Parlamentul European și cele 27 de state membre au exclus luni orice înăsprire a standardelor de poluare a gazelor de eșapament pentru autoturismele din UE, pentru a scuti industria auto de costuri suplimentare în contextul în care aceasta se confruntă cu investiții în vehicule electrice, potrivit AFP.

Linie de asamblare a unui Fiat PandaFoto: Italy Photo Press / Zuma Press / Profimedia

Cu toate acestea, noul standard Euro 7, aprobat luni seară de către colegiuitori, va reduce pragurile de emisii pentru vehiculele grele de marfă și va introduce pentru prima dată în Europa limite pentru emisiile de particule cauzate de uzura frânelor și a pneurilor.

Viață mai lungă pentru bateriile mașinilor electrice

De asemenea, acesta stabilește cerințe minime de performanță pentru durabilitatea bateriilor din mașinile electrice și hibride. Acestea vor trebui să își păstreze cel puțin 72% din capacitate după opt ani sau 160 000 km.

Parlamentul și statele membre mai trebuie să aprobe în mod oficial acordul înainte ca acesta să poată intra în vigoare. Noile reguli se vor aplica abia 30 de luni mai târziu pentru autoturisme și camionete și patru ani după intrarea în vigoare pentru autobuze și camioane.

Aceste norme sunt mai puțin ambițioase decât cele propuse de Comisia Europeană în noiembrie 2022. Franța și Italia au fost în prima linie în apărarea intereselor industriei auto și a celor 14 milioane de locuri de muncă ale acesteia în UE.

În septembrie, ONG-ul Transport & Environment a denunțat „un dezastru pentru calitatea aerului” și reglementări care „pun profiturile record ale producătorilor de automobile înaintea sănătății publice”.

Aproape o duzină de orașe europene importante, printre care Paris, Roma și Bruxelles, depuseseră anterior o petiție la Parlamentul European prin care solicitau standarde mai stricte „privind calitatea aerului și emisiile de gaze de eșapament ale autovehiculelor”, potrivit AFP.

La rândul lor, constructorii auto au avertizat asupra impactului unor standarde prea stricte asupra ocupării forței de muncă și asupra prețului mașinilor, care sunt deja din ce în ce mai puțin accesibile pentru clasa de mijloc.

Luni seară, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a salutat „certitudinea de planificare” oferită de noul standard.

Confruntați cu investiții masive pentru a-și dezvolta noile game electrice în fața concurenței formidabile a producătorilor Tesla și chinezi, constructorii au dorit să evite investiții suplimentare în motoare cu combustie, care sunt oricum sortite să dispară.

Fără mașini noi pe benzină și motorină din 2035

Uniunea Europeană a decis ca vânzările de mașini noi pe benzină și diesel să înceteze din 2035, în favoarea vehiculelor 100% electrice.

Această eliminare planificată a motoarelor cu combustie va contribui la reducerea gazelor poluante și a emisiilor de CO2 provenite de la autoturismele particulare, în condițiile în care UE și-a stabilit obiectivul de neutralitate a emisiilor de carbon până în 2050.

„Am ajuns la o soluție echilibrată pentru noul standard de emisii Euro 7, care va îmbunătăți calitatea aerului pentru cetățenii noștri, evitând în același timp să impună o povară suplimentară asupra industriei”, a declarat eurodeputatul Jens Gieseke, negociator pentru grupul de dreapta al PPE.