​Guvernul va adopta miercuri o Ordonanță de Urgență prin care va suplimenta cu 750 milioane de lei programul Anghel Saligny în scopul finanțării lucrărilor de consolidare și reabilitare a planșeului de acoperire a râului Dâmbovița din Piața Unirii din București, a anunțat premierul Nicolae Ciucă.

Piața Unirii - Râul DâmbovițaFoto: Hotnews / Clarice Dinu
  • „Cu mai mult timp în urma am avut o discuție cu ministrul Mediului, Cseke Attila, în care am analizat datele tehnice ale infrastructurii planșeului din Piața Unirii și am considerat că este nevoie să existe o asumare guvernamentală.
  • Nu ne permitem să tergiversăm o decizie și la un moment dat să regretăm că nu am făcut ceea ce trebuie.
  • Ca atare prin programul Anghel Saligny pe care-l vom suplimenta cu 750 milioane de lei trecem la asigurarea implementarii acestui proiect.”, a declarat miercuri premierul Nicolae Ciucă.

La rândul său, ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a spus că este nevoie de această intervenție urgentă de la buget. în condițiile în care autoritatea locală, Primăria Sectorului 4, nu are resursele necesare pentru această investiție.

Întrebat când ar putea începe lucrările, ministrul a spus că documentația de achiziție a fost urcată deja în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP).

„Documentația tehnico-economică este încărcată în SICAP de săptămâna trecută, de beneficiarul acestei investitii - Primaria Sector 4, si, în funcție de derularea acestei proceduri de achiziție, anul acesta sau anul viitor poate să înceapă execuția lucrării.”, a declarat Cseke Attila.

Primăria Sectorului 4 a lansat licitația pentru consolidarea planșeului peste Dâmbovița și a Pasajului Unirii

Primăria Sectorului 4 a lansat licitația pentru consolidarea planșeului peste Dâmbovița și a Pasajului Unirii. Valoarea estimată a contractului este de 842.481.987 lei, iar termenul de finalizare a lucrărilor este de 48 luni. Firmele pot depune oferte până pe 6 iunie 2023.

Lucrările vizează refacerea completă a Planșeului Unirii, până la nivelul capetelor de pod pe care acesta este așezat, precum și înlocuirea structurii existente cu una nouă, care să răspundă tuturor cerințelor de trafic și fiabilitate, dar și capacității de tranzit a debitelor de apă de pe râul Dâmbovița.

În ce stare se află planșeul de la Piața Unirii

Anul trecut, o echipă de specialiști din cadrul Universității Tehnice de Construcții București a efectuat două expertize tehnice pentru a determina starea actuală, atât a planșeului Unirii, cât și a Pasajului Unirii. Finalizate în luna ianuarie a acestui an, expertizele au încadrat cele două obiective de infrastructură mai sus menționate în starea tehnică IV - nesatisfăcător, ce necesită lucrări de consolidare.

HotNews.ro a vorbit cu cu Conf. univ. dr. ing. Ionuț Răcănel, directorul Departamentului de Rezistența Materialelor, Poduri și Tuneluri din Universitatea Tehnică de Construcții București, și unul dintre specialiștii care au participat la elaborarea expertizei pasajului și a planșeului peste Dâmbovița.

Acesta a declarat că planșeul este degradat, însă degradările sunt normale pentru vechimea structurii, a explicat inginerul.

„Sunt degradări severe, altele mai puțin severe. Practic tot acest planșeu stă pe niște cadre de beton armat. În anumite locuri există rigle a căror secțiune este diminuată, s-au desprins bucăți de beton, există armături secționate. Peste cadrele acestea prefabricate sunt niște predale de beton și anumite predale au cedat în timp. Mai sunt niște degradări severe la niște stâlpi, unde practic cămășuiala făcută la consolidare a cedat și trebuie refăcută. Betonul este expulzat în anumite locuri, exfoliat în alte locuri sunt și armături corodate. În alte locuri sunt armături îndoite. Nu sunt niște degradări anormale la vechimea structurii, le întâlnim la orice fel de pod care are o vechime similară”, a explicat Ionuț Răcănel.

Întrebat dacă există pericolul ca planșeul să se prăbușească, inginerul spune că planșeul trebuie reparat cât mai repede, dar nu există în acest moment pericol de colaps.

„Nu există un pericol iminent de colaps. Sigur că nu este normal să rămână așa, lucrările ar trebui să înceapă de mâine dacă mă întrebați, dar nu e normal să lansăm astfel de zvonuri. Sigur, dacă îl lăsăm așa, Dumnezeu știe, că nimeni nu poate să facă o predicție, cade mâine, poimâine, asta depinde de foarte mulți factori, ce circulă prin Piața Unirii, nivelul de vibrații, de șoc, dar asta nu se întâmplă acum și nu știu nici dacă se întâmplă peste 10 ani, chiar dacă nu se intervine”, a explicat acesta.

Pentru efectuarea lucrărilor de consolidare trebuie făcută însă săpătură deschisă, iar asta înseamnă că atunci când se lucrează pe segmentele de sub arterele de circulație, traficul trebuie oprit sau deviat, a explicat inginerul. Iar lucrarea va dura aproximativ 3-4 ani, dacă lucrurile merg bine, sunt bani și organizarea este făcută cum trebuie.

Citește și: