul SARS-CoV-2 care a declanșat pandemia mondială, potrivit cercetătorilor.

Aceștia afirmă că RpYN06 ar fi cel mai apropiat coronavirus de SARS-CoV-2 descoperit până acum, cu excepția unor diferențe genetice la proteina țepușă folosită de virus pentru a se atașa de celulă.

„Aceste rezultate demonstrează clar că virusuri înrudite apropiat cu SARS-CoV-2 continuă să circule în populațiile de lilieci și în unele regiuni ar putea avea o incidență relativ ridicată”.

„Liliecii sunt rezervoare bine cunoscute pentru o varietate de virusuri care cauzează boli severe în rândul oamenilor și au fost asociate cu focare a virusului Hendra, Marburg, Ebola și, cel mai notabil, coronavirusuri”, afirmă cercetătorii chinezi.

Studiul publicat de cercetătorii chinezi vine în contextul în care teoria scăpării dintr-un laborator din Wuhan a SARS-CoV-2 a început să fie tot mai circulată după apariția unor noi rapoarte ale serviciilor de informații americane și britanice.

Liderii G7, care se întâlnesc vineri în Cornwall, au anunțat deja că vor solicita Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) o nouă și transparentă investigație cu privire la originile coronavirusului, potrivit unui comunicat făcut public înainte de întâlnire.

Cererea a fost inițiată de administrația condusă de Joe Biden, după decizia președintelui SUA de a extinde ancheta americană asupra originilor pandemiei, deoarece nu au fost clarificate toate îndoielile cu privire la posibila "scăpare" a virusului dintr-un laborator din Wuhan.

Anunțul liderilor G7 vine după ce numeroși oameni de știință proeminenți au cerut o nouă investigație privind originea SARS-CoV-2 pentru a preveni o altă pandemie.